Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Bokat årets första träningspass! Ska se om jag smyger iväg lite på lördag, annars tänkte jag prova på spinning för första gången på tisdag. Fattar inte riktigt skillnaden på passen, men i "värsta" fall är jag ju inte i vägen på en spinningscykel liksom, haha!

Hade en skitdag igår och var SÅ nära att gå och köpa godis. Men jag gjorde det inte vilket jag är väldigt nöjd med idag! Idag var det dock AW så gick över min kaloribudget en del. Men det var planerat och jag hade supertrevligt så sak samma 🤷🏻‍♀
Jag brukar tycka att det kan vara ok att gå över målen just i sociala sammanhang (så länge man inte har party varje dag :D) men det är just den där godispåsen du var stark nog att avstå som är den stora vinsten. Heja dig!!

Fast grejen är att jag inte kan belasta benet. Det gör vansinnigt ont med kompartment. Jag har inte hittat något bra sätt att träna kondition som inte belastar benet..
Okej, jag läste det som att du oftast klarar någon minut helt okej, därav att köra 30sek kunde funka. :)
Det finns ju tex battle rope som man kör med armarna som också tränar flåset, så att använda armarna istället för ben borde gå att hitta på en övning som kan funka.
Har du någon typ av gummiband för träning tex?

Måste sluta äta så många äpplen. Jag är bara så sugen. Rädd att om jag inte äter äpplen att jag äter något som är ännu sämre.

Okej, jag läste det som att du oftast klarar någon minut helt okej, därav att köra 30sek kunde funka. :)
Det finns ju tex battle rope som man kör med armarna som också tränar flåset, så att använda armarna istället för ben borde gå att hitta på en övning som kan funka.
Har du någon typ av gummiband för träning tex?
Ja jag tränar med gummiband.

Jag kan promenera nån minut, men det går inte fort. Går jag snabbare för det ont efter bara en liten stund. Jag kan inte öka intensiteten, det blir bara värre av det.

Det måste vara nåt jag kan göra hemma, för som sagt. Tvååring hemma.

Nu har jag åter fått kommentaren på gymmet "Du är väldigt stark !?"
Som att det inte krävs muskler släpa runt 105 kg O_o:rofl:
Japp jag ligger över medelvärdet vad gäller muskelmassa för att vara en snart 58 årig tant. De syns tyvärr inte så bra för det är lite fett som skymmer sikten :cool::rofl:

Har nu landat på 88 kg. Förvånade mig då jag legat stadig en tid, samtidigt som jag upplevt att kroppen blivit mindre, kläderna tappas liksom. Det har känts som att jag har "gått ner i vikt utan att tappa kg enligt vågen" så att säga. Fattar inte hur det funkar. Men nu syns det något på vågen så jag är lite gladare i alla fall.

Absolut, jag bara menar att man inte nödvändigtvis behöver äta mindre än man är van vid. Utan istället kan öka sin rörelse och förbrukning av kalorier. Det är ju också ett underskott, givetvis, men kanske lättare än att sluta äta som man är van vid?

Jag upplever att det liksom är lättare att ta en promenad extra, än att skippa den där kvällsmackan som gör att man inte behöver lägga sig hungrig?

Hänger du med på hur jag menar? 🙂 Det är ju givetvis min högst personliga åsikt dock, andra funkar säkert annorlunda.
Men mitt inlägg var mest en reflektion baserat på de inlägg som pratar om att de knappt får äta med det kaloriunderskott som behövs för att gå ned i vikt.

Alltså jag har rätt bra koll på kalorier och hur kaloriunderskott fungerar. 😅
Min kvällsmacka innehåller rätt exakt 155kcal, vilket jag vet eftersom jag både väger och trackar vad jag äter. Det finns ju betydligt vettigare alternativ till kvällsmacka än en ostfralla liksom.

Återigen, det var en tanke, en reflektion. Och för mig fungerar det - uppenbarligen - just nu fint att träna bort kalorierna.

Men alla gör ju som de vill. Vill man hellre späka sig och må dåligt över det (vilket många i tråden uppenbarligen gör) så är det ju fritt fram. Jag ville bara lägga in ett annat perspektiv på frågan.
Men släpper det nu! 👌🏻

Ja, nu förstår jag hur du menar och inser att det nog inte var riktat till mig egentligen. Jag rör mig redan i vardagen och får ihop i alla fall drygt 10 000 steg per dag och har svårt att få in mer motion i vardagen, det tar ju mycket tid att promenera. Och som någon annan skrev så är det för de flesta svårt att komma upp i att förbränna så mycket att det skulle vara enklare att få till än att påverka det man äter och dricker. Även om det förstås finns undantag, som du.

Jag försöker att hoppa över en måltid ett par kvällar i veckan, och kommer då ner på ett ganska lågt kaloriintag den dagen. Men jag skulle fortfarande inte kalla det att späka mig, och i praktiken innebär det ett kaloriunderskott på ca 10% om man räknar över tid, och många veckor når jag inte upp till det heller. Mitt problem är att jag blir trött och matt och hjärnan tänker sämre även vid ett litet underskott, det måste inte vara svält för att det ska märkas. Att hoppa över en måltid då och då, när det passar med livet, funkar i alla fall bättre än att dra ner 10% varje dag, men metoden räcker ju uppenbarligen inte eftersom jag ökar (om än i mindre takt än innan jag började dra ner) och inte minskar i vikt.

Det jag tror jag skulle behöva göra mer av för att få bättre effekt, är att byta ut mer av det jag äter mot nyttigare alternativ.

Chips, godis, alkohol - lätt att identifiera som bovar, men jag har svårt att se ett liv helt utan det också. Kanske ändå kan dra ner ytterligare men jag tycker också att livet blir så grått utan lite glädepunkter i mat och dryck, särskilt om jag nu också ska äta tråkigare mat.

Mat - här kan jag nog göra mest. För stora portioner har jag identifierat tidigare, och nu slänger jag faktiskt mat ibland som inte äts upp (ibland har jag tur och partner äter upp istället :angel:), även om det också känns dåligt. Jag får också lite flashbacks till tiden då jag alltid lämnade mat för att ha kontroll på mitt ätande (och hade ett BMI på 16). Men jag har lämnat det bakom mig, tänker jag. Jag har också börjat äta mer kött igen, men det lyfts ju också hela tiden fram som något dåligt, så det är att jobba med känslorna där också, särskilt när jag inte alltid har möjlighet att veta varifrån köttet kommer.

Har försökt introducera kvarg, vilket verkar vara populärt bland många, men det går sådär. Har istället för smaksatt yoghurt, men det är inte så stor skillnad i kcal? Men det är högre protein som är grejen antar jag? Jag är en sån som protein funkar på för mättnadskänslans skull (därav att jag gillar kött) så om det är bättre än vanlig yoghurt på så sätt så är det bra. Och det är mindre kcal än lättcremefraiche, så till kalla såser kan det funka. Inte guacamole dock, märkte jag. Och det går inte att koka? Vilket är det jag använder creme fraiche mest till.

En annan sak jag upptäckt i mitt försök att skaffa mig bättre koll på olika alternativ, är att det är MYCKET färre kcal i Philadelphiaost (light) än i Bregott och det funkar (nästan alltid) lika bra på mackan tycker jag. Dock använder jag betydligt mindre smör än mjukost, så jag vet inte hur stor skillnad det blir i slutändan i praktiken. Dessutom håller Bregott mycket längre, och det är också en aspekt, då jag inte gillar att slänga mat.

Har försökt introducera kvarg, vilket verkar vara populärt bland många, men det går sådär. Har istället för smaksatt yoghurt, men det är inte så stor skillnad i kcal? Men det är högre protein som är grejen antar jag? Jag är en sån som protein funkar på för mättnadskänslans skull (därav att jag gillar kött) så om det är bättre än vanlig yoghurt på så sätt så är det bra. Och det är mindre kcal än lättcremefraiche, så till kalla såser kan det funka. Inte guacamole dock, märkte jag. Och det går inte att koka? Vilket är det jag använder creme fraiche mest till.
Jag klippte lite i ditt inlägg, men jag kom att tänka på ett tips jag fick av en arbetskompis som är tränings och kost-freak ;) (jag brukar tanka av han om tips och trix för han är väldigt påläst).
Jag har svårt för kvargens konsistens och de smaker som finns att köpa, då sa han att naturell kvarg (som dessutom har högre protein) kan man blanda i lite saft av den smak man gillar och så vispa den lite - då får den en mer yogurtkonsistens. Jag har inte provat än, men jag ska när mina risifrutti är slut. Det är nämligen risifruttin som jag vill byta till ett bättre alternativ för den är väldigt söt. Jag tänker "alla bäckar små" när det gäller att minska på socker.

Jag reggar ju vad jag äter i lifesums gratisapp och jag har sett att jag ligger för lågt i protein-intag varje dag, trots att jag äter kött :cautious: Så arbetskompisen och jag pratade om att få in mer protein i kosten och förutom att äta mycket kött och ägg (vilket jag inte kan öka) så är det nästan omöjligt att få in mer protein utan att ha i pulvertillskott. Så det tänker jag "toppa" min kvarg med (om det är gott).

Jag tänker inte späka mig eller äta saker jag inte tycker om, men jag provar gärna tips där små förändringar kan göra skillnad :up:

Jag klippte lite i ditt inlägg, men jag kom att tänka på ett tips jag fick av en arbetskompis som är tränings och kost-freak ;) (jag brukar tanka av han om tips och trix för han är väldigt påläst).
Jag har svårt för kvargens konsistens och de smaker som finns att köpa, då sa han att naturell kvarg (som dessutom har högre protein) kan man blanda i lite saft av den smak man gillar och så vispa den lite - då får den en mer yogurtkonsistens. Jag har inte provat än, men jag ska när mina risifrutti är slut. Det är nämligen risifruttin som jag vill byta till ett bättre alternativ för den är väldigt söt. Jag tänker "alla bäckar små" när det gäller att minska på socker.

Jag reggar ju vad jag äter i lifesums gratisapp och jag har sett att jag ligger för lågt i protein-intag varje dag, trots att jag äter kött :cautious: Så arbetskompisen och jag pratade om att få in mer protein i kosten och förutom att äta mycket kött och ägg (vilket jag inte kan öka) så är det nästan omöjligt att få in mer protein utan att ha i pulvertillskott. Så det tänker jag "toppa" min kvarg med (om det är gott).

Jag tänker inte späka mig eller äta saker jag inte tycker om, men jag provar gärna tips där små förändringar kan göra skillnad :up:
Angående risifrutti
Jag blandar minikeso med vaniljkvarg ca 50/50 och så valfri sylt till (finns ju sockerfri sylt om man vill)
Vill man öka proteinhalten kan man ju röra ner lite proteinpulver. Då blir den lite fastare också

Precis så tänker jag också, många bäckar små! Och väldigt bra att få tips om hur andra gjort, så kan man plocka det man tror kan funka för en själv. Och så får man efter hand kanske ompröva vissa prioriteringar, som att jag nog ska börja äta mer kött igen.

Gällande kvargen är mitt problem mest att jag inte kommit på vad den ska ersätta 🤔

Precis så tänker jag också, många bäckar små! Och väldigt bra att få tips om hur andra gjort, så kan man plocka det man tror kan funka för en själv. Och så får man efter hand kanske ompröva vissa prioriteringar, som att jag nog ska börja äta mer kött igen.

Gällande kvargen är mitt problem mest att jag inte kommit på vad den ska ersätta 🤔
Aha, jag förstår. Du har ingen mellis eller fika som du kan ersätta? Eller byta ut något vid frukost?

Angående risifrutti
Jag blandar minikeso med vaniljkvarg ca 50/50 och så valfri sylt till (finns ju sockerfri sylt om man vill)
Vill man öka proteinhalten kan man ju röra ner lite proteinpulver. Då blir den lite fastare också
Tack för tips :bow:

Jag har ett dokument där jag lägger till alla bra tips :up:

Jag gör rullar med philadelphiaost (eller vitlöksost) och kalkon/kyckling som kvälls"snacks" :)

Fast grejen är att jag inte kan belasta benet. Det gör vansinnigt ont med kompartment. Jag har inte hittat något bra sätt att träna kondition som inte belastar benet..

Jag upptäckte att en person jag jobbar med som är fysioterapeut har samma problem. Hen säger att simning är det som funkar bäst för hen. Promenader och cykling är rena döden. Jag vet inte om det kan vara nån hjälp för dig?

Jag upptäckte att en person jag jobbar med som är fysioterapeut har samma problem. Hen säger att simning är det som funkar bäst för hen. Promenader och cykling är rena döden. Jag vet inte om det kan vara nån hjälp för dig?
Det är tiden. Hur löser jag det med en tvååring hemma? Han kan ju inte gärna följa med..

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka