Tråden för spår

Bukefalos 30 år!

Som jag skrev tidigare har hunden ibland haft svårt att stanna vid föremålen, oavsett belöning i själva spårsituationen Jag har dock övat en del på att markera föremål separat från spåret, där hunden får springa ut lös och markera fritt. Det har gett finfina resultat för att få upp värdet! Idag missade han dock ett föremål som han sprang rakt över, men det var nog en ärlig miss i samband med tapp. Känner mig hur som helst pepp på upplägget!

PS. Spårar i lång lina och gpsen sitter på mig, som rultar efter bakom, om det ser svajigt ut 😅 /DS

Snyggt!

Som jag skrev tidigare har hunden ibland haft svårt att stanna vid föremålen, oavsett belöning i själva spårsituationen Jag har dock övat en del på att markera föremål separat från spåret, där hunden får springa ut lös och markera fritt. Det har gett finfina resultat för att få upp värdet! Idag missade han dock ett föremål som han sprang rakt över, men det var nog en ärlig miss i samband med tapp. Känner mig hur som helst pepp på upplägget!

PS. Spårar i lång lina och gpsen sitter på mig, som rultar efter bakom, om det ser svajigt ut 😅 /DS
Kul när träningen ger resultat!

Vi spårade också igår, kartan visar skog men hela spåret är på kalhygge. I början var hon lite slarvig och fick snurra lite i vinklarna men sista halvan jobbade hon på bra. Första föremålet gick hon rakt förbi, en nyckelring med en metallgrej på (som jag dessutom hängt på en liten gren typ 20 cm över marken) men resterande markerade hon fint. Ser rätt svajigt ut för oss också men jag hoppade mellan markberedningsspåren när jag la ut för att kolla så plantorna såg ok ut så när man väl går bakom i spåret så är det bara att hänga på :D

IMG_1075.webp

Vi spårade också igår, kartan visar skog men hela spåret är på kalhygge. I början var hon lite slarvig och fick snurra lite i vinklarna men sista halvan jobbade hon på bra. Första föremålet gick hon rakt förbi, en nyckelring med en metallgrej på (som jag dessutom hängt på en liten gren typ 20 cm över marken) men resterande markerade hon fint. Ser rätt svajigt ut för oss också men jag hoppade mellan markberedningsspåren när jag la ut för att kolla så plantorna såg ok ut så när man väl går bakom i spåret så är det bara att hänga på :D

Visa bifogad fil 173181

Snyggt 👏

Beskrivning av gårdagens spår i IGP3.
Bra påsläpp med betyg utmärkt, framme vid apport 1 där hon alltid påvisar liggande vänder hon denna gången mot mig och kommer in och sätter sig fot istället. 😳 Jag avvaktar tyst i förhoppning om att hon ska ta upp spåret igen. Men icke!
Kommenderar spår, hon startar upp igen, går rätt över apporten, blänger bakåt ett par gånger mot domaren som traskar med ( hon brukar aldrig reagera på sånt), tar första vinkeln, spårar andra sträckan ok förutom ännu en titt på domaren, ett kort överlöp i nästa vinkel, sittmarkerar apport nr 2 😳, det är ju tillåtet men har aldrig hänt. Nästa vinkel bra, spårar med hög nos, sista vinkeln bra, sista sträckan fortsatt hög nos och går obekymrat rätt över slutapporten!
Fin rätt hög vall med dagg i vilket förklarar den höga nosen, men alltså…🙈🙈🙈
Vi klarade oss med ett ynka poäng extra på vår sida för godkänt spårresultat.
Och domaren har dömt oss i FH och i IGP2 och då reagerar hon inte på honom, mkt skumt. Men de är ju inga maskiner våra hundar. 💞

Ni som gått öppen klass i viltspåret. Spårupptag i sig brukar inte vara några bekymmer för min, men hur vill man att det ser ut? Får du riktning av domaren? Kort lina eller koppel tills hunden visar att den hittat spåret, eller ska den få söka självständigt i lång lina?

Ni som gått öppen klass i viltspåret. Spårupptag i sig brukar inte vara några bekymmer för min, men hur vill man att det ser ut? Får du riktning av domaren? Kort lina eller koppel tills hunden visar att den hittat spåret, eller ska den få söka självständigt i lång lina?
Du låter hunden söka självständigt i lång lina. Domaren ger ingen riktning utan visar istället på en ruta som är ganska stor jag tror 15 meter per sida och du skickar in hunden i rutan. Du ska gå minst 5 meter bakom hunden (om inte reglerna är ändrade). Ett tips är att märka ut 5 meter på linan så du ser tydligt att du inte kommer för nära under spårandet.

Du låter hunden söka självständigt i lång lina. Domaren ger ingen riktning utan visar istället på en ruta som är ganska stor jag tror 15 meter per sida och du skickar in hunden i rutan. Du ska gå minst 5 meter bakom hunden (om inte reglerna är ändrade). Ett tips är att märka ut 5 meter på linan så du ser tydligt att du inte kommer för nära under spårandet.

Tack! 5 meter är supernära när man är van vid brukset 😄

Åh, följdfråga! Får du starta hunden hur du vill mot rutan? Jag vet ju hur jag skulle lägga upp det om jag får bestämma själv, men…

Åh, följdfråga! Får du starta hunden hur du vill mot rutan? Jag vet ju hur jag skulle lägga upp det om jag får bestämma själv, men…

Fått svar på denna av domaren som kommer döma, så nevermind :)

*lånar egen*
Tog oss ut på fm igår och gick ett spår som lagts dagen innan (18h liggtid). Superfint upptag, lite andra detaljer jag ska fila på däremot så nu växlar jag till precisionsspår en stund :)

IMG_1363.webp

Tänkte att det kunde vara kul att dra igång tråden igen, nu när marken börjar tina. Vi hade ett litet uppehåll i spårträningen pga väder, skada osv. Jag tycker dock att hunden spårar mer noggrant än innan uppehållet.

Här är dagens spår. Han tog alla föremål, men fick klicka i några manuellt eftersom gpsen verkade vara lite off? Nästa gång ska jag försöka med åtminstone tre timmars liggtid och fler föremål. Tidigare i veckan testade jag 2h och det var inga problem alls.

Bifogade filer

• Screenshot_20260409-114125.webp
    Screenshot_20260409-114125.webp
    148,8 KB · Visningar: 2 125
Tänkte att det kunde vara kul att dra igång tråden igen, nu när marken börjar tina. Vi hade ett litet uppehåll i spårträningen pga väder, skada osv. Jag tycker dock att hunden spårar mer noggrant än innan uppehållet.

Här är dagens spår. Han tog alla föremål, men fick klicka i några manuellt eftersom gpsen verkade vara lite off? Nästa gång ska jag försöka med åtminstone tre timmars liggtid och fler föremål. Tidigare i veckan testade jag 2h och det var inga problem alls.
Bra initiativ!
Vi har också satt igång spårträningen efter vintervilan och på långfredagen fick Mallan detta spåret. Min GPS var också väldigt off för jag fick också klicka i föremål, trots att hon markerade alla utom den sista ordentligt... Djupt upptag, närmare 80 m ut och det löste hon jättefint - kul när träningen vi la på det i höstas verkar finnas kvar. :)
IMG_2491.webp

Bra initiativ!
Vi har också satt igång spårträningen efter vintervilan och på långfredagen fick Mallan detta spåret. Min GPS var också väldigt off för jag fick också klicka i föremål, trots att hon markerade alla utom den sista ordentligt... Djupt upptag, närmare 80 m ut och det löste hon jättefint - kul när träningen vi la på det i höstas verkar finnas kvar. :)Visa bifogad fil 183756

Så sjukt snyggt!

Jag har faktiskt aldrig tänkt på upptag som en grej att aktivt träna på, även om jag har sett funktionen i appen🙊 🙈🙊 Ska testa att experimentera lite med det också! ☺️

Så sjukt snyggt!

Jag har faktiskt aldrig tänkt på upptag som en grej att aktivt träna på, även om jag har sett funktionen i appen🙊 🙈🙊 Ska testa att experimentera lite med det också! ☺️
Gör det! Tycker min börjar ta sig an spåret mer självsäkert efter att hon fått hitta och riktningsbestämma, precis som att hon bli lite stolt över sig själv över att hon hittat det och sedan får följa :) Upplever att en del är mer bra på att analysera fram eller bakspår och andra behöver en del träning, vår träning låg främst i att hon aktivt ska förstå att hon självmant måste ta sig ut och leta efter ett korsande spår och att jag bara hänger på :D

Gör det! Tycker min börjar ta sig an spåret mer självsäkert efter att hon fått hitta och riktningsbestämma, precis som att hon bli lite stolt över sig själv över att hon hittat det och sedan får följa :) Upplever att en del är mer bra på att analysera fram eller bakspår och andra behöver en del träning, vår träning låg främst i att hon aktivt ska förstå att hon självmant måste ta sig ut och leta efter ett korsande spår och att jag bara hänger på :D

Jag testade idag, tack för inspirationen!

Det gick väl "OK" men när jag tittade på kartan ser det ut som att han tog det korsade spåret när vi hamnat i samma riktning (appen verkar ha dragit raka linjer?), vilket kan ha berott på min lite virriga personlighet. Vovven gick hur som helst först åt fel håll men när jag höll emot lite, tvekade han och vände. Just att ge lite motstånd är ett etablerat sätt för mig att fråga om han är säker, men jag tycker ändå att det visar att vi behöver öva mer. Kul och nyttigt att ha något nytt att öva på!

1000031386.webp

Jag testade idag, tack för inspirationen!

Det gick väl "OK" men när jag tittade på kartan ser det ut som att han tog det korsade spåret när vi hamnat i samma riktning (appen verkar ha dragit raka linjer?), vilket kan ha berott på min lite virriga personlighet. Vovven gick hur som helst först åt fel håll men när jag höll emot lite, tvekade han och vände. Just att ge lite motstånd är ett etablerat sätt för mig att fråga om han är säker, men jag tycker ändå att det visar att vi behöver öva mer. Kul och nyttigt att ha något nytt att öva på!

Visa bifogad fil 183790
Kul!
Det är väl ett jättebra sätt att fråga på, jag använder samma metod.

För att öka på självförtroendet i att välja rätt håll brukar jag lägga flera korta spår med snabb belöning samma dag, så att de får lite extra kvitto på att det lönar sig att välja rätt håll.

Det där med raka linjer upplevde jag också häromdagen, så har det inte varit i den appen tidigare?

Längsta hittills denna säsong; 850 meter och 1,5 h liggtid. Hon gick in med högt tempo och självsäkerhet, tog ut sig litegrann men ingen tvekan om att hon skulle ta sig i mål. Däremot var sista tredjedelen klart jobbigare.

Den fjärde apporten var som bortblåst? Letade men hittade den inte. Övriga var noll problem.

IMG_3107.webp

Vi har varit på spårkurs (IGP) arrangerat av dobermannklubben södra och det har varit superkul! Vi hade även sällskap av @Milosari

Xarko har varit så duktig och jag har fått med mig mycket kunskap så det känns faktiskt kul att fortsätta!
Vårt spår gick åt skogen förra året (fick konflikt) och jag har efter det pausat typ 6 månader för att kunna börja om och det verkar ha gjort susen. Xarko verkar tycka spåret är roligt igen med och jobbar väldigt fint.

Första gången på ren jord för honom med men det var inga problem.

Nu planerar vi både privatträning samt uppföljning med klubben.
Finns spårfilm på insta för den intresserade.

Bifogade filer

• IMG-20260411-WA0008.webp
    IMG-20260411-WA0008.webp
    304,6 KB · Visningar: 1 877
Vi har varit på spårkurs (IGP) arrangerat av dobermannklubben södra och det har varit superkul! Vi hade även sällskap av @Milosari

Xarko har varit så duktig och jag har fått med mig mycket kunskap så det känns faktiskt kul att fortsätta!
Vårt spår gick åt skogen förra året (fick konflikt) och jag har efter det pausat typ 6 månader för att kunna börja om och det verkar ha gjort susen. Xarko verkar tycka spåret är roligt igen med och jobbar väldigt fint.

Första gången på ren jord för honom med men det var inga problem.

Nu planerar vi både privatträning samt uppföljning med klubben.
Finns spårfilm på insta för den intresserade.
Sett film på insta och det ser verkligen jättefint ut! :love:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III