Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag haft mitt första samtal med dietist på Eatit. Tyckte det kändes bra, så hoppas få hjälp därifrån. Nästa samtal är i övermorgon.

I övrigt kämpar jag på med kost, träning och utmattning. Förra veckan gick bra i kostväg. Åtminstone till helgen när utmattningen kom ikapp. Hoppas kunna vila upp mig under lovet, bara två dagars föreläsning till. Träningen har det gått sämre med. Det räcker med en dags "paus" för att jag ska tappa disciplinen, och föreläsningar på kvällen brukar hjälpa till med just detta. Men som sagt, lov snart. Hoppas hitta lite motivation till mig själv.

Vägde mig förra veckan och har gått ner i vikt. :up:

Vänta nu, du är ju vegetarian, vad tror hon du lever på?

2a på den bollen

Helt frikopplat från Sthu, så är det ju inte så att man automatiskt äter nyttigt eller kalorisnålt för att man är vegetarian. Jag känner många vegetarianer och de äter nog i genomsnitt lika nyttigt/onyttigt som köttätare, och för att äta kalorisnålt behöver man tänka till och avstå vissa saker oavsett vilken grupp man tillhör. Finns mycket multiprocessad helfabrikat i butikerna idag, friterat och liknande finns lika mycket som med kött, och äter man nötter och naturgodis eller dricker kaffe latte så ska man inte tänka att det är särskilt bra bara för att det inte är kött.

Och även om kött, framför allt rött, är dåligt att äta mycket av ur vissa aspekter, så finns det också bra, magert kött som inte är något problem ur viktminskningsperspektiv.

(Men angående rådet om grönsaker till @sthu så håller jag med om att det var ett kasst råd att bara säga att mer grönsaker ska läggas till, utan att relatera det till kosten i övrigt - om något annat ska ersättas av grönsakerna, eller hur de annars är tänkta att bidra till en bättre helhet i kosten)

Denna veckan måste jag till mitt vanliga gym (inte rehab) och bara tanken är vidrig! Hatar att gå på kedjegym 😫 Hade jag haft pengar hade jag köpt kort på något mindre gym, nu räckte friskvårdsbidraget till ett årskort här.

Folk överallt, väntar på utrustning ungefär halva gymtiden, frustande och pustande och vikter som släpps 🫠

Ska testa att gå kl. 09:00 typ. Då borde folket som tränar innan jobbet ha gått och jag hinner träna innan dem som tränar på lunchen? Alternativt kl. 20:30 men då kommet jag ha ännu svårare att sova på natten 😅

Vägde mig, trodde jag gått upp ett kg eller mer, känns så. Istället var det ner 300 g. Hmm. Undrar hur mycket grytan jag åt i går innehöll. Tyvärr tror jag det var osso bucco, så inte världens nyttigaste. Men gott :d som vanligt för mycket äpplen. Suck. Det låter löjligt när jag säger att jag måste äta mindre äpplen och tomater för att gå ner i vikt, men nu är det de facto så.

Ja, jag kan äta mer än ett kg äpplen och ett kg babyplommontomater. Då hjälper det inte om jag håller in på 'riktig' mat.
Du köper och bär hem de där äpplena.
Varför köper du kilovis?

Tänker osökt på rökaren som köper cigaretter och slänger dem i en sopkorg utanför affären.. Mycket bättre än att röka upp dem. Något äpple är hälsosamt. Ett kg är inte det.

Man måste inte handla bara för att saker är på extrapris - det vet du väl :)

Denna veckan måste jag till mitt vanliga gym (inte rehab) och bara tanken är vidrig! Hatar att gå på kedjegym 😫 Hade jag haft pengar hade jag köpt kort på något mindre gym, nu räckte friskvårdsbidraget till ett årskort här.

Folk överallt, väntar på utrustning ungefär halva gymtiden, frustande och pustande och vikter som släpps 🫠

Ska testa att gå kl. 09:00 typ. Då borde folket som tränar innan jobbet ha gått och jag hinner träna innan dem som tränar på lunchen? Alternativt kl. 20:30 men då kommet jag ha ännu svårare att sova på natten 😅
9 brukar det vara ganska tomt på mitt gym på vardagar iallafall! Kan annars rekommendera 5 på morgonen, då är det tomt så det ekar. Men förstår att alla inte vill träna så tidigt 🙈

Kommer vara jätteskönt när du varit där och tränat, heja dig!

9 brukar det vara ganska tomt på mitt gym på vardagar iallafall! Kan annars rekommendera 5 på morgonen, då är det tomt så det ekar. Men förstår att alla inte vill träna så tidigt 🙈

Kommer vara jätteskönt när du varit där och tränat, heja dig!
Oj gymmet jag passerar till jobbet 5.30 är det en hel del folk på. Det säger ägaren också. Många tar det före dag jobb eller efter nattjobb.

Här fortsätter det tyvärr åt fel håll :( Hade hopp om att jag hade lyckats bromsa upp min stadiga viktuppgång, med planen att sedan också kunna lyckas med att gå ner. Men sedan ca maj så har jag gått upp 2 kg, som nu är stabila (dvs exkluderat naturliga varianser, jag väger mig varje dag för att ha koll på vad som är vad). Suck. Jag satsar på en långsiktig förändring så att jag ska klara av att hålla det, men jag tycker att jag redan har gjort förändringar så det blir lite tröstlöst att det inte märks utan att vikten ändå klättrar uppåt...

Många skriver om att byta förstasiffra. Jag ligger i övre delen av mitt tiotal (väger 2-siffrigt) så tyvärr kommer mitt byte av förstasiffra troligen att bli jättejobbigt...och det närmar sig :arghh:

Skulle tro att de har hyfsat koll på när det är mest folk där, så tycker du ska mejla och fråga!
På mitt gym sitter det uppe tider när det är som mest folk, hyfsat med folk och lite med folk. Det gör det enkelt att välja tid om jag har en ledig dag istället för att trängas med alla.
Jag avskyr verkligen att vara där när det är mycket folk jag med!

Jag försöker redan nu få en plan för hur jag ska stå ut i januari. :nailbiting:

Här fortsätter det tyvärr åt fel håll :( Hade hopp om att jag hade lyckats bromsa upp min stadiga viktuppgång, med planen att sedan också kunna lyckas med att gå ner. Men sedan ca maj så har jag gått upp 2 kg, som nu är stabila (dvs exkluderat naturliga varianser, jag väger mig varje dag för att ha koll på vad som är vad). Suck. Jag satsar på en långsiktig förändring så att jag ska klara av att hålla det, men jag tycker att jag redan har gjort förändringar så det blir lite tröstlöst att det inte märks utan att vikten ändå klättrar uppåt...

Många skriver om att byta förstasiffra. Jag ligger i övre delen av mitt tiotal (väger 2-siffrigt) så tyvärr kommer mitt byte av förstasiffra troligen att bli jättejobbigt...och det närmar sig :arghh:

Samma här, stått still ett tag nu, har liksom 10 ner till nästa byte. Men vafan, det går ju.

Oj gymmet jag passerar till jobbet 5.30 är det en hel del folk på. Det säger ägaren också. Många tar det före dag jobb eller efter nattjobb.
Olika på olika gym kanske ☺️ Vi är alltid samma tre personer vid den tiden, som mest har vi varit 4 pers. Börjar trilla in några fler när jag går vid 6

Idag har jag haft mitt första samtal med dietist på Eatit. Tyckte det kändes bra, så hoppas få hjälp därifrån. Nästa samtal är i övermorgon.

I övrigt kämpar jag på med kost, träning och utmattning. Förra veckan gick bra i kostväg. Åtminstone till helgen när utmattningen kom ikapp. Hoppas kunna vila upp mig under lovet, bara två dagars föreläsning till. Träningen har det gått sämre med. Det räcker med en dags "paus" för att jag ska tappa disciplinen, och föreläsningar på kvällen brukar hjälpa till med just detta. Men som sagt, lov snart. Hoppas hitta lite motivation till mig själv.

Vägde mig förra veckan och har gått ner i vikt. :up:
Håller tummarna för dig.

Ett tips från en som är inne på sin 17 vecka. Man behöver inte öka dosen enligt schema om man känner man har bra effekt.
Minskar risken för biverkningar och så blir det lite billigare. Försök få ut större pennor som du klickar fram dosen på, det är också mer kostnadseffektivt.
Har du mer frågor kan du skriva till mig på PM

Jag är "bara" uppe i 0,8 nu med fortsatt bra effekt (förutom PMS-veckorna)

Är lite drygt ett halvt kg från en ny tiotals-siffra nu. :banana:
Började hända lite när jag gick tillbaka och reggade maten i Lifesum.
Går inte upp om jag äter fritt men heller inte ner. Min BMR är så fucked up att det är patetiskt :rofl:
Då räknar jag ändå aldrig med minuskalorierna vid träningen.
Men ser jag större resultat på midjemåttet än på vågen så förhoppningsvis har jag lyckats behålla muskelmassan.
Jag är ju enligt diagnosvågen en stark tjockis :D🤣

Avis på er som får ozempic utskrivet. Men dels är jag diabetes 1 och dels ligger inte mitt bmi så högt.

Funderar lite på om en av anledningarna till att jag gick ner förra året var att jag hade magsår och det gjorde att jag mådde illa hela tiden. Dock är inte det heller någon rekommenderad metod.

Jag har många metoder viktnedgång som inte är så konstruktiva, magsår, covid, sepsis, yrsel, yrsel igen, och igen. Magkatarr och lite annat. Det vore definitivt bättre med en frisk kropp och bra diet och helst träna också.

Du köper och bär hem de där äpplena.
Varför köper du kilovis?

Tänker osökt på rökaren som köper cigaretter och slänger dem i en sopkorg utanför affären.. Mycket bättre än att röka upp dem. Något äpple är hälsosamt. Ett kg är inte det.

Man måste inte handla bara för att saker är på extrapris - det vet du väl :)

Jag är extraprisberoende, särskilt när det gäller just frukt och grönsaker, specifikt äpplen/tomater/satsumas 🙈. Plus kött. Det är dyrare än pasta, bröd och liknande men jag mår mycket bättre efter att jag slutat med snabba kolhydrater. Willys hade extrapris på lammstek och då passade jag på att köpa två.

Avis på er som får ozempic utskrivet. Men dels är jag diabetes 1 och dels ligger inte mitt bmi så högt.

Funderar lite på om en av anledningarna till att jag gick ner förra året var att jag hade magsår och det gjorde att jag mådde illa hela tiden. Dock är inte det heller någon rekommenderad metod.

Jag har många metoder viktnedgång som inte är så konstruktiva, magsår, covid, sepsis, yrsel, yrsel igen, och igen. Magkatarr och lite annat. Det vore definitivt bättre med en frisk kropp och bra diet och helst träna också.
Körde Bli dumpad-dieten för 3,5 år sen.
Visst, jag gick ner 12 kg på fyra veckor men inget jag kan rekommendera.

Det finns typ 1-or som går på viktmedicin, men inte jättevanligt. Verkar vanligare utomlands.
Oftast har de en extremt hög BMI och svårt reglera blodsockret med insulin.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka