Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

-1 kg sen i söndags (start med mounjaro).
En del har skrivit om hur dom märkt jättestor skillnad direkt med sprutorna men det gör inte jag (inga biverkningar heller).
Men jag märker små skillnader, jag känner fortfarande hunger och sug efter saker men suget är inte lika starkt och jag kan stå emot det på ett annat sätt. Jag blir fortare mätt så nu är min utmaning att sluta äta då och inte fortsätta av vana (mår inte illa av att överäta som många andra verkar göra).

Men den största skillnaden jag märker är att jag har mycket mer energi och är piggare. Annars brukar jag vara helt slut på eftermiddagen men inte nu. Hoppas det fortsätter så.

Var på gymmet idag, haft 2,5 v styrketräningspaus (gymmet har varit stängt pga renovering). Kändes bra och jag kände mig som vanligt.

Vikten är stabilt trots att jag inte vbägt mig på ett tag och massor med konstig mat. Även om den inte varit dålig harjag inte räknat kalorier på över 1 v bara haft koll på intaget.

Bröllopsförberedelser, bröllop och sen 2 dagara på arken Spa med massa god mat har faktiskt inte gjort bnågon skillnad. Men tack vare att jag haft koll utan att räkna mer bara på VAD man stoppat i sig så har det gått bra ändå. Idag börjar jag räkna igen :)

Idag startar även jag och D linedans tillsammans för att göra en aktivitete ihop och på lördag är det gymmet med vännerna som startat upp igen. Min mammas fot är riktigt dålig så den måste vila ett tag

Här har det gått långsamt de senaste sju veckorna i alla fall. 1,3 kg ner typ, men jag har haft hormon- och stresskaos, och semester vilket i sig inte betyder att jag äter onyttigt men definitivt oregelbundet och inte alltid helt genomtänkt. Vissa dagar har jag väl landat på 500 kalorier och vissa 2500 liksom.

Förklimakteriet för mig innebär tydligen två veckors PMS, svullen som jag vet inte vad, och sedan mens i antingen typ en halvdag eller två veckor. Roligt nästan jämt ;) men jag får vara lite snäll mot mig själv nu. Och börja äta magnesium för att dämpa stresshormonerna.

Ska snart plugga i tio veckor (eller tjugo om jag får som jag vill med tjänstledighet) och har då goda föresatser och förutsättningar för bra rutiner och kommer att ha möjlighet till betydligt mer rörelse och träning. Ska bolla med min läkare om jag borde höja dosen något, men jag tror faktiskt att sagda rutiner plus möjlighet till mer sömn kommer att hjälpa. 33 kg ner på ett knappt år är ändå inte fy skam och jag visste ju att det inte skulle gå så fort som i början.

Jag kommer gå upp i vikt genom att äta för många morötter. En medelstor morot innehåller ca 25 kcal :angel: frågan är vad sjutton jag kan byta ut det mot. Morötter eftersom de innehåller kolhydrater är dessutom insulinkrävande. Nästa gång jag går till min läkare kommer jag behöver förklara att jag äter ett kilo morötter om dagen. Återigen är det inte i sak vad jag äter utan i vilka mängder. För att inte behöva gnaga vilket gör att jag får kväljningar som när jag äter äpplen så funderar jag på att koka den mjuk innan jag äter den Dvs, två morötter är inte mycket mindre än 1 päronsplitt.

Ett kilo morötter är 360 kcal. Lite mer än jordgubbar och faktiskt tomater. Men mindre än nektariner och äpplen. Jäklar att jordgubbar är både dyrt och smaklöst/surt nu.

Rå morot har ett lågt glykemiskt index om du kokar moroten får den ett högt glykemiskt index. Som diabetiker är det helt klart att föredra att äta morötterna råa. Dessutom tar det längre tid att äta och att tugga gör att man får ökad mättnadskänsla.
En päronsplitt är ju bara vätska och socker och mättar ungefär noll och intet jämfört med att äta nåt med substans.

Jag kommer gå upp i vikt genom att äta för många morötter. En medelstor morot innehåller ca 25 kcal :angel: frågan är vad sjutton jag kan byta ut det mot. Morötter eftersom de innehåller kolhydrater är dessutom insulinkrävande. Nästa gång jag går till min läkare kommer jag behöver förklara att jag äter ett kilo morötter om dagen. Återigen är det inte i sak vad jag äter utan i vilka mängder. För att inte behöva gnaga vilket gör att jag får kväljningar som när jag äter äpplen så funderar jag på att koka den mjuk innan jag äter den Dvs, två morötter är inte mycket mindre än 1 päronsplitt.

Ett kilo morötter är 360 kcal. Lite mer än jordgubbar och faktiskt tomater. Men mindre än nektariner och äpplen. Jäklar att jordgubbar är både dyrt och smaklöst/surt nu.
Ett kilo råa morötter är också en rätt rejäl måltid. Man bör bli rätt mätt om man äter det.

Jag vet inte hur det funkar för dig, men min sambo är diabetiker typ 1. Hens dietist har tipsat om en rå morot till frukosten varje dag. Det verkar faktiskt bidra till att stabilisera blodsockret! (Även om en morot till morgonkaffet väl inte är vad de flesta är mest sugna på.)

Jag brukar äta morotsstavar med kvargdip 😋 antingen så kör jag på färdiga dipmixer, eller på kycklingfond + vitpeppar 😁
..
Om dom nu bara kunde ha kvarg i butiken oxå 🥲

Här har det gått långsamt de senaste sju veckorna i alla fall. 1,3 kg ner typ, men jag har haft hormon- och stresskaos, och semester vilket i sig inte betyder att jag äter onyttigt men definitivt oregelbundet och inte alltid helt genomtänkt. Vissa dagar har jag väl landat på 500 kalorier och vissa 2500 liksom.

Förklimakteriet för mig innebär tydligen två veckors PMS, svullen som jag vet inte vad, och sedan mens i antingen typ en halvdag eller två veckor. Roligt nästan jämt ;) men jag får vara lite snäll mot mig själv nu. Och börja äta magnesium för att dämpa stresshormonerna.

Ska snart plugga i tio veckor (eller tjugo om jag får som jag vill med tjänstledighet) och har då goda föresatser och förutsättningar för bra rutiner och kommer att ha möjlighet till betydligt mer rörelse och träning. Ska bolla med min läkare om jag borde höja dosen något, men jag tror faktiskt att sagda rutiner plus möjlighet till mer sömn kommer att hjälpa. 33 kg ner på ett knappt år är ändå inte fy skam och jag visste ju att det inte skulle gå så fort som i början.

33 kg på ett år är jättemycket i min värld, så lite långsammare nu är inte så konstigt tänker jag. Och 1,5 kg ner på inte ens 2 månader är också mycket för mig! (Men jag har märkt att de flesta i den här tråden verkar ha en ambition om betydligt snabbare viktnedgång än jag.)

Är det någon som vet något om hur mycket vätska man släpper i början av en viktnedgång? Kanske lite flummig fråga, men har gått bra med nedgången, bättre än planen, så då började jag fundera på vad som är vätska och vad som faktiskt är fett(/eller ev muskler).
Har sedan i somras varit mer aktiv än vanligt, gått regelbundet i vår hälsotrapp samt cyklat, utöver promenader. Köpte cykel i somras, inte cyklat på säkert närmre 10år, lite sporadiskt ibland bara! Det är kul när det är konditionsträning, det går ändå relativt snabbt att träna upp konditionen och märka skillnad! (Obs, har usel kondition, bara lite mindre usel än i somras)

Är det någon som vet något om hur mycket vätska man släpper i början av en viktnedgång? Kanske lite flummig fråga, men har gått bra med nedgången, bättre än planen, så då började jag fundera på vad som är vätska och vad som faktiskt är fett(/eller ev muskler).
Har sedan i somras varit mer aktiv än vanligt, gått regelbundet i vår hälsotrapp samt cyklat, utöver promenader. Köpte cykel i somras, inte cyklat på säkert närmre 10år, lite sporadiskt ibland bara! Det är kul när det är konditionsträning, det går ändå relativt snabbt att träna upp konditionen och märka skillnad! (Obs, har usel kondition, bara lite mindre usel än i somras)
Ofta så minskar man väl intaget av kolhydrater, och dom binder ju mer vätska än fett å protein. 3g per g är en siffra som simmar runt i minnet 😅

33 kg på ett år är jättemycket i min värld, så lite långsammare nu är inte så konstigt tänker jag. Och 1,5 kg ner på inte ens 2 månader är också mycket för mig! (Men jag har märkt att de flesta i den här tråden verkar ha en ambition om betydligt snabbare viktnedgång än jag.)

Ja jag håller helt med! Jag behöver bara ställa om huvudet lite och inte tycka att jag är kass för det ÄR jag inte.

Tycker du att det är svårt att träna på mounjaro? Jag märker ingen skillnad mer än att jag snarare har lättare att träna nu.
Inte nu länge, det var värre i början. Hade noll energi i början av dosen. Hade ju förhöjt av både faste och långtidsocket när jag började och det tog ett tag ställa om till lägre kände jag.
Nu har jag lärt mig ta en halv dextresol om jag kör dubbelpass 2*45 min. Missade det förra lördagen och ja det gör skillnad :rofl:

Ska erkänna jag kände viktnedgångstress i början, men den har minskat rejält. Räknar kallt med att vara i "mål" nån gång om ett år ungefär. Tänker som så att långsam viktminsking ökar chansen att få behålla den lägre vikten.
Har gjort flera snabba nedgångar och jag har alltid gått upp det jag gått ner och lite till efter ett tag.

För tillfället är jag glad att jag stått kvar på 97 kg ett par veckor, har ju pendlat lite upp och ner men morgonvikten har inte varit över 97,9 iallafall så då avrundar vi nedåt :angel:

Fasiken vad det är bra backa bandet och kolla bakåt ibland.
Som sagt tycker jag stått och tragglat på samma vikt ett tag. Men när jag går in i appen och kollar senaste månaden har jag faktiskt tappat 1,6 kg vilket är 0,4 i veckan i snitt. Vad korttidsblind man blir ibland.

Eller hur!
Jag gick ner mina 30kg på nästan ett år. Gick ju klart snabbare i början, men då låg jag ju på 1700kcal (som mål, blev ju mer ibland) hela tiden, så va ju större underskott i början 😅
Men nu när man ligger hyfsat stabilt så reagerar man ju mer på hektona än tidigare 🙈

Men jag hade inga mål att gå ner snabbt lr innan ett visst datum lr nått, bara blev så.

Dock hamnat i lite jojo nu, upp några kilo, sen ner nått. Men då det beror på bullar å ingen gräsklippning så är det ju bara ett tecken på att kroppen funkar så 😅🙈

Jag har inte satt ngt konkret viktmål mer än att jag vill vara inom spannet för normalviktig, jag hoppas att vara där om ca 1år men om det tar längre tid så är det så.

Men min målbild är inte vad vågen visar utan vad jag vill göra. Imorgon är det ett lopp i grannbyn som min man och två av barnen ska springa, nästa år vill jag också vara med.

Jag har inte satt ngt konkret viktmål mer än att jag vill vara inom spannet för normalviktig, jag hoppas att vara där om ca 1år men om det tar längre tid så är det så.

Men min målbild är inte vad vågen visar utan vad jag vill göra. Imorgon är det ett lopp i grannbyn som min man och två av barnen ska springa, nästa år vill jag också vara med.
Jag har satt 75 kg men det är mest för vårdgivaren "kräver" man har en slutvikt. Sen räknar jag med att ligga i ett spann runt 73-77

Den största anledningen till att jag inte fokuserar på ett visst antal kilo i veckan eller månaden, är för att det viktigaste för mig är att jag faktiskt klarar målet. Om jag ändå inte klarar målet, så är det ju helt ointressant hur "duktigt" mål jag hade satt upp. Det är bara större risk att jag känner mig misslyckad som inte klarat det jag satt upp.

Jag fokuserar mer på att hitta vad jag klarar av, och förhoppningsvis över tid lyckas förbättra vad jag klarar av genom att lägga til/dra ifrån vanor och mönster allt eftersom. Så det är mitt mål, istället för en resultatsiffra.

Att leva en dag på 5-800 kcal som en del andra klarar av, klarar inte jag. Jag kunde ha sådana dagar när jag var yngre (under 30), vilket var praktiskt för att sänka veckans kcal. Men det går inte längre, och jag tycker att det är oerhört kämpigt att klara vardagen på bara några hundra kcal minus, särskilt att klara det flera dagar/veckor i rad.

Så jag får kämpa på med att hitta ett sätt att orka med kaloriunderskott. Och vi fungerar ju alla olika, för en del funkar det att fokusera på målet och för andra funkar det bättre att fokusera på hur:et. Man får hitta det som funkar för en själv tänker jag, och försöka att inte bry sig så mycket om att andra når ett snabbare resultat än en själv.

En helt annan fundering

Hur sjutton hittar man byxor som passar? Jag vill inte ha resår i midjan utan vanlig linning med gylf. Hopplöst. Dragkedjan åker ner typ hela tiden på de jag har. Jag har ett par... Jag har rätt rejäl bakdel, breda höfter och mycket rumpa. Plus gravidmagen som hänger.

En helt annan fundering

Hur sjutton hittar man byxor som passar? Jag vill inte ha resår i midjan utan vanlig linning med gylf. Hopplöst. Dragkedjan åker ner typ hela tiden på de jag har. Jag har ett par... Jag har rätt rejäl bakdel, breda höfter och mycket rumpa. Plus gravidmagen som hänger.

Jag har en hel del byxor med resår i linningen i bak, men annars helt vanliga byxor (kostymvariant). Annars jeans med stretch i, men vida modeller tycker jag funkar bra.
Önskar alla byxor hade sån resår som barnbyxor så man kan knäppa in dem eller släppa ut dem efter behov.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka