Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Jag gör en annan proteinrik och någotsånär snål variant av risifrutti, den har varit väldigt populär på sociala medier på senaste tiden så det är nog ingen nyhet för många men: blandar lika delar keso (jag använder 1.5%) och Propud vanilj sen har jag tinade hallon till.

Och om nu någon vill ha förslag på torftig men för mig fungerande frukost senaste månaderna: jag rör ut 3 msk chiafrön i 2 dl mjölk och låter fröna gojsa till sig under natten. På morgonen blandar jag 1/3 av chiafröblandningen, 2-3 skedar grekisk yoghurt och några tinade kuber mango klippta i småbitar. Det är inte jättegott men för stunden mättande och jag står mig oftast till lunch. Har provat andra frukter/bär till men det är bara mango som funkar för mig 🤷‍♀️

Har för övrigt hittat tillbaka till bra mat efter att ha tappat fotfästet lite senaste 2 veckorna.

Är hemma ensam ikväll, så kunde välja mat själv OCH lyckades med att begränsa portionen. Tog bort lite innan jag började äta (ett måste om det ska gå) och tänkte att jag ska vänta 20 min innan jag tar resten om jag måste. Den tiden har gått och jag är fortfarande hungrig. Nu funderar jag på om jag snabbt som tusan ska slänga resten, och gå och lägga mig hungrig ikväll när jag nu har chansen att välja. KÄMPA!
Det går inte att sova hungrig

Det går inte att sova hungrig

Går och går, klart det går även om det säkert är svårare för vissa och inte optimalt för någon. Men någonstans måste ju hungern placeras på dygnet, om man blir hungrig av att äta mindre. Eftersom jag blir matt och trött i huvudet så funkar inte dagtid pga jobbet, och då är natten bättre eftersom det då sammanfaller med att jag ändå ska ligga och slappna av. Sen sover jag ändå inte så bra, har svårt att somna pga naturligt kvällspigg och vaknar vanligtvis några gånger per natt, så jag tror inte att lite hunger gör så mycket från eller till.

Problemet, för mig, med kalorier in och ut är att det diffar så mycket från individ till individ. Jag tex är etnisk asiat och vars förfäder i extremt många generationer har levt på syrade grönsaker och lite ris. Jag kan leva på mycket lite utan att må dåligt av det. Sedan hamnar jag i ett land där genomsnittsindividen har ett helt annat kaloribehov. Dessutom som jag är en post-klimakteriekvinna som inte rör sig särskilt mycket.

Det är oerhört svårt att genom skärmen se olika personers förutsättningar. Jag har tyckt att du ligger väldigt lågt i kalori-intag men när du beskriver din bakgrund så förstår jag varför..
Jag tyckte det var sjukt jobbigt att dra ner under 2000 och nu senast 1500 😝. Då räknade jag inte ens frukt och grönt, om det inte var typ avokado, mango, banan osv som är energitätare än vitkål, morötter och äpple..

Sen förstår jag fortfarande inte hur du orkar äta så mycket äpplen, jag blir liksom less av en eller två 😅. Dock så är det ju möjligt att om jag åt mer frukt så skulle jag också få ett större sug efter dem.

Jag har ju en sån där våg som mäter fett och så. Vikten har inte minskat så mycket men fettprocenten hade gått ner två enheter. Det är ju bra. Borde göra sån mätning oftare, jag hinner ju glömma hur man gör mellan gångerna :rofl:

Orkar inte läsa igenom alla inlägg men jag har läst flera artiklar där stresshormon i kroppen gör det svårare att på ner i vikt, och att låggradig inflammation ökar detta hormon. Minns inte om det var kortisol eller nåt annat.
Yes det påverkar mycket. speciellt kortison. Skapar desutom ett sug på sött och fett typ

Jag kommer få äta kortison livet ut och det påverkar mycket. Läst på en del om kortison och stress :)

Jag har inte mycket övervikt att tala om. Jag har dock andra rejäla svårigheter sen min transplantation att behålla/gå ned vikt.

Vanlig "biverkning" som många varnar för är viktuppgång och 10 + är inget ovanligt.

Det plus att jag närmar mig klimakteriet och behöver lägga om tankar om kost (även om den inte var direkt dålig innan)

Har inte kommit iväg till gymmet men kört lite hemma + att vattnet har gett sig i stallet så köpt 4 25l dunkar som jag fyller hemma. Lyfter in i bilen och kör iväg med och släpar. Tycker jag allt räknas som en extra träning. :D

På lördag hoppas jag verkligen inte vännerna ställer in för jag vill verkligen träna i grupp. Lälttare att hålla uppe motivationen

Jag surar vidare över att vågen står still, men plockade fram ett måttband och insåg att jag minskat 4cm både i midjan och över naveln sedan sist.
Så, alla framsteg behöver inte synas på vågen! 🥳

Ska mäta alla mätpunkter någon dag, kan vara intressant att se om det skiljer något någon annanstans också. 😁

@Thaliaste jag hittar inte ditt inlägg om upplägg på semester, men jag lägger mer tanke bakom hur jag ska rodda vardagen för att ha så bra vanor (läs rimliga) som möjligt.
Jag har tidigare när jag varit yngre och mer hade trivsel kilon som skulle bort, kört t.ex VLCD. Då var det mer att "i junimånad ska jag göra såhär" och så dietade jag en hel semester.

Nu försöker jag tänka långsiktigt och jag försöker ha en plan för var dag i princip och lägger upp den veckovis.
Startar om ofta så att felsteg inte blir oproportionerligt stora, utan jag räknar med att det blir för mycket mat/godis och för lite gym ibland.

Jag känner mig fast i min kropp just nu. Jag har saker jag vill göra som faktiskt är svårt med den här övervikten. Jag har träningsmål såsom pull-ups och pilot squats vilket vore mycket enklare om jag var lättare. Jag vill testa luftakrobatik vilket också blir kroppsvikt och återigen, vore lättare om jag vore lättare. Jag vill ut och springa men mina knän fixar inte det med den här övervikten. Jag har kläder som jag älskar men inte haft på flera år för guess what? De passar inte när jag är såhär överviktig. Det är så frustrerande och jag känner mig så låst och ändå går jag inte ner i vikt för jag tycker det är svårt att hålla mig till planen. Jag blir galen på det här

Jag känner mig fast i min kropp just nu. Jag har saker jag vill göra som faktiskt är svårt med den här övervikten. Jag har träningsmål såsom pull-ups och pilot squats vilket vore mycket enklare om jag var lättare. Jag vill testa luftakrobatik vilket också blir kroppsvikt och återigen, vore lättare om jag vore lättare. Jag vill ut och springa men mina knän fixar inte det med den här övervikten. Jag har kläder som jag älskar men inte haft på flera år för guess what? De passar inte när jag är såhär överviktig. Det är så frustrerande och jag känner mig så låst och ändå går jag inte ner i vikt för jag tycker det är svårt att hålla mig till planen. Jag blir galen på det här
Jag förstår den känslan precis och jag brukar försöka att vända till en morot att inte ge upp.
Det låter väldigt klämkäckt och det är inte alltid jag lyckas men oftast känns det bättre efter någon dag (vilket jag vet mentalt sen att jag inte alltid tror på mig själv...) så försöker att förlita mig på att vanorna sitter där ändå.

Har du gjort en plan för året? Kanske en nystart där du omvärderar med förra årets erfarenheter?

Obs! Behöver inte svara om det inte finns ork till det. Men vi är nog flera som sitter i samma båt. 🧡

Idag inhandlades enbart frukt och proteinmål som mellanmål och "snacks". Ingen choklad eller annat som jag kommit på att jag kan överäta av (speciellt när jag inte har något annat).

Det blev också ett träningspass, kondition + styrka, för jag vill komma igång med daglig träning.

Hade nyligen en modul på Eatit som handlade om utmaningar, och min utmaning den här veckan är att planera trots stress och prokrastinering. Jag mår bättre när jag har fullföljer planer med måltider, sömn, träning. Det krävs inte så mycket tid om dagen för att lyckas. Stress och prokrastinering får mig gärna att släppa tyglarna och strunta i allting. Strunta i att äta, strunta i att röra mig, strunta i att sova bra = stressen blir värre och jag äter mer småsaker.

Nåja, "nytt tag". Hoppas det håller i sig längre än en vecka. Jag är så urbota trött på mig själv och min "disciplin" när det kommer till mitt välmående.

Igår sket det sig med kosten.

Inte katastrof på något sätt men blev ändå lite sur på mig själv för vad tusan liksom..

Ätit bra hela dagen fått i mig vätska mm men så på kvällen blev sambon godissugen och ställde fram linschips och chokladtryfflar.

Trodde i min enfald att jag tog 1 och några stycken linschips tills jag i min förskäckelse såg att VI moffat i oss hela påsen och flera chokladtryfflar.

Alltså inte en enda tanke for genom mitt huvud att nä du tog 1 låt bli utan bara Mmm gott scrollar på mobilen och halvtittar på filmen med sambon och hundar bredvid.

Vill inte ens tänka på hur många kalorier jag gick över

Men men det är inte hela världen iofs för det är ju inte ås att vi gör det varje dag men blir lite less på att jag inte hade en enda tanke under tidens gång!?

Japp nya tag idag. Frukosten bestod av 1 ägg och lite kvarg. det fungerar utmärkt vid 11 tar jag en halv apelsin äter min lunch vid 13 som idag består av ugnsbakad lax, grönsallad, broccoli och en kall sås på turkisk youghurt. Innan hemfärd tar jag en halv apelsin till så bör jag klara mig tills middagen som ikväll blir rester av Broccolisoppa med grönkål, bönor och räkor.

Så kom igen nu Diabetikern håll i

Jag förstår den känslan precis och jag brukar försöka att vända till en morot att inte ge upp.
Det låter väldigt klämkäckt och det är inte alltid jag lyckas men oftast känns det bättre efter någon dag (vilket jag vet mentalt sen att jag inte alltid tror på mig själv...) så försöker att förlita mig på att vanorna sitter där ändå.

Har du gjort en plan för året? Kanske en nystart där du omvärderar med förra årets erfarenheter?

Obs! Behöver inte svara om det inte finns ork till det. Men vi är nog flera som sitter i samma båt. 🧡
Tack för peppen! Känns lite bättre nu iallafall. Problemet är verkligen att när resten av livet kör ihop sig så gör även mina bra vanor det. Försöker jobba både på att hålla ihop resten av livet men också att hålla i vanorna när resten av livet är körigt… Det är verkligen ett work in process. Målet för året är egentligen att ha mer ”bra” perioder med både mående och mat, hoppas det ska gå att hålla i ☺️

Vikten står och stampar på samma, försöker att inte stressa över det. Har fyra doser ozempic kvar innan jag går över till Mounjaro. Hoppad jag kan ligga på en lägre dos för 7,5 mg pennan kostar 3700 kr hämta ut :cool::cry:.
Träningen har ju inte legat på topp heller, svårt få till bra pass när de tog bort mitt favvo på tisdagar och alla andra ligger så dumt.
Ska börja gå på lymfyoga tisdagar och ikväll tänkte jag prova det nya passet Barré som jag inte har en aning om vad det innebär :rofl:

Vikten står och stampar på samma, försöker att inte stressa över det. Har fyra doser ozempic kvar innan jag går över till Mounjaro. Hoppad jag kan ligga på en lägre dos för 7,5 mg pennan kostar 3700 kr hämta ut :cool::cry:.
Träningen har ju inte legat på topp heller, svårt få till bra pass när de tog bort mitt favvo på tisdagar och alla andra ligger så dumt.
Ska börja gå på lymfyoga tisdagar och ikväll tänkte jag prova det nya passet Barré som jag inte har en aning om vad det innebär :rofl:

Vad är lymfyoga? Nu blev jag nyfiken lät spännande :D

Vad är lymfyoga? Nu blev jag nyfiken lät spännande :D
Det är en blandning mellan yoga och egen lymfbehandling. Man tappar, föser och masserar sig själv för att få igång lymfsystemet så gör man vissa yoga-övningar emellan. Den som har det här passet avslutat dessutom med 15 min avslappning det är det inte alla som har med.
Min puls var nere i 62 under passet. Jag har aldrig så låg puls i vaket tillstånd normalt. Idag springerjag på toa mer än vanligt också så nån nytta gjorde det antagligen

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka