Torvbädd, torvmix, torv och spån eller spån?

D

dolphinsmile

Mitt fölsto ska föla om en och en halvmånad. Så jag måste börjar fundera på vad jag ska ha för underlag till henne.

Jag har länge funderat på att byta till torv i hennes box. Tror de skulle passa henne bra. Men frågan är hur jag ska göra. Hon står nu på spån. Det är bara två månader kvar till betet. Är det någon mening med att anlägga en torvbädd nu? Eller ska jag pröva torvmixen alt. blanda själv och använda det som jag använder spånet?

Jag vill inte ha rent spån när hon fölar pga dammet. Kan inte ha halm.

och lite ot. Kan man anlägga en torvbädd och sedan när den lagt sig ha spån eller torvmix över? Det är ganska mörkt i hennes del av stallet och jag tror inte ett byte från spån till torv kommer göra saken bättre
 
Sv: Torvbädd, torvmix, torv och spån eller spån?

Tänk på att både torv och spån kommer att fastna på blöta bäbis! :crazy: Halm är allra bäst men måste du välja så behåll spånet!
 
Sv: Torvbädd, torvmix, torv och spån eller spån?

Hade stannat kvar på spån eftersom torven fasnar mera på nyfött föl. Men jag hade haft in mycket spån densista tiden så att bädden hade varit så mjuk som det går. Varför kan du inte ha halm?
 
Sv: Torvbädd, torvmix, torv och spån eller spån?

För att vi kan bara få tag i storbal och jag har ingenstans att förvara den. Annars föredrar jag halm vid fölning också..
 
Sv: Torvbädd, torvmix, torv och spån eller spån?

Ställ balen på pallar och täck den med presenning. För att slippa det mesta av kondensen så kan man lägga fiberduk mellan.
Så har jag haft det hela vintern och det har fungerat alldeles utmärkt :)
 
Sv: Torvbädd, torvmix, torv och spån eller spån?

Jag har torvbädd plus rikligt med halm ovanpå. Storbal på pall. Presenning på.

Våras bädd anläggs en månad innan fölning, så att den inte skall vara för skitig, men samtidigt ge ett fast halkfritt underlag.
 
Sv: Torvbädd, torvmix, torv och spån eller spån?

Som det verkar så blir det halm ändå. Alla olika underlagsalternativ hade sina negativa sidor som jag inte gillade så då fick jag hitta en lösning på förvaringsproblemet istället. Hittade på ett bra ställe utanför stallet som står i lä. Får stå där på pall och en speciell matta som jag inte vet vad de är förutom att ingen fukt tränger igenom. Blir bra sen när våren kommer.. OM den kommer... 10 minus ute.. :crazy:
 
Sv: Torvbädd, torvmix, torv och spån eller spån?

Jag antar att du tar halm från samma bonde som mig och då är ju balarna plastade också. Jag har haft mina halmbalar ute hela vintern även efter att dom blivit öppnade och det har gått jättebra.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 134
Senast: Bliss
·
Hästvård Numera finns det ju en uppsjö av olika sorters strö, använder spån i boxarna och testar torv i lösdriften med lite halm ovanpå. Men...
2
Svar
23
· Visningar
4 962
Senast: Korven
·
Hästvård Kan man ha gummimattan under en torvbädd? Någon som har erfarenhet av detta? Funderar på att pröva. Min häst står i nuläget på matta...
Svar
4
· Visningar
1 248
Senast: bravur68
·
R
Hästvård jag har nu fått tag i spån grattis, men det är sånt här fint sand spån som dammar.. Jag vill ha bädd och funderar nu över att lägga...
Svar
5
· Visningar
965
Senast: cina 65
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp