tömkörning och tips

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Har tömkört min dam i runt en månad nu och det går jätte bra :love: har precis börjat trava lite smått på större volter. Det går bra men hon är lite misstänksam och klen än. Har koncentrerat mig på skritten först och främs. Dock har hon väldigt lätt för att bli uttråkad och börjar då hitta på en hel del bus och blir "låtsas rädd" för saker. Vill ha lite tips på vad man kan göra för att sysselsätta henne hela tiden och hur man gör det. Kör mest på rakt spår och avslutar med större volter när hon mjuknat i sidorna. är lika duktig i båda varven. Har fått till vissa skolor men det har mest varit en ren slump. Vill ha tips hur man lär hästen skänkelvikningar, öppna, sluta mm på töm. När man rider är det ju lättare för då kan man ju använda skänkeln.

Sen får ni gärna visa bilder när ni tömkör :) är alltid kul att se på.

Sv: tömkörning och tips

Det som är så bra med tömkörnig är att man får se hästen.. man har ofta lättare att se när hästen gör rätt än att känna.. (jag kanske bara talar för mig själv).. Mitt tips är att titta, prova beröm när hästen gör rätt... Tog mig nästan ett år innan jag gjorde en skänkelvikning på tömm, svårt att beskriva vad jag gör det liksom sitter i armarna.. Det finns också en del instruktörer som är duktiga och det kan vara jätte nyttigt och roligt att få hjälp..

Grunden för min tömmkörning är att driva in i handen.. samma kännsla som vid ridning på tygel. Så att man får hästen i form, kräva uppmärksamheten tillbaka när det blir bus... När man arbetar så arbetar man, hålls inte med annat... Pausa ibland när man fått igenom vad man vill så hästen får vila koncentrationen, och kroppen lite.. När man har formen så kan man genom små kramningar av tömmen, ställa igenom och rikta "gasen" bjudning åt olika håll.. Vips så gör man en skänkelvikning och vips så gör man en öppna.. Titta, prova och känn... Jag upplever att allt blev enklare i början i traven.. Man måste liksom få bjudningn för att lyckas.. Det beror vell lite på vad man har för utgångspunkt. Visst är det konstigt vad man kan springa efter när man har en snygg häst att titta på:D

Det som är så bra med tömkörnig är att man får se hästen.. man har ofta lättare att se när hästen gör rätt än att känna.. (jag kanske bara talar för mig själv).. Mitt tips är att titta, prova beröm när hästen gör rätt... Tog mig nästan ett år innan jag gjorde en skänkelvikning på tömm, svårt att beskriva vad jag gör det liksom sitter i armarna.. Det finns också en del instruktörer som är duktiga och det kan vara jätte nyttigt och roligt att få hjälp..

Grunden för min tömmkörning är att driva in i handen.. samma kännsla som vid ridning på tygel. Så att man får hästen i form, kräva uppmärksamheten tillbaka när det blir bus... När man arbetar så arbetar man, hålls inte med annat... Pausa ibland när man fått igenom vad man vill så hästen får vila koncentrationen, och kroppen lite.. När man har formen så kan man genom små kramningar av tömmen, ställa igenom och rikta "gasen" bjudning åt olika håll.. Vips så gör man en skänkelvikning och vips så gör man en öppna.. Titta, prova och känn... Jag upplever att allt blev enklare i början i traven.. Man måste liksom få bjudningn för att lyckas.. Det beror vell lite på vad man har för utgångspunkt. Visst är det konstigt vad man kan springa efter när man har en snygg häst att titta på:D

Men hur får man då till skänkelvikning? :idea: Jag försöker o försöker men får inte fram det, han bara går in i en volt eller går framåt med huvut böjd åt sidan, jag vet att det är jag som gör fel för att han kan den manövern :)

Men hur får man då till skänkelvikning? :idea: Jag försöker o försöker men får inte fram det, han bara går in i en volt eller går framåt med huvut böjd åt sidan, jag vet att det är jag som gör fel för att han kan den manövern :)

Om jag skall göra en skänkelvikning åt höger ser jag ser till att jag har ett stadigt stöd i höger hand. gör halvhalter på höger hand för att hålla i bogen lite och tala om att hästen inte ska svänga. Eftergiften skickar bjudningen.. Flyttar sedan för vänster töm.. Svårt att beskriva rätt.. jag vet inte riktigt vad jag gör.. Sitter som en kännsla..
Skicka bjudningen snett åt höger liksom..

Har hästen en överböjning så försök räta upp mer och inte ställa, räcker många gånger med att tänka ställ.. "Ta mer och kraftigare halvhalter i tömmen åt det håll du ska..Halvhalterna måste gå igenom, man är inte elak om man tar tag i en häst nån enstaka gång för att den :angel: åt en .... och man måste ha bjudning..

Bjudning kan du checka av genom att ta ner hästen i en kort trav på rakt spår ( ta hjälp av vägg eller staket). Tills du känner ett riktigt stöd i handen ( halvhalter, halvhalter) och hästen jobbar på bra under sig.. Då ska du kunna öka till ökad trav bara igenom att mjukna i handen till en eftergift, (fortfarande kontakt i handen). Utan massa smack, ja givetvis får man smacka men målet är att hästen ökar i takt med handens eftergift....Då har du bra bjudning, sug i bettet... Vilja att röra sig frammåt...
Tömmkörning handlar liksom kommunikation genom bettet..man har ju inga skänklar att putta med som du skrev...

I tömkörningen så drar min häst väldigt mycket, hon tror hon har en vagn efter sig. rätt roligt med tanke påatt hon inte är inkörd. hon drar alltså inte med munnen utan med hela kroppen, ser rätt roligt ut.

I tömkörningen så drar min häst väldigt mycket, hon tror hon har en vagn efter sig. rätt roligt med tanke påatt hon inte är inkörd. hon drar alltså inte med munnen utan med hela kroppen, ser rätt roligt ut.

Hur menar du då? När man tömmar har hästen ju endast tömmar att dra i, och de sitter ju fast i bettet! Och när hästar lägger sig på bettet så gör de ju det med hela kroppen... har inte så mycket med vagn att göra tycker jag??

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 231
Senast: Rosett
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 865
Senast: Juli0a
·
R
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
2 082
Senast: monster1
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 297
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka