Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kunde inte hålla mig från kolla vikten, trots träning och sen middag var det iallafall nedåt i siffrorna.
Nu har jag ätit frukost på jobbet, overnight oats med proteinpulver och chiafrön. Mitt proteinpulver har smak blåbär/vanilj så det behövde verkligen ingen extra sötning av gröten.
Kanske inget jag vill äta varje morgon men nån gång i bland.

Bildbevis på doppet!
Man får ha roligt när man är tjock också! Vi pep högre än alla barnen i hela byn för att vattnet var så kallt! (Vännen min i förgrunden är inte tjock, bara glad!) :D

Visa bifogad fil 172905
Till och med badkrukan här tycker det ser härligt ut.

När jag började träna på gymmet hade jag stora problem med vad jag skulle ha på mig så folk inte skulle förfäras över mina knöliga lipödem ben, tjocka mage och änglavingar.
Idag skiter jag i det. Jag har tights och linne för det är det som är bekvämast. 💪

Sen jag bytte smartklocka har antalet steg per dag nästan halverats. Fitbit var en optimistmätare utan dess like :rofl: Den mätte minsta lilla armvift som steg. Den jag har nu (nothing cmf) börjar mäta vid tio steg, riktiga steg. Så nu är det mer utmaning att få ihop steg.

Har i flera år använt Stepler som motivation att samla steg/poäng men sen de gjorde om poängsystemet med diamanter och skit, och tagit bort alla kul belöningar, har jag tappat sugen lite.

Sen jag bytte smartklocka har antalet steg per dag nästan halverats. Fitbit var en optimistmätare utan dess like :rofl: Den mätte minsta lilla armvift som steg. Den jag har nu (nothing cmf) börjar mäta vid tio steg, riktiga steg. Så nu är det mer utmaning att få ihop steg.

Har i flera år använt Stepler som motivation att samla steg/poäng men sen de gjorde om poängsystemet med diamanter och skit, och tagit bort alla kul belöningar, har jag tappat sugen lite.
Mammas klocka registrerade steg när hon stickade 😂 perfekt att få ihop 10 000 steg av att sitta stilla i soffan…

Jag har en balansstol på jobbet, när jag sitter på den så reggar min apple watch det som att jag står upp. Inga problem få ihop 12 timmar ståtid då inte :p
Klockorna är roliga ibland! Min garmin känner inte av att jag rör mig när jag klipper gräset, gissar att det är för att jag håller händerna stilla i samma position. Men när man slitit och klippt gräset i typ en timma och klockan vibrerar med uppmaningen "dags att röra på sig" känns det som ett hån :D

Förra veckan kom jag iväg till gymmet fyra pass, har övertygat mig själv om att jag "bara" ska sitta på cykeln i 10 minuter. Väl där har det blivit hyfsade träningspass ändå. Som vanligt är det svåra att komma iväg när man kommit ur rutinerna.
Jag har då ändå tränat i + 20 år regelbundet (undantaget nån vecka här och där på grund av sjukdom). Problemet är att lyckas hålla motivationen nu när man inte längre har ett mål med träningen.. Har alltid tyckt att det roligaste är tung träning men nu när kroppen är halvtrasig så är det mer underhåll och skadeförebyggande vilket är ganska tråkigt 😝.

Kosten tänker jag att jag tar tag i när jag känner att träningen flyter på. Nu fokuserar jag på att också bli bättre på att dricka ordentligt samt göra mina rehab övningar hemma vilket redan gett resultat i form av mindre smärta.

Försöka få in de olika stegen för att förbättra välmåendet så brukar maten bli lättare att skärpa till också.

Förra veckan kom jag iväg till gymmet fyra pass, har övertygat mig själv om att jag "bara" ska sitta på cykeln i 10 minuter. Väl där har det blivit hyfsade träningspass ändå. Som vanligt är det svåra att komma iväg när man kommit ur rutinerna.
Jag har då ändå tränat i + 20 år regelbundet (undantaget nån vecka här och där på grund av sjukdom). Problemet är att lyckas hålla motivationen nu när man inte längre har ett mål med träningen.. Har alltid tyckt att det roligaste är tung träning men nu när kroppen är halvtrasig så är det mer underhåll och skadeförebyggande vilket är ganska tråkigt 😝.

Kosten tänker jag att jag tar tag i när jag känner att träningen flyter på. Nu fokuserar jag på att också bli bättre på att dricka ordentligt samt göra mina rehab övningar hemma vilket redan gett resultat i form av mindre smärta.

Försöka få in de olika stegen för att förbättra välmåendet så brukar maten bli lättare att skärpa till också.
Bra kämpat! Jag hatar rehab, klarar fortfarande av att cykla på gymmet efter att det var det enda mitt knä klarade i sex månader. Kan du hitta något mål med träningen ändå, även om det inte kan vara samma som innan? Jag springer t.ex. med motiveringen att jag ska bli en bättre ryttare men inte med något specifikt mål på sträcka eller tempo.

Jag har nu klarat av dagens löprunda (det låter så överambitiöst att beskriva det så dock) och kan konstatera att det nog varit bra att äta lunch innan, jäklar vilka tunga ben det var! Men glädjer mig ändå åt att det trots det gick 40 sekunder snabbare per km än vad det gjorde i början av sommaren!

Har både tagit tag i mig själv samtidigt inte :rofl:

Jobbet har dragit igång rejält vilket innebär en omgivning av kakor, kakor, kakor och småfikande :nailbiting: Lyckats ätaq ordentlig frukost. Dricka te istället för kaka. Köpt in någraenklare muslibars då jag har en tendens till att hoppa lunch. Tänker att om jag äter rejäl frukost sen mellanmål riktigt middag när jag kommer hem och eventuellt ngt litet på kvällen så har jag ändpå fått i mig ordentligt utan att för den sakens skull lägga till en massa småätande.

Snittar fortfarande 17-20 000 steg dag och igår la jag in lite småjogg med hundarna på promenaden för att se om jag orkade.
och orkade över förväntan även om det bara blev korta längder här och där.

Bokat in ett lördagspass på gymmet

Var på sjukhuset idag och tack vare kollen på vätskeintaget så jag verkligen dricker visade vågen helt ok. Min hemma visade lite mer än vågen på sjukhuset men fortfarande helt klart godkänt.

Känns rätt ok. På torsdag så ska jag till veterinären med hästen och har faktiskt redan fixat lite snacks (ostbågar) ifall jag är lite halvdeppig :D

Konstigt nog så är det lättare att låta bli att äta om jag har det hemma i skåpen så nu är godis/kakskåpet påfyllt igen. Både med lite snacks godis och kakor. Blir ofta att jag går och tittar i det men slutar med att jag inte vill ha. VETSKAPEN om att det finns tillgänglit hjälper konstigt nog. D är tvärtom han går gärna och plockar om det finns hemma så han får ersätta det som är slut så jag inte äter :D

Deppigt här, vågen visar ca 2.5 kg mer och vägrar röra sig neråt. Måste sluta så mycket nektariner/persikor. Väntar med viss otålighet på att frukten ska gå upp i pris och ner i smak. Jag försöker hitta nya fungerande vägar och snålhet hjälper faktiskt. Frestades av vasas runda knäckebröd med havssalt och sesamfrö men de är kaloririka och det här är med att bara en...

Såg just att min FAR gick ut i juni i år, så mycket har jag använt den. Bad om en ny och en ssk kommer ringa upp mig och prata om det, det kommer inte vara några problem öht att få en ny.

Varit riktigt jobbiga och stressfyllda dagar under sommaren, men det har varit mer stressigt och panikartat de senaste veckorna. Jag kan inte sova och har ont i magen och det tar sig uttryck i att jag äter för mycket och fel saker. Det är ju vetenskapligt bevisat att depression = överätande eftersom det finns något ångestdämpande i mat. All energi och fokus har legat på andra saker och då orkar jag inte fokusera på att vara hälsosam som jag borde vara. Utan det blir fel saker i fel mängder. Vilket i sin tur ger mig ännu mer deppression och ångest.

Heja mig liksom.

@MJLee Förstår att det är jobbigt nu :heart Det har hänt mycket den senaste tiden, och saker som varit helt utom kontroll.

Jag tror du skulle må bra av att släppa lite ett tag. Det är skitsvårt, jag vet, men just nu kanske vikten ska få stå tillbaka lite till förmån för "må bra".

När jag varit nere i depressiva svackor har jag tillåtit mig att strunta i kalorier ett tag och helt och hållet fokusera på att hålla näsan över vattenytan.

Bra kämpat! Jag hatar rehab, klarar fortfarande av att cykla på gymmet efter att det var det enda mitt knä klarade i sex månader. Kan du hitta något mål med träningen ändå, även om det inte kan vara samma som innan? Jag springer t.ex. med motiveringen att jag ska bli en bättre ryttare men inte med något specifikt mål på sträcka eller tempo.

Jag har försökt men det svårt med ett mätbart mål i träningen som inte handlar om att lyfta mer vikt tycker jag 😝. Otroligt tråkigt att vara så "svag" nuförtiden också jämfört med när man tävlade i kraftsport..

Friggs riskakor med sesamfrön, toppade med philadelphia och avokado, några morötter, torkad mango (den osötade, annan är oätlig).

Laddar för att laga middag, planen är en variant på köttfärssås, men jag har i massa timjan, trattkantareller och annan svamp, ingen tomat utan lite lätt c-f istället. Pasta och grönkål till.

Jag kör stenhårt på att äta som jag brukar (förutom att knäcket är bytt mot riskakor), men mindre portioner. Vikten går nedåt i lagom takt, jag är sällan hungrig om än inte proppmätt. Det gör att jag inte heller ballar ur och hetsäter av frustration. Hittills mycket nöjd med resultatet.

Friggs riskakor med sesamfrön, toppade med philadelphia och avokado, några morötter, torkad mango (den osötade, annan är oätlig).

Laddar för att laga middag, planen är en variant på köttfärssås, men jag har i massa timjan, trattkantareller och annan svamp, ingen tomat utan lite lätt c-f istället. Pasta och grönkål till.

Jag kör stenhårt på att äta som jag brukar (förutom att knäcket är bytt mot riskakor), men mindre portioner. Vikten går nedåt i lagom takt, jag är sällan hungrig om än inte proppmätt. Det gör att jag inte heller ballar ur och hetsäter av frustration. Hittills mycket nöjd med resultatet.

Det blev ändrad matplan, barnen hade åsikter.
Morotssoppa med ingefära, salladslök och kikärtor. Mycket vitlök, gurkmeja, curry. En bra buljong. Mixade slät, redde med maizena och lite mjölk.
Jag toppade min soppa med mer kikärtor, barnen valde att äta smörgåsar till soppan. Alla nöjda och glada, överraskande nog råkade jag ta stark curry så det var bra drag i soppan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka