Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor II

Bukefalos 30 år!

Antar att jag borde veta det men, nix.

Hur är det med antibiotika etc i finskt kött? Danskt, irländskt och tyskt kött undviker jag.
Men finsk??

(finska korvar :d )

Det är väldigt låg användning jämfört med många andra länder i Europa. Jag köper svenskt kött så mycket det går men måste jag välja från ett annat land så ligger Finland bra till sett till kvalitet och djurhållning.

Edit: WWFs köttguide ger grönt ljus vad gäller antibiotika på finskt kött, det är väl ändå helt okej.

Senast ändrad:
Detta är verkligen dumt....
Jag ska på konfirmation imorgon.
Senast det skedde var min egen för typ 50 år sen. Minnena är diffusa.

Är det något särskilt jag ska tänka på? Mer än att inte klä mig i helsvart eller helrött :)

/ateisten

Detta är verkligen dumt....
Jag ska på konfirmation imorgon.
Senast det skedde var min egen för typ 50 år sen. Minnena är diffusa.

Är det något särskilt jag ska tänka på? Mer än att inte klä mig i helsvart eller helrött :)

/ateisten
Nej, inget särskilt att tänka på :) Skulle säga att du kan ha helsvart eller rött om du vill också. Helt och rent räcker gott.

Det kommer vara passager där folk ställer sig upp. Häng med i flowet bara, och är du hindrad av fysiska skäl sitt bara kvar.

Varberg Energi-appen, hur sjutton uppdaterar jag mitt hushåll? Jag vill lägga till elbil och fylla i värmesystem.

Endast för att jag vill se hur vi "står oss" mot likvärdiga hushåll.

När jag skickar tillbaka en reklamerad vara till Sellpy betalar de då bara tillbaka varans pris eller ger de mig varans pris + frakten. Alltså ska jag gå 60 kronor minus på att de skickat en trasig vara, eller inte?

Ska bestämma ifall jag ska acceptera deras förslag om halva priset och försöka laga (med oklar utgång). Men pga. ovan fråga är det oklart för mig vilket belopp det i praktiken handlar om att ta ställning till, ifall fraktpengarna så att säga redan är borta eller inte.

När jag skickar tillbaka en reklamerad vara till Sellpy betalar de då bara tillbaka varans pris eller ger de mig varans pris + frakten. Alltså ska jag gå 60 kronor minus på att de skickat en trasig vara, eller inte?

Ska bestämma ifall jag ska acceptera deras förslag om halva priset och försöka laga (med oklar utgång). Men pga. ovan fråga är det oklart för mig vilket belopp det i praktiken handlar om att ta ställning till, ifall fraktpengarna så att säga redan är borta eller inte.
Vid reklamation har näringsidkaren alltid stått för frakten när jag har reklamerat. Jag har dock inte köpt från sellpy (för dåligt rykte enligt mig). Men jag har svårt att se att de kan ta betalt för frakt när varan är felaktig.

Edit: här bör du hitta svaret, dvs "Har du råkat ut för fel på en vara ska säljaren stå för merkostnader som uppstått till följd av den felaktiga varan. Säljaren ska alltså stå för returfrakten (KKöpL 30§)".
https://lawline.se/answers/vem-star-for-returfrakten-vid-en-felaktig-vara-reklamation

https://intercom.help/sellpy/sv/articles/408058-hur-gor-jag-en-retur-eller-reklamation#h_8f8d571272

Screenshot_2026-07-19-14-13-42-511_com.android.chrome-edit.webp

Jag letar efter en vanlig svart hink, med svart lock. Hur svårt kan det vara att få tag på svarta plastlock egentligen? :confused:

(Helst 5, max 10 liter.)

Kan man måla femlitersdunkar?

(Ska samla sjövatten för att tvätta håret i, och det kommer vara kallt :crazy: så jag vill att det ska värmas så mycket som möjligt i solen över dagen.

Har ingenstans att hänga en campingsdusch, annars hade det varit en möjlig lösning, men jag behöver hinkarna till annat också så det vore bra att slippa packa fler prylar än nödvändigt.)

Vid reklamation har näringsidkaren alltid stått för frakten när jag har reklamerat. Jag har dock inte köpt från sellpy (för dåligt rykte enligt mig). Men jag har svårt att se att de kan ta betalt för frakt när varan är felaktig.

Edit: här bör du hitta svaret, dvs "Har du råkat ut för fel på en vara ska säljaren stå för merkostnader som uppstått till följd av den felaktiga varan. Säljaren ska alltså stå för returfrakten (KKöpL 30§)".
https://lawline.se/answers/vem-star-for-returfrakten-vid-en-felaktig-vara-reklamation
Jag grävde vidare och hittade annat på Lawline + att de ändrat paragraferna...

Så via det kom jag nu fram till att det i samband med rätten att häva köp etc. står att säljaren ansvarar för kostnaderna i samband med det - dvs. den direkta kostnaden för returfrakten.

Sedan står det separat om skadeståndsansvar som inkluderar indirekt skada. '
"Konsumenten har rätt till ersättning för den skada han eller hon lider genom att näringsidkaren är i dröjsmål eller varan är felaktig, om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet eller felet beror på ett hinder utanför näringsidkarens kontroll." (KköpL 6:1)
Vilket rimligen min betalade frakt för "ingenting" måste vara.

Det tolkar jag som att det är först om jag kräver ersättning som de behöver hantera den frågan. Och vi kan väl vara ense om att Sellpy inte hör till de butiker som på rutin skulle ersätta detta på eget initiativ. Och är en trolig förklaring till att de helt låter bli att beröra den saken i sin konsumentinformation.

Så nu blir det skicka tillbaka och bevaka kontot samt strula med dem...

Jag letar efter en vanlig svart hink, med svart lock. Hur svårt kan det vara att få tag på svarta plastlock egentligen? :confused:

(Helst 5, max 10 liter.)

Kan man måla femlitersdunkar?

(Ska samla sjövatten för att tvätta håret i, och det kommer vara kallt :crazy: så jag vill att det ska värmas så mycket som möjligt i solen över dagen.

Har ingenstans att hänga en campingsdusch, annars hade det varit en möjlig lösning, men jag behöver hinkarna till annat också så det vore bra att slippa packa fler prylar än nödvändigt.)
Måste det vara just hinklock? Fungerar det inte lika bra med svart plast - typ sopsäck?
Svart hink köpte jag för några dagar sedan på Dollarstore.

Varför blir tånaglarna tjockare med åren och svåra att klippa? Mina är stenhårda så jag har övergått till tång för att få bukt med dem men det är ju inte det smidigaste och jag har inte råd att gå på fotvård varje gång jag behöver klippa dem. Nej, jag har inte svamp och byter skor flera gånger beroende på vad jag ska göra. Naglarna på händerna är däremot ofta trasiga då jag ofta i synnerhet så här års slarvar med att använda handskar när jag jobbar med verktyg, i stallet eller i trädgården. :meh:

Varför blir tånaglarna tjockare med åren och svåra att klippa? Mina är stenhårda så jag har övergått till tång för att få bukt med dem men det är ju inte det smidigaste och jag har inte råd att gå på fotvård varje gång jag behöver klippa dem. Nej, jag har inte svamp och byter skor flera gånger beroende på vad jag ska göra. Naglarna på händerna är däremot ofta trasiga då jag ofta i synnerhet så här års slarvar med att använda handskar när jag jobbar med verktyg, i stallet eller i trädgården. :meh:
Upplever samma irriterande faktum. .
Min räddning är en kloslip för hund :up: Tar av hättan pch använder bara trissan.
1784621468411.webp

Jag har funderat i samma banor, var har du köpt din?
Oklart eftersom jag fick min av grannen som inte fick det att funka på sina stora hundar.

Men det är en billig laddbar sort, kolla på nätbutiker. Metalltrissa som sliphuvud. Jag har sett den när jag googlat. (inte den på bilden men samma princip) Har en annan till hunden numera när jag stulit hans. :)

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Israels och USAs krig mot Iran
  • Begreppet Ekonomisk tillväxt
  • Svensk politik 5

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat