Bukefalos 28 år!

tölt kostgjord och naturlig

Is

Trådstartare
Ramlade över den här videon på youtube och är lite nyfiken på era åsikter om dom två bilderna

http://www.youtube.com/watch?v=avyz1JpYcXA&feature=related

min åsikt
Alltså okej den "konstgjorda" tölten kanske inte är det bästa sättet men den naturliga "tölten" på bilden som dom visar känns för mig inte som så mycket till tölt heller. Jag har sett hästar utan ryttare som Jag vet inte men om jag förstått det rätt så är en sak dom manar på är att vi "vanliga" ryttare ofta har för långa sadlar som vi använder oss av att sitta i spänd bakåtvikt på hästen. Men inte för att verka allt för negativ så tycker jag att hästen på första bilden också har VÄLDIGT stor sadel även om ryttaren sitter avslappnad...
 
Sv: tölt kostgjord och naturlig

Åh, suck. Såna där "allt-ska-vara-så-förbannat-naturligt"-freaks.
Jag blir knäpp. Det är minsann inte bättre att sitta och lulla runt på en häst i framvikt heller, bara för att det är "naturligt" för den.
Självklart ska man aldrig tvinga fram något i en häst, utan man ska hjälpa fram det mesta hästen kan prestera. Leka fram det. Alltid med tanken att hästen ska bli en hållbar och glad individ.

Regerade också på: "Mechanical aids- whips: Cause tension"

Ja visst, om man bankar på hästen. Men då skapar ju ryttarens skänklar lika mycket spänningar isf- vi kanske borde kapa av oss benen också?
De tränare jag tränat för vill att man alltid ska ha pisk med sig, som en förlängs arm/skänkel. För att peta, visa vägen, hjälpa till. Inte slå och skapa spänning.

Tack för filmen, nu fick jag ur mig lite dagliga aggressioner :D
 
Sv: tölt kostgjord och naturlig

Det är alltid dom extrema bitarna av vadera sak som ska väljas. Vi väljer en bild på en så naturlig häst som möjligt och sen tar vi en bild på en häst på tävlingsbanan. Och så drar vi alla över en kant, den som är naturlig är bäst och på den andra bilden är det bara fel. Varför inte istället välja en rättivs bild på en tävlinghäst på träning?

Nej jag tycker att filmen och bilderna var helt fel ute och jag hade tagit till mig mer om det visades bättre bilder och utifrån det olika argument.
 
Sv: tölt kostgjord och naturlig

.
Tack för filmen, nu fick jag ur mig lite dagliga aggressioner :D


Haha ja det ära bra:D

Ja det jag tänker på också är Sedan när fasiken är det naturligt att bära ryttare alls? så då är frågan för mig är det bättre att låta hästen gå naturligt med en sak som för h*n inte är naturlig? Är det inte i alla tider sagt att vi som ryttare måste lära hästen att bär oss på ett sätt som inte sliter allt för hårt på hästen (hur vi än gör är jag övertygad om att det sliter på hästen att bära runt på ryttare oavsett hur den går).. Då är frågan vad sliter mer eller mindre på hästen?
 
Sv: tölt kostgjord och naturlig

Jag har sett hästar utan ryttare som Jag vet inte men om jag förstått det rätt så är en sak dom manar på är att vi "vanliga" ryttare ofta har för långa sadlar som vi använder oss av att sitta i spänd bakåtvikt på hästen.

såg att en del av min mening försvunnit: "Jag har sett hästar utan ryttare som" gott i bättre tölt änså och det utan att vara töltsatt.

Är slutet av meningen.. det var för sent att ändra när jag upptäckte det..
 
Sv: tölt kostgjord och naturlig

När Buke var nere ett tag för något år sedan läste och skrev jag endel på ett amerikanskt gångartshästforum.
Och där var det väldigt mycket av det här: Allt skall avra sååå naturligt. Inget bett, bomlös sadel, inga skor (FY för skor! De plågar hästen!) och det jag upplevde väldigt mycket: INGEN koll!
Varenda bild som visades var hästar som lullade i lååångsam grisepass/skritt på bogen med en överlycklig (och ofta överviktig) amerikans gumma eller gubbe på ryggen.

En tråd startades med en bild på ett blybots och rubriken "For protection? Yeah right!" och sedan en svada om hur förfärligt det var med folk som hade detta på sina hästar.
Jag svarade med att visst skyddar det ju lite, och så är det ju faktiskt till för att hjälpa hästen med takten i tölt - när den rids balanserat. Och -let´s not deny it - det ger lite mera aktion på tävlingsbanan.
Fick väl lte svamlande svar om "*mummel,mummel* vadå takt? och aha tävla? Men är inte det plågsamt? och blabla"
Fick även några PM av folk som sade "Hurra! Äntligen någon här som inte är så himla naturligt in i helvetet".
Orkade dock inte skriva på det forumet länge till efter att Buke kom upp igen. Men det var lite intressant i sin tröttsamhet.

Samma gäller ju den här videon. Det är "samma crew" som gjort den.
Visst "mechanical aids"-töltbilden är väl inte den bästa som sets på internet. Allt det om sadeln och ryttarens sits går ju inte ens att se på bilden?
Men "natural"-bilden då? :eek:
På bogen, förmodligen mitt emellan skritt (det är tre ben i marken, förekommer inte i tölt) och (passaktig?) tölt.

Alla är väl saliga i sin tro - men jag tänker inte dela den!

/Malin
 
Sv: tölt kostgjord och naturlig

Som någon skrev innan: Det saknas mellanting.

Självklart finns de islandshäst med naturligt höga benlyft. Och så finns det dem som inte ha det. Så istället för att acceptera det, så tvingar man hästen med grymma metoder.

Och om vi väl skall snacka fejktölt *ej islandshäst*: http://www.youtube.com/watch?v=yxyxVSoqd18&feature=related
Först skrattade jag åt den, det såg så otroligt fult ut. Sedan kom tankarna, hur får man hästen att går så? Det är ju inte normalt någonstans att den nästan släpar sig fram med bara frambenen.
 
Sv: tölt kostgjord och naturlig

Hm, fick en ny syn på tölt efter genomgången med tävlingsbilden.
Visst att mycket av det är överdrivet, men det är väl tänkvärt..

Den naturliga tölten kan ju nog bli mycket bättre.. och ''skolöst, bomlöst och bettlöst = vettlöst''.. jag rider ju själv i bomlös och änsålänge (skarpt) bettlöst, hade gärna varit barfota med, men det går inte på honom. Andemeningen är väl att det blir fel om man inte kan överväga andra alternativ än de ''naturliga''... (som om ett hackamore är ''snällt'' eller ''bitless bridle'' är logiskt för hästen..)

Men filmen var ändå tänkvärd.
 
Sv: tölt kostgjord och naturlig

Fast hästarna där bär ändå rätt mycket bak.. :P
Inte för att det gör gången bra, de spänningarna och onaturliga rörelsemönstret kan inte vara bra.. och trots vikt bakåt är ju ryggen ''urholkad''..
 
Sv: tölt kostgjord och naturlig

Lite knapplån tror jag..

Det jag störde mig på var att dom valde den bilden.

Om vi skulle ta en annan bild på en häst som går hemma, med bett och nosgrimma så tror jag att man hade kunnat föra diskussionen till en annan nivå.

Nu kan jag ju inte lätta ut bild på en annan än Kjarni och mig, men som denna då. Är det här mer konstgjord tölt än den "naturliga" tölten, varför i så fall? För att han har bett och jag rider med kortare tyglar?

19221683.jpg


Så trav i form är konstgjord medan trav på fri tygel är naturlig då?
 
Sv: tölt kostgjord och naturlig

Är nog lättare att se från sidan :P
 
Sv: tölt kostgjord och naturlig

Jag tänker inte debattera i denna tråd, kort kan ju sägas att det som kallas naturlig tölt är även det som sliter oerhört på hästen. Den bär all vikt på framdelen, den bär ryttaren direkt på sitt skelett. Saken talar i sin natur att denna häst inte kommer att bli långlivad under rådande omständigheter, man har påvisat genom studier bl a i Tyskland (vore en ide av filmakaren att ta del av) där man sett att när hästen lär sig bära mer vikt på bakdelen ökar hållbarheten. Resten blir ett bonus, eftersom varje individ är olika skapad.
 
Sv: tölt kostgjord och naturlig

kl

Jag tycker det är jobbigt med alla dessa "alternativare" inom hästsporten.Jag kallar dem alternativa eftersom de ska komma på det ena efter det andra som ska bryta mot traditionerna.

Varför?
För att ridning inte är ett dugg naturligt, vi måste få hästen att lägga mer tyngd på bak om vi ska ha en hållbar häst, detta är inget hästen tänker på i frihet, att bakkärran är mer lämpad att bära tyngd & att hästen redan har 60% av sin tyngd fram & då räknar vi inte ryttaren.

Ska hästen gå i denna tölt som visas, ja då sliter det mkt på den, den får ju all tyngd fram inklusive ryttarens tyngd.
Samma med alla som har bomlösa sadlar, en bomlös sael är bra när den passar hästen men en sadel med bom är ju till för att fördela tyngd från ryttaren & balansera upp lite mer.
Men alternativare hatar bomsadlar, man ska ha bomlös "för att".
Så där, so shoot me;)
 
Sv: tölt kostgjord och naturlig

Nja..håller med till viss del.
Tycker om alternativen, men man måste ju förstå att de är inte alltid det bästa för alla hästar.
 
Sv: tölt kostgjord och naturlig

Finns inget som heter naturlig ridning eftersom ridning överhuvudtaget inte är naturligt för en häst.
Allt vad vi gör med en häst är onaturligt.

En häst i de fria går inte i vad vi människor kallar i rätt form när de travar(gå på tygeln)
Utan de går om om vi travar dom på lös tygel huvudet avslapplat frammåt. vad vi kallar framvikt.

Jag tror inte framvikt sliter lika mkt som om man rider på fel underlag i rätt form...

En ryttare som försöker rida en häst i form och ska pixla med att försöka omvända vikten från fram till bak och misslyckas kan skada enhäst oerhört mkt mer.

Än om en ryttaren som skrittar på lösa tyglar 6 dagar i veckan på en annan häst!

Hästen är gjord för att klara av större delen av sin vikt på just framfötterna den har vikten där naturligt när den är fri från ryttare.


Se på alla turridningshästar/ridskolehästar som dagarna ända går med vikten på framdelen de går på bogarna och endå kan de hålla 20år utan problem.
Dessutom går dom inte som en hobbyhäst 1 timme om dagen utan snarare 2-3 timmar 5-6 dagar i veckan år ut och år in.

De får ingen sommarvila heller för då hyrs dom ut till sina respektive hästskötare!

Jag tror att hästens kropp är som människan den anpassar sig till livet..
Men att sälja en häst som gått på ridskola i vi säger 10 år på nybörjarlektionerna och som sen säljs till en som kan rida ska man gå in och bygga om en sådan häst som gått på ett visst sätt i över 10 år så tror jag skadorna kommer som ett brev på posten..
För deras kropp är inte van att gå annat än på framdelen.

Varför tror ni så många hästar blir halta när de säljes??
Jo för den nya ägaren rider helt olikt den förra.;)

Kolla bara på min bror som har ett kortare ben än de andra han är 32 år och har fått så här sedan han föddes.

Han lider inte för hans kropp är van vid att gå snett.
Men nu ska han opereras och har fått inlägg i skorna och går efter 32 år rätt rakt och fint..

NU har han så ont så han ligger hemma och gråter för kroppen är inte alls van att gå rakt alla muskler i hans kropp är byggda för att gå snett.

Kommer ta oerhört lång tid att bygga om hans muskler och välja kroppen långsamt med att gå rätt/rakt.

Så att alla hästar går sönder om man inte rider dom i "rätt" gå-på-tygel-form stämmer ju uppenbart inte.
För då är alla ridskolehäsatrna och turridningshästarna mirakelhästar!

Finns hästar som töltar i hagen i mkt flott tölt så som vi eftersträvar..
Skillnaden mellan bilderna är ju att först är energilös tölt det är skritt som rids och som blivit ett taktfel.
Översta bilden är ökad tölt som jag sa innan en häst kan göra i hagen själv.


Hästar oftast hingstar som vill visa upp sig kan trava på tygel form också men det är inte speciellt ofta dom gör så utan mer när de vill visa upp sig..Parningsdans vill jag nog kalla de är.

Alla djur har en parningsdans=)
En hingst som sover eller lunkar fram i skritt kommer inge sto välja..
Men visar han upp sig hur stor och ståtlig han är och med stora vackra steg så kanske han får till de:D

Sen har vi männískor bestämt att ska vi rida dressyr och tävla SKA en häst gå si och så..Så vill jag tävla dressyr få rjag helt enkelt lära mig rida dess utförande.

vi har bestämt att en bra tölt ser si och så ut och vill man tävla tölt får man anpassa sig och följa dess regler.

Nu påstår jag inte att alla ska ut och rida på lång tygel i alla gångarter men jag vill kunna påstå att en häst akn hålla i månag är OM man viljer att rida så!
 
Senast ändrad:
Sv: tölt kostgjord och naturlig

Det första som dyker upp i mitt huvud är "varför sitter de då på hästen?"
Att rida är inte naturligt. Hästen föddes inte med sadel och människa på ryggen, så dessa "allt-ska-vara-naturligt-freaks" borde inte rida öht.
Och om de prompt ska rida, så borde de rida barbacka och utan huvudlag. Det är väl naturligt?
Sedan är jag inte förvånad över att man har sagt ifrån sig kommentarer på filmen...

Som bonus kan jag berätta följande om det mot förmodan finns någon här som anser att filmen verkar helt vettig:
1. En unghäst jag red in en gång hade väldigt lätt för tölt. Utan människa på ryggen och helt lös töltade den mycket bättre än hästen på den naturliga bilden i filmen. Den hästen jag red in hade inga superlyft men perfekt familje/lättklasshäst. Nu, riden ett och ett halvt år, töltar den precis likadant. Lika avslappnat, samma bärighet osv som då, trots att jag borde ha förstört den med spö som jag alltid har, bomsadel etc.
2. Min tävlingshäst är glad och har öronen framåt när jag jobbar den i tölten. Trots tygelkontakt, spö i handen, bomsadel etc. Det är en väldigt bestämd häst och passar det inte så blir det tvärnit/avkastning/stegring/bocking vad som passar in. Alltså hade jag flugit av varje gång jag jobbat tölten om det var så hemskt som filmmakaren vill få det att verka.
 
Sv: tölt kostgjord och naturlig

Inflikar en liten kommentar här bara...
Jag tänker inte kommentera allt du skriver men just den här biten
Jag tror inte framvikt sliter lika mkt som om man rider på fel underlag i rätt form...
Du kan inte jämföra fria hästar som springer på framdelen med hästar som rids. En ridhäst får ju ryttarens vikt (+ obalans, kanske inte helt passande utrustning, inte möjlighet att välja gångart osv) vilket alltihop förvärrar belastningen på frambenen. Därför måste en häst som rids jobbas för att "komma på bakdelen".
Det går inte att jämföra en skrittande skogsmulle med en tävlingshäst heller. Du har säkert rätt i att skogsmullens ben håller längre än tävlingshästens, om de går lika mkt på framdelen båda två. Eftersom tävlingshästen har högre hastighet = tyngre belastning.

Man måste tänka på att skogsmullar, tävlingshästar och ridskolehästar alla rids på olika sätt och därför inte kan jämföras rakt av.
 
Sv: tölt kostgjord och naturlig

"Hästen är gjord för att klara av större delen av sin vikt på just framfötterna den har vikten där naturligt när den är fri från ryttare."

UTAN ryttare ja. Med ryttare på ryggen blir det en helt annan sak. Då krävs det att den lär sig bära vikt på bakdelen.


"Se på alla turridningshästar/ridskolehästar som dagarna ända går med vikten på framdelen de går på bogarna och endå kan de hålla 20år utan problem."
Utan problem? Hur många sådana hästar har du träffat eg.? De flesta gamla ridskole/turhästar jag träffat som går i fel form hela tiden, går sönder. Gärna på båda fram, så det inte syns att den är halt.
Ridskolehästar som rids igenom ordentligt nån dag i veckan brukar klara sig längre, då de också blir lättare att rida rätt för de mindre kunniga eleverna = går i bättre ridform oftare.
 
Sv: tölt kostgjord och naturlig

såg filmen du la in, det där/gången ser inte ens bekvämt ut för hästen! snacka om att det måste slita otroligt mkt på den stackars hästen, hur tänker man när man "lär" hästen gå sådär:confused:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Magiana
·
Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 669
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Satt på Youtube och hittade den här videon där en minishettis leker med en shire...
2
Svar
29
· Visningar
4 748
Senast: amkm
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 570
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp