tömma brunn?

Buck

Trådstartare
har en brunn som stått utan lock i x antal år och som antagligen har en hel del skräp och döda smådjur i sig.
jag förstår att den måste tömmas flera ggr om för att få rent vatten men är det ngt man kan göra själv eller måste man leja bort det?

har ingen aning om hur djup den är eller hur gammal den är, vet bara att den är stensatt och mycket smutsig.

vill få detta arbetet gjort så snart som möjligt och försöker bli lite visare ^_^.
 
Alternativt slänger i en slang och startar en jet-pump. Det går rätt snabbt att tömma en brunn (vet.... har glömt vattnet till hästarnas badkar mer än en gång :angel:)

Faderskapet ställde ner en stege och tog en slag och spolade väggarna. Fast hur klokt det är att gå ner i en gammal brunn vet jag inte......
 
har en brunn som stått utan lock i x antal år och som antagligen har en hel del skräp och döda smådjur i sig.
jag förstår att den måste tömmas flera ggr om för att få rent vatten men är det ngt man kan göra själv eller måste man leja bort det?

har ingen aning om hur djup den är eller hur gammal den är, vet bara att den är stensatt och mycket smutsig.

vill få detta arbetet gjort så snart som möjligt och försöker bli lite visare ^_^.

De flesta som jobbar med slamsugning spolar också brunnar. Jag hade inte nöjt mig med att tömma den, jag hade nog kostat på den en spolning också.
 
Faderskapet ställde ner en stege och tog en slag och spolade väggarna. Fast hur klokt det är att gå ner i en gammal brunn vet jag inte......
:eek: det låter tillräckligt livsfarligt för att det inte ska vara ett alternativ här i alla fall :rofl:
 
så det blir att ringa efter slamsugare och går inte att hyra maskin själv?
 
Vi har en grävd brunn (med rätt dåligt vatten i) som vi behöver tömma när det kommit mycket regn, för annars svämmar det dåliga vattnet över i röret ner i den borrade brunnen - som av okänd anledning borrats i botten av den grävda brunnen - så att vårt dricksvatten börjar smaka illa. Det gör vi med en enkel dränkbar pump.

Men, det jag egentligen skulle komma till var att när jag var barn rengjorde vi en brunn vid vårt fritidshus. Den tömdes då och om jag inte minns fel - vilket jag iofs kan göra eftersom jag var i typ lågstadieålder då - så spolades den ren med högtryck och tömdes på spillvattnet innan vi började använda brunnen till dricksvatten.
 
har en brunn som stått utan lock i x antal år och som antagligen har en hel del skräp och döda smådjur i sig.
jag förstår att den måste tömmas flera ggr om för att få rent vatten men är det ngt man kan göra själv eller måste man leja bort det?

har ingen aning om hur djup den är eller hur gammal den är, vet bara att den är stensatt och mycket smutsig.

vill få detta arbetet gjort så snart som möjligt och försöker bli lite visare ^_^.
Jag hade tömt själv. Börja med en skopa för att ta det största och sedan en länspump. Däremot bör man aldrig gå ned i en gammal stensatt brunn, det är livsfarligt med tanke på rasrisken.

Men första är väl att inspektera brunnen för att se hur den ser ut, ingen mening med att ta ut dyra firmor innan man vet vad som ev. behöver åtgärdas.
 
Vi tömmer vår gamla brunn genom en liten pump, fungerar utmärkt. Vi fick rengöra brunnskrället för något år sedan då den är gammal och hade slammat igen. Nu fungerar den prima och är kopplad till stallet.
 
Jag hade alla gånger tagit hem en spol- och sugbil i det läge du beskriver. Man får med oerhört mycket skit när man suger med 3"slang, skit som blir kvar när man pumpar upp vattnet. Pumpar du så måste du ösa upp lagren av löv och annat smått och gott.
 
Låter rätt dumt att ha en brunn utan lock, vad händer om någon går och trilla i?
Kan du ju inte lasta @Buck för, då hen just köpt huset.
Vi får hoppas att hen har ordnat med ett lock till brunnen.
Det som tidigare ägare inte gjort är en annan historia.

Ja vi la över innan vi ens köpte huset och ordnade lock samma dag vi fick tillträde till trädgården. Huset har stått öde i 10+år och det var ett trälock innan dess. Har varit div drägg som hängt där också och brutit sig in i huset så mycket möjligt att det var nån sån som knäckt locket.
 
Ja vi la över innan vi ens köpte huset och ordnade lock samma dag vi fick tillträde till trädgården. Huset har stått öde i 10+år och det var ett trälock innan dess. Har varit div drägg som hängt där också och brutit sig in i huset så mycket möjligt att det var nån sån som knäckt locket.
Kanske bäst med en firma i så fall, det var en inte så långt därifrån som hittade ett lik i sin brunn när den skulle rensas.
 
Kanske bäst med en firma i så fall, det var en inte så långt därifrån som hittade ett lik i sin brunn när den skulle rensas.
Ja man vet ju aldrig :o.
Finns garanterat en hel del ohyra i den. Och även om vattnet är otjänligt att dra in i huset så vill jag ha en handpump till den :), kan ju alltid vattna trädgården med det och ha till att spola i toan när det är strömmavbrott :rofl:.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 300
Senast: Calmiche
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 537
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 612
Senast: Tofs
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp