Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Jag och min kusin har bestämt oss för en liten utmaning, mer på ”skoj” men också lite allvar. Vi ska försöka gå ner 10 kg var fram till julafton, det är, i runda slängar, 0,5-0,6 kg i veckan. Känns inte helt orimligt även om jag egentligen mest vill äta godis 😅 Hoppas på att vi kan sporra varandra lite!

- 1 kg den här veckan, ja till och med 1,2 om man ska gå på vikten från förra torsdagen.
Ny lägstavikt 97,8 kg så en ny entalsiffra att fira :banana:
Så nu har jag totalt sen starten i juni förra året tappat 25,2 kg vilket blir 20% av av ursprungsvikten.

Nu har jag beställt mounjaro o de ska komma på lördag. Är förväntansfull inför detta. Samtidigt har jag varit till en dietist och det var också bra, jag insåg raskt att jag äter på tok för lite protein så jag har jobbat på att leta efter protein jag gillar. Jag är nästintill vegetarian så röda linser har blivit min räddning. Jag har inga bekymmer med att gå ned i vikt egentligen men jag äter för mycket och så kryper vikten upp. Jag äter sällan sötsaker så mängd är ett problem. Nå, med sprutorna och mer protein så blir nog det här toppen. Jag tränar så mycket redan så där kan jag inte göra några förbättringar. Rapport följer om hur det går.
Välkommen in i sekten :D:rofl:
Jag som icke-vegetarian har också sjukt svårt få till proteinet. Men iom jag ändå lyckats både behålla och bygga upp muskelmassa får jag troligtvis i mig tillräckligt ändå.

Keso&Kvarg till frukost vardagar har varit en av mina räddningsplankor, med en msk lågkalorisylt smakar det nästan som risifrutti.
Kan tipsa om ladda upp med färdiga proteinshake när du ska ta första dosen. Det är lätt få i sig när blodsockret sjunker och man är noll hungrig och tanken på mat känns 😝.

Ok eftersom jag glömde mina medeciner och inte hann med frulle + åt en rikigt vettig, bra lunch har jag nu moffat i mig lååångsamt en delicato lattebit kaka...

Alltså satan i gatan vad den var goood!!

Har dessutom träningsvärk från gårdagen så det jämnar ut sig tycker jag :D

Läser överallt om proteinpulver. Tar du proteinpulver? Hur mycket? Jag ser ju på Lifesum att jag ligger väl lågt och jag behöver nog tillskott.

Läser överallt om proteinpulver. Tar du proteinpulver? Hur mycket? Jag ser ju på Lifesum att jag ligger väl lågt och jag behöver nog tillskott.
Jag har proteingröt å kasin från tyngre som jag äter som gottigott, oftast till kvällsfika. Gör pudding på kaseinet. Jag väger allt jag äter, men kaseinet kör jag på de 35g som en portion är.

Här fortsätter vågen att stå still. Blir lite deppad, iaf är den drygt ett kilo mindre än tidigare. Men fortfarande 1.5 kg till att byta första siffra. Vilket jag låg på innan allt mitt glass frossande. Förhoppningsvis stannar jag iaf där innan jag tar nästa djupa andetag. Har faktiskt dragit ner på nektariner, men tja jag äter fortfarande alltför mycket körsbärstomater och jordgubbar. Men nu är ju säsongen i princip slut för jordgubbar och det blir dags för äpplen och clementiner igen.

Jag är fortsatt viktstabil, vilket är väldigt skönt. Jag verkar ha hittat ett lagom-läge som passar mig bra, hallelujah! Jag har normal-bmi om än i högre delen men när jag ser min 40+ i spegeln känns det lagom såhär, mindre och jag kommer se gammal ut😬
Jag drar en M i kläder nu, helt ok för mig, jag har fött två barn och träning är aptrist utöver promenader så det struntar jag högaktningsfullt i. Jag skippar frukost helt numer då jag faktiskt inte är hungrig på morgonen och äter lunch, en frukt eller två på eftermiddagen och middag. Med min aktivitetsnivå räcker det gott och väl.

Köpte massa olika proteinpulver i början som nu står oanvända i skafferiet. Upptäckte jag gillar inte smaken. Enda som funkar är Pannkaksmixen från Better Bodys (den med kanelbullesmak). Klarar inte av att det sällan går få dom helt klumpfria och shakern luktar alltid skunk hur mycket man än diskar den.
Äter däremot en hel del kvarg och keso och någon enstaka Propudshake när jag är i farten. Äter man allsidigt så klarar man sig på vanlig mat om man ser till att proteinkällan är Nr1 varje måltid.
Jag ligger alltid för lågt enligt apparna men har ju trots 25 kg viktnedgång lyckats behålla muskelmassan och tom öka den mer med träningen än innan medicineringen.

Jag tar en shake de flesta dagar. Jag har ett milt smakande vaniljproteinpulver från Holistic som jag tar med 2-3dl proviva + 1 rejält rågad tesked fiberhusk. Skakar och låter stå 5 minuter innan jag dricker.

Tar det som ett snabbt mellanmål när jag kommer hem från jobb. Brukar dricka ett halvt glas vatten till efteråt eftersom jag har fiberhusk i.

Ibland gör jag fruktsmoothie med proteinpulver, en favorit är mangosmoothie. Proteinpulvret är helt osötat vilket ger det en väldigt mild smak, däremot kan den nog uppfattas som mjölkig, så hade inte blandat det direkt med vatten om man är känslig för det.

Ok eftersom jag glömde mina medeciner och inte hann med frulle + åt en rikigt vettig, bra lunch har jag nu moffat i mig lååångsamt en delicato lattebit kaka...

Alltså satan i gatan vad den var goood!!

Har dessutom träningsvärk från gårdagen så det jämnar ut sig tycker jag :D
Den är helt sjukt god. Kanske det godaste som går att köpa i butik. Ååååh, varför surfade jag in på buke nu på morgonen...

Jag jobbar på att viktstabilisera mig och just nu känns det svårare än att gå ner i vikt. Blir också mer stressad av variationer i vikten. Men men.

Jag ska till Frankrike med några vänner om några veckor och när en av dem skickade lite bilder från vår förra Frankrikeresa för prick två år sedan fick jag lite av en chock - kände inte igen mig själv på bilderna. 40 kg tyngre. Kan inte begripa att jag var så stor. Så jo visst, jag har nog börjat internalisera en "smalare identitet" till slut, jag har ju skrivit tidigare om att jag hade svårt att känna mig "smal" även om vågen sa det.

Det finns en del problematiska tankar kring vikt och värde i bakgrunden som snurrar, får hjälp av psykolog att bearbeta det. Det är fasen inte lätt eller okomplicerat att vare sig gå ner eller upp i vikt och jag hejar på er alla.

Jag jobbar på att viktstabilisera mig och just nu känns det svårare än att gå ner i vikt. Blir också mer stressad av variationer i vikten. Men men.

Jag ska till Frankrike med några vänner om några veckor och när en av dem skickade lite bilder från vår förra Frankrikeresa för prick två år sedan fick jag lite av en chock - kände inte igen mig själv på bilderna. 40 kg tyngre. Kan inte begripa att jag var så stor. Så jo visst, jag har nog börjat internalisera en "smalare identitet" till slut, jag har ju skrivit tidigare om att jag hade svårt att känna mig "smal" även om vågen sa det.

Det finns en del problematiska tankar kring vikt och värde i bakgrunden som snurrar, får hjälp av psykolog att bearbeta det. Det är fasen inte lätt eller okomplicerat att vare sig gå ner eller upp i vikt och jag hejar på er alla.
Följer en amerikansk tjej på FB som gått ner 140 lbs (är väl runt 63 kg om jag räknar rätt) och hon har lagt sig i ett viktspann som målvikt istället för ett exakt vikt.

Igår tog jag med D ut och cyklade. Han vart inte glad och jag tyckte han var långsam :rofl: men vill han umgås och röra på sig så får han haka på. Det var det eller långpromend med dogsen och vi ansåg att ena hhunden räckte det med iom att hon varit lite krasslig.

Min mage ballade ur rejält och jaghar varit dålig större delen av natten. Druckit mycket för att motverka så idag väger jag mig inte. Nytt på måndag igen.

Köpt lite snäll mat mot magen för lunch och middag så får vi se. Inget gym. Imorgon hoppas jag magen är ok då tar vi en heldag med supen ute i skärgården och vandrar lite med hundarna

Jag väger alltid mer på vågen på sjukhuset när de väger mig, även om jag tar av mig skorna. Iofs brukar jag väga mig på morgonen i bara trosor.

Fö deppad, klänningen jag köpte till min systers silverbröllop är en storlek större än mina andra kläder. Iofs så står det att det är en liten storlek så rekommendationen är att köpa en storlek större. Men ja, det irriterer mig.
Jag har storlek medium och large i vissa kläder trots att jag väger 52.5 kg, titta inte på storlekar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka