Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor II

Bukefalos 30 år!

Oklart eftersom jag fick min av grannen som inte fick det att funka på sina stora hundar.

Men det är en billig laddbar sort, kolla på nätbutiker. Metalltrissa som sliphuvud. Jag har sett den när jag googlat. (inte den på bilden men samma princip) Har en annan till hunden numera när jag stulit hans. :)
Nu har jag beställt en på nätet efter att jag kollat massor med bäst i test. Får den efter helgen. :up:

Jag ska baka bröd. Det står sirap i receptet. När jag googlar finns det flera olika sorters sirap - hur vet man vad som avses?

Jag ska baka bröd. Det står sirap i receptet. När jag googlar finns det flera olika sorters sirap - hur vet man vad som avses?
Som ovan, om det inte är ett grövre eller mörkare bröd. Då kan man ta mörk sirap som ger lite mustigare smak.

Men egentligen är det väl en smaksak. Det går säkert bra att baka småkakor på den mörka också om man vill det (eller bara har den hemma).

Som ovan, om det inte är ett grövre eller mörkare bröd. Då kan man ta mörk sirap som ger lite mustigare smak.

Men egentligen är det väl en smaksak. Det går säkert bra att baka småkakor på den mörka också om man vill det (eller bara har den hemma).
Det är grahamsmjöl - är det mörkt bröd?

Mörk sirap i kolasnittar är mycket gott :) .

Jag igen... (Det finns så mycket kunskap här och tonen är så sansad jämfört med andra forum.) Jag behöver ordna en spång över ett dike, osäker på om det heter så, men en slags bred planka man enkelt och säkert kan kliva på till andra sidan. Trodde i min enfald att det fanns färdiga att köpa men hittar ingen. Så vad gör man när man är ohändig som jag? Köper en stadig dörr och slänger ut? Det är människor som ska ta sig över, inte djur men den behöver vara stabil, bred och viktbärande.

Jag igen... (Det finns så mycket kunskap här och tonen är så sansad jämfört med andra forum.) Jag behöver ordna en spång över ett dike, osäker på om det heter så, men en slags bred planka man enkelt och säkert kan kliva på till andra sidan. Trodde i min enfald att det fanns färdiga att köpa men hittar ingen. Så vad gör man när man är ohändig som jag? Köper en stadig dörr och slänger ut? Det är människor som ska ta sig över, inte djur men den behöver vara stabil, bred och viktbärande.
Köp stadiga plankor och lägg bredvid varandra. Skruva/spika sedan fast "tvärbrädor" (lika långa som dina plankor är breda) uppe och nere på undersidan. Sedan har du en liten "bro" :) .

Köp stadiga plankor och lägg bredvid varandra. Skruva/spika sedan fast "tvärbrädor" (lika långa som dina plankor är breda) uppe och nere på undersidan. Sedan har du en liten "bro" :) .
Hm. Men då ska jag såga (kan inte, har heller ingen såg eller bord för att såga) och snickra (mindre bra på). Finns det inget mer färdigt man kan tänka sig?

Kan du inte köpa några breda reglar? Men om du inte vill skruva ihop dem så blir det ju säkert lite rangligt att ta sig över om de ligger "lösa" bredvid varandra. Annars kanske två av dessa https://www.biltema.se/bil---mc/las...JWeoGgDQteYabExOYKWaRO3cA0FXG0-xoC6RsQAvD_BwE löser problemet hjälpligt?

Kan du inte köpa några breda reglar? Men om du inte vill skruva ihop dem så blir det ju säkert lite rangligt att ta sig över om de ligger "lösa" bredvid varandra. Annars kanske två av dessa https://www.biltema.se/bil---mc/las...JWeoGgDQteYabExOYKWaRO3cA0FXG0-xoC6RsQAvD_BwE löser problemet hjälpligt?
:o Vad är reglar? Alltså jag har noll snickerifixeriskills... Kanske kan jag anlita en snickare som sätter ihop något utifrån mått etc. Jag är lite inne på att köpa en billig dörr och bara lägga ut först 😁

Alltså vad är en laddcykel egentligen? Hur mycket måste batteriet laddas/laddas ur för att det ska vara en cykel?

Om jag laddar min telefon i vardagsrummet och måste byta laddare till en i ett annat rum, blir det en ny laddcykel bara för att jag tar ur en laddare och sätter i en annan? Om jag inte använder telefonen innan jag sätter i den? Om jag använder telefonen några enstaka procent? Eller inte förrän den helt (nästan helt) tömts?

Jag undrar mest för att kunna bevara batterihälsa. Jag är alltid hemma så kan alltid ladda/inte ladda utifrån vad som är bäst för telefonen.

:o Vad är reglar? Alltså jag har noll snickerifixeriskills... Kanske kan jag anlita en snickare som sätter ihop något utifrån mått etc. Jag är lite inne på att köpa en billig dörr och bara lägga ut först 😁
Hur stort ska det vara?
Om du lägger ut två 195x45 bredvid (eller en 220x45) varandra så ska det hålla för att gå över ett normalstort dike.

Köp konstruktionsvirke (C24) så tar det mer vikt. Beroende på marken kan det vara bra för hållbarheten att lägga några sten, betongplattor e.dyl. under för att få upp de lite från backen. Exempel:
https://k-bygg.se/produkt/regel-45x195x5400-c24/7350033932445
https://k-bygg.se/produkt/regel-45x195x5400-c24/7350033932445
https://k-bygg.se/produkt/regel-45x195x5400-impregnerad-ntra-c24/7350033930489

Om det är en bra bygghandel så kan de hjälpa dig att kapa två stycken ifall du kommer när det är lite folk. Det brukar finnas en plats för att handsåga små mängder för kunder som ska få in enstaka brädor/lister i en personbil. Eller köp dig en enklare fogsvans, det lär väl inte vara krav på att kapningen i ändarna blir supersnygg?

Om du söker på ställningstrall så får du upp såna "hyllplan" som används i byggställningar, det kanske kan funka? Jag vet inte hur många stödpunkter de behöver ha dock, inte säkert det bara går att lägga tvärs över.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Israels och USAs krig mot Iran
  • Begreppet Ekonomisk tillväxt
  • Svensk politik 5

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Helt knäckt
  • Svensk politik 9
  • Autistic meltdown

Barn