Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Det sitter inte i siffran på vågen sa min man.
Du har ju gjort massa livsförändringar som du permanentat. Tex promenaderna till jobbet och sockerintaget.
Ni om några vet ju hur det är att inte få stoppa godsaker i munnen. Medan jag skriver detta blir jag erbjuden en singoalla tackade nej!
Veckan fortsätter på under 77 på vågen. Jag är så stolt över mig själv
Min diabetessköterska säger att det är bättre att mäta sig. Midjemåttet framför allt.
Träning, även promenader, ökar ju musklerna, som också väger en del. Finns folk som har ”för högt BMI” trots att de är normalbyggda.

Vet inte om jag skrivit det förut men sen jag ökade Ozempicen så är det lättare att låta bli sånt som är sockrigt. Visst äter jag sånt ändå men inte alls lika mycket som förut.
Vägde mig i måndags och står still på samma vikt som förra måndan. Det har nog aldrig hänt förut. Hade iofs varit bättre att gå ner, men att inte gå upp är också bra!
:banana:

Vet inte om jag skrivit det förut men sen jag ökade Ozempicen så är det lättare att låta bli sånt som är sockrigt. Visst äter jag sånt ändå men inte alls lika mycket som förut.
Vägde mig i måndags och står still på samma vikt som förra måndan. Det har nog aldrig hänt förut. Hade iofs varit bättre att gå ner, men att inte gå upp är också bra!
:banana:

Woho!!

Min diabetessköterska säger att det är bättre att mäta sig. Midjemåttet framför allt.
Träning, även promenader, ökar ju musklerna, som också väger en del. Finns folk som har ”för högt BMI” trots att de är normalbyggda.
Om jag skulle gå ner till vårdens BMI-siffror för "normalvikt" skulle jag se sjuklig ut.
Enligt vården har jag Obesitas klass 1 på den här bilden

1773409880385.webp

Jag har övervikt enligt bmi men den vikt jag annars skulle ha är den jag hade som 27, innan barn. Ser det som orimligt, kan säkert banta till det men aldrig hålla det så jag har lagt mig 10 kilo högre som mål.
BMI tar väl inte heller hänsyn till att kroppen förändras med åldern.

Enligt, kommer inte ihåg var jag läste det, ska jag väga tio kg mindre än min vikt. Vilket isof skulle vara 44 kg. Inte särskilt hälsosamt tänker jag.

Nej, nej. Jag är 154 lång och enligt tabellen att man ska väga 10 kg mindre än sin längd så skulle jag hamna på 44 kg. Vilket som sagt var inte är troligt eller hälsosamt. Sorry för felskrivningen.
44 kg på 154 cm ger ett bmi på 18,5, knappast något man ska väga. Finns mycket dumheter på nätet :wtf:

Nej, nej. Jag är 154 lång och enligt tabellen att man ska väga 10 kg mindre än sin längd så skulle jag hamna på 44 kg. Vilket som sagt var inte är troligt eller hälsosamt. Sorry för felskrivningen.
Från en kort till en annan: Hej på dej! :D Jag är 155, så jag ska väga 45 i så fall. 88 ner till 45 är en bit kvar om man säger så.

44 kg på 154 cm ger ett bmi på 18,5, knappast något man ska väga. Finns mycket dumheter på nätet :wtf:

Jag gissar att det beror på hur lång man är. Kollade just och om man är 170 lång och väger 60 kg är det en bmi på 22.5 vilket är normalvikt.

Tycka vad man vill om BMI, men det är det som används :cautious: Jag har också obesitas klass 1, men det brukar kommenteras först när BMI har räknats ut. Och efter att det har räknats ut tar all hjälp slut.
Dessutom förutsätts det efter det att jag inte rör på mig. Alls. Och att jag äter massvis med godis och läsk. Och att jag är totalt okunnig om nutrition.
Vårdens bemötande är under all kritik.

Påminner mig om när jag såg ut såhär och vården förklarade för mig att jag ”led av grav fetma” 😅🫠🥳Visa bifogad fil 182500
Tycker att vården har fel...

Påminner mig om andra hållet. Träffade en neurolog som bestämde att en lumbalpunktion skulle göras. Till det krävs ju olika långa nålar beroende på hur stor personen är som man gör det på. Hon skrev i sin journalanteckning "Lätt överviktig" och då vägde jag 140 kg. På mina 155 cm lång alltså. Nästa läkare som skulle utföra det tittade konstigt på mig när hon såg mig och försökte göra det men nålen var för kort... Lätt överviktig var det ja. När jag några år senare gjorde gastric sleeveoperation står det i journalen "Morbid fetma". Kanske lite mer passande beskrivning av mig kan jag tänka.

Jag hade för mig det.

45-50 vägde jag när jag var 20. Det är många år sedan nu.

Jag har aldrig vägt så lite. Den gång jag kom närmast var när jag haft covid en och en half månad och totalt tappat aptiten. Naturligtvis gick jag upp lika mycket/mer när jag fick tillbaka smak och luktsinnet och började äta igen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka