Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Bukefalos 30 år!

Som företeelse är väl det där helt fine, tycker jag. Tror absolut inte att hästen "lider" av att ha blivit lastad med R- istället för R+ och så länge hästen inte far illa har jag inte några som helst synpunkter.

Som "sociala-medier-fenomen" är det väl lite en annan sak - jag tycker att väldigt många som profilerar sig som R+ är oerhört kategoriska i sitt sätt att se på alla andra tränare (inklusive dem som använder R+ på något annat sätt än de själva) och flera verkar arbeta hårt på att skapa så stor distans som möjligt mellan sig själva - som gör rätt - och "vanliga hästmänniskor" - som gör fel. Och i det perspektivet blir ju det här litegrann som om man propagerar för renlärig veganism utåt, men i hemlighet grillar sig en entrecote på fredagskvällen...

Ett rimligt förhållningssätt kan jag tycka vore att arbeta för hästvänlig träning och hänsyn till djuret oavsett om inlärningsmetoden är R+ eller R-. Och då spelar det ju plötsligt inte så stor roll om en R+ tränare tar hjälp av en R- tränare så länge tillvägagångssättet är schysst mot hästen. Och jag kan ha stor förståelse för att man bara lär ut "sin egen" metod till sina elever eftersom det är den man förhoppningsvis är duktig på. :)

Det där med polariseringen tränare emellan tycker jag är svår. Jag bytte tränare då jag upplevde att jag inte fick det stöd/tydlighet som jag kände att jag behövde.

Min första tränare hade en toppenbra grundutbildning som verkligen gjorde mig trygg i pausträning och in och ut ur paus. Men sen blev det så flummigt (eller hur jag nu ska skriva) så jag förstod inte hur vi kunde utvecklas vidare. Utan det blev mest bara mer in och ut ur paus för det var konkret för oss.

Nuvarande tränare har en tydlig utbildningstrappa över hur man går framåt mot olika mål, där paus är själva grunden och därefter kommer hovtarget, nostarget, fritt följ och parkering innan man går vidare till nästa nivå. Det blir mycket tydligare för mig som elev.

Men gamla tränaren hör av sig ibland om kurser eller att gå tillbaka till den grupp hon har. Jag får dåligt samvete över att ha bytt, fast jag var tydlig med varför.

Sen tycker jag det är knepigt när det är så vansinnigt dyrt hos vissa tränare, man måste prenumerera varje månad och ffa att det är ”enda chansen att gå med i år”. Den hetsen kring att man måste hoppa på nu annars är det för sent ogillar jag skarpt. Nuvarande tränare har också ungefär så, men istället billigare prova på ett par månader och sen stängs det för terminen. Det känns mer okej om än inte helt bra.

Ja så kan det visst vara. Jag blir bara lite trött på hur polariserad diskussionen blir. Men jag kanske kan tänka att be någon om hjälp är ju ett första steg att se ett annat perspektiv.
Ja, jag blir också väldigt trött på den polariserade diskussionen och hoppas väldigt mycket på att man kan be om hjälp "från andra sidan" helt öppet utan att behöva hymla med det - vet inte hur det var med den saken i ditt exempel?

Har också för mig att jag läst/hört om en studie som pekade mot att det "bästa för hästen" är en blandning av R+ och R- med anpassning efter situation och det indikerar ju också att vi borde luckra upp gränserna och lära av varandra.

Ja och som jag förstår så var det en ganska trygg häst som inte hade några trauman utan bara inte ville gå på transporten.

Om jag spekulerar så tänker jag att en sån häst kan få ett väldigt självförtroende och självbestämmande om den enbart tränas R+. Vilket kan bli komplicerat i vissa fall.

Att läsa av hästar och veta vad som behövs i situationen är verkligen jättesvårt och ja min tränare är otroligt duktig på det. Jag själv är jätteglad för vad jag lärt mig och hur jag använt det på min häst. Men vissa saker har jag inte lyckats med. Tex inför morgondagens vaccination så har jag införskaffat både plegicil och emblakräm. Att bli stucken av en främling är att korsa en gräns för vad min häst anser ok. Och jag vill inte ha en skadad veterinär på mitt samvete.

Hehe sen finns ju också faktorn att det är mycket lättare att hålla sig känslomässigt neutral med andras hästar än sin egen när det gäller lastning...

Men visst är det absolut så, att tränar man R+ och samtycke och hästen säger nej... Då är det ju nej liksom.

Det är därför jag personligen alltid tränat kombinerat, helt enkelt för att vissa moment är inte frivilliga, och tryck/eftergift behöver dom kunna för att kunna bli hanterade av andra om något händer med mig i en skarp situation.

Jag ogillar skarpt när man använder R+ när det inte egentligen finns en valmöjlighet, det blir oskönt när man ska positivt betinga att hästen ska gå med på att bli överkörd. Då är det betydligt bättre att använda R- med inställningen "jag hör vad du säger, men nu är det det här vi ska göra".

Man kan absolut motkonditionera med R+ i själva träningen, men i en skarp lastningssituation så finns inte alternativet för hästen att säga nej. Och då måste tryck/eftergift sitta.

Hehe sen finns ju också faktorn att det är mycket lättare att hålla sig känslomässigt neutral med andras hästar än sin egen när det gäller lastning...

Men visst är det absolut så, att tränar man R+ och samtycke och hästen säger nej... Då är det ju nej liksom.

Det är därför jag personligen alltid tränat kombinerat, helt enkelt för att vissa moment är inte frivilliga, och tryck/eftergift behöver dom kunna för att kunna bli hanterade av andra om något händer med mig i en skarp situation.

Jag ogillar skarpt när man använder R+ när det inte egentligen finns en valmöjlighet, det blir oskönt när man ska positivt betinga att hästen ska gå med på att bli överkörd. Då är det betydligt bättre att använda R- med inställningen "jag hör vad du säger, men nu är det det här vi ska göra".

Man kan absolut motkonditionera med R+ i själva träningen, men i en skarp lastningssituation så finns inte alternativet för hästen att säga nej. Och då måste tryck/eftergift sitta.
Tack för en bra förklaring :)

Nu har jag en ny utmaning med Storm. Tog fram plufsig och tränade i boxen då det regnade ute (Storm hatar regn). Hon är helt övertygad om att det är krafsande på mattan jag vill att hon ska göra. Så hon hamnar i en utsläckningskaskad och jag försöker vara snabb med klickern…

Vi fick till det okej på slutet av passet, men det finns helt klart mer att jobba med. Längtar så efter flytten för sen kommer det vara mycket lättare att träna på ridbanan.

Jag hade veterinären här igår för årliga vaccinationer. Tyvärr är min ordinarie vet sjukskriven så jag fick ringa ut distriktet. Jag gav plegicil en timme innan de skulle komma och jag tyckte inte att hon kändes lugnare. När jag skulle raka halsen för embla plåstret så började hon steppa och stressa men så plötsligt så var det som om hon kom ihåg vår träning.

Vi har tränat på att jag håller något mot halsen och när hon slappnar av så klickar jag, tar bort trycket och ger godis. Så med den tekniken lyckades jag raka en ruta och sätta på emblaplåstret. När veterinären kom började hon också steppa men igen fick hon för sig att stå still, fick sprutan och blev klickad och fick godis. Eftersom jag hade satt på emblaplåster så kände hon inget stick. Så summa sumarum så upplevde jag att hon var en aningens lugnare men absolut mer kommunikativ vilket var positivt :) Det blev en jättebra träningssituation.

Nu har lille Tornado bott hos mig i ett halvår och han är ju tyvärr den av hästarna som kommer lite i kläm med sysselsättning när tiden inte räcker till. Men planen har ändå varit att han får ha en helt kravlös tillvaro tills han blir trygg i miljön här, jag vet ju inte riktigt hans historia mer än att han har åkt runt en del fram till att han såldes till mig. Och att det inte funkat att rida honom. Men har ändå planerat för att träna honom a la liberty och vid hand så gott det går och sedan känns det inte så viktigt om det blir något försök med ridningen igen eller inte.

Han har varit genomgående snäll och lätthanterad men liksom lite avtrubbad och inte särskilt engagerad när jag introducerat med klicker och godisbelöningar. Sedan är jag förstås van vid två hyperengagerade hästar som vill träna massor och som jag mest behövt jobba för att dämpa energin på. Så kontrasten blir ju större mot dem.

Men har gärna velat se lite mer uttryck och kommunikation hos Tornado också. Och idag fick jag det!

Efter långt uppehåll sedan senaste paddockbesöket så var han nu mycket mer intresserad av att försöka tolka mina hjälper rätt för att få sitt beröm och sin belöning. Samt att trots färskt lockande gräs i hörnen och några kanter, så var han mest fokuserad på att umgås med mig och vad vi skulle göra tillsammans. Kanske trivs Tornadon extra bra när det blåser så här mycket, men det känns i alla fall jättekul och peppande att försöka prioritera mer övningar med honom också! Inte minst för att få honom mer bekväm i att uttrycka sig och kommunicera tidigt även när han blir osäker eller rädd.

IMG_6705.webp

Nu har lille Tornado bott hos mig i ett halvår och han är ju tyvärr den av hästarna som kommer lite i kläm med sysselsättning när tiden inte räcker till. Men planen har ändå varit att han får ha en helt kravlös tillvaro tills han blir trygg i miljön här, jag vet ju inte riktigt hans historia mer än att han har åkt runt en del fram till att han såldes till mig. Och att det inte funkat att rida honom. Men har ändå planerat för att träna honom a la liberty och vid hand så gott det går och sedan känns det inte så viktigt om det blir något försök med ridningen igen eller inte.

Han har varit genomgående snäll och lätthanterad men liksom lite avtrubbad och inte särskilt engagerad när jag introducerat med klicker och godisbelöningar. Sedan är jag förstås van vid två hyperengagerade hästar som vill träna massor och som jag mest behövt jobba för att dämpa energin på. Så kontrasten blir ju större mot dem.

Men har gärna velat se lite mer uttryck och kommunikation hos Tornado också. Och idag fick jag det!

Efter långt uppehåll sedan senaste paddockbesöket så var han nu mycket mer intresserad av att försöka tolka mina hjälper rätt för att få sitt beröm och sin belöning. Samt att trots färskt lockande gräs i hörnen och några kanter, så var han mest fokuserad på att umgås med mig och vad vi skulle göra tillsammans. Kanske trivs Tornadon extra bra när det blåser så här mycket, men det känns i alla fall jättekul och peppande att försöka prioritera mer övningar med honom också! Inte minst för att få honom mer bekväm i att uttrycka sig och kommunicera tidigt även när han blir osäker eller rädd.

Visa bifogad fil 183597

Han låter en hel del som min Pål. Honom har det tagit långt tid för mig att lära mig hur han uttrycker sig och även för honom att förstå att det ”bara” krävs att han duttar på en kon så får han belöning.

Så himla roligt att det börjat hända saker. Tålamod och tid gör mycket. :)

Hade ett så himla roligt pass med Pål ikväll. Lös på ridbanan med väldigt god pausmat och plufsig med som ”jobb”. Det är andra gången nånsin han träffar på mattan och han gick så självklart upp på den och stod lugnt. :heart

Gjorde två repetioner och sen lite fritt följ blandat med inkallning runt ridbanan. Just nu leker vi mest utan särskilt mycket struktur, men det är avslappnat och han tycker det är så roligt! Han vill alltid gå in på ridbanan när man går förbi.

Jag ska bara våga träna längre pass… Är så himla inlärd att det ska vara superkorta pass (förra tränaren) medan mina nya tränare gärna tränar längre pass (givetvis med många pauser). En vanesak tänker jag. Mina pass är max 10 min inklusive paus.

Fick fö feedback från tränarna kring stillastående vid uppsittningsrampen. Blev så glad när jag fick höra att jag visst får prata med hästen! Har kämpat och kämpat med att inte prata, men det känns så fel. Nu fick jag förklarat för mig att hästarna lär sig vad som bara är ”matte pratar” och vad som är en röstsignal. Så nu tränar jag vidare på mitt sätt. :)

De var även nöjda med hur avspänd Pål var vid rampen, men ville att jag förtydligade med en matta också, samt kanske inte alltid hade mat i byttan, utan fyllde på lite då och då. Så det ska jag testa.

Min tränare hade Q&A om ridning i tisdags där man hade möjlighet att skicka in klipp för att få feedback. Egentligen ogillar jag att prata om min träning inför en grupp av människor, men eftersom jag vill ha tips från min tränare om hur vi kommer vidare i ridningen skickade jag in ett klipp ändå:nailbiting:

Visst var det lite läskigt men fick väldigt bra feedback från henne! Hon tyckte att jag ska börja träna på kedjor. Jag har tyckt att kedjor låter väldigt avancerat men hon övertygade mig om att jag och min häst är redo för det.

Så i onsdags gjorde vi ett försök på att bygga en kedja med halt - gå till targetpinne. Har haft lite svårt för konceptet med kedjor. Tycker det känns som att jag lurar hästen när jag ger signal för ett annat beteende istället för belöning, men det kändes inte riktigt så när jag tränade.

Någon annan som har tränat in kedjor?

Min tränare hade Q&A om ridning i tisdags där man hade möjlighet att skicka in klipp för att få feedback. Egentligen ogillar jag att prata om min träning inför en grupp av människor, men eftersom jag vill ha tips från min tränare om hur vi kommer vidare i ridningen skickade jag in ett klipp ändå:nailbiting:

Visst var det lite läskigt men fick väldigt bra feedback från henne! Hon tyckte att jag ska börja träna på kedjor. Jag har tyckt att kedjor låter väldigt avancerat men hon övertygade mig om att jag och min häst är redo för det.

Så i onsdags gjorde vi ett försök på att bygga en kedja med halt - gå till targetpinne. Har haft lite svårt för konceptet med kedjor. Tycker det känns som att jag lurar hästen när jag ger signal för ett annat beteende istället för belöning, men det kändes inte riktigt så när jag tränade.

Någon annan som har tränat in kedjor?
Vi tränar mycket kedjor och sekvenser. Jag tror att de flesta har lite andan i halsen över det i början :D men det brukar gå jättebra. Om man tänker efter så har man oftast en hel del små kedjor redan, de brukar ha en tendens att uppstå här och var av sig själv! Kedjor är kanon för att få duration på saker, för att förstärka beteenden med och bara för att de är lite kul att hålla på med, så kör på säger jag. :)

Det som däremot kan vara svårt - framför allt om man har tänkt bygga en mer självständig kedja - är att ha ett beteende som inte har ett tydligt avslut inne i kedjan. Så att gå från halt till något annat kan vara lite svårare eftersom det inte finns något som tydligt berättar för hästen när den är klar med halten. Men är det signaler inne i kedjan som ger information så är det ju mindre känsligt förstås.

Vi tränar mycket kedjor och sekvenser. Jag tror att de flesta har lite andan i halsen över det i början :D men det brukar gå jättebra. Om man tänker efter så har man oftast en hel del små kedjor redan, de brukar ha en tendens att uppstå här och var av sig själv! Kedjor är kanon för att få duration på saker, för att förstärka beteenden med och bara för att de är lite kul att hålla på med, så kör på säger jag. :)

Det som däremot kan vara svårt - framför allt om man har tänkt bygga en mer självständig kedja - är att ha ett beteende som inte har ett tydligt avslut inne i kedjan. Så att gå från halt till något annat kan vara lite svårare eftersom det inte finns något som tydligt berättar för hästen när den är klar med halten. Men är det signaler inne i kedjan som ger information så är det ju mindre känsligt förstås.
Andan i halsen är det verkligen 😅 Min tränare har en föreläsning om kedjor som jag lyssnade på när jag började träna för henne och tänkte - det där låter avancerat. Lyssnade på den i helgen igen och egentligen låter det inte så avancerad, så nu är jag taggad på att börja testa kedjor.

Min lilla kedja med halt - gå till pinne är inte självständigt utan med signal. Vi har nog inte tillräckligt med förstärkta beteenden för att göra en självständig kedja i dagsläget.

Andan i halsen är det verkligen 😅 Min tränare har en föreläsning om kedjor som jag lyssnade på när jag började träna för henne och tänkte - det där låter avancerat. Lyssnade på den i helgen igen och egentligen låter det inte så avancerad, så nu är jag taggad på att börja testa kedjor.

Min lilla kedja med halt - gå till pinne är inte självständigt utan med signal. Vi har nog inte tillräckligt med förstärkta beteenden för att göra en självständig kedja i dagsläget.
Jag förstår precis, jag tyckte det kändes enormt när jag skulle testa i början! Men när alla hästarna bara ryckte på axlarna och körde på som ingenting så började jag inse att det nog är görbart ändå. :D Självständiga kedjor är ändå det vi gör minst, det kräver ju en massa mer av uppbyggnad, men signalerna från människan brukar ändå bli mindre viktiga efterhand som man upprepar kedjan, märker man. :)

Just det där att kedjor uppstår lite här och var "av sig själva" tycker jag är roligt, man upptäcker ibland att man har en som man inte visste om.

Intressant att träna tre ganska olika hästar efter varandra i paddocken idag: Dominus som borde ha varit trött efter en runda i ny terräng med nytt sällskap igår: i stället var han superenergisk, han älskar verkligen detta med klickerträningen och att få tänka ut och visa upp saker. Han fick träna galoppfattningar, byta varv och trava över bommar + nostarget men han är ju så jäkla snabb i huvudet så det nästan alltid är jag som måste kämpa för att underhålla honom tillräckligt. Känns ändå som ett lyxproblem när han är så otroligt glad och entusiastisk, bara besviken när det är slut för dagen.

Darwin var idag lite för hungrig och valde i huvudsak att träna på att äta gräs i paddockhörnen. :D Egentligen är ju han också entusiastisk, men det är lite viktigare med honom än med de andra att kalibrera hans ätande för att han ska hålla fokus.

Och lille Tornado övar jag ännu väldigt korta pass så han ska känna att allt är lätt och intressant, och förstå skillnaden när han går och pausar eller när vi övar och kommunicerar mer aktivt. Började med lite nostarget också, det tyckte han var lite skumt men följde någotsånär (till skillnad mot Dominus som kastar sig fram med nosen som en kobra typ "där är den!" "kolla såg du att jag hittade den direkt, det var jättelätt!") och annars övergångar skritt - halt och byta varv.

Så skönt med de ljusa kvällarna nu och bättre möjligheter att träna med allihop. Får ta och investera i en sån där Plufsig också så jag får ge A-barnet Dominus lite fler saker att visa upp.

Jag tycker att jag bara står och stampar med Pål, men så läser jag gamla dagboksanteckningar och inser hur oerhört långt vi ändå kommit. I söndags promenerade vi runt rundbanan igen, det är så roligt tycker Pål. Jag försöker få den till tryggaste stället för där kommer vi så småningom börja rida.

Vi gick på upptäcktsfärd uppför en kulle bredvid rundbanan, det tyckte Pål var superskoj, han gick före mig och klättrade halvvägs upp. Sen tvekade han och blev osäker, varvid jag förklarade att vi inte alls behövde fortsätta, utan kunde gå tillbaka till rundbanan. Nöjd Pål som vände ner igen. :heart

Men sen vågade han nosa på bromsfällan som kollapsat! Han var så stolt över sig själv och kom direkt till mig med en min av ”nu har jag varit modig, så nu får jag godis”. :love: Nåt sånt hade han aldrig vågat i höstas.

IMG_8955.webp

Nån mer som är med på hästvis-veckan? Jag köpte VIP i år, för jag insåg att jag inte skulle hinna se allt inom ett dygn.

Så jag har inte sett nånting än. Ser extra mycket fram emot Gaias föreläsning, den om foder och den om bettlösa alternativ.

Fasar för Emelies föreläsning, vet redan nu att jag kommer tokgrina.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka