Som företeelse är väl det där helt fine, tycker jag. Tror absolut inte att hästen "lider" av att ha blivit lastad med R- istället för R+ och så länge hästen inte far illa har jag inte några som helst synpunkter.
Som "sociala-medier-fenomen" är det väl lite en annan sak - jag tycker att väldigt många som profilerar sig som R+ är oerhört kategoriska i sitt sätt att se på alla andra tränare (inklusive dem som använder R+ på något annat sätt än de själva) och flera verkar arbeta hårt på att skapa så stor distans som möjligt mellan sig själva - som gör rätt - och "vanliga hästmänniskor" - som gör fel. Och i det perspektivet blir ju det här litegrann som om man propagerar för renlärig veganism utåt, men i hemlighet grillar sig en entrecote på fredagskvällen...
Ett rimligt förhållningssätt kan jag tycka vore att arbeta för hästvänlig träning och hänsyn till djuret oavsett om inlärningsmetoden är R+ eller R-. Och då spelar det ju plötsligt inte så stor roll om en R+ tränare tar hjälp av en R- tränare så länge tillvägagångssättet är schysst mot hästen. Och jag kan ha stor förståelse för att man bara lär ut "sin egen" metod till sina elever eftersom det är den man förhoppningsvis är duktig på.![]()
Det där med polariseringen tränare emellan tycker jag är svår. Jag bytte tränare då jag upplevde att jag inte fick det stöd/tydlighet som jag kände att jag behövde.
Min första tränare hade en toppenbra grundutbildning som verkligen gjorde mig trygg i pausträning och in och ut ur paus. Men sen blev det så flummigt (eller hur jag nu ska skriva) så jag förstod inte hur vi kunde utvecklas vidare. Utan det blev mest bara mer in och ut ur paus för det var konkret för oss.
Nuvarande tränare har en tydlig utbildningstrappa över hur man går framåt mot olika mål, där paus är själva grunden och därefter kommer hovtarget, nostarget, fritt följ och parkering innan man går vidare till nästa nivå. Det blir mycket tydligare för mig som elev.
Men gamla tränaren hör av sig ibland om kurser eller att gå tillbaka till den grupp hon har. Jag får dåligt samvete över att ha bytt, fast jag var tydlig med varför.
Sen tycker jag det är knepigt när det är så vansinnigt dyrt hos vissa tränare, man måste prenumerera varje månad och ffa att det är ”enda chansen att gå med i år”. Den hetsen kring att man måste hoppa på nu annars är det för sent ogillar jag skarpt. Nuvarande tränare har också ungefär så, men istället billigare prova på ett par månader och sen stängs det för terminen. Det känns mer okej om än inte helt bra.