Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Bukefalos 30 år!

Jag brukar försöka tänka såhär: hur skulle ett mänskligt barn (2-10 år beroende på individen) reagera, tänka, och känna? Det är ju på den kognitiva nivån som hästar är.

Sprayflaskan är som att bli duschad när man inte gillar det, eller kanske till och med att få en spruta eller något annat obehagligt.

Ett litet barn skulle känna sig bättre när dom själva får säga "ok kör", men bara inom en viss gräns av rädsla. Är dom svinrädda blir det bara ännu värre av att dessutom lägga över ansvar av ett val på dom.

Man kan lirka, ge alternativ (djur kan lära sig "this or that"), eller på ett så skonsamt sätt som möjligt göra det ändå (under en viss tröskel dock), eller så kan man hitta andra alternativ.

Jag tycker att tråden om att duscha bebis/barn som är aktiv just nu är en nyttig jämförelse.

Jag älskar liknelsen med barn!
Använder den ofta för egen del, också för att min moraliska kompass ska vara rimlig. Vi måste utsätta hästarna för en del (liksom barn, t ex kan man bli trött och hungrig, och man kan tvingas ta en spruta eller ha tråkigt) men det måste ske på ett schysst sätt (förstå så mycket som möjligt av situationen de är i, förbereda det man kan, göra obehagliga saker så lätta och snabba som möjligt, förstärka och berömma efteråt. OCH man skulle aldrig slå en 4-åring för att den rycker åt sig armen när sprutan ska tas. Kanske att man måste hålla fast, men man tröstar och gör det utan smärta eller våld)

Hur började du rent konkret då? För jag antar hon först ville gå därifrån/sparka när du höll fram sprayflaskan? Tror det kan vara en bättre lösning för oss just nu iaf, kan testa att försöka motbetinga också.

@skiesabove Intressant tanke! Alltså huruvida han kunde ha ett önskemål om tid emellan (jag gav honom inte direkt den möjligheten). Tyvärr var det här väldigt tydligt att han bara inte ville egentligen, han stänger liksom helt av och tar inte en godis öht väldigt snabbt 😅
Jag bara började och gjorde precis som jag gör nu. Tror det tog ca 2-3 gånger bara innan hon slutade protestera.

Jag tror inte hon gör våld på sig själv för att få godiset lr slutat protestera för hon vet att jag inte kommer sluta just för att jag har provat båda dessa metoder (i längre tid än bara några dagar) utan någon som helst framgång tidigare.

DOCK vet jag inte om det skulle fungera lika bra på en häst som faktiskt tycker det är väldigt läskigt snarare än obehagligt. Upplever att hon bara tycker det är obehagligt och hon har alltid varit tydlig med att säga vad hon tycker. 😅

Jag vet inte om det är frågan om mer eller mindre matmotiverad, utan snarare att sprayen (eller vad man nu jobbar med) är mer eller mindre aversiv? Jag skulle i alla fall utgå från att situationen i så fall är så pass aversiv att mat inte ska blandas in. I det läget får man ju hantera måste-situationer på ett annat sätt där man inte ger något val, men har man möjlighet kan man säkert använda mat för att motbetinga om man börjar på en nivå där stimulit inte är aversivt alls. Det är oftast där det faller, att man börjar träna med ett aversivt stimulus som hästen får lära sig att stå ut med; men motbetingning sker bara om stimulit hela tiden upplevs neutralt eller positivt. Små steg alltså.

Intressant! Är hästar olika mycket matmotiverade? Och hur egentligen? Jag har ju bara tänkt att de är det. Min häst upplever jag som inte, om han står och vilar får man liksom truga in en morotsbit tex.

Men precis som du skriver så är han oerhört skeptisk. Det krävs inte mycket för att han ska gå in i freeze/flight och tyvärr har han ju befunnit sig där en väldigt stor del av sitt liv. Första träningarna med R+ handlade liksom bara om att han skulle våga bli matad för han trodde hela tiden det fanns en baktanke med ett krav.

Ska helt klart fundera på motbetingning i alla fall!

Så tänker jag med, min andra häst är NOLL procent matmotiverad. Hon kan äta godis för att jag ger henne men det är nästan som om hon gör mig en tjänst. Hon ser inte alls godis som en förstärkning och är därför mer svårtränad med förstärkningar.

(godisgrisen är då mer lätt tränad till en viss gräns, men finns gott om situationer där möjligheten till en belöning blir alldeles för stressande för honom med. T ex fungerar han inte så bra med klicker, medan stoet som inte gillar godis faktiskt är ganska träningsbar med klicker. Förstärkningen godis betyder inte mycket men ”klick” för att beteendet var det önskade verkar ändå förstärkande och inte stressande?)

Så intressant! Gillar hon tydligheten om vad som önskas tror du?

Jag bara började och gjorde precis som jag gör nu. Tror det tog ca 2-3 gånger bara innan hon slutade protestera.

Jag tror inte hon gör våld på sig själv för att få godiset lr slutat protestera för hon vet att jag inte kommer sluta just för att jag har provat båda dessa metoder (i längre tid än bara några dagar) utan någon som helst framgång tidigare.

DOCK vet jag inte om det skulle fungera lika bra på en häst som faktiskt tycker det är väldigt läskigt snarare än obehagligt. Upplever att hon bara tycker det är obehagligt och hon har alltid varit tydlig med att säga vad hon tycker. 😅

Jag känner mig inspirerad nog att testa 😁

Intressant! Är hästar olika mycket matmotiverade? Och hur egentligen? Jag har ju bara tänkt att de är det. Min häst upplever jag som inte, om han står och vilar får man liksom truga in en morotsbit tex.

Men precis som du skriver så är han oerhört skeptisk. Det krävs inte mycket för att han ska gå in i freeze/flight och tyvärr har han ju befunnit sig där en väldigt stor del av sitt liv. Första träningarna med R+ handlade liksom bara om att han skulle våga bli matad för han trodde hela tiden det fanns en baktanke med ett krav.

Ska helt klart fundera på motbetingning i alla fall!
Jag tänker att en häst som inte är matmotiverad kommer att svälta ihjäl! Men att kunna äta i alla situationer är en helt annan sak. Många hästar blir ju tillrättavisade i samband med att de frågar efter mat, det kan finnas aversiver mer eller mindre uttalat etc. Men mat i sig borde ju gå ner i någon form. :)

Klart det går att tävla! Jag tävlar ju, och mina hästar får bestämma rätt mycket saker själva (och de springer inte och bajsar, det är helt orimligt ok du frågar dem ;) men det händer sällan på tävling med för de föredrar att bajsa utan ryttare på ryggen och på en plats som är bra för en toalett. Tror vi haft en enda toa paus på tävling på alla år). Men då får man lägga sitt eget behov av att få högst poäng åt sidan och acceptera att det kanske blir lägre poäng. Dvs man blir kanske inte världsmästare med den inställningen men det skulle vi knappast ha blivit oavsett :D

Ja, det mesta kring tävling kommer nog handla om min acceptans… Bara en sån sak som att vi är anmälda till tävling men hästen säger nej tack till att gå in i transporten.

Sen är jag lätt tveksam till att lyckas bygga så lång duration som en dressyrtävling kräver, men jag tänker att jag alltid kan bli överbevisad. ;)

Diskuterade faktiskt att Storm hade blivit en riktigt bra tävlingsponny om hon bara velat bli selad. Hon älskar att åka iväg på äventyr och hon älskar ännu mer att vara i centrum. Får kanske bli nån utställning nästa år…

Apropå tävling var det ett lite skämtsamt resonemang (men också lite allvar) i ”Sveriges sämsta hästpodd” om att om vi vill påstå att hästar gillar att hoppa hinder så borde vi rimligen kunna hoppa över laserhinder med dem. På så vis gör det inte ont att riva och då skulle bara hästar som verkligen älskar hoppa över hinder vinna tävlingen 😅

Det är såklart en utopi idag att vi skulle förändra det mest populära tävlingsmomentet vi har (och där det handlar om miljoner i prispengar) ,em den där tanken har fastnat helt i min hjärna. Det finns definitivt risker med det, man kan barrera hästar (lura dem hoppa genom en laser och slå på benen t ex) så det är inte säkert hästvälfärden blir bättre. Men skulle hästarna vi säger älskar att hoppa fortfarande hoppa över hinder om de visste att det gick lik bra att hoppa eller springa igenom dem?
Vad tror ni?

Så intressant! Gillar hon tydligheten om vad som önskas tror du?
Jag har så svårt att förklara den hästens mentalitet, hon är helt underbar men samtidigt den absolut svåraste häst jag har haft. Det är också märkligt hur hon kunnat vara framgångsrik i dressyr för det är den minst ”lydiga” häst jag haft med :D
Men det var enorm skillnad mellan mina två just med klicker och targets, hon löste dem direkt (och B är rätt svår, han är lättare träna med andra metoder för mig). Och hon har uthållighet i övningarna och gör dem om och om igen, trots att belöningen (godis) är rätt ointressant för henne.

Apropå tävling var det ett lite skämtsamt resonemang (men också lite allvar) i ”Sveriges sämsta hästpodd” om att om vi vill påstå att hästar gillar att hoppa hinder så borde vi rimligen kunna hoppa över laserhinder med dem. På så vis gör det inte ont att riva och då skulle bara hästar som verkligen älskar hoppa över hinder vinna tävlingen 😅

Det är såklart en utopi idag att vi skulle förändra det mest populära tävlingsmomentet vi har (och där det handlar om miljoner i prispengar) ,em den där tanken har fastnat helt i min hjärna. Det finns definitivt risker med det, man kan barrera hästar (lura dem hoppa genom en laser och slå på benen t ex) så det är inte säkert hästvälfärden blir bättre. Men skulle hästarna vi säger älskar att hoppa fortfarande hoppa över hinder om de visste att det gick lik bra att hoppa eller springa igenom dem?
Vad tror ni?

Mtp den där studien som visade att inte ens de hoppavlade hästarna valde att hoppa högre än 50 cm, så är det väl tveksamt.

Samtidigt är jag övertygad om att Ariel tyckte bland det bästa som fanns var att ”flyga” med matte. :heart Men då hoppade vi aldrig högre än en meter och hon rev ytterst sällan.

Jag tänker att de flesta hästar inte skulle hoppa om de insåg att det gick att springa igenom. Men träningen på elitnivå skulle nog handla om att de inte skulle inse det…

Jag är sååååå taggad på att testa både belöningspucken och scent work. :love: Nu är grejerna på väg hem till mig. Ser så snyggt ut med vinrött också.

IMG_7551.webp

Jag är sååååå taggad på att testa både belöningspucken och scent work. :love: Nu är grejerna på väg hem till mig. Ser så snyggt ut med vinrött också.

Visa bifogad fil 171732
Det är så roligt att folk äntligen fått upp ögonen för scentwork!
Höll ju på mycket med det med min gamla häst för typ tre år sedan när boken just kommit ut, men har inte blivit så mycket sedan han gick bort. Men det är så spännande att se hur hästarna utvecklas av det. 😊

Det är så roligt att folk äntligen fått upp ögonen för scentwork!
Höll ju på mycket med det med min gamla häst för typ tre år sedan när boken just kommit ut, men har inte blivit så mycket sedan han gick bort. Men det är så spännande att se hur hästarna utvecklas av det. 😊

Jag gillade verkligen hur hästarna rörde sig när de sökte. Storm hamnar lätt i hög hals = spänd ländrygg naturligt, så allt som kan få henne att jobba genom kroppen avslappnat lång och låg är jag för. Hon gör det oftast över bomserier och när vi jobbar fritt följ men det skulle vara toppen att hon gör det utan att jag är med och stör. :)

Jag gillade verkligen hur hästarna rörde sig när de sökte. Storm hamnar lätt i hög hals = spänd ländrygg naturligt, så allt som kan få henne att jobba genom kroppen avslappnat lång och låg är jag för. Hon gör det oftast över bomserier och när vi jobbar fritt följ men det skulle vara toppen att hon gör det utan att jag är med och stör. :)
Verkligen!
Min häst älskade det. Men det tog tid att lära in det, efter träning 2-3 dagar i veckan under ett halvår kunde han spåra typ 20 meter. Man får ha tålamod! 😊

Jag är jättesugen på att testa FluentPet/kopior till min shettis. Jag följer Elsie och Flounder (katter) på insta, och dom kan väldigt många ord.

Tror inte att någon provat lära hästar ordknappar, men det borde vara lätt, åtminstone för matrelaterade ord 😅.

Jag är jättesugen på att testa FluentPet/kopior till min shettis. Jag följer Elsie och Flounder (katter) på insta, och dom kan väldigt många ord.

Tror inte att någon provat lära hästar ordknappar, men det borde vara lätt, åtminstone för matrelaterade ord 😅.

Jag ser bara framför mig hur Storm står vid den och trycker morot, morot, morot med nosen tills hon tröttnar på mig och slår till tangentbordet med hoven. :rofl:

Ponnyn hemma igen, vi klickar "träns" och "grimma" (insåg hur bra det var när han inte gick att fånga på betet 🤪).
Måste på något sätt ta tag i att han inte gillar att bli borstad också. Ska se om jag kan boka en träning för just nu är det inte alls kul (eller jag undviker att borsta helt enkelt..)

Ponnyn hemma igen, vi klickar "träns" och "grimma" (insåg hur bra det var när han inte gick att fånga på betet 🤪).
Måste på något sätt ta tag i att han inte gillar att bli borstad också. Ska se om jag kan boka en träning för just nu är det inte alls kul (eller jag undviker att borsta helt enkelt..)
Lite spin off men är det med alla borstar? Jag hade en som hatade det tills jag av en slump insåg att supermjuka borstar med äkta tagel var the shit för honom. Räckte inte med bara mjuk eller bara tagel utan kombinationen

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • Adventskalendertråden 2026!
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur