Toppryttare i dressyr vill behålla hatten

Charlotte Dujardin vann OS-guld redan 2012 med hjälm på huvudet. Helt klart är hon en bra förebild för både unga och gamla. Hela den här "vi måste ha top hat för att det är tradition" argumentationen känns faktiskt rätt pinsam.

Kittel t.ex säger att "han inte vet någon som skadat sig i Grand Prix" och det kan ju vara sant. Men någon behöver alltid vara först.

Och med den utveckling som dressyrsporten tagit under de senaste tio åren där hästarna på den här nivån behöver ledare för att ens komma upp till "10 minute arena" så är det nog bara en tidsfråga innan någon faceplantar i tävlingssammanhang och skadar sig för livet alternativt avlider.
Minns när Isabell Werths häst blev skrämd och reste sig i ryttargången på väg in på WC finalen i 's-Hertogenbosch (och som följd inte gjorde sin bästa ritt, "bukemaffians" - som likt andra TV-tittare inte såg vad som hände - dom var hård). Har även sett incidenter i angränsning till banan på andra tävlingar. Om ryttarna har hatt inne på banan så har de det ju även före och efter, och då är risken sannolikt mycket högre att något oväntat ska hända.
Isabell red väl med hjälm ett tag när hon hade en hjälmtillverkare som sponsor?
 
För att det är en lång tradition, varför ändra nu? Hästen och ryttaren är i en sån harmoni att hjälm inte behövs. Tycker det ska vara tillåtet att välja på absolut högsta nivå.
Det borde vara så, att hästarna är i sån harmoni och lugna mentalt och fysiskt men dom flesta vet nog att även på toppen så rider dom inte alltid hästarna mentalt helt avslappnade och är i harmoni med dom. I många fall långt ifrån en harmoni.

Dessutom, att frångå att hästar är djur fortfarande med faktiskt egna åsikter och egna känslor om saker och ting är löjligt, en häst är ingen robot och det går aldrig någonsin att garantera att en frisk sund levnadsglad häst inte gör någonting som gör att ryttaren kan ramla av.
 
“As an athlete in the public eye and with my responsibility as a mother and as an employer, I see accident prevention as one of my obligations," Werth explained in a press statement. "In dressage, in particular, helmet wearing is still almost a taboo, even on the competition circuit, and there is a clear need for action." The dressage arena can be dangerous as American Olympian Courtney King-Dye’s sustained severe head trauma following a heavy fall in 2010.
 
Typ så.

Sorgligt att de här ryttarna liksom verkat radera Courtney King-Dyes freak accident från minnet.

För den som inte kommer ihåg Courtneys olycka här en story om hur hon kom tillbaka.

I didn’t fall off, and my horse did nothing naughty. He just tripped over his own feet and fell, and my head hit the ground hard. Hence my motto: expect the unexpected. I was not wearing a helmet, and my brain sheered, or bounced around, in my skull.

https://www.horsemagazine.com/thm/2015/01/courtney-dye-king-how-i-came-back/
 
"när jag blir lika duktig som XX så behöver jag inte rida med hjälm"

När ska de inse att de är förebilder. Jag trodde vi kommit längre.
En gång i världen red de duktiga ridlärarna inte heller med hjälm. De var ju så duktiga så de kunde slippa det.

*hand å panna*
 
Fler och fler väljer att tävla i hjälm så om några år kommer det att vara en icke-fråga och på vanliga svenska tävlingar måste du använda hjälm. Jag tycker de kan få bestämma själva.
 
FEI har ett par sidor i sitt reglemente med formler om vilka färger på frack som är tillåtna (kort sammanfattat - det får inte vara för ljust eller för klar färg - och det går alltså att räkna ut hur mörk-dov färgen måste vara för att vara tillåten. Men där spelar det tydligen ingen roll hur gammal man är, där behöver ryttarna inte få bestämma själva.
 
Min uppfattning är att hjälm även fortsättningsvis bör vara frivilligt i de här sammanhangen, framför allt eftersom jag har den starka uppfattningen att en myndig person själv behöver få lov att bedöma och hantera personliga skaderisker i rätt långtgående utsträckning. Detta oavsett om det gäller cykelhjälm, flytväst eller ridhjälm.

Ja, jag håller med. Under förutsättning att de själva betalar för sin ambulansfärd, vård och rehab.
Att i sammanhang som dessa använda sig av billig och enkel skyddsutrustning, sparar på samhällets gemensamma resurser. Så kort och gott, vill man inte vara rädd om sig själv, så får man pröjsa själv.
 
Jag tänker att en idrottare borde vara mån om att ens idrott framstår som en sport snarare än ett kostymdrama. I det är en väsentlig del att använda ändamålsenlig skyddsutrustning.

Jag tycker dessutom att i en position där man är förebild för många unga ryttare är det närmast tjänstefel att motarbeta hjälmanvändande.
 
Sorgligt att stora stjärnor inte vill sätta sin egen säkerhet främst och att de inte verkar bry sig om att de är stora förebilder och stjärnor som barn och ungdomar ser upp till. Att de då inte vill vara goda förebilder är för mig en gåta. En dressyrhäst på GHS under en prisutdelning råkade i panik och drog iväg vid ett tillfälle. Gissningsvis blev musiken och den högljudda publiken för mycket för hästen. Inget hände i slutändan all musik stoppades och publiken blev knäpptyst tills skötaren hade fått ut hästen men en olycka händer så lätt.
 
Ja, jag håller med. Under förutsättning att de själva betalar för sin ambulansfärd, vård och rehab.
Att i sammanhang som dessa använda sig av billig och enkel skyddsutrustning, sparar på samhällets gemensamma resurser. Så kort och gott, vill man inte vara rädd om sig själv, så får man pröjsa själv.
Med exakt den argumentationen som grund borde samhället kräva detsamma av alla som inte använder hjälm och skyddsväst och säkerhetsstigbyglar och stålhättade stallskor - för varför tillåta någon att utsätta sig för större risk än absolut nödvändigt? Samtidigt vet vi ju att hästolyckor inträffar trots användande av även väldigt komplett säkerhetsutrustning, så varför skall samhället tolerera att vissa egoistiska individer snyltar på de gemensamma resurserna genom att umgås med hästar överhuvudtaget? Tiotusen skador med sjukhusbesök om året, för en i allt väsentligt ren hobbyaktivitet, är det samhällsekonomiskt försvarbart? Att cykla utan cykelhjälm? Åka båt utan flytväst? Klättra i berg? Dyka? Röka? Bli full? Äta för mycket och röra sig för litet? Den som agerar så oansvarigt och kortsiktigt får stå sitt kast.
 
Jag tänker att en idrottare borde vara mån om att ens idrott framstår som en sport snarare än ett kostymdrama. I det är en väsentlig del att använda ändamålsenlig skyddsutrustning.

Jag tycker dessutom att i en position där man är förebild för många unga ryttare är det närmast tjänstefel att motarbeta hjälmanvändande.
Det var faktiskt den bästa kommentaren hittills och jag tror jag håller med.

Jag håller nog inte med om att surgubbar och surgummor i dressyr gör så stor skillnad när så många andra rider med hjälm utan det skulle nog dö ut av sig självt med tiden. När det gäller slalombacken på fritiden har jag jättesvårt att föreställa mig att någon vill vara som gamle farbror Pettersson 70+ som åker med mössa.

När det gäller skaderisk tycker jag också att det är lite för var och en.

Men att man vill att dressyr ska framstå som idrott istället för kostymdrama och då ha regler för relevant skyddsutrustning låter som ett väldigt bra argument. Faran finns där och alla andra idrotter har regler gällande skyddsutrustning. Det är ju inte frivilligt i Enduro direkt. Så många icke insatta tycker faktiskt att det är lite kostymdrama över det hela.
 
Med exakt den argumentationen som grund borde samhället kräva detsamma av alla som inte använder hjälm och skyddsväst och säkerhetsstigbyglar och stålhättade stallskor - för varför tillåta någon att utsätta sig för större risk än absolut nödvändigt? Samtidigt vet vi ju att hästolyckor inträffar trots användande av även väldigt komplett säkerhetsutrustning, så varför skall samhället tolerera att vissa egoistiska individer snyltar på de gemensamma resurserna genom att umgås med hästar överhuvudtaget? Tiotusen skador med sjukhusbesök om året, för en i allt väsentligt ren hobbyaktivitet, är det samhällsekonomiskt försvarbart? Att cykla utan cykelhjälm? Åka båt utan flytväst? Klättra i berg? Dyka? Röka? Bli full? Äta för mycket och röra sig för litet? Den som agerar så oansvarigt och kortsiktigt får stå sitt kast.
Exakt, för att inte tala om att hålla på med långa extrema motionslopp och övrigt motionerande över 1 timma per dag och såklart detsamma med att inte motionera 30 minuter per dag.

En smal smal väg av acceptabelt beteende.

Nej jag är väldigt mot den betala själv för dina skador grejen. (Vilket jag tycker är en annan sak än personligt risktagande. Jag vill inte förbjuda friklättring, vissa verkar behöva det, men jag förstår det inte.)

Själva existensen av hästar lär vara först ut när den regeln slår till. Det ju typ farligt nog att leda dem till hagen i slutänden, till och med en av de farligare sakerna? Det är ju där de senaste diskussionerna om arbetssäkerhet legat och jag tror inte det finns någonting som kan göra det totalt riskfritt.
 
Jag skulle aldrig välja hatt idag! Då har jag ändå varit med om eran där hatt var det enda som man kunde tänka sig att rida i både i Msvb dressyr och i alla ft klasser där det var tillåtet. Idag skulle det bara kännas så fel och omodernt!
 
Med exakt den argumentationen som grund borde samhället kräva detsamma av alla som inte använder hjälm och skyddsväst och säkerhetsstigbyglar och stålhättade stallskor - för varför tillåta någon att utsätta sig för större risk än absolut nödvändigt? Samtidigt vet vi ju att hästolyckor inträffar trots användande av även väldigt komplett säkerhetsutrustning, så varför skall samhället tolerera att vissa egoistiska individer snyltar på de gemensamma resurserna genom att umgås med hästar överhuvudtaget? Tiotusen skador med sjukhusbesök om året, för en i allt väsentligt ren hobbyaktivitet, är det samhällsekonomiskt försvarbart? Att cykla utan cykelhjälm? Åka båt utan flytväst? Klättra i berg? Dyka? Röka? Bli full? Äta för mycket och röra sig för litet? Den som agerar så oansvarigt och kortsiktigt får stå sitt kast.

Din argumentation håller inte för du börjar blanda äpplen med päron. Man kan inte förbjuda folk att få ta risker som att umgås med hästar. Och här pratar vi väl om allvarliga olyckor som i värsta fall kan leda till döden. Inte om en häst som klev på någons tå.

Om vi tar bilbältet som exempel. Innan lagen om bilbälte infördes 1975 (och i baksätet -86) omkom 1172 personer/år.
Mellan 75-86 sjönk det ner till 844 personer. Då är inte överlevarna och allt övrigt lidande inräknat.
Idag är siffran på omkomna närmare 200.
Av dessa har drygt 40% av de omkomna förarna inte använt bälte. Bilarna är krockvänligare, men det är också betydligt fler bilar på vägarna och i högre farter.

Väldigt många människor var emot att använda bilbälte när tvånget infördes. Attityden hos merparten har nu ändrats. Man räknar med att bilbältet räddat miljoner människors liv.

Om någon nu har en framträdande roll i en sport där många unga ser upp till den personen. Då kanske den personen ska vara så vuxen att hen ser över sin attityd till säkerhetsutrustning. Det kan i sin tur sprida en attitydförändring till nästa generation idrottare som gör att de inte skadar sig i onödan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 206
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 954
Senast: Yeah but
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp