Totalt omöjlig vid longering!!

L

lotta_k87

Jag har ett varmblod som är helt omöjlig vid longering. Förut gick det åtminstone att få honom att röra sig, fast det gick otroligt segt, man fick kämpa med att få honom att gå ordentligt, men det gick åtminstone. Ibland var han t.o.m pigg :) Det var i somras problemen började. Jag vet inte VAD som hände egentligen. Han började VÄGRA att gå framåt. När man smackade och viftade med spöet så blev han jättearg och började sparka bakut. :mad: Sådär höll det på ett tag och jag blev så less så jag slutade longera. Det fungerar att longera när nån sitter på, men utan ryttare= totalt omöjligt. Vad gör jag för fel? Jag och min syster har ägt honom i 1 år nu, är det så att han "testar" oss först nu? eller kan det bara vara så att han tycker det är tråkigt? :confused:
Jag vet inte vad jag ska göra åt problemet, så alla tips mottages tacksamt.
 
strunta i att longera honom...eller kolla upp honom ordentligt, dom brukar ha ont nånstans när dom beter sig på det viset, att han gör det med ryttare är bara för att han är "tvungen" då.....
att longera har ingen som helst betydelse, så därför är det inte heller viktigt att dom ska göra det, så jag skulle inte provocera honom med det heller....
 
Håller med föregående! Du kanske skulle prova tömkörning om du vill jobba från backen. Det ger ju mer.
 
ni kan väl till en början vara två. att en longerar och en går med honom så att man kan putta ut eller hjälpa till med drivningen.
i början går det lite dåligt men det bör bli bra efter hand
 
jo men han är så seg vid tömkörning också, men tack för tipset.
Nån som har tips på hur man får hästen att tycka det är roligare med tömkörning ? han är betydligt mer villig vid tömkörning än vid longering, så kanske skulle jobba mer med det då :D
 
Dels kan det vara av anledningen som martha tog upp, dvs att han tycker att det är ruskigt obehagligt.

Sen kan det också vara så att han inte vet vad du vill. Hästar kan longering, att springa runt en annan individ är nåt dom pysslar med i hagen under lek, men frågan är om du ger rätt signaler.

Ett tredje alternativ är att han anser inte att du har rätt att longera honom, då det är en dominant handling. Du står i mitten och tar det lugnt, han måste röra på sig. Min häst gjorde som din i början av vår relation, men efter nån månad - när vi jobbat på allt runt omkring - så provade jag igen och då gick det utan problem.

Så du har en hel del alternativ att jobba med ;)
 
Han kanske inte orkar/kan jobba? kan ju ha ont, vara trött i nån muskel eller så.
Min medryttarhäst är svår i det svaga varvet.
Vet han vad ni kräver av honom? Ni kanske har ändrat på nåt och gör annorlunda, som han inte förstår/är osäker på?

Kolla upp honom, var konsekventa med vad ni gör och ta det försiktigt. Ett steg i taget. Ha kul tillsammans och när han stretar emot; vänta ut honom, stressa inte upp läget och beröm när han gör rätt! Nöj er med lite åt gången!
 
snälla låt han slippa!!
skulle du tycka att det vore kul och sprina runt,runt,runt,runt hela tiden??
rid på honom i skogen i stället!!
är han en gammal travare så har han nog gjort sig förtjänt av penisonärlivets glada dagar eller hur?!
:bow: snälla låt han slippa!! han kan ju har förslitningar i knän/kotor eller på nåt annat ställe som gör att det inte är så skönt att springa på en liten cirkel hela tiden.... :bump:
 
Mitt varmblod har bara varit tränad för trav upp till 4 års ålder o är nu 12 men blir väldigt uppstressad av att bli longerad. Sedan vägrar han att bli tömkörd. Vad jag tror o vet är att han inte trivdes m att gå som travhäst, det väcker otrevliga minnen. och som kanske hos din häst det har gjort ont, behöver inte göra det nu. :confused: Kan inte ta upp alla erfarenheter nu för jag har både jobbat med travare o haft en del som ridhästar och tävlat en del i hoppning med dem. Så är det något annat du undrar så svarar jag gärna, alltid kul att kunna hjälpa till. :)
 
Hm.. oftast när en häst ändrar beteende, gör något den inte gjort tidigare brukar vara en signal att den har ont någonstans eller inte mår bra. Som flera har skrivit skulle jag kolla upp hästen.

Men det kan oxå vara att han inte riktigt förstår vad det är du vill få honom att göra..

Som alltid när man skolar en häst måste man gå långsamt fram och ha tålamod!

Hoppas det går bra för er!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 786
Senast: Fibusen
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 038
Senast: Josofinito
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 036
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 964
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp