Tjockistråden del 2

Började i september på 109,9 kg, var nere i 104,6 kg innan jul, njöt kanske lite för mycket av julmaten och även nyår och hamnade på 110,5 kg, och igår var jag nere på 103,9kg, jobbar på och målet är att vara på tvåsiffrigt innan 30e september, fungerar inte med för stor press och har därmed satt det som ett realistiskt mål, arbetar för att förändra min livsstil på ett hållbart sätt med "normalt" kcal intag och enbart vardagsmotion. :D
 
Hade en go känsla i kroppen när jag vaknade imorse och ställde mig på vågen trots att det egentligen inte är vägdag. Vill hålla lite extra koll nu när april närmar sig så att mars-målet uppnås.

Vågen visade 75,0 kg.

Inte bara är mars-målet uppnått men det innebär också att jag gått ner totalt 15 kg sen jag påbörjade min resa för nästan exakt ett år sen. Känns fullständigt hisnande! 🥳 75 kg var mitt ursprungliga mål dessutom. Nu är det sen några månader tillbaka reviderat till 72, som bara är 3 kg bort. Galet!
 
Vägde mig idag igen och har varken gått upp eller ner sen förra veckan. Den här veckan har jag missat att gå långpromenad 3 dagar och en dag åt jag godis fast jag inte skulle. Men viktmässigt verkar jag sitta fast på mina 80,4 kilo. Det känns hopplös att få det att röra sig nedåt.
 
Jag är på totalt -9.5 kg nu med en ordentligt utplanande kurva efter två väldigt snabba inledande månader. Vilket känns bra. Att det går långsammare alltså. Mitt mål är att nå målvikt innan nästa sommar, vilket är en framflyttning från årets slut.

Det nästan mest glädjande är att pappa har blivit lite taggad av min pågående viktnedgång, han har bett om lite "coachning" i form av tips och trix. När mamma fick diabetes lyckades de snappa upp att lchf minsann är bra men såsom ofta är risken med sådana "rykten" så landade det såklart i en hchf-diet där de åt som vanlig men plötsligt hade en ursäkt att äta smör direkt ur paketet, fritera allt och ha grädde i kaffet - vilket gjorde att de exploderade i vikt. Jag kommer från en fettälskande familj 🙃 och de har verkligen svårt att konfronteras med att visst, nötter är bra, men kanske två matskedar jordnötter, men inte en 250-gramspåse vardera varje kväll. Nu satte vi oss på hans initiativ och räknade lite kalorier mest för att synliggöra vad deras normalkonsumtion resulterar i och det blev en ögonöppnare för honom. Så förhoppningsvis kommer han minska sin hjärtattacksrisk lite framöver 🥰
 
Jag är på totalt -9.5 kg nu med en ordentligt utplanande kurva efter två väldigt snabba inledande månader. Vilket känns bra. Att det går långsammare alltså. Mitt mål är att nå målvikt innan nästa sommar, vilket är en framflyttning från årets slut.

Det nästan mest glädjande är att pappa har blivit lite taggad av min pågående viktnedgång, han har bett om lite "coachning" i form av tips och trix. När mamma fick diabetes lyckades de snappa upp att lchf minsann är bra men såsom ofta är risken med sådana "rykten" så landade det såklart i en hchf-diet där de åt som vanlig men plötsligt hade en ursäkt att äta smör direkt ur paketet, fritera allt och ha grädde i kaffet - vilket gjorde att de exploderade i vikt. Jag kommer från en fettälskande familj 🙃 och de har verkligen svårt att konfronteras med att visst, nötter är bra, men kanske två matskedar jordnötter, men inte en 250-gramspåse vardera varje kväll. Nu satte vi oss på hans initiativ och räknade lite kalorier mest för att synliggöra vad deras normalkonsumtion resulterar i och det blev en ögonöppnare för honom. Så förhoppningsvis kommer han minska sin hjärtattacksrisk lite framöver 🥰

Ugh, jag har en närstående med sambo som kör på samma spår angående LCHF (+ en hel del alkohol). Likadant där, vi kan liksom inte riktigt diskutera mat utan att det verkar bli någon form av tävling på vad som är bäst (jag räknar kalorier och det skulle den närstående aaaaaldrig kunna tänka sig). Samtidigt så går ju bara vikten stadigt uppåt? Orkar inte riktigt ta diskussionen längre.
 
18/1 81,1 kg
21/1 79,8 kg
25/1 80,0 kg
28/1 79,7 kg
1/2 79,6 kg
4/2 78,7 kg
8/2 78,8 kg
11/2 78,4 kg
16/2 78,2 kg
19/2 77,7 kg
23/2 77,5 kg
26/2 77,3 kg
2/3 77,4 kg
5/3 76,5 kg
9/3 76,9 kg
12/3 76,9 kg
16/3 77,2 kg
19/3 75,9 kg
23/3 76,8 kg
26/3 75,6 kg
(27/3 75,0 kg extravägning)
30/3 75,2 kg

Kroppen förbereder sig för mens! :) Snart stundar påsk och jag funderar, förstås, på "strategier". Har ni några? Hur går tänket?

Idag har jag klarat min nyårsutmaning, nämligen 90 dagar utan alkohol eller snabbmat. Jag har även yogat varje dag, ätit vitaminer och lite annat "self care". Kroppen och min hy känns bara bättre och bättre! Imorgon ska jag fira med hårklippning, fix av naglar, massage och champagne! 🥳
 
Min strategi är som vanligt, är jag sugen så är det ok att äta det jag känner för både fredag och lördag, dock ska jag försöka föra in allt i lifesum ändå. Viktigt att tillåta sig själv att äta över tänkta kcal emellanåt för att minska känslan av att man är dålig/fuskar/onyttig osv

Ja, precis. Jag har ju flexibla kalorier och ligger mellan 1600-2000 beroende på dag och noll förbud (förutom 90-dagarsutmaningen med alkohol och skräpmat). Det brukar fördelas med 1600 kcal fyra dagar och 1800-2000 kcal tre dagar, dvs oftast helgen. Men, jag är också väldigt vaksam vad gäller "gamla hjulspår" och att komma ihåg att falla tillbaka i sina nya rutiner även när helgen är över.
 
Jag har inte lyckats gå några promenader den här veckan och jag har gått upp i vikt. 81,9 väger jag nu. Det är mer än ett kilo viktuppgång. Maten har heller inte fungerat så bra då jag bara orkade laga 4 portioner förra helgen. Blir så less.
 
Jag har inte lyckats gå några promenader den här veckan och jag har gått upp i vikt. 81,9 väger jag nu. Det är mer än ett kilo viktuppgång. Maten har heller inte fungerat så bra då jag bara orkade laga 4 portioner förra helgen. Blir så less.
Ärligt talat Wille, jag tror du tar dig vatten över huvudet när du lägger in viktnedgång uppepå allt annat du har att släpa på. Ibland måste man inse att "nu är inte rätt tillfälle" för att gå ner i vikt. Om jag vore du skulle jag släppa viktfokuset så länge studierna pågår och lägga mer vikt på att äta överhuvudtaget. Lägg din energi på att laga mat, det är viktigare att du äter än att du går ner i vikt.
 
Ärligt talat Wille, jag tror du tar dig vatten över huvudet när du lägger in viktnedgång uppepå allt annat du har att släpa på. Ibland måste man inse att "nu är inte rätt tillfälle" för att gå ner i vikt. Om jag vore du skulle jag släppa viktfokuset så länge studierna pågår och lägga mer vikt på att äta överhuvudtaget. Lägg din energi på att laga mat, det är viktigare att du äter än att du går ner i vikt.
Jobbigt bara att behöva inse det. Jag känner mig så obekväm i min kropp.
 
Jobbigt bara att behöva inse det. Jag känner mig så obekväm i min kropp.
Just det är du inte ensam om, jag lovar. Men försök göra en sak i taget. Nu har du börjat plugga, fokusera på att ta dig igenom utbildningen och att äta tillräckligt för att orka fokusera på det.
Det är ju inget som hindrar att du äter vettig mat, men det viktigaste är att du äter alls.
När utbildningen är klar, då kan du ta tag i vikten.

Jag har ju nämnt det innan och det är ungefär så jag själv gör just nu. Fast inte pga utbildningen jag går, utan för att jag gått igenom en tuff medicinsk behandling den här vintern som tvingat mig att strunta i vikten. Bara att acceptera. Vikten är sekundär för stunden, den tar jag tag i senare.
 
Jag är så heligt förbannad att jag inte vet vad jag ska spruta eld åt för håll.
Idag satt jag och pratade med några bekanta när en av dom kläcker ur sig att du har ju gått ner så mycket men det går du snart upp. Ingen kan gå på diet och hålla vikten.
Hallå jag har varit viktstabil i ett halvår. Jag visste inte vad jag skulle svara. Blev så paff.
 
Jag är så heligt förbannad att jag inte vet vad jag ska spruta eld åt för håll.
Idag satt jag och pratade med några bekanta när en av dom kläcker ur sig att du har ju gått ner så mycket men det går du snart upp. Ingen kan gå på diet och hålla vikten.
Hallå jag har varit viktstabil i ett halvår. Jag visste inte vad jag skulle svara. Blev så paff.
Så jäkla dåligt, kan inte alla sköta sitt? Man blir ju så paff när någon slänger ur sig något sånt där. Du är jätteduktig och du känner säkert dig själv bäst. Själv börjar jag närma mig tresiffrigt, har varit viktstabil i 5 år innan det med +\- 5 kg ibland. Är dock på väg ur min depression och just nu är jag inte sängliggande, om än inte särskilt rörlig och väljer det som går snabbast/det jag mår bäst av för stunden.
 
Jag är så heligt förbannad att jag inte vet vad jag ska spruta eld åt för håll.
Idag satt jag och pratade med några bekanta när en av dom kläcker ur sig att du har ju gått ner så mycket men det går du snart upp. Ingen kan gå på diet och hålla vikten.
Hallå jag har varit viktstabil i ett halvår. Jag visste inte vad jag skulle svara. Blev så paff.
Förstår dig! Så himla irriterande! Och när man väl kommer på vad man ska svara på det så är det liksom för sent...
Men, du får väl bevisa för dem att du är undantaget som bekräftar regeln...

@Strindlund - som jag skrev till Wille häromdagen, ibland måste man fokusera på något annat än vikten. Och det är helt okej, även om man är högst medveten om att man kommer få jobba ännu mer för att nå sin målvikt sen...
 
Förstår dig! Så himla irriterande! Och när man väl kommer på vad man ska svara på det så är det liksom för sent...
Men, du får väl bevisa för dem att du är undantaget som bekräftar regeln...

@Strindlund - som jag skrev till Wille häromdagen, ibland måste man fokusera på något annat än vikten. Och det är helt okej, även om man är högst medveten om att man kommer få jobba ännu mer för att nå sin målvikt sen...
Precis som det har varit för mig, har accepterat att jag får fokusera på att överleva först! Men du vet den där ”måste gå ned i vikt”-hjärnan som ger en dåligt samvete varje dag, den har förstås ändå påmint mig vid varje tillfälle som funnits att det måste ske snarast.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
87 88 89
Svar
1 771
· Visningar
145 776
Senast: Viva
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 806
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp