Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Jag har haft en svacka sedan jag skrev sist. Började med vardaglig träning och kom in i det... Sedan drog jag på mig en infektion i örat/örhänget, så har haft viloläge sedan dess. Ätit onyttigare, men verkar ändå ha bibehållit min vikt någorlunda.

Däremot har jag gått ner 2,5 cm i omkrets sedan 3-4 veckor, så det är ju najs.

Mitt öra börjar stabilisera sig så hoppas jag kan dra igång daglig träning igen.

Igår åt jag en stor sallad till middag. Isbergssallat, gurka, paprika, tomat, röd lök och salladsost. Tror faktiskt att jag kände mig mätt hela kvällen! Minns inte om jag åt något mer.
Hade kvar av alla ingredienser utom isbergssallat så var och köpte en idag, ska göra en likadan till middag idag, innan grönsakerna vissnar. Det kändes så gott och fräscht med en sån sallad! 🫑🥒🥬

Fast kaloriunderskott innebär väl att man per definition äter mindre än vad kroppen egentligen behöver? Det är åtminstone så jag använder ordet. Och om man blir matt och orkeslös av det, så är det väl rimligt att man blir det oavsett om underskottet uppstår av man minskar maten eller ökar energiåtgången tänker jag.

Men du har såklart rätt i att ett underskott inte måste betyda att man blir trött, för alla. Jag är lite avundsjuk på er som inte blir det, för det är mitt största problem med att försöka gå ner i vikt 😔
Absolut, jag bara menar att man inte nödvändigtvis behöver äta mindre än man är van vid. Utan istället kan öka sin rörelse och förbrukning av kalorier. Det är ju också ett underskott, givetvis, men kanske lättare än att sluta äta som man är van vid?

Jag upplever att det liksom är lättare att ta en promenad extra, än att skippa den där kvällsmackan som gör att man inte behöver lägga sig hungrig?

Hänger du med på hur jag menar? 🙂 Det är ju givetvis min högst personliga åsikt dock, andra funkar säkert annorlunda.
Men mitt inlägg var mest en reflektion baserat på de inlägg som pratar om att de knappt får äta med det kaloriunderskott som behövs för att gå ned i vikt.

Absolut, jag bara menar att man inte nödvändigtvis behöver äta mindre än man är van vid. Utan istället kan öka sin rörelse och förbrukning av kalorier. Det är ju också ett underskott, givetvis, men kanske lättare än att sluta äta som man är van vid?

Jag upplever att det liksom är lättare att ta en promenad extra, än att skippa den där kvällsmackan som gör att man inte behöver lägga sig hungrig?

Hänger du med på hur jag menar? 🙂 Det är ju givetvis min högst personliga åsikt dock, andra funkar säkert annorlunda.
Men mitt inlägg var mest en reflektion baserat på de inlägg som pratar om att de knappt får äta med det kaloriunderskott som behövs för att gå ned i vikt.
Vill dock inflika här att det enligt de studier jag läst brukar vara svårt att gå ner i vikt genom att enbart öka motionen. Kalorierna man bränner vid motion är relativt få men man brukar också bli hungrigare. Bra för välmåendet, muskler etc absolut, men inte som ett verktyg för viktminskning ☺️ En promenad bränner kanske 100-200 extra kalorier jämfört med att sitta i soffan, en ostfralla på kvällen vore kanske 300 kcal

Vill dock inflika här att det enligt de studier jag läst brukar vara svårt att gå ner i vikt genom att enbart öka motionen. Kalorierna man bränner vid motion är relativt få men man brukar också bli hungrigare. Bra för välmåendet, muskler etc absolut, men inte som ett verktyg för viktminskning ☺️ En promenad bränner kanske 100-200 extra kalorier jämfört med att sitta i soffan, en ostfralla på kvällen vore kanske 300 kcal
Alltså jag har rätt bra koll på kalorier och hur kaloriunderskott fungerar. 😅
Min kvällsmacka innehåller rätt exakt 155kcal, vilket jag vet eftersom jag både väger och trackar vad jag äter. Det finns ju betydligt vettigare alternativ till kvällsmacka än en ostfralla liksom.

Återigen, det var en tanke, en reflektion. Och för mig fungerar det - uppenbarligen - just nu fint att träna bort kalorierna.

Men alla gör ju som de vill. Vill man hellre späka sig och må dåligt över det (vilket många i tråden uppenbarligen gör) så är det ju fritt fram. Jag ville bara lägga in ett annat perspektiv på frågan.
Men släpper det nu! 👌🏻

Alltså jag har rätt bra koll på kalorier och hur kaloriunderskott fungerar. 😅
Min kvällsmacka innehåller rätt exakt 155kcal, vilket jag vet eftersom jag både väger och trackar vad jag äter. Det finns ju betydligt vettigare alternativ till kvällsmacka än en ostfralla liksom.

Återigen, det var en tanke, en reflektion. Och för mig fungerar det - uppenbarligen - just nu fint att träna bort kalorierna.

Men alla gör ju som de vill. Vill man hellre späka sig och må dåligt över det (vilket många i tråden uppenbarligen gör) så är det ju fritt fram. Jag ville bara lägga in ett annat perspektiv på frågan.
Men släpper det nu! 👌🏻

Jag är helt med på din sida :D

Helt inödigt inlägg från mig egentligen men nu blev det så

Funderar på hur jag ska få in träning i veckan som kommer.

Idag är det helt kört. Imorgon kan jag eventuellt få in ett pass på gymmet innan jobb (OM jag kommer upp i tid)
Onsdag-torsdag är jag på konferens. Funderar på om jag kan nyttja deras gym då det är en spa anläggning och jag kan inte Spaa. Kommer ha med bra skor så i annat fall kan jag ta en rejäl promenad

Fredag ser ganska mörk ut på att hinna Förhoppningsvis så blir det gympass med kompisarna på lördag. Söndag vill jag hålla som en vilodag och lägga på hästen.

Min mamma och hennes man är ganska uschliga i kroppen nu så stallet tar lite extra tid då jag måste sköta allt själv.

Men det löser sig.

Ska planera in mat också. Jag får inte gå för länge mellan måltiderna blir då lätt att jag överäter eller proppar i mig onyttigheter. Lifesum appen hjälper mig verkligen att tänka till på de där mellanmålen. Jag menar Delicatoboll är ju alltid en delicatoboll men letar efter ngt mer mättande/nyttigt för ungefär samma kalorier

Känns som om mitt tänk verkligen börjar fungera. Genom att "hoppa" vissa saker kan man äta lite godare/mer till middag med sambon t.ex

Vet inte hur det kommer se ut onsdag- torsdag på konferens men de brukar ha vettig mat och goda alternativ. Vet inte om jga kommer regga då eller bara försöka hålla koll ändå.

På tisdag fyller svärmor år och kommer laga en fantastisk god fläskfilepasta med soltorkade tomater och färsk pasta och det är en rikigt kaloribomb så funderar på vad jag ska äta till frukost/lunch den dagen.

Känns som om man börjar komma in i rätt tänk nu och vill verkligen försöka hålla detta :D

Funkar pennorna verkligen så?
På Ozempic står det att man inte ska räkna klick, det går bara att ta den dosen den är inställd på.

Kl
Jag tar Ozempic på onsdagar och i tisdags kände jag mig väldigt hungrig och liksom ur balans, ska kanske fråga om jag kan ta den var 6e dag istället. Man kan flytta 4 dar framåt eller 3 dar bakåt, så borde ju kunna ta den var 6e dag.
Det går klicka på Ozempic-pennorna, jag gjorde det från start. Fick 1 mg penna utskriven och klickade mig fram till 0,25 först, sen 0,5 och så 0,75 (fast jag tog 0,8 för då fick jag ut fem jämna doser per penna)

Tog min första dos igår. Lite läskigt då jag inte tagit några sprutor hemma sedan min operation för en 12 år sedan. Lite svagt illamående, men ska jag vara ärlig så kan det också vara pga att jag går runt och oroar mig över att må dåligt 😅🤣

Min bonuspappa har inga biverkningar :D Han är bara grymt nöjd.

Hejja dig

Det går klicka på Ozempic-pennorna, jag gjorde det från start. Fick 1 mg penna utskriven och klickade mig fram till 0,25 först, sen 0,5 och så 0,75 (fast jag tog 0,8 för då fick jag ut fem jämna doser per penna)
Enligt deras information ska det inte gå.
Från bipacksedeln på FASS:
Injektionspennan är förfylld och försedd med dosväljare. Den innehåller 4 mg semaglutid och du kan endast välja doser om 1 mg.
Du kan bara välja 1 mg per dos. … Dosväljaren klickar på olika sätt när du vrider den framåt, bakåt eller förbi 1 mg. Räkna inte pennans klickljud.

Jag skulle inte våga chansa, om det nu är möjligt så är det ju risk att man får fel dos.

Jag skulle inte våga chansa, om det nu är möjligt så är det ju risk att man får fel dos.
Som sagt jag har gjort det från start på läkarens rekommendationer. Kommer klicka dosen på Mounjaro-pennan också.
Så himla fel i dos kan det inte blir, kanske klickat nån för lite eller mycket vid något tillfälle när karln pratade med mig medans jag räknade men aldrig märkt någon skillnad. Är ju inte så att man hoppsan klickar fram 0,5 när de skulle vara 0,25. Det skiljar ganska många klick mellan dessa två doser

I lördags efter träningen var jag nere på 105 igen (105,4 för att vara exakt), nu kommer det inte bli någon vägning förens onsdag iom jag inte är hemma ikväll
Men det blir lymfyoga i morgon och Barré på onsdag. Får se vad mitt vänsterknä säger om Barréträningen. Har smörjt med Voltarengel i helgen och det är lite bättre för tillfället.

Nämen det är det som rekommenderas av de här nättjänsterna och de har ju hållit på längre. Obs att de också är läkare.
En mig närstående har kört Ozempic i 1,5 år och är ff på 0,5. :)

I går var ingen bra dag. Deppig av andra orsaker och då överåt jag allt jag kunde hitta i kylskåpet/frysen. Har iaf gått ner ca 0.6 från högsta siffran. Avundas alla som får ozempic/munjaro utskrivet.

Som diabetes 1 så vägrar min läkare att göra det eftersom det finns så lite studier på eventuella biverkningar, särskilt som ozempic ursprungligen är för diabetiker 2.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka