Tjuva eller inte tjuva, det är frågan!

Philosophia

Trådstartare
Jag har ampeltomater som normalt inte ska tjuvas. Men de är väldigt höga och buskiga och så läste jag i senaste Allt om trädgård att det nu är dags att toppa tomatplantorna och fortsätta att tjuva dem så att så mycket näring som möjligt går till tomaternas mognad.

Jag har fått jättemycket tomater på mina plantor, men tyvärr visar de inte någon tillstymmelse till att rodna. En av anledningarna vet jag är att de har lite för få soltimmar. Men så tänkte jag att jag kanske kunde hjälpa tomaterna genom att tjuva dem och klippa bort onödiga kvistar. Är det en bra idé, eller ska jag låta dem vara?
 
Sv: Tjuva eller inte tjuva, det är frågan!

Jag har busktomater, "Tiny Tim". Jag vet inte vad som är rätt, men jag brukar toppa och plocka bort blommor som ändå inte kommer att hinna bli tomater. När tomaterna väl är stora och bara ska mogna så brukar jag även rensa bland bladen och ta bort de stora som skuggar mest.

Det är nog också klokt att tjuva dem, de grenarna kommer ju inte ens att hinna blomma. Tack för tipset. :)
 
Sv: Tjuva eller inte tjuva, det är frågan!

Jag har också fullt av tomater på mina plantor, stora och gröna..
Mina står i sol från ca kl 9-18 och de mognar inte.

Ska nog prova att noppa och klippa bort lite grenar, så höga som mina plantor är i år har de aldrig varit.
 
Sv: Tjuva eller inte tjuva, det är frågan!

Jag tror faktiskt jag ska gå på det då och klippa bort onödiga grenar som skuggar och tar näring!

"Tiny Tim" är förresten en himla god liten tomat! :d Jag tänkte pröva odla den nästa år.
 
Sv: Tjuva eller inte tjuva, det är frågan!

Ska nog prova att noppa och klippa bort lite grenar, så höga som mina plantor är i år har de aldrig varit.

Fler som tar fram sekatören med andra ord. :D Jag ska försöka hinna ansa lite innan Montalbano i morgon.

Men på tal om höga tomater! På min fröpåse stod det att det var ampeltomater och jag hade således planer på att ha mina tomater hängande. Men icke. De har växt rakt upp och är omkring en meter höga och rejält bladiga. Det finns nog inte en ampel de skulle kunna få plats i :D.
 
Sv: Tjuva eller inte tjuva, det är frågan!

Javisst är den god! Och har ett himla praktiskt format för mig som inte har nåt växthus och bor i norrland. De är fina i krukor, på fönsterbrädorna på verandan. Jag har haft dem i några år nu, brukar ibland prova nån annan sort också men missar aldrig Tiny Tim.

I år kan jag dock behöva alla snabbapåmognaden-knep jag kan hitta. Sådde alldeles för sent...
 
Sv: Tjuva eller inte tjuva, det är frågan!

Jag hade stora problem med att få tomaterna att mogna i fjol, jag bestämde mig därför att ta in dem. Jag fick då sista tomaten i januari, helt fantastiskt!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 588
Senast: macan
·
Trädgård & Växter Jag vill plantera någon typ av avbalkning/häck in mot min granne. I det huset bodde tidigare ett par som hade en levande blommande...
Svar
10
· Visningar
3 959
Senast: Myelin
·
Trädgård & Växter I somras köpte jag en så kallad "bordstomat"-planta, vet inte om coctailtomater är någon särskild tomatsort men tomaterna ser ut så i...
Svar
11
· Visningar
3 338
Senast: Thaliaste
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 650
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp