MJLee
Trådstartare
Fullt förståeligt att du är frustrerad, det är jättetråkigt att vara sjuk!
Vad fick du för prognos från läkaren? Ligger du i fas med den?
De sa bara att jag måste vila och ta det lugnt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fullt förståeligt att du är frustrerad, det är jättetråkigt att vara sjuk!
Vad fick du för prognos från läkaren? Ligger du i fas med den?
Just det vila och ta det lugnt. Förmodligen längre än inom samma vecka. Fråga din syster som är inom läkarvården.De sa bara att jag måste vila och ta det lugnt.
Men gör det!De sa bara att jag måste vila och ta det lugnt.
De sa bara att jag måste vila och ta det lugnt.
Det finns en artikel i DN idag om sepsis. Riktigt allvarliga saker. Cirka 15 % av patienter dör.De sa bara att jag måste vila och ta det lugnt.
Alkohol är ju något som man bör undvika helt om man har magkatarr.Jag håller på att kolla över min kost, jag har haft magkatarr en del i år så har ätit en del ångade grönsaker, torsk och quinoa-ris i veckan. Lite salt och en klick smör till.
Hade lite för mycket vin och grillat en kväll i Frankrike och var uppe hela natten.
Jag försöker äta snällare mat men det är inte så lätt att hitta förslag, jag vill gärna ha fiber (lite grann iaf) för mättnadens skull.
Nu äter jag en rostad macka med mellan bregott+ost, 1dl yoghurt med 1/2dl müsli + 2 tsk chiafrö. En snäll lunch, samma müsli till mellanmål och en macka till kvällsmat fast med ett kokt ägg.
Nån kväll har jag fått stiga upp och ta omeprazol för att jag får ett obehagligt sug i magen.
Jag sedan några år tillbaka plockat bort vissa saker som jag vet gör mig mage arg, men just nu känns den inte alls stabil.
Någon som har haft samma problem? Funderar på om jag ska vända mig till vården för hjälp av dietist tex men förstått att det är kanske inte så enkelt.
Tagit omeprazol både regelbundet och vid behov till och från.Alkohol är ju något som man bör undvika helt om man har magkatarr.
Jag skulle nog skriva dagbok över kost, besvär och hur omeprazol tas en period och ta med till ett läkarbesök (när det ändå är långvariga och återkommande besvär). Utesluta pylori.
Antar att du tagit omeprazol regelbundet?
Dietist är väl klokt. Väntetid till dietist är ju väldigt olika beroende på region, men annars finns ju ex. Eatit digitalt. Jag har varit nöjd med dietist därifrån.
Mina go-to vid magkatarr är havregrynsgröt med banan och blåbär. Ris eller kokt potatis med ugnsstekt/kokt kyckling eller torsk. Yoghurtsås. Kokta grönsaker när det är som värst, annars undviker jag bara kål och avokado. Päron, vissa äpplen och bär funkar för mig. Naturella kex eller riskakor. Inget vitt bröd, äggula, smör/massa olja eller kolsyrad dryck (utöver de vanliga sakerna som kan förvärra)![]()
Usch, låter hemskt jobbigtTagit omeprazol både regelbundet och vid behov till och från.
Jag tror jag har haft det längre än jag förstått, har uteslutet lök, kan inte äta äpplen (tillagat går bra) osv. Ägg verkar funka bra, jag har svårt för havregrynsgröt då det ger sug i magen, som müsli funkar det bra (mindre mängd/annan tillagning).
Har och har tidigare haft blod (färskt) vid toabesök, gjorde en undersökning som inte kom fram till något dock för några år sedan.
Har sedan tidigare problem med obehagssug i magen som gjort att jag trott berott på hunger, men som jag nu förstår i efterhand mer beror på magsyra.
Nu har det nog varit dagligen även om jag hoppat nån dag om jag mått bra (ville njuta av semestern, kom hem i tisdags) och innan dess tog jag den dagligen pga "skov".Usch, låter hemskt jobbigtDå har du ju tyvärr fått testa dig fram länge med vilken mat som funkar eller inte. Det är ju så olika också!
Var det nyss du tog omeprazol dagligen under en längre tid?
Om det var flera år sedan du gjorde skopi och provtagning kanske det är bra att göra den igen (speciellt med tanke på blodet som återkommer)?
Dietist kan säker komma med förslag på ytterligare mat att testa![]()
Läkare jag har gått till har i alla fall uppskattat att jag tagit med en datumlista över när jag upplever besvär och faktorer runt omkring som kan spela in.Nu har det nog varit dagligen även om jag hoppat nån dag om jag mått bra (ville njuta av semestern, kom hem i tisdags) och innan dess tog jag den dagligen pga "skov".
Jag får kanske ringa vc och bolla med dem. Är som de flesta att jag inte är så glad i det! Skriver redan upp det jag äter så det var smart att jag ska skriva hur magen mår/ om jag tar omeprazol.
Tror ett problem är att jag behöver ta ipren (+naproxen vid mycket värk) vid mensvärk och det gör att magen blir sur också.![]()
Jag har upplevt samma sak. I mitt fall visade en gastroskopi ett bråck på magmunnen. Det gör att den inte sluter riktigt tätt.Jag håller på att kolla över min kost, jag har haft magkatarr en del i år så har ätit en del ångade grönsaker, torsk och quinoa-ris i veckan. Lite salt och en klick smör till.
Hade lite för mycket vin och grillat en kväll i Frankrike och var uppe hela natten.
Jag försöker äta snällare mat men det är inte så lätt att hitta förslag, jag vill gärna ha fiber (lite grann iaf) för mättnadens skull.
Nu äter jag en rostad macka med mellan bregott+ost, 1dl yoghurt med 1/2dl müsli + 2 tsk chiafrö. En snäll lunch, samma müsli till mellanmål och en macka till kvällsmat fast med ett kokt ägg.
Nån kväll har jag fått stiga upp och ta omeprazol för att jag får ett obehagligt sug i magen.
Jag sedan några år tillbaka plockat bort vissa saker som jag vet gör mig mage arg, men just nu känns den inte alls stabil.
Någon som har haft samma problem? Funderar på om jag ska vända mig till vården för hjälp av dietist tex men förstått att det är kanske inte så enkelt.
Jag håller på att kolla över min kost, jag har haft magkatarr en del i år så har ätit en del ångade grönsaker, torsk och quinoa-ris i veckan. Lite salt och en klick smör till.
Det var ju smart! Behöver fundera på den karamellen innan jag byter.Smör och ost är kasst för mig, tyvärr. Bytt till Philadelphia, toppar med avokado men annars kalkon eller nån grönsak. Att ta bort smöret var en stor grej, jag saknar mitt extrasaltade men philadelphia går nästan lika bra. Kan ju krydda den lite med nåt örtsalt.
Det var ju smart! Behöver fundera på den karamellen innan jag byter.
Hellre philadelphia. Jag gillar också tanken på att kunna krydda den själv efter behov.Smör i saker kan jag äta men ”rent” på macka reagerar jag tyvärr på numer. Annars kan kanske mjukost vara något?