Tjuvridning

B

**BORTTAGEN**

Nu tar jag upp ett ämne som var inlagt för någon dag sedan men som försvann.

Förra sommaren hade vi problem med småungar som rände i våra hagar och klappade hästarna.

Om man kommer på någon med att tjuvrida, vad gör man?
Får man ta fast dom?
Kan man anmäla dom?
För vad?
 
Tjuvridning går under egenmäktigt förfarande, blir hästen även skadad som skadegörelse på privat egendom.

Ingen av dessa punkter har hög prioritet, vilket gör att anmälan kan komma tt ligga obehandlad.
 
Om jag kom på ungjävlar (ursäkta) med att tjuvrida mina hästar skulle jag nog ge dom ett bra kok stryk, eller sätta upp dom på en elak häst barbacka, utan träns! :devil: Nej, inte det men jag skulle iallafall skälla ut dom efter noter så de skakade...
 
Jag tycker det är mycket allvarligt redan att stövla in till hästarna och börja klappa. Utan hästvana är det lätt hänt att olyckan är framme. Och gissa vem som får ta smällen - rätt eller inte?!

Vet du vilka ungar det är, stega hem och prata med deras föräldrar. Lugnt och behärskat berätta vad som kan hända när man umgås med hästar, bre gärna på om olyckor som faktiskt har inträffat. Avsluta med att det "trots allt är ett brott", och att det kan vara lämpligt att redan i unga år stävja dessa "bus-streck".
 
Ja ett riktigt kok stryk skulle man vilja ge dom som fingrar på ens häst sådär.
Dessa ungar har jag aldrig sett mera eftersom den andra tjejen i stallet jagade dom springandes genom hagen med diverse hot
:smirk: :D

Det otäcka (eller rätt åt dom kanske...)hade ju varit om dom hade bestämt sig för att gå på min nordis, för hon kan vara elak av sig till tusen.

Fick jag tag i ungarna så hade jag klämt ur dom vart dom bodde och tagit ett snack med föräldrarna, för det är ju dessutom privat mark de gör intrång på.
 
Som tur är kan man ej ställas ansvarig om något barn kommer till skada, samma regler som gäller när det handlar om byggarbetsplats. Området är inhägnat, om man vill kan man hänga skyltar men detta är ej något krav på en hage.

Vi hade tjuvridning i våran hage, och min häst tillhör inte de sävligaste man kan sitta på under en ridtur. Därför ringde jag och frågade just om detta, dels om jag kunde ställas ansvarig men även vad som skulle hända om hästen blev skadad under en tjuvritt.

Men så länge individen är under 18 år är det målsman som står ansvarig, vilket innebär att det också är lämpligt att kontakta dessa vid en kommunikation. Över 18 år står personen ensam ansvarig för den sk "gärningen", och kan även dömas därefter.

Men som sagt, hanteringen på detta har inte hög prioritet, och ofta hinner anmälan tom preskiberas.
 
>>Men som sagt, hanteringen på detta har inte hög prioritet, och ofta hinner anmälan tom preskiberas.

Precis - så det är lika bra att skrämma skiten :devil: ur ungarna istället om man lyckas ta dem på bar gärning, både för deras egen skull och hästarnas.
Har sedan många år 0 tolerans och tålamod vad gäller sådant här, efter att ha varit med om alltför mycket i den vägen.

Flera av de föräldrar jag pratat med, sedan jag släpat hem barnet för föräldrakonfrontation, har helt enkelt inte fattat. Som en förälder sa - "ingen fara hon KAN rida" (när jag i bryska ordalag målade upp vad som hade kunnat hända telningen).
 
Du stjäl en sak.Du är en tjuv om du tar en häst och rider ut utan att fråga.
Detta är mkt allvarligt att rida utan lov.Om hästen li skadad blir den som rider återbetalningsskyldig och får stå för ALLA kostnaderna !
Skadestond kan ägarne till kräva man kan få upp till 2års fängelse för detta!!
 
Två års fängels för tjuvridning, skulle vara intressant att se en prejudicerande dom. Nog för att folk förtjänar det :devil:, men det är nog inte något det svenska rättsväsendet håller med om.
 
Har också råkat ut för det. Småtjejer som tjuvridit, löshoppat och haft picknik i hagarna. Pickniken hade de i unghäst hagen :crazy: :mad:

Jag kan säga att jag var fruktansvärt förbannad och handlade därefter. De fick en utskällning som fan :devil: själv skulle kissa på sig för.Jag gjorde en polisanmälan för att föräldrarna, som var helt oförstånde om felet deras barn gjort, skulle få sig en tankeställare.

När det gäller sådana saker blir jag grym!! :devil:
 
Hmm picknick i hagen går nog itne att göra något åt, tro att allmänhetsrätten tillåter at man går in i hagar.
DÄREMOT borde tjuvridning kanske falla under "olova förfogande" eller liknande. en häst borde kunan jämmstälals med en vara. tex en cykel.
Skadas tex en bil av biltjuven har bilägaren rätt till skadestånd.
 
Nej allemansrätten tillåter inte att du får gå in i hagar som ju är inhägnat område.
 
saxat ifrån naturvårdsverkets hemisda:Grunden för allemansrätten är att var och en har rätt att vistas i naturen oberoende av vem som äger marken. Därför är det inte tillåtet att sätta upp stängsel för att utestänga människor från mark där allemansrätten gäller. Inte heller får man sätta upp skyltar som skrämmer bort eller avvisar besökare från naturen.
 
Nähä, så om man har ett helt gäng ilskna tjurar i en haga så skall man inte upplysa om det??
 
Jo men då var vandringsleden där innan det blev hage s a s. Vi hade massa skogsflanörer som knatade tvärs igenom hagen (sedan vidare genom vår trädgård). De påstod att de hade rätt att gå där "för det brukade de alltid göra" så vi kollade upp det. Det fanns ingen väg el stig utritad över marken enligt kartan, då är det ingen vandringsled. Alltså får inte folk promenera igenom hur de vill.
Vi fick också veta att marken vi äger kring huset inte omfattas av allemansrätten då det är inom syn och hörhåll från oss. Vi har alltså rätt att hindra folk från att klampa igenom hästhagen.
 
Om de går så nära och det dessutom inte finns någon utmärkt led så är det ju skillnad.
Fast man får nog gå genom hagar (men inte sådd mark) utan någon utmärkt led om man befinner sig utom syn- och hörhåll och stänger grinden efter sig. Sen om det är så smart vet jag inte. Jag tycker att det är lite otäckt att gå igenom en hage med främmande hästar.
 
Måste juh vara på egen risk, man vet inte vad som finns i hagen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Funderarn
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: yamyam
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp