Tjockistråden del 2

Ja, alltså, jag hade antagligen kunnat ha gått ganska många fler kilo om jag inte varit såpass liberal som jag varit. Tio dagar på resande fot i somras med fyrarättersmiddag varje dag, glass och godis här och där och halvgenomtänkta luncher utmed vägen, till exempel, då var jag helliberal hela tiden (men höll bisarrt nog vikten, för jag promenerade väl någon mil om dagen de flesta dagar). Och krissituation i familjen sedan i maj, vilket ibland resulterar i tröstätning, och så vidare.

Dock tror jag att det är just intresset för mat som gör att jag har bra koll på vad maten innehåller vad gäller näring och energi, plus att jag äter nästan allt och har hyfsat bra koll på vad man kan göra för att skoja till det med grönsaker = enkelt att fylla tallriken med grönt i olika varianter som mättar bra men inte tillför särskilt mycket i kaloriväg. Gillar ju också att experimentera lite grann, t.ex finns en fantastiskt god grekisk yoghurt med 0% fett men 10% protein, som är utmärkt till frukost, kalla såser, toppa bär med, ha i efterrätter, mellanmål... osv. Ett bättre val än crème fraîche, så att säga, för även om man inte äter jättemängder CF heller så får man liksom tänka "många bäckar små".

Är inget gigantiskt fan av bröd/pasta/potatis, så för mig är det lätt att utesluta dessa komponenter och ersätta just med grönsaker.

Mina idealdagar kostmässigt nu blir en shake till frukost (helst ProPud, de är SÅ goda, särskilt iskalla) och en frukt om jag är extra hungrig, eller kvarg + lite granola eller frukt om jag äter frukost med partner. På helgerna är jag lite mer lössläppt, för då blir det ofta sen frukost och ingen lunch, och då gör det ju ingenting. Bakar partner scones till Melodikrysset tänker jag äta scones, med såväl färskost som lemon curd eller marmelad, end of story ;) Till lunch på jobbet brukar jag äta soppa, Keldas tetror är perfekta och landar på 300-350 kalorier. Går jag ut och äter väljer jag gärna sushi eller sallad. Till middag vill jag så här års gärna ha varm mat, men som jag skrev ovan, ersätter gärna tomma kalorier i pasta/potatis/bröd med grönsaker. Dock inte alltid! Man får öva lite på ögonmått så det inte skenar iväg totalt dock, det är väldigt lätt att överäta. Och håller jag middagen låg i kalorier kan jag absolut ta en näve chips eller en bit choklad på kvällen med mycket gott samvete. För jag vill ju njuta också och skulle jag vid något tillfälle känna att jag späker mig skulle jag tröttna. Jag gillar ju mat och att äta och laga och prata om den, det vill jag inte förlora.

Jag vet liksom vad mitt rekommenderade dagliga intag är, hur mycket jag behöver dra ner på det för att gå ner c:a 0,5 kg i veckan, och hur mycket jag kan dra ner på det och fortfarande må så bra jag kan och vara pigg och ohungrig. Tränar jag (vilket jag inte gör just nu eftersom jag varit förkyld mer eller mindre sedan 19 augusti) får jag plussa på. Är jag extra hungrig av någon anledning ser jag till att ha t.ex romanticatomater eller morötter eller så till hands på jobbet till eftermiddagen, samt dricka ordentligt. Vi har fri frukttillgång på kontoret vilket är bra, det finns alltid bananer och äpplen och en säsongsfrukt, just nu plommon.

Serveras det fika på jobbet tar jag nästan alltid lite grann, det är det värt för det sociala och det där sockerlyftet som kan behövas kl 15 på torsdagar ;) Jag krånglar heller inte om jag blir bjuden på mat, så vägrar jag hålla på. Håller jag mig under gränsen för att gå ner 0,5 kg i veckan är jag nöjd, blir det mindre är jag ännu nöjdare, blir det över (men under RDI) är jag också nöjd. Ibland skenar det iväg, om planeringen fallerar eller jag får hormonrusning, och då är det också fine. Försöker att inte bli för neurotisk kring det hela, helt enkelt, och pratar heller inte om det förutom här och med en väninna som också håller på (men med Viktväktarna).

Nu blev det en hel roman här och jag vet inte alls om jag fick fram ett svar på din fråga ;) missade jag något så hojta!
Jag tycker att det låter jättevettigt. Och oneurotiskt!

Jag tror också att det sätt som både du och jag är intresserade av mat på, är till hjälp om man av någon anledning vill styra sitt näringsintag i någon bestämd riktning. (Behöver inte vara kalorireducering, kan ju lika gärna vara mer eller mindre järn eller mer eller mindre fibrer eller vad som helst. Kollar vi vilka råvaror som innehåller den önskade näringen, kan vi också rätt lätt laga något gott av det.)

Sen tror jag också att det är smart att göra som du: låta de socialt sett minst viktiga måltiderna vara de måltider som i gengäld får bli de där du "dietar" mest. Så att du inte förlorar ditt sociala mat-jag.
 
Gått på flyt i fyra veckor nu, gått ner 14 kg. Skulle ha opererat mig nästa vecka men gick upp för mkt under sommaren och min målvikt baseras på vårens vikt, utan undantag. Så får gå på flyt några veckor till och operera mig prel v43. Segt men bara att kämpa på!
 
30/8 70.8
6/9 70.1
13/9 69.8
20/9 70.0
27/9 *cookies*
4/10 69.7

Trots mens :banana:

Tarmarna är inte toksvullna längre vilket märks på byxorna inte minst. Att hålla nere intaget rejält på fm för att kunna äta mellis, middag och mellis med barnet fungerar nog bra :)
 
Jag tycker att det låter jättevettigt. Och oneurotiskt!

Jag tror också att det sätt som både du och jag är intresserade av mat på, är till hjälp om man av någon anledning vill styra sitt näringsintag i någon bestämd riktning. (Behöver inte vara kalorireducering, kan ju lika gärna vara mer eller mindre järn eller mer eller mindre fibrer eller vad som helst. Kollar vi vilka råvaror som innehåller den önskade näringen, kan vi också rätt lätt laga något gott av det.)

Sen tror jag också att det är smart att göra som du: låta de socialt sett minst viktiga måltiderna vara de måltider som i gengäld får bli de där du "dietar" mest. Så att du inte förlorar ditt sociala mat-jag.

Tack för ditt svar, det gjorde mig glad :)

Kände att jag bör lägga till att jag visst blir smått neurotisk (eller snarare frustrerad) när vågen inte säger vad jag tycker att den borde. Men jag har lärt mig att förstå varför det händer nu, och vet vad som händer veckan därpå, så jag har blivit lugnare ;)
 
Tack för ditt svar, det gjorde mig glad :)

Kände att jag bör lägga till att jag visst blir smått neurotisk (eller snarare frustrerad) när vågen inte säger vad jag tycker att den borde. Men jag har lärt mig att förstå varför det händer nu, och vet vad som händer veckan därpå, så jag har blivit lugnare ;)
Jag påbörjade någon liten formulering om just det, men dels vill jag inte bidra till negativa känslor i den här tråden, dels har du och jag redan avhandlat det där med vågen.

Min idé är ju att man inte har "en vikt", man har ett spann. Jag gillar det, för det stämmer med min livsåskådning att vi inte är fasta, distinkta enheter, utan mer som ett flöde mellan en själv, andra människor, djuren, och själva omgivningen.

Sen kan man ju ändå föredra vissa spann framför andra. Och en viss rörelse i en viss riktning av sitt eget spann.
 
Jag påbörjade någon liten formulering om just det, men dels vill jag inte bidra till negativa känslor i den här tråden, dels har du och jag redan avhandlat det där med vågen.

Min idé är ju att man inte har "en vikt", man har ett spann. Jag gillar det, för det stämmer med min livsåskådning att vi inte är fasta, distinkta enheter, utan mer som ett flöde mellan en själv, andra människor, djuren, och själva omgivningen.

Sen kan man ju ändå föredra vissa spann framför andra. Och en viss rörelse i en viss riktning av sitt eget spann.
Du lovade att inte bli sur, men jag tycker att den här tråden ska handla om större överviktsproblem. Jag skulle önska att de som skriver i den helst har erfarenhet av detta.
 
Jag kämpar vidare men har tyvärr precis dagen till ära satt i mig en kanelbulle. Och fått sjukt dåligt samvete. Jag har varit så duktig nu och försökt att hålla ner intaget men nu misslyckades jag igen. Mitt stora problem är för stora portioner vilket leder till att jag inte går ner de där 10 kg som jag vill egentligen. Gah. Så frustrerad just nu.
 
Jag kämpar vidare men har tyvärr precis dagen till ära satt i mig en kanelbulle. Och fått sjukt dåligt samvete. Jag har varit så duktig nu och försökt att hålla ner intaget men nu misslyckades jag igen. Mitt stora problem är för stora portioner vilket leder till att jag inte går ner de där 10 kg som jag vill egentligen. Gah. Så frustrerad just nu.

Vill bara säga till dig att försök tänka om, du MISSLYCKAS inte om du äter mer en dag, du ska byta livsstil, det får ta tid. DU är duktig oavsett. Fokusera på det du gör bra, så kommer mer bra saker hända :)
 
Idag är det en månad sedan jag kickstartade min viktnedgång. Vågen visade i morse totalt -5,9 kilo, så nu ligger vikten på exakt 96 kilo. Hade mens förra veckan, så då stod vikten mer eller mindre still, men nu har det börja rinna av mig igen. Var ute och sprang i söndags. Kunde springa 2,9 km utan att stanna. Det är nog nytt rekord för mig, och jag hade nog kunnat springa en stund till, men rundan tog slut. Jag springer inte fort alls, men jag springer i alla fall.
 
Idag är det en månad sedan jag kickstartade min viktnedgång. Vågen visade i morse totalt -5,9 kilo, så nu ligger vikten på exakt 96 kilo. Hade mens förra veckan, så då stod vikten mer eller mindre still, men nu har det börja rinna av mig igen. Var ute och sprang i söndags. Kunde springa 2,9 km utan att stanna. Det är nog nytt rekord för mig, och jag hade nog kunnat springa en stund till, men rundan tog slut. Jag springer inte fort alls, men jag springer i alla fall.
Bra jobbat!!
suck, jag är fast på 103! sur som fan över det.
Äh, det släpper snart! Fortsätt som tidigare bara!
 
Hej på er!

Har varit med här innan, men efter ett längre uppehåll så är jag tillbaka igen. Blir en liten presentation med massvis av siffror ;)

Började min verkliga viktresa på 105kg i början av 2015 och pendlade mellan 105 och 95 fram till våren 2017 när jag återigen låg på 105. Gick ner till ca 93 under sommaren och var uppe på 98 i början av 2018, vägde mig väldigt sporadiskt under den perioden.

Har sedan början av 2018 vägt mig var morgon och antecknat vikten i ett dokument (med vissa missade dagar) så har haft någorlunda koll sedan dess. Var uppe och vände på 100-strecket under 2018 men tog mig ner till 94 lagom till årsskiftet. Har sedan dess varit uppe på 95, men annars har det varit en långsamt nedåtgående trend. Stannade till på något liknande en platå i juli och legat mellan 91 och 93 sedan dess.

Under 2018 så hittade jag IF (intermittent fasting) som hjälpt mig en del på vägen, inte minst mentalt och hormonellt. Dock har jag inte gjort så mycket mer än begränsat mina tider sedan dess så att jag fastnade på platån är inte så konstigt (åt ju samma mat som innan, bara lite andra tider). Tog tag i det igen i förra veckan och för nu matdagbok (cronometer) i kombination med IF och har börjat lägga till mer vardagsmotion. Idag firade jag första gången under 91kg på måååånga år!

Totalt så har jag gått ner 14.8kg och har 15.8kg kvar till "drömvikten". Är dock inte så fokuserad på en specifik målvikt (mående och funktion är viktigare), men vill gärna ner under 80kg.
 
En fråga till er som tränar, bra träningstights som formar och "lyfter". Tips på detta? Har xl eller stl 46-48.


Har för övrigt stannat på 102,5kg just nu, skönt med lite balans. Började 2018 på 117,7kg, var nere i 103,6 förra sommaren, tillbaka på ca 112,5 kg i början på sommaren. Mått dåligt psykiskt vilket tyvärr resulterade i rejäl viktnedgång. Blir lite dubbelt när man går ner så mkt och samtidigt vet att det beror på väldigt skadliga vanor under längre tid. Men kommit tillbaka på bättre matvanor igen men ändå stabiliserat vikten. Så nu tänker jag fortsätta neråt eller i alla fall viktstabil. Hoppas på att ligga på stabilt tvåsiffrigt till sommaren och en bättre självkänsla.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
86 87 88
Svar
1 758
· Visningar
144 678
Senast: alazzi
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 802
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 977
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp