Toppryttare i dressyr vill behålla hatten

Ptja, varför avskaffa feodalsamhället och ge kvinnor rösträtt?

Eller hur, det finns ju mängder av saker som ”alltid har varit så” tills de på väldigt goda grunder en dag inte längre var det...

Argumenten om att ”vuxna människor borde få bestämma själva” är ungefär lika dåliga. Tävlingsreglementet reglerar mängder av detaljer kring vilken utrustning du och din häst får ha, varför skulle det inte också kunna reglera vad du ska ha på huvudet?
 
Finns inga argument som håller för att någon tävlingsryttare ska rida utan hjälm. Att folk är korkade på sin fritid behöver man ju inte se men på tävling är proffsen förebilder och då ska de leda moderniseringen mot bättre säkerhet, inte sitta o bromsa utvecklingen.
 
Min uppfattning är att hjälm även fortsättningsvis bör vara frivilligt i de här sammanhangen, framför allt eftersom jag har den starka uppfattningen att en myndig person själv behöver få lov att bedöma och hantera personliga skaderisker i rätt långtgående utsträckning. Detta oavsett om det gäller cykelhjälm, flytväst eller ridhjälm.
Tycker du man ska få bestämma själv huruvida man har hjälm eller ej (på tävling) i t.ex. hoppning och terräng också, om man är myndig? Hur man gör hemma på gården är ju fortfarande upp till en själv.
 
Min uppfattning är att hjälm även fortsättningsvis bör vara frivilligt i de här sammanhangen, framför allt eftersom jag har den starka uppfattningen att en myndig person själv behöver få lov att bedöma och hantera personliga skaderisker i rätt långtgående utsträckning. Detta oavsett om det gäller cykelhjälm, flytväst eller ridhjälm.
Fast det gäller väl inte i tävlingssammanhang? Jag har inte sett någon cyklist eller kappseglare utan hjälm eller flyväst.
Vid tävling står arrangören för valda säkerhetsrutiner, inte utövarna.
 
Senast ändrad:
Ah nu vet jag, de kan väl tillverka en hjälm som ser ut som ett hatt men har samma säkerhet som en hjälm, problemet löst. :up:
Det är inte så enkelt alltid. Det är väldigt mycket forskning bakom hjälmens utförande. Utstickande kanter kan ge whipflash, man ska skydda hjärnan från rotation etc.
Jag tycker det är vacket med gamla tradionella siluetten av en dressyrryttare i hatt, men den är inte så viktig att bibehålla, om ryttarens hälsa/säkerhet äventyras.
 
Jag ser faktiskt inte varför man måste rida med hatt. Jag var av den åsikten förr och har även själv slarvat med att ha hjälm mkt. Jag red alltid utan en längre period iom näckvärk av minsta felbalans i tyngd på huvudet.
Men idag finns ju så bra hjälmar både i form av lättvikt, bra balans i dem, ventilerade etc.
Ja, det är snyggt med hatt. Men om det kan vara obligatoriskt med hjälm och skydd i andra sporter så kan det väl vara det i ridningen med.
Det känns som sagt väldigt bakåtsträvande att fortsätta kämpa för hatten nu.
 
Det är inte så enkelt alltid. Det är väldigt mycket forskning bakom hjälmens utförande. Utstickande kanter kan ge whipflash, man ska skydda hjärnan från rotation etc.
Jag tycker det är vacket med gamla tradionella siluetten av en dressyrryttare i hatt, men den är inte så viktig att bibehålla, om ryttarens hälsa/säkerhet äventyras.
De kan ju ha de utstickande i något mjukt material som viker sig vid ev fall, om de nu prompt vill fortsätta med hatt, tycker hatt är gammalmodigt och är mer impad av de som rider me hjälm så högt upp i klasserna.
 
Jag håller nog inte med om att surgubbar och surgummor i dressyr gör så stor skillnad när så många andra rider med hjälm utan det skulle nog dö ut av sig självt med tiden. När det gäller slalombacken på fritiden har jag jättesvårt att föreställa mig att någon vill vara som gamle farbror Pettersson 70+ som åker med mössa.

När det gäller skaderisk tycker jag också att det är lite för var och en.

Jag tänker att deltagare i internationella mästerskap har en position i sporten som skiljer sig markant från gamle farbror Pettersson i grannstallet. Den som vinner OS ses inte som en mossig gammal surgumma, utan som en förebild.

Vad vuxna människor gör på sin fritid kanske är deras ansvar. Men på internationella mästerskap företräder en inte enbart sig själv, då ska en visa upp något så nära dressyrens ideal som möjligt. Det idealet borde innebära hjälm.
 
De kan ju ha de utstickande i något mjukt material som viker sig vid ev fall, om de nu prompt vill fortsätta med hatt, tycker hatt är gammalmodigt och är mer impad av de som rider me hjälm så högt upp i klasserna.
Visst, men jag tror hattens form är svår att få till. Hatten sitter ju så högt upp på huvudet för att kunna ge tillräckligt med skydd för bakhuvud och nacke.
Jag tror att det hade funnits en hattformad hjälm redan om det funnits tillräckligt med forskning och utveckling för räcka till att säkerställa hjälmen skydd för huvudet.
För övrigt tycker jag att det är arrangörens val om det skall vara hjälmtvång.
 
Jag är säker på att det skulle gå att göra en hatt att bära utanpå ridhjälmen, på ett sätt som inte påverkar hjälmens egenskaper vid fall.
Däremot är jag tveksam till om de som prompt vill bära hatt skulle använda den. Det skulle definitivt synas att det inte är en vanlig hatt, inte minst för att storleken lär bli annorlunda, och säkert inte se riktigt likadant ut som en klassisk hög hatt gör på huvudet. Vilket jag tänker mig är nåt som de personerna skulle motsätta sig. Kittel, för att ta ett exempel, har sagt (i en podd) att han gillar att kunna ta av sig hatten och vifta för/till publiken, tex, och det momentet skulle inte fungera med den typ av konstruktion som jag tänker mig.


Personligen tycker jag att hatt ser snyggt ut på bild. Men håller med om att ridsporten behöver hänga med i utvecklingen, och det är stor skillnad på att tex fotograferas till häst utan hjälm (privat) och att tävla inför stor publik och dessutom halva världen som tittar via tex streaming, tv etc (offentligt, med en framträdande roll som gör att många ser upp till en).
 
Hjälmar med Westernhattar finns redan.
rs.jpeg
 
Ptja, varför avskaffa feodalsamhället och ge kvinnor rösträtt?

Det där var väl att spåra eller att jämföra äpplen med päron. Hm, kanske att jämföra äpplen med (flug)svamp. En dressyrhatt är en dressyrhatt och en samhällsstruktur en samhällsstruktur. För att snacka ridsport då... Hm, det blir tydligt att detta kring hatt är en fråga som kan bottna i många infallsvinklar. Jag ställde mig frågande till att det ska ändras på att hatt är tillåtet internationellt i svåraste dressyrklass, för att jag nog tycker att utövarna vet om de klarar av att rida sin häst på så vis att hatt är rimligt. Men om det kan vara så att ett nytt internationellt hjälmkrav i svåraste klass förändrar allt till det bättre för sporten i stort med förebilder och allt med tanke på att olyckor kan inträffa, ja då är det väl det som ska till. Då är det nästintill skrattretande att hattarna fått fortgå i så här många år. Jag ger mig, förmodligen bör alla lägga hatten på hyllan, och det drabbar inte min obefintliga hatt.
 
Det där var väl att spåra eller att jämföra äpplen med päron. Hm, kanske att jämföra äpplen med (flug)svamp. En dressyrhatt är en dressyrhatt och en samhällsstruktur en samhällsstruktur. För att snacka ridsport då... Hm, det blir tydligt att detta kring hatt är en fråga som kan bottna i många infallsvinklar. Jag ställde mig frågande till att det ska ändras på att hatt är tillåtet internationellt i svåraste dressyrklass, för att jag nog tycker att utövarna vet om de klarar av att rida sin häst på så vis att hatt är rimligt. Men om det kan vara så att ett nytt internationellt hjälmkrav i svåraste klass förändrar allt till det bättre för sporten i stort med förebilder och allt med tanke på att olyckor kan inträffa, ja då är det väl det som ska till. Då är det nästintill skrattretande att hattarna fått fortgå i så här många år. Jag ger mig, förmodligen bör alla lägga hatten på hyllan, och det drabbar inte min obefintliga hatt.

Jag argumenterade mot ditt argument, alltså att något varit på ett visst sätt under en lång tid så varför ändå. Egentligen bortsett från hattar eller strukturer. Att något som varit på ett visst sätt under en lång tid ska fortgå, ja, så kan det absolut vara. Men då för att saken i sig har ett starkt argument, i det här fallet ”hattar är bra därför att..”. Så som sagt, det var mest argumentet som jag bemötte i detta fall. Jag vet rätt lite om ridsport nu för tiden men min spontana tanke är att hjälm är en typiskt bra grej. För alla.
 
Jag tänker att deltagare i internationella mästerskap har en position i sporten som skiljer sig markant från gamle farbror Pettersson i grannstallet. Den som vinner OS ses inte som en mossig gammal surgumma, utan som en förebild.

Vad vuxna människor gör på sin fritid kanske är deras ansvar. Men på internationella mästerskap företräder en inte enbart sig själv, då ska en visa upp något så nära dressyrens ideal som möjligt. Det idealet borde innebära hjälm.
Det finns ju även toppryttare som rider dressyr med hjälm.

Jag tänker att dressyrryttare kanske inte alltid blir just det på grund av sin kärlek till ungdomen och sin önskan att bli en förebild för just dem.

Men om du läste mitt inlägg så protesterar du ju mot en som precis blev övertygad om att en sport som vill tas seriöst även ska ha seriös skyddsutrustning och ändamålsenlig klädsel. Men jag kan ju argumentera mot hjälm i dressyr istället för för hjälm i dressyr om du föredrar :D
 
Jag ställde mig frågande till att det ska ändras på att hatt är tillåtet internationellt i svåraste dressyrklass, för att jag nog tycker att utövarna vet om de klarar av att rida sin häst på så vis att hatt är rimligt. Men om det kan vara så att ett nytt internationellt hjälmkrav i svåraste klass förändrar allt till det bättre för sporten i stort med förebilder och allt med tanke på att olyckor kan inträffa, ja då är det väl det som ska till.

( Förlåt om jag hi-jackar din post här @Sparksfly )
Jag tycker att det fetade är ett argument som många i "debatten" använt sig lite utan att sätta det i praktiken. Det kräver ju bara ett litet snedsteg, en annan hästs reaktioner, utrustningsfel och pang så har du en skallskada trots att du har en häst du anser ha kontroll över. Och kan man ens säga att man har *full* kontroll över ett så pass stort flyktdjur 24/7? Courtney King-Dye är ett talande exempel på att vad som helst kan hända, trygg häst till trots.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 206
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 954
Senast: Yeah but
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp