Bukefalos 28 år!

tömkörning?

Sv: tömkörning?

haha jag måste missuppfatta dig för det var precis det jag tyckte jag skrev att jag gjorde ^^

ridmässigt gör jag ju mer än bara ta i tygeln, men på töm blir det ju lite svårt ;)
men alltså jag fick frågan om jag tog i vänstertöm för att svänga till vänster och det gör jag ju inte.. svänger jag till vänster blir högerytterhjälp = jag tar i höger...
 
Sv: tömkörning?

Jag lovar att du tar i vänster - du använder den ju ledande eller hur?
Men jag tror att du pratar om samma sak som jag, vi uttrycker oss bara olika :)
 
Sv: tömkörning?

Jag fattar detta med att ha hästen på yttertömmen, men att svänga för yttertöm enbart har då aldrig jag lyckats med, inte kommit på tanken att göra heller, eller sett nån annan göra.

Lägger du till pisken på inner?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tömkörning?

men hur svänger du da?
ridmässigt har jag ju med vikt och ev ytterskänkel också. (samt ställande inner) och en eventuellt ledande inner...
men vikt och ytterskänkel har jag ju inte med i tömkörningen.
men inte sitter jag och "drar" i innertygeln för att svänga..

för att dra det till ytterligheterna ^^ så tänk en galoppirruett, inte sitter man och drar runt hästen på innertygeln, du svänger ju och flyttar med ytter!
 
Sv: tömkörning?

i ridningen nej, den finns på ytter...

o jag tömkör inte med pisk ^^ jag orkar aldrig hålla i pisken haha!
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

Jag lovar att du tar i vänster - du använder den ju ledande eller hur?
Men jag tror att du pratar om samma sak som jag, vi uttrycker oss bara olika :)

du ja undrar.. ett ledande tygeltag är ju eg en ledande eftergift (frammåt och åt sidan) så hur kan du då mena att jag tar i inner?
 
Sv: tömkörning?

Har tryck i yttertöm (alltid), men leder med inner (tömsättning gjord, bett, hand)
 
Sv: tömkörning?

När man rider håller jag med om att man svänger med ytterhjälper, men i tömkörningen försvinner 90% av dem..........Det jag inte fattar är hur fasen du lyckas göra en vänstersväng med ENBART högertöm.Och du har tömmarna bett gjord hand bägge två? Men jag ska prova nästa gång jag tömkör!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tömkörning?

Jag får inte heller ihop det.

Kan du svänga på hängande inner genom att bara krama i yttertöm? Utan att varken tränga med tömmen eller använda pisken som en vändande ytterskänkel? Hur positionerar du dig i svängen? Hur får du ställning och böjning i innersidan?

För mig går det tvärtemot allt jag kan om grundläggande hjälpgivning. Hästen ska "ge efter" för bettet och därmed "följa" tygel-/tömtagen, genom att vända enbart för yttertöm så blir det iallafall i mitt huvud att hästen istället lärs att gå emot tömmen. Men jag är å andra sidan väldigt grön när det kommer till ridteori och egentligen både ridning och tömkörning överlag.

Jag svänger genom att balansera upp hästen (dvs halvhalt) och sedan vrida min överkropp dit jag vill svänga. Vilket enligt fysikens lagar (och förutsatt att tömmar är lika långa från början) ger en väldigt lätt eftergift på ytter och ett motsvarande litet tryck i inner. Hästen följer innertöm och får plats att ställa sig innåt genom den lilla eftergiften på ytter. Med det inte sagt att jag (i en idealiskt värld :angel: ) släpper yttertöm, jag vill fortfarande ha hästen uppe och balanserad för yttertöm.


Och du, titta på din film, visst tar du i inner när du svänger ;) Titta på dina händer och armbågar när du svänger 4-5 sekunder in i filmen. Men förklara ändå gärna mer utav tänket, intressant att läsa oavsett :)
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

Har tryck i yttertöm (alltid), men leder med inner (tömsättning gjord, bett, hand)

Har du alltid ett högre tryck i yttertöm? Alltså pratar du alltid i sväng eller alltid alltid?

När man rider håller jag med om att man svänger med ytterhjälper, men i tömkörningen försvinner 90% av dem..........Det jag inte fattar är hur fasen du lyckas göra en vänstersväng med ENBART högertöm.Och du har tömmarna bett gjord hand bägge två? Men jag ska prova nästa gång jag tömkör!

Hehe.. alltså jag vet inte heller hur jag lyckas.. och de kan ju rent av vara så att jag gör något som jag inte är medveten om eftersom jag kör så himla mycket på känsla...
Men nej, jag skulle inte lyckas svänga med en helt slak inner.. jag lyckas inte göra något alls med slaka tömmar...
Men ridmässigt så kan jag svänga min häst med ställande och sedan ytter.. varför skulle inte det funka i tömkörningen? Jag använder väldig sällan sidförande skänkel i ridningen för att bara svänga utan de enda komplimentet i ridningen jämfört på töm är ju vikten...
Önskar jag kunde dra ut i kväll och tömköra och känna efter hur jag verkligen gör men tyvärr kommer hovslagaren och hästen är inte igång :(
 
Sv: tömkörning?

haha du ser, jag gör säkert massor jag inte är medveten om ^^

Men alltså.. ridläran säger (som sagt)

eftergift = rörligare bakben
rörligare ben = högre rörelsebana, alltså steget blir höre och kortare

Alltså.

Tar du i ytter blir det ung som en eftergift på inner.
Alltså
inner bakben rör sig högre och steglängden blir avkortad samtidigt som det är längre steglängd på ytter = hästen svänger.

ställ dig upp, ta ett kort steg med vänster, ta ett längre med höger, ett kort med vänster igen.. så blir det ju att du svänger..


(för att röra till det ännu mer hehe.. så det man egentligen gör, är ju att länga yttersteget eftersom det är på yttern korrigeringen ligger)


Men...
sen minns jag också att min tränare sa en gång till mig, att jag inte skulle rida min lille (unga) på så mycket ytter utan rida mer på inner... dumt nog frågade jag inte varför... men om jag tittar tillbaka på hur ridningen vart så har han ibland varit lite si sådär med att svänga på yttern utan vill ibland ha hjälp med ledande inner (vilket är en eftergift)
Men något tillfälle när det för mig vart supertydligt att svänga för ytter tygel är i galoppen när jag lägger en liten volt, då märker jag jätte tydligt hur jag styr med yttertygel.
 
Sv: tömkörning?

Jag menar nog alltid att ha tryck på ytter. Innertömmen kan jag ha helt hängande med bara sin egen vikt som stöd när jag tömkör på volt.
Håller med om att det är svårt att förklara, det ÄR mkt känsla, o man gör nog mkt omedvetet.
Jag har svårt att översätta tömkörning-ridning, har lärt mig av körtränare o de förklarar aldrig i ridtermer! Dessutom är jag ingen dressyrryttare av klass, jag tömkör istället för !
 
Sv: tömkörning?

Jag menar nog alltid att ha tryck på ytter. Innertömmen kan jag ha helt hängande med bara sin egen vikt som stöd när jag tömkör på volt.
Håller med om att det är svårt att förklara, det ÄR mkt känsla, o man gör nog mkt omedvetet.
Jag har svårt att översätta tömkörning-ridning, har lärt mig av körtränare o de förklarar aldrig i ridtermer! Dessutom är jag ingen dressyrryttare av klass, jag tömkör istället för !

Hm, nu tömkör ju jag väldigt sällan på volt... men det borde ju bli ett ständigt tryck i ytter på volt ja...
men på rakt spår rakt fram har jag ju inte det, för då går ju rakriktningen åt pipan..

Alltså.. jag har aldrig lärt mig tömköra för någon instruktör, så det är ju möjligt att jag gör tokfel.. men det jag gjort är helt enkelt att ta ridningen och ridläran och försöka föra över det till tömkörningen... men lixom.. man kan ju på pappret vilja göra en sak.. men sedan får man ju prova sig fram och se vart man behöver förändra för att komma dit man vill... eller det är iaf så jag fungerar... det är sådana ryttare som blir de bästa enligt min tränare :angel:;):D men det kanske är därför jag har svårt att sätta fingret på vad det är jag egentligen gör.. för att det är på känsla lix.
 
Sv: tömkörning?

Och jag tömkör mest på volt. Rakt fram borde det ju bli lika i båda, det har du naturligtvis rätt i!
 
Sv: tömkörning?

Tack för svar! Även om jag inser att jag nu är än mer förvirrad än vad jag var innan. Detta för att jag på ett plan kan förstå tänket. Samtidigt som det på ett annat sätt så säger det emot allt vad jag lärt mig :confused:

För ger jag eftergift så får jag visserligen en häst som tar för sig mer men som gör det framåt. Jag ser den reaktionen som positivt och som ett tecken på att hästen tänker framåt. Vill jag ha samling (dvs högre steg) så visar jag med töm/tygel/sits att jag inte vill ha den där energin framåt varpå hästen svarar med att rikta energin uppåt istället. Jag får samling och ett högre steg.

Jag får alltså i vändningen precis samma effekt som du, dvs kortare steg på inner och längre på ytter, men med den helt motsatta hjälpgivningen.

Bara för nyfikenhetens skull; hur gör du för att samla vs länga?

(Vet inte riktigt var vi ska dra gränsen för on/off topic. På ett sätt har vi gått ifrån det för länge sedan, samtidigt tycker jag det är ruskigt intressant. TS/moderator får väl säga ifrån.)
 
Sv: tömkörning?

du tar i vänster tygel om du ställer den åt vänster. : )
Eftergift vet jag faktiskt inte om man kan kalla en ledande innertygel, det tänket har jag aldrig hört förr.

ang. det du skriver om friheten att träda in med bakbenet - enda gången hästen hämmas och inte kan göra det är ju om du låser den i inner tygel. Det betyder inte att man inte får använda inner tygel. De flesta unghästar främjas av en tydlig ledande inner.
Eftersom du har rak tömsättning är du begränsad i din möjlighet att göra ett ledande tygeltag på inner, gjorden låser ju tömens position. Det är kanske därför du upplever att du svänger mest för ytter, men att du inte inverkar med inner, det köper jag inte : )

Jag håller med Araminta om tänket, och att diskussionen är högst intressant!
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

Tack för svar! Även om jag inser att jag nu är än mer förvirrad än vad jag var innan. Detta för att jag på ett plan kan förstå tänket. Samtidigt som det på ett annat sätt så säger det emot allt vad jag lärt mig :confused:

För ger jag eftergift så får jag visserligen en häst som tar för sig mer men som gör det framåt. Jag ser den reaktionen som positivt och som ett tecken på att hästen tänker framåt. Vill jag ha samling (dvs högre steg) så visar jag med töm/tygel/sits att jag inte vill ha den där energin framåt varpå hästen svarar med att rikta energin uppåt istället. Jag får samling och ett högre steg.

Jag får alltså i vändningen precis samma effekt som du, dvs kortare steg på inner och längre på ytter, men med den helt motsatta hjälpgivningen.

Bara för nyfikenhetens skull; hur gör du för att samla vs länga?

(Vet inte riktigt var vi ska dra gränsen för on/off topic. På ett sätt har vi gått ifrån det för länge sedan, samtidigt tycker jag det är ruskigt intressant. TS/moderator får väl säga ifrån.)

Sägas ska väll att jag har vart vääääldigt förvirrad om allt det här själv.. och är väll egentligen... men när jag tränar för min tränare så har vi rätt mycket teori på lektionerna också och jag får lära mig just ridlära för att jag ska kunna lista ut saker och ting själv.. men ibland slår det verkligen slint ^^

Det är ju lite svårt för mig att lägga upp belägg för det här... det är lixom bara vad jag fått lära mig av min tränare...
Samma sak är i halterna.
En halt ser ut i tygeln 1. eftergift 2. förhållning 3. eftergift.
det som händer är
1. lösgörande av bakbenen 2. talar om att vi vill stanna 3. stannar.

För att kunna stanna behöver hästen ha mer rörliga ben för att kunna lyfta upp benet och sätta in det under sig och stanna. Låser du benet får hästen problem med att stanna. Alltså;
1. lösgörande av bakbenen (hallå hästen det ska händer något)
2. talar om att du vill stanna.
3. gör det möjligt för hästen att stanna.

När vi höll på med halterna och han inte ville stanna så sa min tränare åt mig att lägga till spöt på rumpan. Jag tyckte först det var jätte konstigt och trodde att han skulle reagera med att gå frammåt istället. Men, det som hände var att när jag la till spöt på rumpan så blir hästen lite så där "iih" och drar upp benet. Då får han helt plötsligt väldigt lätt att stanna eftersom han får benet så pass rörligt och kan sträcka fram benet under sig och stoppa.

Länga gör jag nog mest med sitsen tror jag.. jag rider nog generellt väldigt lite med drivande skänklar eftersom att han har så mycket bjudning i sig själv och jag får oftast jobba med att plocka ner tempot. Men när jag vill ha upp det så tror jag att jag.. jaa jag ger nog en "eftergift" i båda tyglarna och släpper fram honom med sätet.

Det stämmer ju sedan överens med det andra jag skrev ovan eftersom han i lägningen av tygeln får rörligare bakben och ´kan trampa in längre under sig och sedan skjuta iväg utifrån det!
 
Sv: tömkörning?

Tänk dock på att tempo och bjudning inte är samma sak.
jag skulle nog vilja säga att en halt genomförs av: en förhållning - snabb eftergift -halt och sen eftergift.

du får ju inte hästen lyhörd för en inbromsning om du inte först inleder med att ta en mjuk förhållning/halvhalt utan istället låter den gasa på genom att ge eftergift först? då blir ju förhållningen, om du först gör en stor eftergift, ännu skarpare/abruptare.
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

Delvis kl

Gud så förvirrad jag blir. Jag tror jag hoppar över denna diskussion tills jag vet att jag ens HAR en ytter o innertöm som verkar olika den andra ;) Jag svängde som när jag rider - först fånga upp på ytter o sen krama inner. Så gör jag. Vad som är rätt o vad som är fel har jag inte en susning om men hittills har alla hästar jag suttit på svängt o även shettisen svänger på detta "kommando" på tömmen :D

Mackan - hur skulle du rekommendera mig att sätta tömmarna på denna omnämnda shettis? Han duktig - jag nybörjare.
 

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
921
Senast: EZMK
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
16
· Visningar
1 274
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 016
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp