Tråden för spår

Bukefalos 30 år!

Siv är med på en onlineutmaning nu under Maj månad. Det har gått ganska bra. Leffe får åxå haka på så han kommer i form. 11e juni har vi bokat in viltspårprov. Så tanken är att hon ska bli varm i kläderna nu under utmaningen. Leffe har skött sig ganska bra nu under dom här sista spåren så jag hoppas han börjar bättra på attityden. Däremot kan han vara väldigt av och på i spåret om det är något som stör. Men det har räckt med en harkling så har han fortsatt som han ska.

Råkade snubbla över ett spår för öppen klass igår. Den som skulle gått det hade blivit sjuk så jag tog det istället. Har ju tänkt ta nån privatlektion med Leffe men inte fått tummen ur, så det här blev perfekt. Som jag misstänkte att han skulle göra så skötte han allt exemplariskt och hade vi gjort prov hade det varit 1a pris. Han fick så mycket beröm och matte var jätteglad och stolt. Fick bra tips på hur vi ska lösa det med fokusen hemma. Så snart blir det öppen klass. Bara träna ett par gånger till för min skull, sen så..

Lagt första spåret "på egen hand" idag. Kursen slutade förra veckan. Kort liggtid då jag la det ute vid min bror innan jag gick in och såg efter hans katter, så det fick ligga så lång tid som det tog 😅 lyckades vricka foten när jag och Tilda gick spåret, stöp rakt framåt mitt I skogen och slog i knät ganska rejält, så pass att det gick hål på skinnet 🥺
Men trots att Tilda kom för att kolla till mig så tog hon upp spåret snabbt igen (nästan för snabbt, hann knappt ta mig upp och hämta andan). Sista pinnen tog hon också, men blev lite knas med mottagningen då telefonen försökte ta upp brorsans wifi 🤦🏼‍♀️
Screenshot_2025-06-04-18-31-53-594_se.nabo.dogtracks.webp

Fråga till er som också har lite heta hundar: Hur gör ni i värmen? Jag undviker att spåra när det är allt för varmt men även om det är runt 18 grader upplever jag att hunden riskerar att bli överhettad om spåret är längre än kanske 100 meter. Känner ni igen fenomenet eller är det jag som är onödigt försiktig? Det har mest blivit att vi har övat på markering av föremål de senaste veckorna.

Fråga till er som också har lite heta hundar: Hur gör ni i värmen? Jag undviker att spåra när det är allt för varmt men även om det är runt 18 grader upplever jag att hunden riskerar att bli överhettad om spåret är längre än kanske 100 meter. Känner ni igen fenomenet eller är det jag som är onödigt försiktig? Det har mest blivit att vi har övat på markering av föremål de senaste veckorna.

Väljer om möjligt att spåra morgon eller kväll när det är svalare, men ser också till att ta paus och ge vatten under spåret. Går det att planera in ett dopp i samband med spåret är det ju extra bra :)

Väljer om möjligt att spåra morgon eller kväll när det är svalare, men ser också till att ta paus och ge vatten under spåret. Går det att planera in ett dopp i samband med spåret är det ju extra bra :)
Min labbe är tyvärr en badkruka utan dess like och doppar inte ens frivilligt tassarna. När hans hundkompis badar väntar han med kränkt uppsyn vid strandkanten. 🙈😂

Förutom det så låter det som det jag gör ungefär. Det får bli lite nattspår nu under semestern också.

Här anpassar vi såklart efter temp men spårar även om det är 25 grader, med pauser och möjlighet till vatten samt svalka ner innan och efter. Men om överhettning riskeras redan efter 100 m spår vid 18 grader så tänker jag att en promenad i någon km i den temperaturen också måste vara jobbigt för hunden? En känner såklart sin hund bäst själv, och jag vet såklart inte vad du har för ras/raser, men med sund anatomi så bör ett spår på ett par hundra meter i 18 graders värme inte skapa överhettning.

Vi tränar för tjänst, så vi spårar i alla väder och temperaturer, med anpassning förstås. Är det över 25 grader kör vi med kylväst och många pauser för vätska, svalkar av efter, gärna med bad om möjlighet finns.

Här anpassar vi såklart efter temp men spårar även om det är 25 grader, med pauser och möjlighet till vatten samt svalka ner innan och efter. Men om överhettning riskeras redan efter 100 m spår vid 18 grader så tänker jag att en promenad i någon km i den temperaturen också måste vara jobbigt för hunden? En känner såklart sin hund bäst själv, och jag vet såklart inte vad du har för ras/raser, men med sund anatomi så bör ett spår på ett par hundra meter i 18 graders värme inte skapa överhettning.

Nej alltså idag var vi ute i nästan två timmar och skrotade i skogen och den typen av promenader eller lätt jogg är inga problem. Det är mer att han blir väldigt het och drar kraftigt i selen när han spårar, vilket jag har förstått är väldigt typiskt för rasen (labrador). Har spårat med tre olika labbar från arbetande linjer och alla beter sig likadant. Har även hört Jens Frank använda labben som ett exempel på det i en intervju, där han tipsade om att ha många föremål i spåret för att få ner tempot. Min märker dessutom inte att han behöver paus. Han fick spåra dött vilt i samband med uppstart av bockjakten 1 maj. Det var varmt och tog uppåt en halvtimme och det blev nästan som att jag straffade honom när vi pausade för vatten. Efteråt låg han dock som en påse i blåbärsriset i säkert tjugo minuter innan vi kunde traska iväg...

Ser ibland folk spårar med sina schäfrar eller vallhundar och det ser i princip ute som att de går en promenad med nosen i backen. Med en sådan sökstil fattar jag att det inte är några problem.

Vi tränar för tjänst, så vi spårar i alla väder och temperaturer, med anpassning förstås. Är det över 25 grader kör vi med kylväst och många pauser för vätska, svalkar av efter, gärna med bad om möjlighet finns.

Kylväst verkar intressant! Ska kolla upp det. Har även funderat på glasögon då han söker i ganska brötig terräng. Det känns som ett mirakel att han har båda ögonen i behåll 😂

Nej alltså idag var vi ute i nästan två timmar och skrotade i skogen och den typen av promenader eller lätt jogg är inga problem. Det är mer att han blir väldigt het och drar kraftigt i selen när han spårar, vilket jag har förstått är väldigt typiskt för rasen (labrador). Har spårat med tre olika labbar från arbetande linjer och alla beter sig likadant. Har även hört Jens Frank använda labben som ett exempel på det i en intervju, där han tipsade om att ha många föremål i spåret för att få ner tempot. Min märker dessutom inte att han behöver paus. Han fick spåra dött vilt i samband med uppstart av bockjakten 1 maj. Det var varmt och tog uppåt en halvtimme och det blev nästan som att jag straffade honom när vi pausade för vatten. Efteråt låg han dock som en påse i blåbärsriset i säkert tjugo minuter innan vi kunde traska iväg...

Ser ibland folk spårar med sina schäfrar eller vallhundar och det ser i princip ute som att de går en promenad med nosen i backen. Med en sådan sökstil fattar jag att det inte är några problem.
Okej! Mina säger inte heller till om paus utan de får snällt finna sig i att ta paus.

Tipset om kylväst ovan verkar som en bra idé :)

Har inte retrievers själv, men hört av många retrievervänner att de får ”hänga sig fast runt träden”, så kanske det ligger något i det.

Kylväst låter värt att prova 👍 särskilt med en hund som inte vill bada.

Min säger inte heller till om paus, det är mitt ansvar :D Spåret är väldigt självbelönande för honom så paus och dricka vatten måste jag säga till om. Nu blå-drar han inte men han ligger på rätt bra men har också lärt sig med tiden att det inte är värt att hänga allt för mkt i linan, det går bara långsammare då...

Jag har med en het ras, men spårar IGP spår och då måste de spåra långsamt. Så jag hade lagt krutet på det :)

Jag tränar i alla väder, tänker att det mest handlar om att vänja sig vid värmen. Spola av hunden innan spåret om den går varm?

Hur går IGP-spår till? Jag har ju lite problem när jag spårar att mina hundar slarvar och blir distraherade. Speciellt när vi spårar hemma. Finns mycket störningar här.

Som jag skrev tidigare har hunden ibland haft svårt att stanna vid föremålen, oavsett belöning i själva spårsituationen Jag har dock övat en del på att markera föremål separat från spåret, där hunden får springa ut lös och markera fritt. Det har gett finfina resultat för att få upp värdet! Idag missade han dock ett föremål som han sprang rakt över, men det var nog en ärlig miss i samband med tapp. Känner mig hur som helst pepp på upplägget!

PS. Spårar i lång lina och gpsen sitter på mig, som rultar efter bakom, om det ser svajigt ut 😅 /DS

Bifogade filer

• Screenshot_20250824-215528.webp
    Screenshot_20250824-215528.webp
    96,6 KB · Visningar: 26

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat