Bukefalos 28 år!

tömkörning?

Sv: tömkörning?

Finns det något "galoppkommando" eller fattar ni, som jag, bara på rösten?

En snabb och kvick kramning av ytterhanden a la halvhalt, samt galopp kommando. Vips är vi iväg : )

Hmm... önskar det vore så enkelt på denna också. "Min" häst fattar efter en kort halvhalt på ytter snabbt följt av en tydligt ledande inner (får jag här inte till timingen mellan ytter och inner så blir det slängtrav) och så röstkommando. Ev. förstärkning med pisk. När tränaren gör det så ser det hur enkelt ut som helst men jag kämpar mig blå med att få min kordination rätt.

Antar att det, som vanligt, bara är att nöta, nöta, nöta.
 
Sv: tömkörning?

Jag har tyvärr inga tömkörningsfilmer, är dålig på att ragga folk att filma. Dåligt med bilder också, här är ett par från 2009 tror jag gamla. Just här jobbade jag mycket på rakare spår, med lite sidvärts arbete osv, vilket är anledningen till att jag rör mig så nära hästen. Har också en annan tömsättning då det krävdes lite mera ram just för detta arbete. Notera att ytter töm är ordentligt sträckt, vilket jag ju tjatar om : )

Tm00056.jpg


Tm00065.jpg


Tm00063.jpg
 
Sv: tömkörning?

Fina bilder! Jag gillar dem verkligen!

Men jag undrar, den ledande tömmen som du har på bilderna... blir inte den lite skarpare än om man har den bara i bettet? Varför väljer man att ha den via bettet till gjorden ist för direkt från bettet? :)
 
Sv: tömkörning?

Skarpare är ett svårt ord.
Man skulle nog kunna säga att det blir skarpare i det att det blir en stramare ram, absolut ja.

Men som jag varit inne på tidigare så tömsättningen bör alltid anpassas efter typen av häst, dess utbildning och vad man vill åstadkomma med just den hästen, och för den dagen osv.

GENERELLT och mycket generellt, haha, skulle jag väl klassa tömsättningarna som föjande:

1. rak töm: milt, mkt liten inverkans effekt på hästen såvida den inte är mkt rutinerad eller väldigt väl rutinerad tömförare. (treåringen som visas tidigare i tråden, oavsett mattens blygsamhet, säger mig en mkt skicklig tömförare).

2. öppen töm: (gjord, bett - hand): också väldigt milt, har dock nackdelar i form av att kunna inverka och ställa hästen och få upp den för ytter töm. Blir mer likt longering än något annat.

3: ledande töm (mellantinget mellan det jag visar på bilderna och rak töm typ): gjord, bett , aachenrem med ring - hand: inramar mer än två ovanstående, men blir bättre i sin ledande funktion än de två ovan.

4: gramansättning på töm: (bilderna): en mycket tydlig inramning, som kan fungera väl på ganska rutinerade hästar om man vill rama in och inverka för vissa rörelser/arbete. I min erfarenhet krävs en häst som hellre går lite hög i formen av naturen, samt har en god framåtbjudning, samt en någorlunda rutinerad tömförare. Utan dessa tre komponenter, blir tömsättningen ofta för stram, hästen blir framtung och hamnar på bogarna och obalanserad och arbetar inte ergonomiskt utan drar sig undan bettet genom att krulla in sig.

summa summarum: man måste hela tiden komma ihåg att olika tömsättningar påverkar och har olika inverkan. att känna till lite hur de inverkar kan vara en hjälp på vägen. Ytterligare en bättre hjälp är att få hjälp av en tränare, som kan se och tipsa och visa vad som fungerar på hästen utifrån det man som sagt vill träna på, och vilken typ av häst (och förare) det är.

en annan sak om vi ska återvända till ordet "skarpt" just på töm, är också att förstå att effekten i tömen i och med ett tömtag, är mycket stark - oavsett tömsättning, just pga de fysiska lagarna. all inverkan via tömen, dvs hjälper via tömen, blir fördröjda och förlängda. så en oaktsam hand i tömen, kan göra vilken av tömsättningarna det än är, mycket skarp. En flaxande eller ojämn töm om än med den enklaste av tömsättningar, kan därmed vara mycket mer skarp än en stadigare, med en något striktare tömsättning. Med andra ord är en lätt, stadig och mjuk hand en förutsättning för att lyckas, oavsett vilken tömsättning man väljer.
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

KL

Gah! Har nu varit ute med shettisen. Men fick helt hjärnsläpp ser jag nu! Satte tömmen i gjorden "på mitten" sen till bettet och upp till ringarna på däckeln och vidare till min hand. (??) Märkte att det blev "skarpt" på något vis så var väldigt försiktig. Han tuffade på som ett litet tåg :love: och vi fick till och med lite fason på formen emellanåt även om det viktigaste för mig just nu är att hålla koll på tömmarna utan att snubbla eller fastna med handen i dem ;) och att sen lyckas KÄNNA hästen i tömmen och kunna använda små hjälper. Men vi travade på volter och bytte tom volt och ut och in från fyrkanten i TRAV - det ni! ;) :D Hahahahahaa!
 
Sv: tömkörning?

va roligt att det så snabbt går så mycket bättre!! du måååååååste ju filma nu på en gång ju så att man kan få se de stora förändringarna ju! Det kommer bli super roligt att ha i framtiden!
 
Sv: tömkörning?

ska låna filmkamera nån kväll o skaffa nån filmare så lovar jag att visa de tappra försöken sen ;)
 
Sv: tömkörning?

jag blir så himla glad att du tar dig tid att förklara för en sådan pappskalle som jag :)

hur har du lärt dig att tömköra? intruktör? kurser? självlärd? och hur kom det sig att du fick ett sådant stort intresse för tömkörningen? själv tycker jag att det är väldigt ovanligt att folk tömkör sina hästar och om de gör det, så är det på sin höjd tömkörslongering.

anledningen till att jag trillade in på tömkörning är för att en kompis till mig tömkörde min ena regelbundet och åstadkom sådana himla fina resultat på väldigt lite arbete! dessutom tyckte jag det var himla bra träning för mig när jag kunde springa efter.. löpträna GÅR INTE ihop i mitt huvud jag dör typ av en astmaatack, men när jag koncentrerar mig på tömkörningen så sköter andningsreflexen allt och det går super bra! men nu har jag ju fått bastning för att jag springer efter så nu e allt förstört ;)

Lite bilder från när N tömkörde min Prick!

2904_80432816460_627071460_2194029_4642072_n.jpg


2904_80432821460_627071460_2194030_96668_n.jpg
 
Sv: tömkörning?

tycker jag verkligen att du ska! jag lovar att tjata till mig att någon filmar mig så fort Wilson kommit igång.. jag har försökt börja sätta igång honom i över en månad nu men blir hindrad hela tiden!
1. tappsko (och va ute på landet och hade problem att få tag på hovslagare)
2. super hetta
3. matte på semester tripp
4. tappsko

Nu är han ääntligen hemma och nu bor hovis 10 min bort så nu kan iaf inte tappskorna hindra oss! Värmen har jag svårt att tro att den kommer tillbaka och min semester gör det definitivt inte ^^
 
Sv: tömkörning?

kl

AE vs. KG

Jag har en fundering som jag skulle vilja ha bekräftad... typ..
Jag köpte AEs tömkörningsfilm.. någon som sett den? Vad har ni tyckt?
Jag.. som ändå är rätt grön tyckte inte riktigt att den lärde mig något som jag eg har nytta av så det var lite tråkigt. Jag kan iof förstå att det är svårt att förklara på en film hur man gör en skänkelvikning etc, ffa eftersom tömkörning handlar så mycket om känsla.. men det var iaf vad jag dumt nog förväntat mig...

Hur som helst så tyckte jag också att hans tömkörningssätt skillde sig från mitt.. Jag har ju svårt att säga att mitt sätt är rätt.. men det avvek iaf betydligt från vad jag lärt mig inom ridläran..
Jag tog upp det med en bekant som sa att AE tömkör mer på "körningsvis" och att KG tömkör mer på "dressyrvis". Är det någon som har någon erfarenhet av det? Någon som tömkört för dem båda och har några tankar?

Jag är super sugen på att åka och tömköra för KG (ska bara skaffa de där förbannade BE kortet först) men jag har också skrivit upp mig på en tömkörningskurs för AE. När den ev blir av har jag ingen som helst aning om.
Well well har ni hört något om dessa två kossar ur tömkörningssynpunkt eller har ni några bra erfarenheter?
 
Sv: tömkörning?

Har inte sett filmen, men jag har boken/häftet. Kan nog stämma att AE tömkör med körning som utgångspunkt, han har ju hållit på med körning. Iofs tror jag inte det spelar så stor roll, man eftersträvar samma sak inom körningen som ridningen.
Har aldrig tömkört för AE, men gått en körkurs för honom som var jättebra.
 
Sv: tömkörning?

ja det är klart att man strävar efter samma sak, men tillvägagångssättet är ju olika och då måste det ju krocka? ex så krockar ju en sådan sak bara som hur man svänger.
Ska jag svänga till vänster så tar jag i höger töm, ska AE svänga till vänster så tar han i vänster töm. iaf enligt filmen!

ed. ska väll säga att det var en väldigt ung och helt grön häst i filmen.. kanske hade med det och göra...
 
Sv: tömkörning?

Men gör du bara en vänstersväng tar du väl i vänstertöm???? Alltså inte en sidoförflyttning, utan en sväng.
 
Sv: tömkörning?

ok.... jag håller med de andra....hur menar du? jag svängde genom att ta i den töm åt det håll jag ska, men´är nyfiken på hur andra gör!
 
Sv: tömkörning?

näää.

vid vänstersväng så tar jag i höger tygel.
ställ åt vänster, ta i höger tygel.

när man tar i höger tygel så blir vänster bak mer rörligt än höger bak och får en högre rörelsekurva och alltså kortas steglängden ner på vänster sida. (eg är det högersidans steglängd som längs eftersom det är där man korrigerar) eftersom steglängden är längre på högersidan så blir det att hästen svänger.

enkel ridlära ^^
min tränare va helt galen på mig ett tag för att jag inte kunde svänga... jag fattade inte heller va hon snackade om när hon började tjata om att ja skulle dra i innertygeln när jag ville få honom att gå ut på spåret... så den lektionen fick jag lära mig svänga ^^
 
Sv: tömkörning?

hmm.

fast det du pratar om är ju att hästen ska vara uppe på ytter tygel/töm. Det är ju precis samma som i ridning, innebär dock inte att du verkligen SVÄNGER med ytter töm, utan du tar upp den på yttersidan och sen leder du med inner töm.

blir lite galet om du skriver att du SVÄNGER för ytter töm, jag tror det är där missförstånden kommer sig av. SJÄLVKLART ska du ha hästen uppe på ytter - det ska du ju i alla lägen under arbete.
 
Sv: tömkörning?

fast då kan det inte vara samma... mina tränare säger sväng för yttertygel. och jag sitter ju inte med ett tryck i yttertygel under hela arbetet...
 
Sv: tömkörning?

Nej, men du vänder för ytterhjälperna. Alltid.

Men när du skriver SVÄNGER låter det som att du tar ett trängande tygeltag med ytter, och så ska det ju inte vara, utan du har helt enkelt hästen uppe på ytter tygel innan och när du vänder.

Och nog har du ett tryck i tyglarna under hela arbetet, dvs du har stöd.
 

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
921
Senast: EZMK
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
16
· Visningar
1 282
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
325
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 021
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp