Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Själv kämpar jag på och förrförra veckans hicka har jag kunnat räta till. Fortsätter på invanda spår.

I mitt fall sitter mycket i kosten och sen jag började med ett korngrynstunnbröd till frukost står jag mig mycket längre.

Vardagsmotionen med att promenera två hållplatser och inte ta bussen har oxå hjälpt mig och fram och tillbaka till jobbet så får jag ihop 7000 steg.

Men jag vet vilket elände det är. Kämpa på alla ❤️

Mitt har ju börjat växa ut igen så har väldigt gulligt bäbisfjun, speciellt i hårfästet fram där det ju syns mest :cool:
Jag vill inte heller klippa av mitt hår för det kommer krulla sig så förbaskat.
Använder det här och jag tycker det stannat av men kan ju också vara att jag ligger i rätt fas av hårcykeln
Visa bifogad fil 181019
När jag kommer ihåg tar jag Vita yummy Hari&Nail som tillskott.

Var hittar du schampot och tillskottet?

/snart hårlös

Var hittar du schampot och tillskottet?

/snart hårlös
schampot köpte jag på Lykos och kosttillskottet på Normal, men finns beställa på flera ställen som apotek och andra som säljer tillskott . Matsmart hade billiga för 99 kr burken just nu

undrar hur svårt det är bära 111 bananer 🤔😂

Bifogade filer

• IMG_0585.webp
    IMG_0585.webp
    39,7 KB · Visningar: 92
Kollegan har köpt semlor till oss alla idag och jag ska faktiskt unna mig en idag. Ser rikigt fram eot den :D

Har inte hunnit till gymmet denna vecka. kanske hinner en sväng idag. Träna hemma är just nu inget alternativ. Avloppspumpen byter jag imorgon sen kan man duscha och sånt igen.

Ätit ok, rört mig ok.

Var på sjukhuset igår för att lämna prover och då tog de även vikten och det låg fortfarande stadigt. Jag är starkare i kroppen så går efter det :)

Aha, jag förstår. Du har ingen mellis eller fika som du kan ersätta? Eller byta ut något vid frukost?

Äter oftast inte mellanmål men när jag gör det är det en frukt eller knäckebröd med ägg, och det känns inte värt att byta.

Äter ibland yoghurt med müsli på morgonen, och det är då jag bytt mot kvarg. Men sen såg jag för nån vecka sedan att miniyoghurt har färre kalorier än kvargen jag köpt. Och då blir jag osäker om proteinet man får av kvargen är värt fler kalorier...?

Hur länge håller sig en öppnad burk kvarg?
Hyfsat länge tycker jag.
Haft en vaniljkvarg som började jäsa, men den måste det blivit nå mysko med, för den va inom datum.

En öppnad persikoivarg som va fleeera veckor gammal möglade som satan, men va ju inte så konstigt, den hade blivit bortglömd 😅

Burken jag jobbar på nu har bäst för den 11e, mer än halvvägs genom iaf, och den är då helt fräsch än 🤷‍♀️

Tycker de flesta mejerivaror håller länge om man ser till att de aldrig står framme.
Förutom grädde då 😗 änvänt ph.ost som iofs va oöppnad, men ett par månader över bf 😆
Såklart praxis som rena skedar å inte gräva djupare än man behöver inte skadar.

Drack sistskvätten mjölk bf 10 nu så 😅

Jag har landat på 87 kg. Känner mig märkligt fladdrig i kroppen av all överflödig hud. Det är väldigt störande. Undrar vad allt det onödiga väger egentligen? Vad väger jag utan det? Det är ju som att väga sig med vinterkläderna på, skor och allt, liksom. Varför får man inte operera bort den överflödiga huden överallt? Finns det något i den som är viktig att behålla liksom? Kan man gå från 140 kg till 50 kg? Är det fysiskt möjligt ens? Det borde det ju vara kanske, men min fundering då är, då väger man ju inte 50 kg eftersom den överflödiga huden väger en del så då väger man "för lite" än vad man borde till sin längd.

Nåja, viktnedgången känns positiv i alla fall. Inte väntat mig att den skulle fortsätta så tackar och tar emot så länge det går.

Jag har landat på 87 kg. Känner mig märkligt fladdrig i kroppen av all överflödig hud. Det är väldigt störande. Undrar vad allt det onödiga väger egentligen? Vad väger jag utan det? Det är ju som att väga sig med vinterkläderna på, skor och allt, liksom. Varför får man inte operera bort den överflödiga huden överallt? Finns det något i den som är viktig att behålla liksom? Kan man gå från 140 kg till 50 kg? Är det fysiskt möjligt ens? Det borde det ju vara kanske, men min fundering då är, då väger man ju inte 50 kg eftersom den överflödiga huden väger en del så då väger man "för lite" än vad man borde till sin längd.

Nåja, viktnedgången känns positiv i alla fall. Inte väntat mig att den skulle fortsätta så tackar och tar emot så länge det går.

Jag var av ren nyfikenhet tvungen att googla svaret på vad huden väger :)
Finns lite olika uppgifter men 3-5 kg verkar de flesta tycka.
Ännu otäckare tanke är om de tagit reda på det ”på riktigt” 🫣 eller om det är en hyfsad beräkning
https://www.hudguiden.se/sv-se/om-huden/vad-ar-hud

Det finns många lyckade ”lös hud operationer” men det är en väldigt stor operation som det lätt blir problem med, så se till att undersöka allt du kan innan du bestämmer dig för om det skulle vara värt det.

Jag var av ren nyfikenhet tvungen att googla svaret på vad huden väger :)
Finns lite olika uppgifter men 3-5 kg verkar de flesta tycka.
Ännu otäckare tanke är om de tagit reda på det ”på riktigt” 🫣 eller om det är en hyfsad beräkning
https://www.hudguiden.se/sv-se/om-huden/vad-ar-hud

Det finns många lyckade ”lös hud operationer” men det är en väldigt stor operation som det lätt blir problem med, så se till att undersöka allt du kan innan du bestämmer dig för om det skulle vara värt det.
Jo men är det inte när man är "normalstor" som huden väger så mycket? Hur mycket väger den efter 140 kg? Då har man ju mer hud än på 50 kg och samma längd?

Förhoppningsvis har man använt djur för att ta reda på det, typ gris? Annars vore det... makabert! :eek:

Tyvärr ingår inga sådana operationer som landstinget betalar och några pengar för det har jag inte. Där jag bor kan man göra operation att ta bort huden på magen men då ska man ha nått normalt BMI och ha minst 3 cm överhäng samt infektioner och problem. Jag har ju lös hud på armarna, benen och brösten också numera. Till och med händerna kan jag se det på, även om det inte är synligt på samma vis. Det är intressant att se hur smala armar och ben jag egentligen har i grunden, men så "vänder" man på dem och ser hänget som hänger ner och får det att se tjockare ut under kläder ändå. Det som en gång var fett stadigt runt armar och ben är mer och mer lös hud liksom, hänger bara. Samma över bröstkorgen, där finns inte mycket kvar, kan känna mina revben tydligt när jag ligger ner och huden "dras ut" istället för hänger framför dem så att säga. Och när jag satte mig på arslet förra veckan ute pga halkan så svor jag högt eftersom vadderingen är borta, nog för att rumpan nog kan tolkas stor pga mina höfter och hud, men där är liksom ben som jag inte kände förut! Det gjorde ont på ett nytt sätt! :rofl:

Jag har dock en rejäl bit kvar innan jag kan få en hudoperation för magen, är 155 lång och väger nu 87, så jag borde ner på runt 50-55 max i så fall för att hamna inom bmi 25?

Hyfsat länge tycker jag.
Haft en vaniljkvarg som började jäsa, men den måste det blivit nå mysko med, för den va inom datum.

En öppnad persikoivarg som va fleeera veckor gammal möglade som satan, men va ju inte så konstigt, den hade blivit bortglömd 😅

Burken jag jobbar på nu har bäst för den 11e, mer än halvvägs genom iaf, och den är då helt fräsch än 🤷‍♀️

Tycker de flesta mejerivaror håller länge om man ser till att de aldrig står framme.
Förutom grädde då 😗 änvänt ph.ost som iofs va oöppnad, men ett par månader över bf 😆
Såklart praxis som rena skedar å inte gräva djupare än man behöver inte skadar.

Drack sistskvätten mjölk bf 10 nu så 😅

Jag tycker den blir mer grynig efter en vecka 🤔 BF brukar inte vara något problem, utan snarare när den öppnats (Är 5-6 grader i kylen)

Går inte bra här. Jag orkar liksom inte ta tag i min diet och motionen är nere på minus. Istället för äpplen och körsbärstomater har min nya 'besatthet' blivit hårt delikatessbröd med senap på. Så det är ju betydligt sämre.

Plus då (jo jag vet att det bara är att inte köpa) hallonsorbet. Ur kcal synpunkt är det faktiskt inte så onyttigt, 130 kcal/gram. Från en diabetikersynpunkt är det bland sämsta jag kan äta.

Jag tycker den blir mer grynig efter en vecka 🤔 BF brukar inte vara något problem, utan snarare när den öppnats (Är 5-6 grader i kylen)
Hm, inget jag tänkt på 🤔 rör den alltid slät i burken innan jag scoopar upp 😅 samma med gr.yog. Arlas stora burkar jag kör på. Får hålla ett öga när jag öppnar nästa burk :P

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka