Tölt-igen vad ska man göra?

Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Det låter som att din och min häst har lite samma problem, skulle väldigt gärna vilja höra hur det går för er längre fram när du haft ute kiropraktor.:)
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Det låter som att din och min häst har lite samma problem, skulle väldigt gärna vilja höra hur det går för er längre fram när du haft ute kiropraktor.:)


Ja, jag tror de är väldigt lika, mitt sto blir väldigt lätt stressat och då slår det ibland "slint" = hon lyssnar ingenting.
Då kör hon upp skallen och lägger tungan över bettet och drar iväg, ibland bara rakt fram och ibland kastar hon sig åt sidan eller försöker snurra/vända..
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Ja-jag vet faktiskt inte vad lampan heter. Eller kostar.
Julklapp som sagt.
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Det finns väl bara en lösning på problemet. Skaffa en bättre tränare!
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Jag har oxå gått från dressyr till islandshästar och hade svårt att hitta "töltknapparna" i början. Det är jättesvårt att få hästen att arbeta rätt i tölt om man inte har den riktiga töltkänslan i sin egen kropp. Jag köpte en ung islänning som inte var töltsatt alls, hon bara travade och galopperade i hagen...jag red för islandstränare som försökte förklara hur det skulle gå till. Gjorde vissa framsteg men fick ändå inte till det...Jag bestämde mig då för att skicka henne till en duktig tränare...hon var där i två månader, jag var under tiden dit och red henne för tränaren....när hon sedan äntligen kom hem hade jag en häst som hittat balansen och tölten i sig själv och då blev det så mycket lättare för mig. Under tiden hon var borta så red jag välutbildade hästar med väl befäst tölt och hittade så småningom känslan i min egen kropp och i mitt huvud. Tölt är en gångart som kräver väldigt mycket rätt ridning för att bli riktigt bra. Det är inte bara och åka. En felriden häst är det mycket jobb att få på rätt spår igen...

SÅ mitt råd till dig är att låt tölten vara tills hon fölat...ta sedan hjälp med tölten.av en duktig ryttare och tränare..krävs ofta flera månader av rätt töltträning för att hästen ska bli orka tölta något sånär flytande med rätt muskler...

Passa på att rid olika hästar med bra tölt. Det är viktigt att du oxå lär dig så du kan hjälpa din häst sedan...och det är underbart att känna att man kan rida tölten och påverka takten, formen, tempot osv.

Förövrigt vill jag bara säga att din häst ser jätteflott ut i grundgångarterna, du gör ett bra jobb:)Vänta bara tills hon kan tölta riktigt...då har du en riktig pärla...

LYCKA TILL:)
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

jag vet inte om du har kommit till rätta med problemet än (orkade inte läsa igenom alla svar du fått) men mitt tips är att träna samling i skritt o försöka hålla henne i form, tycker hon att det är jobbigt så släpp efter o börja sen försiktigt om med att plocka ihop henne jätte jätte kort. när hon kan gå där utan att bli stjärnkikare så börjar du driva fram henne mer, så att hon nästan börjar springa men bara nästan. driv upp o se om du kan få några korta korta "tölt" steg och sen bryt av o börja om, rid mycket skänkelvikning under denna övning med bara för att tvinga henne att ta med bakdelen.

men tjata inte ut övingen o gör den gärna på hemväg då hemåt bjudningen kan hjälpa :) OCH framförallt ha inte för bråttom utan se till så att hon är star o smidig i dom andra gångarterna först o gärna inte överviktig då det blir ännu tyngre och jobbigare för henne då!

hoppas att det funkar!
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Även om man inte behandlar just nu kanske man kan få svar på om det är några eventuella problem som kan avhjälpas senare med naprapat/kiropraktiker. Tycker att det är jätteviktigt att man kollar upp sin häst, den kanske gör vad den kan men hindras av låsningar och andra problem i nacke och rygg.
Mvh
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Även om man inte behandlar just nu kanske man kan få svar på om det är några eventuella problem som kan avhjälpas senare med naprapat/kiropraktiker. Tycker att det är jätteviktigt att man kollar upp sin häst, den kanske gör vad den kan men hindras av låsningar och andra problem i nacke och rygg.
Mvh


Min erfarenhet är den här, att när väl ett problem är konstaterat så får ägaren problem istället om hästen ej står behandlingsbar vid tillfället för undersökningen. Om man ser att problemen ej är av akut natur, då är det faktiskt bättre att ställa av hästen och låta den fullfölja sin dräktighet och digivningstid och sen kontrollera och behandla vid igångsättandet. Problemen uppstår i regel vid ridning och förstärks även där, en avställd häst känner i regel inte av sina problem i de fall problemen inte är akuta. Om de är akuta, då skulle man nog ha insett detta före en betäckning. Eftersom här kan man ifrågasätta dräktigheten och om den var lämpligt pga av hästens problem, då hade en veterinär varit den bäst lämpade att svara på frågan.

Boj Kiroparktor/naprapat för häst.
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Det finns ju inget som säger att hon skulle ha några sådana låsningar eller problem.
Kanske har hon det, men hon kan ju samla sig i trav och galopp pch har inga problem med att gå i form i alla dom tre grundgångarterna.

Har tänkt på en sak sedan en artikel jag läst i en hästtidning.
Om att man på vissa gårdar på Island tränade sina hästar för galopp, där var det full speta från stallet och sedan hem igen, det var knappt dom hann sitta upp innan hästen sprang iväg.
Precis så var Kaela i början, och jag måste fortfarande ha hjälp att hålla när jag sitter upp för att hon vill iväg och jag inte är så smidig.
Hon har aldrig stuckit med mig, men hon är väldigt pigg att rida och älskar att galoppera fort.
Numera så galopperar hon inte iväg och taktar inte när jag sitter upp,vilket hon gjorde en lång period i början.
Men fortfarande om jag ska longera eller släppa lös henne i paddocken så är hon helt självgående, man får lugna istället för att driva, likadant med löshoppning.

Vet inte om det är för att hon kommer från Island och dom har helt annorlunda hästhållning och ridning där.
Men Kaela är spörädd/känslig och det måste komma någonstans ifrån.
Jag rider alltid med spö men använder det nästan aldrig och gör jag det så är det genom att lägga det försiktigt mot halsen eller baken aldrig slå.
Men gjorde man det i början när jag hade henne så sprang hon i hundranittio eller gjorde ett hopp.
Nu kan man rida henne med spö, men ibland så kommer hoppen eller att hon springer undan från spöet.
Skänklar tål hon inte heller, sämre än spö.
Det är när skänklarna kommer till som hon kör upp sitt huvud och blir okontaktbar.
Så är det även i traven, vi har nämligen tränat skänkelvikning för min dressyrtränare och då när skänklarna kommer till blir hon spänd.

Ska ta ut en kiropraktor men inte nu, får bli när fölis är ute.
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Han heter Heimdallur Fra Arbakka(Arbakki??men tror det ska vara Arbakka)vet inte så mkt om honom vet du ngt så PM:a gärna har bara en liten bild när han travar i en hage.
Mamman heter Asa Fra Arbakka och ska tydligen ha exporterats till USA?Vet ej om det stämmer??

Hon är betäckt med Bjartur Fra Egilsstödum, en Kaela bild när hon ser ut som en Islandshäst(ej klippt)

http://www.pixbox.se/pic_show_id14664924.html

Om det är rätt Ása jag hittade (US) så är din häst ganska inavlad, väl typiskt Kólkuosi. Mycket Bylur i och Hörður.

Det är bra hästar, men känsliga och många av dem kräver sin ryttare för att det ska bli rätt. I o för sej gäller det ju hästar i allmänhet men....

Jag tittade på bilder på Kæla och jag tycker du ska sluta med den där inspänningssaken du har på -tyvärr hjälper den inte din häst. Det kan jag lova eftersom jag ägt en exakt likadan häst.

Du måste få den att slappna av och söka framåt neråt och därifrån börja bygga upp hästen med övningar som stärker bakdelen och inte låta hästen söka stöd i tygeln. Den måste känna frihet och glädje att gå fram och kunna lita på dej till 100% och då gör den allt för dej.
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Det är säkert rätt Asa du har hittat.
Min häst är ju som du beskriver väldigt känslig.
Inavlad låter ju inte bra:(

Använder endast inspänning när jag longerar eller släpper lös, aldrig när jag rider.
Ska jag skippa den när jag longerar och släpper lös också?
Hon ligger absolut inte tungt på bettet när jag rider hon är tvärtom väldigt lätt i handen och jag kan även skritta på lång tygel i skogen vissa dagar, dock inte alla ibland är hon för pigg.
PM:a gärna mig mer om stammen har tyvärr inte tillgång till WorldFengur, vill gärna höra mer om du vet ngt om hur dessa hästar brukar vara.
Kaela var Asa enda föl tror jag.
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Sökte lite på hennes stam och det är ju samma häst som du hittat, hittade även bild på Kaela på avkommor efter Heimdallur.
Hennes mamma har fått fler föl iaf visade det sig.
Kolkuosi var det ja, men där verkar finnas en hel del bra hästar iaf.

Vad tror du om avkomman med Bjartur,Pma gärna om du vill.
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Kan bidra med två bilder till på Heimdallur! =)

StallionHeimdallur.jpg


StallionHeimdallur02.jpg
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Tack!!:):bump:Är Heimdallur femgångare?Är Asa Fyrgångare?
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

hm undrar vad Kaela är??Hoppas jag hittar en tränare som passar till nästa vinter...:)
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Ása är vad jag vet fyrgångare. Heimdallur har jag faktiskt ingen aning men borde gå och kolla i WF efetrsom han är bedömd! Misstänker att han är femgångare!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 927
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 428
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 276
Senast: WBanna
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
960
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp