Tjockistråden del 2

Jag tänker mer att när man väl kommit hem tar det lätt emot att ge sig ut igen.
Det tar emot att gå på asfalt och i buller också. Och har vi halvdag som vi haft nu 2 dagar, så finns inte tiden. Då måste jag åka hem så fort det går för att hinna med eftermiddagens studier. Restiden tar tyvärr av min studietid i de fallen.
 
18/1 81,1 kg
21/1 79,8 kg
25/1 80,0 kg
28/1 79,7 kg
1/2 79,6 kg
4/2 78,7 kg
8/2 78,8 kg
11/2 78,4 kg
16/2 78,2 kg
19/2 77,7 kg
23/2 77,5 kg
26/2 77,3 kg
2/3 77,4 kg
5/3 76,5 kg
9/3 76,9 kg
12/3 76,9 kg

Fortfarande mens! Men brukar gå ner lite ändå, när det släppt från första dagen. Är det månne en liten platå som hägrar, må tro? Den ska jag skalla rakt in i väggen!
 
fick ett ordentligt knäck i självförtroendet idag.
Tänkte köpa nya byxor, har storlek 42/30
men butikens 42/30 var som 38/30....
expediten erbjöd sig att ta hem andra storlekar men jag känner inte för det mer.
har har man tappat 7 kg och man kan inte ens få tag i byxor utan svårigheter eller gå till tjockis butiken.
Känner mig mycket sämre nu.
 
18/1 81,1 kg
21/1 79,8 kg
25/1 80,0 kg
28/1 79,7 kg
1/2 79,6 kg
4/2 78,7 kg
8/2 78,8 kg
11/2 78,4 kg
16/2 78,2 kg
19/2 77,7 kg
23/2 77,5 kg
26/2 77,3 kg
2/3 77,4 kg
5/3 76,5 kg
9/3 76,9 kg
12/3 76,9 kg
16/3 77,2 kg

😤

Mjaha mjähä det här var ju inte sig likt. Platå it is! Ska jag nå mars-målet får jag nog plocka fram hårdhandskarna. Kaloriplan och motion följs, men funderar på att kanske kapa lite kolhydrater för en extra skjuts?
 
Igår påmindes jag om hur skönt jag mår efter att ha gjort mitt träningsprogram.

Har glömt det till förmån för promenader.
Men tänkte ha som mål nu att få till det varannan kväll.

Uppvärmning till hyenas lite blandade yoga positioner
Solhälsningen till you are amazing fem andetag i varje position.
Hantlar 15 gr i tre olika positioner
Gummiband 100 repetitioner
Avsluta med en 5 minuters avslappningsyoutube.

Heja oss alla
 
2021-03-17 träningspass 2 den här veckan.
Hoppade hopprep 100 hopp och brallorna åker ner. Dags att köpa nya kanske
 

Bifogade filer

  • 1D5D09FE-9AA9-4F8D-A62B-F19CE0E00FA6.jpeg
    1D5D09FE-9AA9-4F8D-A62B-F19CE0E00FA6.jpeg
    220,5 KB · Visningar: 76
18/1 81,1 kg
21/1 79,8 kg
25/1 80,0 kg
28/1 79,7 kg
1/2 79,6 kg
4/2 78,7 kg
8/2 78,8 kg
11/2 78,4 kg
16/2 78,2 kg
19/2 77,7 kg
23/2 77,5 kg
26/2 77,3 kg
2/3 77,4 kg
5/3 76,5 kg
9/3 76,9 kg
12/3 76,9 kg
16/3 77,2 kg
19/3 75,9 kg

:up:
 
Jag diskuterade med en kompis häromdagen, om vad som skulle krävas för att verkligen lyckas gå ner i vikt. Hen frågade om det var något vården skulle kunna hjälpa mig med, men i mitt fall är jag tveksam.

Jag bollar vidare frågan här:
Finns det något som skulle kunna hjälpa dig att nå din målvikt?

För egen del så hade "hjälp med matlagning" förmodligen varit ett vinnande recept. Kanske inte så mycket för att jag inte kan själv, men för att jag har svårt att hitta ork och lust att laga mat som är annat än "överlevnadsmat" av snabbare modell. Att fylla min frys med matlådor, lagade efter recept som jag och kocken kommit överens om är sånt jag gärna äter samtidigt som det håller mig mätt utan att ge kaloriöverskott. Jag är ganska säker på att det hade varit ett vinnande koncept för mig.
Men, hur skulle man lösa det rent praktiskt? (jag har verkligen inte råd att betala någon för att göra detta...)

Sen hade nog ("off Covid") ett kostnadsfritt gymkort med två bokade tider/vecka varit en bra grej för mig också.

Ibland undrar jag om inte ett år, betalt av sjukvården, med ett sånt program vore minst lika effektivt och kostnadseffektivt som att lägga folk på operationsbordet och göra överviktsoperationer och ta hand om de komplikationer som uppstår för relativt många.
 
Jag diskuterade med en kompis häromdagen, om vad som skulle krävas för att verkligen lyckas gå ner i vikt. Hen frågade om det var något vården skulle kunna hjälpa mig med, men i mitt fall är jag tveksam.

Jag bollar vidare frågan här:
Finns det något som skulle kunna hjälpa dig att nå din målvikt?

För egen del så hade "hjälp med matlagning" förmodligen varit ett vinnande recept. Kanske inte så mycket för att jag inte kan själv, men för att jag har svårt att hitta ork och lust att laga mat som är annat än "överlevnadsmat" av snabbare modell. Att fylla min frys med matlådor, lagade efter recept som jag och kocken kommit överens om är sånt jag gärna äter samtidigt som det håller mig mätt utan att ge kaloriöverskott. Jag är ganska säker på att det hade varit ett vinnande koncept för mig.
Men, hur skulle man lösa det rent praktiskt? (jag har verkligen inte råd att betala någon för att göra detta...)

Sen hade nog ("off Covid") ett kostnadsfritt gymkort med två bokade tider/vecka varit en bra grej för mig också.

Ibland undrar jag om inte ett år, betalt av sjukvården, med ett sånt program vore minst lika effektivt och kostnadseffektivt som att lägga folk på operationsbordet och göra överviktsoperationer och ta hand om de komplikationer som uppstår för relativt många.

Man kan iaf i Stockholm få Fysiska Aktivitet på Recept (FAR) https://www.farledare.se/ som måste skrivas ut av en läkare. Många aktiviteter har kraftig rabatt på de som fått recept och även personlig hjälp med planeringen om vilka aktiviteter som fungerar bäst.

Kosten, tja de rika har privat kock som lagar till god mat med rätt antal kalorier och sedan ett privat gym så man inte måste traska iväg någonstans. Sedan antar jag att det förekommer en hel del fettsugning också.

Själv funderar jag på 5:2 men det skulle nog inte fungera så klockrent pga medicinska besvär. I ye olden days fick diabetiker skattelättnader eftersom det krävdes särskild (dyr) kost till oss, tyvärr är det inte kvar! ;)
 
Man kan iaf i Stockholm få Fysiska Aktivitet på Recept (FAR) https://www.farledare.se/ som måste skrivas ut av en läkare. Många aktiviteter har kraftig rabatt på de som fått recept och även personlig hjälp med planeringen om vilka aktiviteter som fungerar bäst.
Det finns nog över hela landet, men sådär vidare värst billigt är det inte, även om det ger rabatter.
Jag har levt med högst begränsade inkomster i många år, det är väl ett av mina bekymmer.
 
Jag diskuterade med en kompis häromdagen, om vad som skulle krävas för att verkligen lyckas gå ner i vikt. Hen frågade om det var något vården skulle kunna hjälpa mig med, men i mitt fall är jag tveksam.

Jag bollar vidare frågan här:
Finns det något som skulle kunna hjälpa dig att nå din målvikt?

För egen del så hade "hjälp med matlagning" förmodligen varit ett vinnande recept. Kanske inte så mycket för att jag inte kan själv, men för att jag har svårt att hitta ork och lust att laga mat som är annat än "överlevnadsmat" av snabbare modell. Att fylla min frys med matlådor, lagade efter recept som jag och kocken kommit överens om är sånt jag gärna äter samtidigt som det håller mig mätt utan att ge kaloriöverskott. Jag är ganska säker på att det hade varit ett vinnande koncept för mig.
Men, hur skulle man lösa det rent praktiskt? (jag har verkligen inte råd att betala någon för att göra detta...)

Sen hade nog ("off Covid") ett kostnadsfritt gymkort med två bokade tider/vecka varit en bra grej för mig också.

Ibland undrar jag om inte ett år, betalt av sjukvården, med ett sånt program vore minst lika effektivt och kostnadseffektivt som att lägga folk på operationsbordet och göra överviktsoperationer och ta hand om de komplikationer som uppstår för relativt många.

Jag tror att man först och främst måste börja i rätt ände, annars blir det lätt att man försöker sätta plåster på ett brutet ben, dvs inte hållbart.

För din del, om jag nu får komma med egen "analys" av något slag, så är jag inte säker på att en kock skulle hjälpa annat än en kortare tid, eftersom du i grund och botten saknar lust och ork. Jag tänker att det snarare är där en måste börja? Klart du kan få lättlagade recept som gör en mätt osv, men som sagt, det kommer ju bara fungera en begränsad tid eftersom det inte löser grundproblemet. Gissar jag, i alla fall.
 
Det finns nog över hela landet, men sådär vidare värst billigt är det inte, även om det ger rabatter.
Jag har levt med högst begränsade inkomster i många år, det är väl ett av mina bekymmer.
Nu menar inte jag detta för att vara dum eller så, utan i all välmening: kan du inte sälja en ponny och på så sätt få pengar till gymkort?
 
Jag tror att man först och främst måste börja i rätt ände, annars blir det lätt att man försöker sätta plåster på ett brutet ben, dvs inte hållbart.

För din del, om jag nu får komma med egen "analys" av något slag, så är jag inte säker på att en kock skulle hjälpa annat än en kortare tid, eftersom du i grund och botten saknar lust och ork. Jag tänker att det snarare är där en måste börja? Klart du kan få lättlagade recept som gör en mätt osv, men som sagt, det kommer ju bara fungera en begränsad tid eftersom det inte löser grundproblemet. Gissar jag, i alla fall.
Först - jag är inte ute efter att få min situation analyserad, jag är nyfiken på om fler än jag har analyserat sin egen situation och hittat en lösning som skulle passa för just er.
Sen - nej, din analys stämmer inte i mitt fall, eftersom det är orken som är det som brister mest. Och bristen på ork beror på sjukdom.
Nu menar inte jag detta för att vara dum eller så, utan i all välmening: kan du inte sälja en ponny och på så sätt få pengar till gymkort?
Det kanske ser ut som en enkel lösning, men det är det inte. Hästarna på gården är det som ger vardagsmotion och mentalt välbefinnande, vilket är nog så viktigt. Och de som är kvar här är utvalda för att vara kvar för att fylla sin specifika funktion. Det är inte så att jag har trettio ponnyer som bara går här och äter, till ingen annan nytta.
 
Först - jag är inte ute efter att få min situation analyserad, jag är nyfiken på om fler än jag har analyserat sin egen situation och hittat en lösning som skulle passa för just er.
Sen - nej, din analys stämmer inte i mitt fall, eftersom det är orken som är det som brister mest. Och bristen på ork beror på sjukdom.

Det var ju det jag skrev? Att bristen på ork var grundproblemet?

Då ber jag om ursäkt då.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
89 90 91
Svar
1 809
· Visningar
150 042
Senast: sthu
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
926
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 844
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp