Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Luff

Trådstartare
Jag har inte svaret.
Jag skaffade barn för att jag ville ha barn -
Egoistiskt Ja
Negativt Nej

Skaffar man barn för att tillfredställa sig själv?

Själva frågeställningen är helkomplicerad.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Om det är egoistiskt beror väl på är det en dålig förälder (misshandel mm) så är det väl det. Men en normal förälder offrar allt för att göra sina barn lyckliga. Man lägger om hela sitt liv för dem så normalt sätt tycker jag det inte. Man skaffar ju barn för att man vill det så visst tillfredställer man ett behov, men samtidigt visst fan är jag glad för att jag blev född!
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Något behov att tillfredsställa måste ju ligga till grund för att skaffa barn, och allt vi gör för att tillfredsställa behov är att betrakta som egoistiskt, anser jag.

Ja, det är egoistiskt att ge pengar till välgörenhet också.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Egoistiskt inför vem? Omgivningen? Barnet?

Jag tycker inte att det är särskilt egoistiskt, det går ju inte ut över någon annan på ett negativt sätt.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Där kommer det igen! Allt som är egoistiskt = negativt.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Att skaffa barn är en instinkt... Alltså inget egoistiskt eller något förskönade egentligen. Men tycker det är fel att säga att det är egoistiskt så länge som man har förutsättningen att ta hand om barnet.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Egoism betyder ju person som beter sig själviskt och sätter sina intressen före andras. Det är inte ett neutralt begrepp.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Men om man då gör något för att man vill tillfredställa ett behov.

Jag ville ha barn = egoistiskt, jag skaffade inte barnen för deras skull.
Att jag sen skulle dö för mina barns skull - inte samma sak.

Jag skulle faktiskt inte skaffat barn om det var förenat med en risk för min död utöver den som alltid finns när man föder barn.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Människan är i grunden egoistisk, och med stor säkerhet den mest egoistiska varelsen på jorden dessutom. Det går liksom inte att bortse ifrån. Det jag vänder mig mot är behovet att släta över sin egoism, att hävda att den inte existerar.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Det finns en massa olika anledningar till att vi skaffade barn, men en av dem är faktiskt (det låter löjligt) att jag har blivit lite påverkad av det faktum att Sveriges befolkning bara blir äldre och äldre, och att det föds för få barn för att försörja de gamla.

Ur den synvinkeln är det ju en god gärning att skaffa barn.

Fast det finns fler skäl oxå. En del är uppenbart egoistiska. Andra är mer kärleksfulla och svåra att förklara. Det är som om kärleken i sig framanar nytt liv.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Jag (vi:love: ) skaffade barn av helt egoistiska skäl, för att vi ville ha dem! Jag är också egoistisk nog att se till att det inte blir några fler förrän vi bestämt oss för det. Sedan försöker man förstås ta hand om dem så gott det går och älskar dem högre än någonting annat.
Något som jag tycker både är egoistiskt, dumt och omoget är de (oftast) småbrudar som skaffar barn för att få någon (ett barn) som älskar en ovillkorslöst. Inte den bästa inställningen i mitt tycke, man har en stadigare grund som förälder om man redan älskar och accepterar sig själv hjälpligt.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Kimz0r skrev:
Människan är i grunden egoistisk, och med stor säkerhet den mest egoistiska varelsen på jorden dessutom.

Du kommer med väldigt mycket påståenden som du inte har någon som helst kunskap om eller kan underbygga tycker jag.

Du tycker människan är mest egoistisk, du har inte haft hund va? :rofl:
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Kimz0r skrev:
Människan är i grunden egoistisk, och med stor säkerhet den mest egoistiska varelsen på jorden dessutom. Det går liksom inte att bortse ifrån. Det jag vänder mig mot är behovet att släta över sin egoism, att hävda att den inte existerar.

Det går att bortse från av den enkla anledningen att det inte är sant. Mycket tyder på att de flesta människor är återgäldane elller rent av altruistiska. Var är dina vetenskapliga bevis för att människan är egoistisk?

Egoism är inte neutralt, som någon annan redan påpekat. SAOB definierar det som "sinnes. o. viljeriktning som (endast) bestämmes av hänsyn till det egna jaget; vanl. i klandrande mening: själviskhet, egennytta, egennyttigt tänkesätt, egennyttig läggning". Att skaffa barn och ta hand om dem behöver man inte göra endast för sitt eget bästa, utan i lika hög grad för att man vill barnets bästa.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Kimz0r skrev:
Något behov att tillfredsställa måste ju ligga till grund för att skaffa barn, och allt vi gör för att tillfredsställa behov är att betrakta som egoistiskt, anser jag.

Ja, det är egoistiskt att ge pengar till välgörenhet också.
Med det sättet att resonera är allt vi gör egoistiskt. Att tillfredställa sina behov av kärlek är egoistiskt. Därför är då kärlek egoistiskt och ännu mer uppenbart är att sex är väldigt egoistiskt.

Du gör en otroligt vid tolkning av vad som är egoistiskt.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Jag har ibland mötts av argumentet att det är egoistiskt att INTE skaffa barn (jo, jag har barn, men känner också stor förståelse och sympati för dem som väljer att inte....). Brukar då kontra med att både valet att skaffa barn och valet att inte göra det ju är egoistiskt på så sätt att det utgår ifrån vad JAG vill. Men ingetdera får ju negativa konsekvenser för någon annan, så som någon skrev är det ju ett egoistiskt val som inte är negativt.

Sedan kan man ju alltid hitta "större" argument av typen att man bör skaffa barn pga Sveriges åldrande befolkning, eller att man inte bör skaffa barn pga överbefolkningen i världen....

Det verkligt icke-egoistiska valet av typen "god gärning" vore väl kanske att ta hand om ett barn som far illa någonstans i världen....

Men jag tycker att "skaffa-barn-eller-inte-frågan" är högst personlig och också ett val där man har all rätt i världen att vara egoistisk!
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Ja, det kallas personlig åsikt. :smirk:
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Ja, men jag anser ju att människan i grunden är egoistiskt, så jag protesterar inte. Att tillfredsställa behov är ju egoistiskt, det är därför de tillfredsställs.
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Mabuse skrev:
Mycket tyder på att de flesta människor är återgäldane elller rent av altruistiska.
Vad?

(tio)
 
Sv: Trådavknoppning Egoistiskt att skaffa barn ?

Ja jag anser att det är egoistiskt att skaffa barn, inte många jag känner har skaffat barn av annan andledning än att de vill ha barn själva.
Enligt min åsikt är varje människa sig själv närmast och ska man hård dra det så är det ju faktiskt för att skydda sina gener som man sköter om barnet.
Nu är det väl som tur är inte så många som tänker så, det är ju inte så vanligt att man måste ha en arvinge som går i ens fotspår längre.
(om man inte är kung då:rofl: )
Jag förstår inte varför en del hävdar att det är fel att utföra en egoistisk gärning/tanke, vad är det som är fel med det:confused:
Isåfall är det ju fel att gifta sig/bli sambo resa, göra karriär, köpa hus, häst, hund, katt ja allt som gör en till en lycklig hel människa
Jag blev en lyckligare människa av att skaffa barn rent egoistiskt av mej, då mina barn är de underbaraste som finns:love:
Kanske är det jantelagen som spökar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ni som skaffat barn säg runt 40, och alltså var 50 när barnet var 10 år. Hur tycker ni det var att skaffa barn lite senare? Tycker ni...
2
Svar
25
· Visningar
3 811
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 186
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 394
Senast: Eurydome
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 450
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp