MJLee
Trådstartare
Vill påpeka att jag såklart inte kan tala för vad som är bra för dig eller inte. Eller vad som är rimligt eller inte. Det finns ju en rad av dieter som folk kör för snabb viktnedgång som enligt många funkar bra.
Men jag delar gärna min erfarenhet av att ha ett liknande tankesätt så som du beskrivit det. Jag vet inte, någon kanske kan ha utbyte av det
Personligen har jag tagit det ganska hårt av att se drastiska och snabba resultat med mycket lågt kaloriintag för att sedan gå tillbaka till samma ätande igen pga. mående eller annat.
Det har för mig känts väldigt ovärt att plåga mig hungrig, för att sedan inse att jag inte har verktygen för att lägga kosten på en nivå mittemellan sen, och hamna där jag var från början. Har mest gett mig själv omöjliga förutsättningar och dåliga erfarenheter liksom.
Om jag har ett visst BMR från början och går ner i vikt, så behöver jag ju klara av att äta annorlunda än innan viktnedgången då BMR har blivit lägre.
Om det funkar bra att äta så att du varken går upp eller ner, vad är det som talar emot att äta mer än 500 kcal men mindre än 1217 kcal (eller vad som är ditt BMR)?
Är det endast att tidsperspektivet blir för långt? Inte "allt eller inget"-tänket?
Är det något särskilt som gör nudlar extra bra och inte även något protein eller fett?
Har du varit viktstabil och hållt nuvarande kost länge så att det känns tryggt? Mycket bra jobbat tycker jag som inte är så viktstabil!![]()
Jag låg relativt stadigt runt en ny första siffra, sedan gick en hel del annat åt helsike och jag käkade semlor och glass. Fantastisk mat för en laktosintolerant diabetiker som inte vill gå upp i vikt. Yay.
Idag har jag ätit ca 200 g revben - utan ben är det ca 345 kcal. Så, 780 kcal där. Sedan 1/2 kg tomater och en hel del nektariner. Boom är jag uppe på 1100-1200 kcal.
Yup, jag är en antingen eller människotyp. Det ska liksom hända nu! Mitt tålamod, särskilt med vikt är icke-existerande. Plus att jag bor ensam så jag äter ensam framför datorn och äter därför för mycket. Skulle jag sätta mig vid bordet och inte göra något annat som tex att läsa, än att äta skulle jag antagligen kunna äta mindre portioner. Dessutom är det tråkigt att laga mat för en och därför är det lättare att tillaga ett helt revbensspjäll i ugnen och sedan leva på det i fem dagar. Vilket jag just håller på att göra, sista dagen imorgon.