Tjockistråden del 2

Jag läste någonstans om de som blir triggade av att väga sig (nu vet jag inte om det gäller dig), att det kan hjälpa att mäta sig på utvalda ställen. Ett tag var det många här på buke som gjorde det.
Jag tänker att vissa mått, som t.ex. cm vs kg är inte lika förknippat med värderingar.
Jag kommer nog ta en del mått samt väga. Jag tycker det är lite svårt med mått för jag har ganska ”ojämn” midja så tycker det ofta diffar mellan mätningarna för att jag förmodligen mäter på olika ställen.. brukar försöka mäta över naveln men om måttbandet är en cm högre upp eller längre ner på ryggen än innan så kan det diffa på flera cm.
Därför känns det lite tryggare att väga sig.
 
Idag åt jag middag fast jag inte var så hungrig egentligen. Tycker det är bra, försöker följa goda matrutiner nu. Idag har jag satt i mig både glass och chips men i små mängder. Har stoppat mig själv och är mycket nöjd med det. Sammantaget har jag inte gått över kalorimålet med så jättemycket idag faktiskt.
 
Jag joinar er. Har väl inte så jätte stor övervikt men nog sjutton har jag gått upp för mycket det senaste året. Till mina 160 väger jag idag 73kg. Det börjar ta på knäna känner jag. Muskler har jag dessutom inga. Känns som att jag passar bättre här än i den andra tråden.

Det har varit väldigt väldigt mycket stress det senaste året vilket lett till att jag tagit till mat vid stress/ångest/belöning. Är i princip bottenlös. Kan äta hur mycket som helst utan att jag känner mig mätt. Två stora bunkar popcorn har blivit min räddning på kvällen, alt korv eller vitt bröd i mängder. Kakor, bullar glass och chips har oftast varit det som hjälpt på dagen när orken för att laga mat inte funnits eller om stressen är för hög.

Igår slängde jag bort popcornen. Vill jag orka leka med mitt barn måste jag ta tag i min hälsa. Jag har inte ätit något onyttigt sen igår och har sån grym huvudvärk samt är trött och grinig. Min kropp känns så tung och sliten. Jag är ständigt sugen på mer mat och planerar redan morgonens frukost. Hela dagarna handlar om nästa gång jag får äta igen.

Dagen startade bra.
2 knäckebröd med ägg
Lunch blev det kålpudding med sylt
Mellanmål blev banan
Till middag blev det potatisgratäng med fläskfilé och sallad

Nu ska jag klara av resten av kvällen utan att äta något olämpligt.

Mitt mål är att först och främst sluta överäta allt som går att äta med en hand. Jag måste sluta äta på natten också. Kan vakna och vara sugen på något och rensa kylskåpet på det som finns att äta snabbt. Måste ändra tankesätt helt enkelt. Sen kan jag sätta andra mål. På måndag börjar jag och min mor gymma. Det ska bli kul!
 
Då var vi igång! Till frukost blev det äggröra på tre ägg med ost och grädde i, stekt i massa smör och tre skivor parmaskinka.
Kunde knappt äta upp allt - SÅ MYCKET FETT! Men vi brukar bara äta stor frukost och tidig middag på söndagar så kände att jag behövde ladda ordentligt.

Mannen är mycket skeptisk till LCHF och tror vi kommer gå upp i vikt istället. Jag försöker förklara hur det fungerar på ett enkelt sätt men han är inte övertygad.
 
Då var vi igång! Till frukost blev det äggröra på tre ägg med ost och grädde i, stekt i massa smör och tre skivor parmaskinka.
Kunde knappt äta upp allt - SÅ MYCKET FETT! Men vi brukar bara äta stor frukost och tidig middag på söndagar så kände att jag behövde ladda ordentligt.

Mannen är mycket skeptisk till LCHF och tror vi kommer gå upp i vikt istället. Jag försöker förklara hur det fungerar på ett enkelt sätt men han är inte övertygad.
Man behöver inte gå ut "så hårt" med fettmängden om man inte vill, man kan öka lite successivt. För mycket fett om man inte är van kan göra att magen protesterar eller att man mår illa. Men är man inte så känslig så kan det gå bra. Hoppas att det går bra! :)
 
Man behöver inte gå ut "så hårt" med fettmängden om man inte vill, man kan öka lite successivt. För mycket fett om man inte är van kan göra att magen protesterar eller att man mår illa. Men är man inte så känslig så kan det gå bra. Hoppas att det går bra! :)
Nejdå, mår inte illa nu men det var mycket på en gång :D
 
Räknade precis ut mitt BMI som är på 30.5....Inte så himla bra med andra ord. Nu är det dags att ta tag i detta igen, jag behöver gp ned 7 kg för att hamna på BMI 27 vilket är ok för mig.
Så idag 29 / 10 är vikten 82 kg.
 
Fast nej jag måste gå ned 12 kg fick jag veta nu för atr få göra en bröstreduktion. Vilket jag verkligen verkligen vill göra, och då måste jag ha bmi 25 eller under. Lite knepigt blir det eftersom jag är muskulös på riktigt efter år av tung styrketräning. Nå ja. På det bara!
 
Fast nej jag måste gå ned 12 kg fick jag veta nu för atr få göra en bröstreduktion. Vilket jag verkligen verkligen vill göra, och då måste jag ha bmi 25 eller under. Lite knepigt blir det eftersom jag är muskulös på riktigt efter år av tung styrketräning. Nå ja. På det bara!
Fast borde de inte ta hänsyn till muskler osv när det gör sina mätningar? Tänker att även om BMI är en bra måttstock, så vet ju de flesta om att det kan vara rejält missvisande när det kommer till vissa individer.
 
Fast borde de inte ta hänsyn till muskler osv när det gör sina mätningar? Tänker att även om BMI är en bra måttstock, så vet ju de flesta om att det kan vara rejält missvisande när det kommer till vissa individer.
Jo men orkar inte bråka om det, jag behöver ju ändå gå ned så. Det är bara att gasa. och köpa en våg eftersom jag har försnillat mina andra.
 
Fast borde de inte ta hänsyn till muskler osv när det gör sina mätningar? Tänker att även om BMI är en bra måttstock, så vet ju de flesta om att det kan vara rejält missvisande när det kommer till vissa individer.
Att BMI inte är helt sanningsenligt är ju inte direkt en nyhet. Dock är det BMI som vården förhåller sig till, och det verkar aldrig vara öppet för någon diskussion.

Idag stod vågen på minus igen efter att ha stått still i nästan en vecka pga stundande mens. Mensen kom igår och idag stod vågen -0,3 kg. Total viktnedgång sedan 8/9 är nu 8,2 kg.
 
Dag 4 på LCHF idag och nu börjar abstinensen försvinna, skönt! Sitter och väntar på att jag ska bli hungrig så jag får äta frukost. Blir avokado och kokt ägg med skagenröra :love:
 
Jag hade världens besvärligaste PMS denna gången. Sexton dagar tror jag det höll i sig, med galen svullnad och sötsug och skit. Plus en massa jobbiga saker som hände i privatlivet. Och en trevlig helg borta med massa gott att äta. Nåväl - svullnaden började rinna av i måndags (det skilde 4,5 kg mellan söndag kväll och igår morse) och nu är jag runt minus 22 igen. Var nere på -23,4 för ett par veckor sedan så det är lite irriterande, men det får vara OK. Förhoppningsvis blir det mer minus denna veckan och nästa!
 
Att BMI inte är helt sanningsenligt är ju inte direkt en nyhet. Dock är det BMI som vården förhåller sig till, och det verkar aldrig vara öppet för någon diskussion.

Idag stod vågen på minus igen efter att ha stått still i nästan en vecka pga stundande mens. Mensen kom igår och idag stod vågen -0,3 kg. Total viktnedgång sedan 8/9 är nu 8,2 kg.
Nä men så är det ju. Men jag stör mig faktiskt inte, jag behöver en spark i rumpan för att väga mig och sköta maten.
 
Att BMI inte är helt sanningsenligt är ju inte direkt en nyhet. Dock är det BMI som vården förhåller sig till, och det verkar aldrig vara öppet för någon diskussion.
Fettprocent är ju egentligen en bättre måttstock, men det verkar vara sällsynt att man mäter det. Det hade varit intressant att göra det nån gång.
 
Fettprocent är ju egentligen en bättre måttstock, men det verkar vara sällsynt att man mäter det. Det hade varit intressant att göra det nån gång.
Ja, det hade varit intressant. Jag har i stort sett alltid klassats som överviktig enligt BMI. Det har gjort att jag alltid sett mig själv som tjock. Det var mer än 20 kilo sedan. När jag ser bilder från den tiden så inser jag att jag inte var ett dugg tjock (hade strl 38-40 i kläder, vilket jag anser är normalt). Det är så sorgligt hur verktyget kan stjälpa fler än vad det egentligen hjälper.

Numera så försöker jag att inte stirra mig blind på BMI. Jag har precis som många andra bara accepterat att vården inte kommer se något annat är BMI. Oavsett om jag går ner till min målvikt kommer de se mig som tjock. Jag får försöka att inte lyssna på det utan lyssna på mig själv och omgivningen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
88 89 90
Svar
1 792
· Visningar
147 988
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 827
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 013
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp