Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

För min del är det definitivt avgörande att vara ganska medveten med maten och välja noga just baserat på saker jag kan hålla mig mätt på länge. Annars äter jag för mycket helt enkelt. Måste definitivt spara på ”kaloribudgeten” om jag vill äta något utsvävande under dagen, men det är så det är helt enkelt.

Däremot fungerar det absolut inte för mig att äta för lite heller! Då kraschar det till slut. Så ett lagomt och ganska litet underskott är hela tiden målet.

Fick faktiskt lite hjälp nu med Rybelsus för det tog stopp efter -10kg och jag klarade det inte själv. Nu är bruset borta och jag kan fokusera på att fortsätta skapa hållbara rutiner. -2kg till hittills!

Första viktsprutan ligger nu i kylskåpet och väntar. Ni som tar den/har tagit den vilken dag och tid valde ni? Är lite osäker på vad som är bäst med tanke på ev biverkningar och även när den ska verka som mest/bäst.
Jag började ta lördagar just för att jag inte visste om jag skulle må väldigt dåligt. Nu har jag klarat mig rätt bra men i början blev jag väldigt trött i samband med jag tog dosen. Så då var de lite skönt att kunna vila under helgen.
Nu tar jag den måndag morgon, då har jag väldigt låg dos i kroppen på helgen istället. Jag klarar även av orka träna måndag kväll för toppnivån kommer nån gång på natten till tisdag.
Som sagt nivån toppar oftast runt ett dygn efter man tar medicinen, sen planar den ut. Mounjaro har en halveringstid på 5 dagar (Ozempic och Wegovy 7 dagar och jag som tagit båda kan säga det är stor skillnad)

Jag började ta lördagar just för att jag inte visste om jag skulle må väldigt dåligt. Nu har jag klarat mig rätt bra men i början blev jag väldigt trött i samband med jag tog dosen. Så då var de lite skönt att kunna vila under helgen.
Nu tar jag den måndag morgon, då har jag väldigt låg dos i kroppen på helgen istället. Jag klarar även av orka träna måndag kväll för toppnivån kommer nån gång på natten till tisdag.
Som sagt nivån toppar oftast runt ett dygn efter man tar medicinen, sen planar den ut. Mounjaro har en halveringstid på 5 dagar (Ozempic och Wegovy 7 dagar och jag som tagit båda kan säga det är stor skillnad)
Tog första sprutan (Mounjaro) igår, än känner jag inget men fegade lite och tog bara halva startdosen.

Ska bli spännande att se vad som händer, är lite rädd för att jag ska misslyckas igen men samtidigt väldigt motiverad. Min målbild är att jag nästa sommar/höst ska kunna röra mig betydligt lättare och kunna njuta av våra vandringar utan att vara helt slut.

Vad är skillnaden tycker du?

Ger upp, äter min GB sandwich och päronsplitt. Det blir 243 kcal. Men försöker dra ner på nektariner istället. Och äta mer tomater. Ta av skinnet på kycklingbenen osv.

-0,4 från förra veckan (som dock var en +vecka) men tillbaka på -25 igen.
Hade ett suuuper träningspass igår, som verkligen räddade upp min självkänsla från söndagens fiasko på simhoppet där jag inte ens kom ner i vattnet :banghead:
Lyckades göra en stående stretch av främre lår utan att ramla omkull eller hålla mig i väggen. Ökade vikten på benpressen till 70 kg och klarade tre set á 12 reps. Leg extension klarade jag fler reps på 15 än sist så där kan jag också snart öka.
Behöver dock hitta vad jag ska göra för att bli starkare i nacken, den är en väldigt svag punkt just nu

Blir nog bra när min gb sandwich är slut i frysen. Ja åt en idag. Just nu uppe i den farligaste tiden på dygnet när jag överäter någon timme eller så efter middagen. Kommer jag bara över den så är det lugnt.

Fascinerande hur farligt, ur överätningssynpunkt, vissa tider på dygnet är. På dagen är jag inte ett dugg hungrig, men efter middagen mellan säg sex och tio kan jag inte hålla mig. Funderar på om jag ska äta några nektariner men nej, jag har redan ätit en nektarin och en gb sandwich.

Edit: just det, efter att ha stått stilla några dagar har jag gått ner 400 g.

Jag tror jag ska sluta med min Rybelsus nu efter tre veckor, Jag blir så gruvligt trött och bara däckar på soffan, ut och springa är inte att tänka på. Skönt med mindre matbrus men mår istället lite illa hela tiden. Det känns inte värt det. Hoppas jag kan fortsätta med de här matvanorna och röra mig mer istället.

För övrigt sa min läkare att ”jag tycker inte du ser så rundnätt ut” när vi pratade om att jag ville prova Rybelsus. Jag tror han menade det som positivt som i att jag inte ser speciellt tjock ut? 😅

Blir nog bra när min gb sandwich är slut i frysen. Ja åt en idag. Just nu uppe i den farligaste tiden på dygnet när jag överäter någon timme eller så efter middagen. Kommer jag bara över den så är det lugnt.

Fascinerande hur farligt, ur överätningssynpunkt, vissa tider på dygnet är. På dagen är jag inte ett dugg hungrig, men efter middagen mellan säg sex och tio kan jag inte hålla mig. Funderar på om jag ska äta några nektariner men nej, jag har redan ätit en nektarin och en gb sandwich.

Edit: just det, efter att ha stått stilla några dagar har jag gått ner 400 g.
Ja det är sällan matbruset dyker upp dagtid, troligtvis för hjärnan är upptagen med annat.
Det är bättre med medicinen men jag måste fortfarande i bland hålla mig sysselsatt med något. Önskade bara det var städning som funkade som sysselsättning :cool::meh:

Jag kommer gå upp i vikt genom att äta för många morötter. En medelstor morot innehåller ca 25 kcal :angel: frågan är vad sjutton jag kan byta ut det mot. Morötter eftersom de innehåller kolhydrater är dessutom insulinkrävande. Nästa gång jag går till min läkare kommer jag behöver förklara att jag äter ett kilo morötter om dagen. Återigen är det inte i sak vad jag äter utan i vilka mängder. För att inte behöva gnaga vilket gör att jag får kväljningar som när jag äter äpplen så funderar jag på att koka den mjuk innan jag äter den Dvs, två morötter är inte mycket mindre än 1 päronsplitt.

Ett kilo morötter är 360 kcal. Lite mer än jordgubbar och faktiskt tomater. Men mindre än nektariner och äpplen. Jäklar att jordgubbar är både dyrt och smaklöst/surt nu.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka