Tjockistråden 5

I går var ingen bra dag. Deppig av andra orsaker och då överåt jag allt jag kunde hitta i kylskåpet/frysen. Har iaf gått ner ca 0.6 från högsta siffran. Avundas alla som får ozempic/munjaro utskrivet.

Som diabetes 1 så vägrar min läkare att göra det eftersom det finns så lite studier på eventuella biverkningar, särskilt som ozempic ursprungligen är för diabetiker 2.
Jag har faktiskt en god vän med 1 som går på Ozempic men hon har verkligen talets gåva och kör också stenhårt med att hon är 75 så visst svinn får man räkna med. :D
Sen är det ju inte omöjligt i hennes fall att hon har både 1 & 2 och om inte annat verkar Ozempic få bukt med 2.

I går var ingen bra dag. Deppig av andra orsaker och då överåt jag allt jag kunde hitta i kylskåpet/frysen. Har iaf gått ner ca 0.6 från högsta siffran. Avundas alla som får ozempic/munjaro utskrivet.

Som diabetes 1 så vägrar min läkare att göra det eftersom det finns så lite studier på eventuella biverkningar, särskilt som ozempic ursprungligen är för diabetiker 2.
Hoppas imorgon är en bättre dag!

Vet inte om jag minns rätt (och du behöver såklart inte svara) men hade för mig att du inte räknades ha fetma enligt BMI? Så tänker att isåfall hade du nog ändå inte fått det utskrivet, om det är till någon tröst på något sätt ☺️

Här kommer en kämpa på kram till oss alla!

När du ser/ läser detta ställ dig upp och testa att gå ner på huk. Ta tid på hur länge du kan sitta så och surfa på telefonen.

Jag hann med 60 sekunder innan jag var tvungen att svara i växeln.

Det kommer fler studier om hälsofördelar med GLP-1 även till typ1or. Speciellt för de som blivit insulinresistenta.
Största risken är väl att GLP-1 kan sänka blodsockret lite väl random och det blir trixigare reglera insulinet.

Ska sluta väga mig varje dag (sitter i sen dialysen) Ska nog bara köra måndagar istället.

Vågen har visat en svag trend uppåt men samtidigt tycker jag att den extra motionen och bättre kosten ska sägas har gjort att jag känner mig lättare och kläderna sitter inte åt riktigt lika mycket så tycker ändå det är rätt.

Om jag ställer undan vågen och ser hur det ser ut vecka för vecka istället så jag inte snöar in på att stirra mig blind på vågen istället för måendet,

Kan någon påminna mig när jag skriver imorgon om vågen igen? :D

Ikväll blir det lymfyoga igen, tog med en kofta den här gången för om det blev kallt på mediationen förra veckan lär den inte bli bättre i dag :cool:
Behöver köpa nya barfotaskor till träningen då mina nuvarande är för stora. Lite läskigt när man trampar av sig skorna mitt under utfallstegen.

Ska sluta väga mig varje dag (sitter i sen dialysen) Ska nog bara köra måndagar istället.

Vågen har visat en svag trend uppåt men samtidigt tycker jag att den extra motionen och bättre kosten ska sägas har gjort att jag känner mig lättare och kläderna sitter inte åt riktigt lika mycket så tycker ändå det är rätt.

Om jag ställer undan vågen och ser hur det ser ut vecka för vecka istället så jag inte snöar in på att stirra mig blind på vågen istället för måendet,

Kan någon påminna mig när jag skriver imorgon om vågen igen? :D
Tips om vägdag är fredagar. Då har man haft en arbetsvecka och kanske kunnat skärpa sig lite grann.

Det är lätt att vara klok åt andra 🤧 råkar nog ställa mig på vågen varje morgon just nu och det diffar ju hela tiden…:

Tips om vägdag är fredagar. Då har man haft en arbetsvecka och kanske kunnat skärpa sig lite grann.

Det är lätt att vara klok åt andra 🤧 råkar nog ställa mig på vågen varje morgon just nu och det diffar ju hela tiden…:

Jag tycker det är skönt att göra, jag väger mig varje jobbdag som rutin. Det hoppar, men jag kan släppa det eftersom jag kan se trenden som är rätt. Jag varierar i vikt men trenden är neråt. För mig ger det mindre fokus på vikten när jag väger mig ofta, gör jag det sällan ”måste” det vara rätt resultat.

Hmm... Efter en snabb Googling ser jag att Ozempic "bara" ger i snitt 15-17% viktnedgång, det är liksom 15-17kg för en som väger 100kg. Trodde faktiskt det skulle ge mer. Dag två och jag känner inte en så hemsk stor skillnad, kanske minimalt mindre hunger. Är redan rädd att det inte ska påverka något överhuvudtaget.

Hmm... Efter en snabb Googling ser jag att Ozempic "bara" ger i snitt 15-17% viktnedgång, det är liksom 15-17kg för en som väger 100kg. Trodde faktiskt det skulle ge mer. Dag två och jag känner inte en så hemsk stor skillnad, kanske minimalt mindre hunger. Är redan rädd att det inte ska påverka något överhuvudtaget.
Jag har träffat några stycken på ozempic eller liknande, den enda som det inte har hjälpt är den personen som tidigare gjort gbp.
Däremot tror jag att det har varit väldigt individuellt på vilken dos de har behövt ligga på för att det ska ge resultat, så det kan vara så att du behöver höja innan du ser effekt.

Jag tror det med! :D
Men med tanke på hur många som säger att de märker stor skillnad direkt så hinner man börja undra. :)
Som sagt så märker jag det lite på hungern, men förväntade mig att må sjukt dåligt.. Men ska ju köra denna dos 3 gånger till, och sen har jag en dos över att hämta ut också.

Tips på konditionsträning när ena benet inte vill vara med? Jag kan liksom knappt promenera utan att det värker..
Cykla går inte, då protesterar höften. Springa går inte, då skriker vaden. Likaså crosstrainer, benet värker för mycket.
Simma regelbundet finns det inte tid för. Annars vore det bra, jag badar gratis via jobbet.

Jag vet inte hur jag ska göra. Jag har kass kondition och vill förbättra den, men benet blir som en stock och går knappt röra. Har opererat för kompartment i vaden två gånger men det blev inte bra..

Tips på konditionsträning när ena benet inte vill vara med? Jag kan liksom knappt promenera utan att det värker..
Cykla går inte, då protesterar höften. Springa går inte, då skriker vaden. Likaså crosstrainer, benet värker för mycket.
Simma regelbundet finns det inte tid för. Annars vore det bra, jag badar gratis via jobbet.

Jag vet inte hur jag ska göra. Jag har kass kondition och vill förbättra den, men benet blir som en stock och går knappt röra. Har opererat för kompartment i vaden två gånger men det blev inte bra..
Kan du ha tillgång till en stakmaskin eller en roddmaskin?

Rodd går inte heller, inte mer än någon minut sen skriker benet.
Stakmaskin borde gå, men jag har svårt att ta mig till gymmet. Svårt med tid när man har litet barn hemma..
Hur skulle det funka att typ sitta på en stol och lyfta en vikt från golvet och upp över huvet? Brukar ju höja pulsen iaf att jobba under knähöjd å över axelhöjd. Så pass lätt vikt att man orkar många gånger?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka