Tjockistråden del 2

Om man nu ska analysera min egen situation så var början på min lösning psykolog och utbrändhet. Det gav mig ett tvång att ändra både mitt tankesätt och min vardag. Utan det hade jag fortfarande stått och stampat med min viktnedgång. Mest troligt hade jag nog fortsatt gå upp i vikt.
 
Det var ju det jag skrev? Att bristen på ork var grundproblemet?

Då ber jag om ursäkt då.
Du behöver inte be om ursäkt, men åter, det är inte min situation som behöver analyseras. Det har jag ägnat många år åt at göra själv. Och eftersom det är kroniska sjukdomar som orsakar bristen på ork så är det liksom inget som går att åtgärda genom att "börja i den änden".
Jag vet vad som felar, varför jag lagt på mig extrakilon. Jag vet hur min grundsituation ser ut, vad som är min utgångspunkt. Och jag är tämligen säker på vad som skulle kunna hjälpa mig, nämligen det jag beskrev tidigare.
Och här sätter jag punkt på analysen om min egen situation.
 
Du behöver inte be om ursäkt, men åter, det är inte min situation som behöver analyseras. Det har jag ägnat många år åt at göra själv. Och eftersom det är kroniska sjukdomar som orsakar bristen på ork så är det liksom inget som går att åtgärda genom att "börja i den änden".
Jag vet vad som felar, varför jag lagt på mig extrakilon. Jag vet hur min grundsituation ser ut, vad som är min utgångspunkt. Och jag är tämligen säker på vad som skulle kunna hjälpa mig, nämligen det jag beskrev tidigare.
Och här sätter jag punkt på analysen om min egen situation.

Ok.
 
Om man nu ska analysera min egen situation så var början på min lösning psykolog och utbrändhet. Det gav mig ett tvång att ändra både mitt tankesätt och min vardag. Utan det hade jag fortfarande stått och stampat med min viktnedgång. Mest troligt hade jag nog fortsatt gå upp i vikt.
Och här visar du att du har analyserat din situation och hittat den lösning som passar dig. Kanonbra!
(och det visar också att bara för att vi har övervikten gemensam så är varken orsaken eller lösningen densamma. :))
 
Jag diskuterade med en kompis häromdagen, om vad som skulle krävas för att verkligen lyckas gå ner i vikt. Hen frågade om det var något vården skulle kunna hjälpa mig med, men i mitt fall är jag tveksam.

Jag bollar vidare frågan här:
Finns det något som skulle kunna hjälpa dig att nå din målvikt?
Det låter suuuperklyschigt - men det som fick mig att börja lyckas med viktnedgången var att acceptera den vikten jag hade. Jag rensade ut en himla massa kläder som inte hade passat på många år. Jag köpte nya kläder som passade och som fick mig att känna mig fin.
 
Och här visar du att du har analyserat din situation och hittat den lösning som passar dig. Kanonbra!
(och det visar också att bara för att vi har övervikten gemensam så är varken orsaken eller lösningen densamma. :))

Njae. Jag skulle snarare kalla det att jag började i rätt ände, inte att det per automatik blev en lösning. "Lösningen" är ju ständigt pågående, tänker jag. Det är inte en rak linje som man bara hittar, utan snarare något man jobbar fram under tiden och kommer att behöva fortsätta jobba med även när man nått målvikten.

Orsak eller lösning behöver givetvis inte vara samma, det är det väl ingen som påstår hoppas jag.
 
Njae. Jag skulle snarare kalla det att jag började i rätt ände, inte att det per automatik blev en lösning. "Lösningen" är ju ständigt pågående, tänker jag. Det är inte en rak linje som man bara hittar, utan snarare något man jobbar fram under tiden och kommer att behöva fortsätta jobba med även när man nått målvikten.

Orsak eller lösning behöver givetvis inte vara samma, det är det väl ingen som påstår hoppas jag.
Jag menade att din lösning, eller kalla det vägen mot lösningen, var att börja i den änden du beskrev. Du har hittat din väg, det som fungerar för just dig. Och det är ju toppen!

Många famlar i mörker och provar än det ena och än det andra, utan att lyckas.

(att jag personligen har lagt på mig ännu mer vikt den här vintern beror på ytterligare sjukdom och medicinering, så jag har ännu mer att ta tag i framöver - men det ligger fortfarande framför mig, ibland måste man vänta ut det ena för att kunna börja med det andra)
 
mitt problem var att jag blev otroligt hungrig framåt kvällen och sötsugen, samt att jag väger för lite för en överviktsoperation, så för att kombinera dessa två tänkte jag i alla fall äta lika ofta som en som blivit opererad samt mindre portioner och testa för att minska sötsuget och hungerskänslorna och minsann, det har verkligen fungerat. Räknar fortfarande kcal i lifesum men delar upp mina vanliga portioner i 2 mindre portioner och äter varannan till var tredje timme, beroende på hur hungrig jag känner mig.

Förbudet försvann och därmed blev vardagarna lite lättare och det blir mer hållbart i längden. Och iom jag äter oftare men mindre portioner så blir det ett kcal underskott som då "tillåter" mig att ha 1-2 dagar i veckan där jag vill äta lite mer fritt men ändå gå ner i vikt. Sakta men säkert!
 
Många famlar i mörker och provar än det ena och än det andra, utan att lyckas.

Jag vet, jag har själv varit där. Min övervikt grundar sig i depression och ångest där maten agerat tröst. Jag vet inte hur mång gånger jag försökt gå ner I vikt och misslyckats, just för att jag alltid börjat i fel ände. Utan terapin hade jag inte stått på den siffran jag står på idag.
 
18/1 81,1 kg
21/1 79,8 kg
25/1 80,0 kg
28/1 79,7 kg
1/2 79,6 kg
4/2 78,7 kg
8/2 78,8 kg
11/2 78,4 kg
16/2 78,2 kg
19/2 77,7 kg
23/2 77,5 kg
26/2 77,3 kg
2/3 77,4 kg
5/3 76,5 kg
9/3 76,9 kg
12/3 76,9 kg
16/3 77,2 kg
19/3 75,9 kg
23/3 76,8 kg

Mycket hoppande upp och ner nu. :laugh: Vikten är lite som en studsmatta at the moment. Det stabiliserar sig säkert framöver!

Nu när våren och värmen är på ingång har suget för att börja springa återkommit. Först ska jag dock avverka ett par stressiga tentaveckor och lite påsk. Behöver även införskaffa mig nya löpartights då förra årets är för stora. Så trist. :sneaky:
 
Idag har vi provat ut arbetskläder på skolan och det gör mig smärtsamt medveten om hur fet jag är. Det räcker liksom inte att jag är kort så inget passar. Jag känner mig totalt vanskapt faktiskt.

Det är kläderna det är fel på, inte dig. Vi människor kommer i alla längder, former och storlekar och kläder görs i vissa standardstorlekar. Vik upp byxbenen och kämpa på med det du har påbörjat, du är superbra!
 
Det är kläderna det är fel på, inte dig. Vi människor kommer i alla längder, former och storlekar och kläder görs i vissa standardstorlekar. Vik upp byxbenen och kämpa på med det du har påbörjat, du är superbra!
Det är bara så obekvämt med väldigt för långa ärmar och uppvikta byxben (typ 10-15 cm).

Jackan jag provade kändes enorm och det är alltså mitt fett som fyller ut den.
 
Det är bara så obekvämt med väldigt för långa ärmar och uppvikta byxben (typ 10-15 cm).

Jackan jag provade kändes enorm och det är alltså mitt fett som fyller ut den.

Kan du sy upp byxorna och kan du ha något annat än jackan? En hoodie tex, eller det du har hemma i trädgården? Jag måste själv vika upp byxbenen på mina vandrings/friluftsbyxor, jag mätte nu och det var 10 cm. Har aldrig ens reflekterat att det skulle vara krångligt eller knöligt, det liksom bara är så det förhåller sig, och det uppvikta blir inte knöligt eller tjockt.Om det är en sån arbetsjacka jag ser framför mig, kort och rak modell, kan jag förstå att det känns bylsigt och dant. Måste du använda just den?
 
Kan du sy upp byxorna och kan du ha något annat än jackan? En hoodie tex, eller det du har hemma i trädgården? Jag måste själv vika upp byxbenen på mina vandrings/friluftsbyxor, jag mätte nu och det var 10 cm. Har aldrig ens reflekterat att det skulle vara krångligt eller knöligt, det liksom bara är så det förhåller sig, och det uppvikta blir inte knöligt eller tjockt.Om det är en sån arbetsjacka jag ser framför mig, kort och rak modell, kan jag förstå att det känns bylsigt och dant. Måste du använda just den?
Jag får inte sy upp byxorna eller klippa av dem.

Jag har inte riktigt några vettiga arbetskläder hemma heller så det finns inget att ersätta jackan med.
 
Idag har vi provat ut arbetskläder på skolan och det gör mig smärtsamt medveten om hur fet jag är. Det räcker liksom inte att jag är kort så inget passar. Jag känner mig totalt vanskapt faktiskt.
Det är kläderna som inte är anpassade efter olika typer av människokroppar! Lika irriterande varje gång.
Jag har t.ex kört lastbil i många år, i arbetsbyxor som varit typ 20-30 cm för långa i benen för att jag skulle komma i dem i midjan. Herrmodeller givetvis.... 🙄
Bit ihop och se det som att du åtminstone slipper skita ner dina egna kläder!
 
Jag får inte sy upp byxorna eller klippa av dem.

Jag har inte riktigt några vettiga arbetskläder hemma heller så det finns inget att ersätta jackan med.

Uppvikta byxben stör inte rörligheten så det kommer nog inte bli problem. Vi får hoppas på snar ankomst av varmare vårväder så du slipper ha jackeländet på dig!
 
18/1 81,1 kg
21/1 79,8 kg
25/1 80,0 kg
28/1 79,7 kg
1/2 79,6 kg
4/2 78,7 kg
8/2 78,8 kg
11/2 78,4 kg
16/2 78,2 kg
19/2 77,7 kg
23/2 77,5 kg
26/2 77,3 kg
2/3 77,4 kg
5/3 76,5 kg
9/3 76,9 kg
12/3 76,9 kg
16/3 77,2 kg
19/3 75,9 kg
23/3 76,8 kg
26/3 75,6 kg


Swoosh! Hoppas på lite mer stabila siffror framöver. Mycket nära mars-målet nu!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
89 90 91
Svar
1 809
· Visningar
149 979
Senast: sthu
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
926
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 843
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 038
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp