Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

När jag manglar har jag alltid gjort det direkt efter att jag har tagit lakanen, påslakan, kökshanddukar etc ur tvättmaskinen. Har aldrig varit något problem. Mina föräldrar gör samma med deras mangel. Lakanen etc är ju inte så blöta att det droppar om dom så länge man inte har kört tvättmaskinen utan centrifiguering. Visst blir mangelduken lite blöt/fuktig men man får ju bara hänga upp den (på det sätt som går) efter att man har använt mangeln. Mangelduken torkar snabbt.
 
Och mangelduken lär ju drypa efteråt. Hoppas det är egen mangel och ingen stackare som ska ha den efter.

Tror det är äldre mangel utan duk man ska göra det i? Typ stenmangel där man virar det som ska manglas runt trästavar. Det lär ha kunnat fylla den funktionen som vi når med centrifugering, innan maskinerna var bra på det.
Finns manglar som ångar tvätten. Läst på Wikipedia.

Duken blir inte så blöt när man våtmanglar och den är ju tunn så den torkar snabbt om man låter den vara utrullad efteråt.

Stenmanglar finns det nog inte många som fungerar längre och inte många som vet hur de ska användas.
 
Verkligen dum fråga.
Upptäckte fukt i ett hörn i källsren.
Är skapligt säker att det kommer från stupröret som går ner under jord och leds via rör ut i bäcken.

Förra tveksamt praktiska ägaren har schaktat bort jorden över ett ställe med hjälv av lastmaskin. Och samtidigt klämt ihop röret till hälften

Jag vill koppla bort stupröret, något jag själv inte rår på. Vilken hantverkare ringer jag? Byggare, takläggare, röris eller vem?
 
Verkligen dum fråga.
Upptäckte fukt i ett hörn i källsren.
Är skapligt säker att det kommer från stupröret som går ner under jord och leds via rör ut i bäcken.

Förra tveksamt praktiska ägaren har schaktat bort jorden över ett ställe med hjälv av lastmaskin. Och samtidigt klämt ihop röret till hälften

Jag vill koppla bort stupröret, något jag själv inte rår på. Vilken hantverkare ringer jag? Byggare, takläggare, röris eller vem?
Byggare tror jag spontant.
 
Verkligen dum fråga.
Upptäckte fukt i ett hörn i källsren.
Är skapligt säker att det kommer från stupröret som går ner under jord och leds via rör ut i bäcken.

Förra tveksamt praktiska ägaren har schaktat bort jorden över ett ställe med hjälv av lastmaskin. Och samtidigt klämt ihop röret till hälften

Jag vill koppla bort stupröret, något jag själv inte rår på. Vilken hantverkare ringer jag? Byggare, takläggare, röris eller vem?
Byggare är det snickare du tänker?
Jag skulle nog säga det eller plåtslagare. Det är väl inget komplicerat jobb direkt, vi gjorde något likande när vi la om taket hemma :)
 
Verkligen dum fråga.
Upptäckte fukt i ett hörn i källsren.
Är skapligt säker att det kommer från stupröret som går ner under jord och leds via rör ut i bäcken.

Förra tveksamt praktiska ägaren har schaktat bort jorden över ett ställe med hjälv av lastmaskin. Och samtidigt klämt ihop röret till hälften

Jag vill koppla bort stupröret, något jag själv inte rår på. Vilken hantverkare ringer jag? Byggare, takläggare, röris eller vem?
Du tänker dig att kapa stupröret så att delen ner i marken kan pluggas och montera en utkastare ovan mark på den övre delen?

Tror plåtslagare om man ska vara strikt. Men jag tror en hel del som är lagda för att vara lite mångsidiga kan om de vill. Eftersom det är ett småjobb hade jag prioriterat någon närbelägen så att det inte ska bli en massa körning. Vet du någon lokal som har gott rykte så fråga.
 
Inser att jag behöver förtydliga. De behövs ingen kapning, bara nånsom är starkare än jag, lösningen är lite udda. Stupröret går ner i ett avloppsrör.som jag alltså tror det.är stopp i.
Det vita som sticker upp. Jag vill få upp det svarta ur det vita. Mina klena händer orkar inte.
20240229_162620.jpg
 
Inser att jag behöver förtydliga. De behövs ingen kapning, bara nånsom är starkare än jag, lösningen är lite udda. Stupröret går ner i ett avloppsrör.som jag alltså tror det.är stopp i.
Det vita som sticker upp. Jag vill få upp det svarta ur det vita. Mina klena händer orkar inte.
Visa bifogad fil 140135
Svarta röret borde ha en ihopsättning högre upp? Brukar kunna sitta ett "band" runt som sitter ihop med en kil. Vilken bra förklaring va 😁
 
Inser att jag behöver förtydliga. De behövs ingen kapning, bara nånsom är starkare än jag, lösningen är lite udda. Stupröret går ner i ett avloppsrör.som jag alltså tror det.är stopp i.
Det vita som sticker upp. Jag vill få upp det svarta ur det vita. Mina klena händer orkar inte.
Visa bifogad fil 140135
Jag tror att det (ofta) är monterat så att det inte går att lyfta utan att man lossar på hängrännan.
Man har alltså satt upp det lodräta röret först och sedan lägger man det vågräta ovanpå och det i sin tur är fastklämt i fästen för att ligga kvar på plats.

Vanligtvis behöver du också lossa på de väggfästen som håller röret för att kunna skjuta upp det. Kan vara en kliformad metallbit som ska slås loss. Tror inte det ska behövas en massa muskelstyrka för själva lyftandet, bara allt är fritt.

Men du kan bara lyfta rakt upp, så du behöver väl ändå kapa och ändra när du fått upp röret om du inte ska sätta ner det lika igen? Om du inte har någon bra skarv att dela det i, kan dock vara så att det inte finns utrymme för att dra i sär delarna nerifrån.

Inte så udda, jag har snarlikt. Med böjlig dräneringsslang som krupit upp av tjälen och börjat luta åt fel håll som avlopp. :meh:
 
Hon ringer någon bekant å kommer med goda råd när denne fixar, å bjuder sen på kaffe 😄 snälla grannen kanske?
Fantastiska grannen driver flera företag och har fullt upp. Säljer ved, grösakr och har catering. Samt gör all mat till ett nöjesställe. Så nä, han får vara ifred.

en av de fantastiska sakerna med honom är hans sedvanliga kommentar -det får inte vara snålt.
Tar man catering därifrån har man mat veckan ut. Vedlassen hit är rågade.
 
Fantastiska grannen driver flera företag och har fullt upp. Säljer ved, grösakr och har catering. Samt gör all mat till ett nöjesställe. Så nä, han får vara ifred.

en av de fantastiska sakerna med honom är hans sedvanliga kommentar -det får inte vara snålt.
Tar man catering därifrån har man mat veckan ut. Vedlassen hit är rågade.
Varför bor du ända där borta för då? Sånt där älskar jag att greja med 😁
 
Är 0 av 0 = 0% eller 100%? 😁 Ska visa på procent utförda uppgifter. Det behöver inte gå ihop rent matematiskt, mer av en filosofisk fråga hur man ser på siffror som presenteras

A har 4 uppgifter att utföra, hen har gjort 2, dvs 50% klar
B har 8 uppgifter att utföra, hen har gjort 1, dvs 12,5 % klar
C har 0 uppgifter att utföra den här perioden, hen har gjort 0

Hade frågan varit hur mycket som är kvar att göra hade ju C inte haft något kvar, men nu är frågan istället hur mycket som är klart. Vad har C gjort egentligen? Den har gjort allt den ska göra så så sett är det ju 100% men å andra sidan har den inte gjort någonting så sätter jag 100% ser det ut som om den varit med och utfört uppgifter i praktiken.
 
Är 0 av 0 = 0% eller 100%? 😁 Ska visa på procent utförda uppgifter. Det behöver inte gå ihop rent matematiskt, mer av en filosofisk fråga hur man ser på siffror som presenteras

A har 4 uppgifter att utföra, hen har gjort 2, dvs 50% klar
B har 8 uppgifter att utföra, hen har gjort 1, dvs 12,5 % klar
C har 0 uppgifter att utföra den här perioden, hen har gjort 0

Hade frågan varit hur mycket som är kvar att göra hade ju C inte haft något kvar, men nu är frågan istället hur mycket som är klart. Vad har C gjort egentligen? Den har gjort allt den ska göra så så sett är det ju 100% men å andra sidan har den inte gjort någonting så sätter jag 100% ser det ut som om den varit med och utfört uppgifter i praktiken.
Rent filosofiskt så har C inget att göra, så då får man väl anta att allt redan är utfört, sedan tidigare?
 
Är 0 av 0 = 0% eller 100%? 😁 Ska visa på procent utförda uppgifter. Det behöver inte gå ihop rent matematiskt, mer av en filosofisk fråga hur man ser på siffror som presenteras

A har 4 uppgifter att utföra, hen har gjort 2, dvs 50% klar
B har 8 uppgifter att utföra, hen har gjort 1, dvs 12,5 % klar
C har 0 uppgifter att utföra den här perioden, hen har gjort 0

Hade frågan varit hur mycket som är kvar att göra hade ju C inte haft något kvar, men nu är frågan istället hur mycket som är klart. Vad har C gjort egentligen? Den har gjort allt den ska göra så så sett är det ju 100% men å andra sidan har den inte gjort någonting så sätter jag 100% ser det ut som om den varit med och utfört uppgifter i praktiken.

I frågeställningen så tycker jag det är glasklart 0 eller 100. Men jag skulle nog säga 0% som default. Mest blir definitionen ointressant, när antal uppgifter är noll eftersom den just inte betyder något alls.

Dessutom rent matematiskt har jag aldrig varit med om uppgifter där det är men än en uppgift i en grupp som tar exakt lika lång tid och kraft så logikschemat underkänner jag direkt :-) 1 av 8 har aldrig varit 12,5%.

(I min bransch är det en tumregel att 7 av 8 slutförda innebär att man har ungefär 80% kvar.)
 
Senast ändrad:
Är 0 av 0 = 0% eller 100%? 😁 Ska visa på procent utförda uppgifter. Det behöver inte gå ihop rent matematiskt, mer av en filosofisk fråga hur man ser på siffror som presenteras

A har 4 uppgifter att utföra, hen har gjort 2, dvs 50% klar
B har 8 uppgifter att utföra, hen har gjort 1, dvs 12,5 % klar
C har 0 uppgifter att utföra den här perioden, hen har gjort 0

Hade frågan varit hur mycket som är kvar att göra hade ju C inte haft något kvar, men nu är frågan istället hur mycket som är klart. Vad har C gjort egentligen? Den har gjort allt den ska göra så så sett är det ju 100% men å andra sidan har den inte gjort någonting så sätter jag 100% ser det ut som om den varit med och utfört uppgifter i praktiken.
Jag hade redovisat det med ett streck.
För inget finns att visa för den som inte haft några uppgifter att utföra, varken som avklarat eller kvarvarande.

För vissa tillämpningar kunde jag tänka mig 0 eller 100, men då speciellt motiverat av hur siffrorna praktiskt ska användas sedan. Typ om det ska betalas ersättning till den som får gå in och utföra det kvarvarande som är ogjort så måste den med noll uppgifter redovisas som utfört till hundra procent för att det inte ska bli fel mot systemets syfte.
 
Jag har köpt vaktel ägg till påsk, för att ätas och dom är så söta ^^ men jag klurar på , hur länge ska jag koka dom? Läste 10 min nånstans men tycker det känns länge. Brukar koka mina frukost ägg i ca 8 min och tycker dom brukar bli bra men dom är ju ändå rätt så mkt större 🤔🥚🥚
 
Jag har köpt vaktel ägg till påsk, för att ätas och dom är så söta ^^ men jag klurar på , hur länge ska jag koka dom? Läste 10 min nånstans men tycker det känns länge. Brukar koka mina frukost ägg i ca 8 min och tycker dom brukar bli bra men dom är ju ändå rätt så mkt större 🤔🥚🥚
Vaktelägg är ju ganska mkt mindre än hönsägg så tiden skiljer sig åt en del.
Jag skulle säga 2 minuter för mjuka kokta ägg och 3-4 minuter för hårtkokta ägg.
 

Liknande trådar

Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 038
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
366
Senast: Pilot
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 181
Senast: Badger
·
Fritid Vi tänker oss kanske till Åland i slutet av augusti :). Ingen av oss har varit där, så vi tar tacksamt emot alla tips! Vad gör man, vad...
Svar
0
· Visningar
178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp