Tjockistråden del 2

Njae, det hade jag faktiskt inte tänkt att göra. Allt som allt har jag landat på ca 2000-2200 kcal idag, så det enda som händer är att jag står still. Jag har haft en hel problematiska tankar kring mat, kcal och motion, så jag försöker hålla mig så långt borta från skuldbelägganden och "måsten" som möjligt.
bra med självkännedom! Då är det bättre att viktnedgången tar längre tid, än att man fastnar i skuldbeläggningsträsket.
 
Har ju hela livet på mig att gå ner i vikt. :angel: :D

Det gör mig absolut ingenting om det går långsamt, sålänge processen blir hållbar och så långt bort från självhat som möjligt.
Då är vi på samma nivå!
Jag personligen behöver ha ett visst mått av motivation för att det ens ska vara lönt att försöka jobba på det. Och det får ta den tid det tar, eftersom jag av flera orsaker inte är redo att göra en stor förändring av min livsföring, utan hellre tar det i små myrsteg åt rätt håll.
 
Då är vi på samma nivå!
Jag personligen behöver ha ett visst mått av motivation för att det ens ska vara lönt att försöka jobba på det. Och det får ta den tid det tar, eftersom jag av flera orsaker inte är redo att göra en stor förändring av min livsföring, utan hellre tar det i små myrsteg åt rätt håll.

Jag tror att det är de där myrstegen som bildar en hållbar viktnedgång, samtidigt som man kan behålla en sund inställning gentemot mat och sig själv. Krasst sett så har vi ju statistiken emot oss, vi som försöker gå ner många kilon. Visst är det toppen om du kan tappa 10 kilo på två månader, men jag tror personligen att just sådana stora förändringar skapar en stor risk för att hamna där igen ändå.
 
Vägde in mig idag på 82,5 kg och har tappat 2,7 kg på 10 dagar. Mycket nöjd med det resultatet, framför allt med tanke på att jag åkte till Stockholm i måndags, käkade ute, sov på hotell, hotellfrukost och sedan en kurs hela tisdagen med mera frukostbuffé, lunch och fikabuffé på em. Jag behövde inte äta något när jag väl kom hem kl 20 på kvällen :angel:. Jag är inte van att äta så stora mängder mat - och framför allt inte sitta stilla en hel dag.

/Lizzie
 
Jobbig offroad-promenad med hundarna och en timme på gåbandet blev dagens motion.
Förbereder kvällens middag, ugnsstekta rotsaker med rostbiff, tomat- och löksallad samt lite bea. Efterrätt blir det hjortronparfait, nån gång måste den ta slut och sluta ligga och locka i frysen. :p

Gårkvällens middag blev inställd och ersattes med ostbågar och chokladbollar. Sambon kom hem alldeles genomförkyld och "dukade fram", då var det kört. :D
 
Jobbig offroad-promenad med hundarna och en timme på gåbandet blev dagens motion.
Förbereder kvällens middag, ugnsstekta rotsaker med rostbiff, tomat- och löksallad samt lite bea. Efterrätt blir det hjortronparfait, nån gång måste den ta slut och sluta ligga och locka i frysen. :p

Gårkvällens middag blev inställd och ersattes med ostbågar och chokladbollar. Sambon kom hem alldeles genomförkyld och "dukade fram", då var det kört. :D
Visst älskar man sina käraste lite extra när dem för sånt? :meh::laugh:
 
Gymmet 4 gånger denna vecka! :banana:

Kosten går det fortsatt dåligt med, men jag vet att det ger med sig snart. Hamnat i en liten svacka mentalt och känner av att ångesten ligger och pyr. Är därför stolt över att ha tagit mig till gymmet så många gånger, när jag helst velat ligga kvar under täcket hela dagen. Jobbigt att vakna upp med känslan av att ångesten är nära.

Vägde mig förresten i morse, blev ändå positivt överraskad med tanke på kosthållning och alkoholintag i två månaders tid.
 
Gymmet 4 gånger denna vecka! :banana:

Kosten går det fortsatt dåligt med, men jag vet att det ger med sig snart. Hamnat i en liten svacka mentalt och känner av att ångesten ligger och pyr. Är därför stolt över att ha tagit mig till gymmet så många gånger, när jag helst velat ligga kvar under täcket hela dagen. Jobbigt att vakna upp med känslan av att ångesten är nära.

Vägde mig förresten i morse, blev ändå positivt överraskad med tanke på kosthållning och alkoholintag i två månaders tid.
de där myrstegen åt rätt håll...
Det är ju toppen att du tar dig iväg till gymmet, trots att du failar på kosten. Den stora risken är ju att man klappar igenom helt, så att man struntar i båda om det ena inte funkar. Och den fällan missade du! BRA!!
 
Jag är också av den åsikten att man måste tänka på de små framstegen. Att fokusera på vad man faktiskt gjort. Det är lätt att man skiter i allt om man bara fokuserar på sina misslyckanden.

De små framstegen blir ju oerhört viktiga i det långa loppet och kan bli större framsteg än man kan se just där och då :)

/Lizzie
 
Jag är också av den åsikten att om man väljer att "fuska" - eller hur man ser på det.

Njut av det!

Strunta i att ha dåligt samvete - om jag väljer att äta godis, snacks eller vad det nu är så är ska jag också ha rätten att njuta av varje tugga och vägrar ha dåligt samvete för mitt val.

Så är det i min hjärna i alla fall :angel:

/Lizzie
 
Jag är också av den åsikten att om man väljer att "fuska" - eller hur man ser på det.

Njut av det!

Strunta i att ha dåligt samvete - om jag väljer att äta godis, snacks eller vad det nu är så är ska jag också ha rätten att njuta av varje tugga och vägrar ha dåligt samvete för mitt val.

Så är det i min hjärna i alla fall :angel:

/Lizzie
Var det inte någon här på buke som myntade begreppet "njutning per tugga" eller nåt liknande? (för ett gäng år sedan)

Jag är verkligen inte perfekt, jag äter både pizza, kakor, chips och godis. Men försöker göra det i måttliga mängder.
Inspirerad av den här tråden räknade jag efter någon dag vad ja ungefär hade stoppat i mig i kaloriväg. Då hade jag ätit en halv "baka färdigt-pizza" från Ica och lite annat smått och gott. Och hamnade strax under 2000 kalorier.
Mitt system - när jag nu väl har tagit tag i mitt liv igen - har ju uppenbarligen fungerat eftersom kläderna sitter lösare knappt 2 månader senare... :bow::bump::banana:
Inget skuldbeläggande och "gör så gott du kan" är mitt motto.
Hellre göra det som är "näst bäst" än att inte göra något alls för att "det bästa" inte funkar...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 533
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
91 92 93
Svar
1 858
· Visningar
158 026
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 035
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 160
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp