Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vill påpeka att jag såklart inte kan tala för vad som är bra för dig eller inte. Eller vad som är rimligt eller inte. Det finns ju en rad av dieter som folk kör för snabb viktnedgång som enligt många funkar bra.
Men jag delar gärna min erfarenhet av att ha ett liknande tankesätt så som du beskrivit det. Jag vet inte, någon kanske kan ha utbyte av det 🙂

Personligen har jag tagit det ganska hårt av att se drastiska och snabba resultat med mycket lågt kaloriintag för att sedan gå tillbaka till samma ätande igen pga. mående eller annat.
Det har för mig känts väldigt ovärt att plåga mig hungrig, för att sedan inse att jag inte har verktygen för att lägga kosten på en nivå mittemellan sen, och hamna där jag var från början. Har mest gett mig själv omöjliga förutsättningar och dåliga erfarenheter liksom.
Om jag har ett visst BMR från början och går ner i vikt, så behöver jag ju klara av att äta annorlunda än innan viktnedgången då BMR har blivit lägre.

Om det funkar bra att äta så att du varken går upp eller ner, vad är det som talar emot att äta mer än 500 kcal men mindre än 1217 kcal (eller vad som är ditt BMR)?
Är det endast att tidsperspektivet blir för långt? Inte "allt eller inget"-tänket?
Är det något särskilt som gör nudlar extra bra och inte även något protein eller fett?
Har du varit viktstabil och hållt nuvarande kost länge så att det känns tryggt? Mycket bra jobbat tycker jag som inte är så viktstabil! 😊

Jag låg relativt stadigt runt en ny första siffra, sedan gick en hel del annat åt helsike och jag käkade semlor och glass. Fantastisk mat för en laktosintolerant diabetiker som inte vill gå upp i vikt. Yay.

Idag har jag ätit ca 200 g revben - utan ben är det ca 345 kcal. Så, 780 kcal där. Sedan 1/2 kg tomater och en hel del nektariner. Boom är jag uppe på 1100-1200 kcal.

Yup, jag är en antingen eller människotyp. Det ska liksom hända nu! Mitt tålamod, särskilt med vikt är icke-existerande. Plus att jag bor ensam så jag äter ensam framför datorn och äter därför för mycket. Skulle jag sätta mig vid bordet och inte göra något annat som tex att läsa, än att äta skulle jag antagligen kunna äta mindre portioner. Dessutom är det tråkigt att laga mat för en och därför är det lättare att tillaga ett helt revbensspjäll i ugnen och sedan leva på det i fem dagar. Vilket jag just håller på att göra, sista dagen imorgon.

Jag låg relativt stadigt runt en ny första siffra, sedan gick en hel del annat åt helsike och jag käkade semlor och glass. Fantastisk mat för en laktosintolerant diabetiker som inte vill gå upp i vikt. Yay.

Idag har jag ätit ca 200 g revben - utan ben är det ca 345 kcal. Så, 780 kcal där. Sedan 1/2 kg tomater och en hel del nektariner. Boom är jag uppe på 1100-1200 kcal.

Yup, jag är en antingen eller människotyp. Det ska liksom hända nu! Mitt tålamod, särskilt med vikt är icke-existerande. Plus att jag bor ensam så jag äter ensam framför datorn och äter därför för mycket. Skulle jag sätta mig vid bordet och inte göra något annat som tex att läsa, än att äta skulle jag antagligen kunna äta mindre portioner. Dessutom är det tråkigt att laga mat för en och därför är det lättare att tillaga ett helt revbensspjäll i ugnen och sedan leva på det i fem dagar. Vilket jag just håller på att göra, sista dagen imorgon.
690

För den mängden kalorier för revbenen kunde du istället ätit exempelvis ca 7 hg kycklingfilé, rejäl mättnadsskillnad...

Jag äter också ensam framför datorn, men det påverkar inte mängden mat, för den lägger jag upp i köket och det som blir över kyls genast i matlådor till kommande dagar. Jag gör också storkok och äter samma flera dagar oftast, det påverkar inte heller hur mycket jag äter per dag. Finns det inte mer framme att äta så finns det ju inte... Om du går ut i köket och hämtar mer är det ett aktivt val du gör, inget annat. Att äta framför datorn är också ett aktivt val du gör.

Jag har blivit tillfälligt omplacerad till annat jobb i kommunen, då mitt jobb tillfälligt (troligen för alltid) lagt ned. Kollegorna på nya jobbet är väldigt ”hurtiga” hela bunten, med mat och hälsa. Det har gjort att jag hängt på den hurtiga trenden, liksom per automatik och per automatik gått ned närmre två kilo sedan vi började arbeta i början av augusti! Tog inte exakt startvikt när vi började men vet ungefär vad jag vägde i alla fall!
Hoppas det håller i sig, vore skönt!

Men det har väl hänt massor?
20/8 hade du efter en dålig period gått upp 2,5 kg?
Efter det har du räknar kalorier och skött maten samt promenerat i 8 dagar och legat helt viktstabil?
Då fungerar ju det du gör nu, fortsätt likadant och se om du på en månad fortfarande är viktstabil eller går ned?
Efter en månad, när kroppen fått en chans att känna stabilitet i förändringen, kanske du kan gå tillbaka i siffrorna och bedöma vikten och göra en förändring men på åtta dagar kan du inte dra några slutsatser tror jag.

Har ni något riktmärke kring hur många kalorier en middag eller lunch bör hamna på? Tycker som sagt dom målen är svåra, känns som att det aldrig blir riktigt lagom.

Sitter på händerna och talar om för mig själv att nej jag ska inte äta mer nektariner. Har redan ätit fyra stycken, plus mystisk gryta jag rotade fram i frysen. Imorgon blir det lammfiol vilket det sedan kommer bli ett antal dagar. Visst håller sig lammfiol relativt länge i kylen så jag kan äta några dagar något annat? Den har alltså legat i frysen innan jag tog ut den i går.

Har ni något riktmärke kring hur många kalorier en middag eller lunch bör hamna på? Tycker som sagt dom målen är svåra, känns som att det aldrig blir riktigt lagom.
Beror ju lite på hur många kcal du vill ha totalt på dagen men jag tänker såhär att om jag äter frukost, lunch och middag så blir ju en tredjedel av dagens kalorier rätt logiskt.

Exempel
Mina frukostar brukar ligga på ca 350 kcal, lunch och middag får 400-500 kcal vilket ger utrymme för ett mellis på 150-250 kcal om jag räknar med att äta 1400-1500 kcal på en dag.

Jag ska då enligt uträkning äta 1450 kcal som viktstabil på min målvikt en vanlig dag utan träning. Med träning ökar det till ca 1650-1850 kcal beroende på typ av träning.

Beror ju lite på hur många kcal du vill ha totalt på dagen men jag tänker såhär att om jag äter frukost, lunch och middag så blir ju en tredjedel av dagens kalorier rätt logiskt.

Exempel
Mina frukostar brukar ligga på ca 350 kcal, lunch och middag får 400-500 kcal vilket ger utrymme för ett mellis på 150-250 kcal om jag räknar med att äta 1400-1500 kcal på en dag.

Jag ska då enligt uträkning äta 1450 kcal som viktstabil på min målvikt en vanlig dag utan träning. Med träning ökar det till ca 1650-1850 kcal beroende på typ av träning.
Tack! Det gav mig bra input! :)

Det beror på vilken kaloribudget du har och hur många mål du vill dela upp det på.
Jag föredrar periodisk fasta och färre men större mål men man får välja det som passar en själv. Om man har en liten kaloribudget så blir det inte mycket mat per måltid om man ska dela upp det på 3 huvudmål och X mellanmål, då blir det mer ett evigt småätande...

Det beror på vilken kaloribudget du har och hur många mål du vill dela upp det på.
Jag föredrar periodisk fasta och färre men större mål men man får välja det som passar en själv. Om man har en liten kaloribudget så blir det inte mycket mat per måltid om man ska dela upp det på 3 huvudmål och X mellanmål, då blir det mer ett evigt småätande...
(och @LillaGubben med)

Kloka inlägg (på @Crossline fråga om fördelningen över dygnet) tycker jag!

Vad jag kunnat se spelar det ingen roll om man väljer att fördela intaget så jämnt som möjligt över dygnet eller vill ha något större mål. Det är mer vad man trivs med (och kanske också hur ens liv ser ut, har man fysiskt tungt jobb eller kvällsträning kanske man måste få i sig kolhydrater kring de tiderna medan mer stillasittande livsstil inte har samma behov).
Lika med frukost, en del (t ex jag) mår lika bra utan frukost som med medan andra är det väldigt viktigt för att må bra och orka.

Så kolla på ”budgeten”, fundera kring hur du själv gillar att äta (rejäl frukost? Lätt lunch? Hoppa över mellanmål eller tvärtom ha bra med utrymme för extra äpplen om man blir sugen?) och sen utvärdera hur det funkar i praktiken. Ha koll på att du får i dig nyttiga saker (använd inte för stor del av budgeten till tomma näringsämnen) och att du mår bra av det sätt du äter på.

Sen jag bytte smartklocka har antalet steg per dag nästan halverats. Fitbit var en optimistmätare utan dess like :rofl: Den mätte minsta lilla armvift som steg. Den jag har nu (nothing cmf) börjar mäta vid tio steg, riktiga steg. Så nu är det mer utmaning att få ihop steg.

Har i flera år använt Stepler som motivation att samla steg/poäng men sen de gjorde om poängsystemet med diamanter och skit, och tagit bort alla kul belöningar, har jag tappat sugen lite.
Har också fitbit. Total glädjemätare men har den mest för puls och sömnmätning.

Har du 3an eller 2an av nothing klockan?

Är du verkligen säker på det, det blir 2400kcal om man väger 80kg, åt helsike för mycket för en kvinna, möjligen om man är inom vikt normalspannet för en kvinna
Man ska räkna sitt kcal-behov efter den vikt man vill ha/förväntas ligga på som "normalviktig" då blir det lite mer rättvist kcal. Samma som foderstat för häst. Behovet för optimal vikt.

Jag blir yr och svettig bara av att gå 5 m till bilen. 3 trappor upp till lägenheten är en mardröm. Och det enda läkaren säjer "Du måste gå ner i vikt". Som om jag inte fattar det själv. Hade jag inte haft sprutfobi så hade jag satsat på ozempic men det är en omöjlig tanke.
Har suttit och försökt fatta hur man begär pension i Tyskland. Dottern får hjälpa mig för jag klarar inte byråkratispråket. Min ohälsa gör att jag måste gå i pension i förtid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka