Tråden för spår

Bukefalos 30 år!

Mina hundar har också fått spåra under helgen. Årets första :) Vi kör bara viltspår.

Hade inget blod kvar så drog bara en rådjursklöv. Blev ett rätt kort spår för båda (350 m för hoffen och 250 m för taxen) och bara 1,5 h liggtid. Tänkte att det kan vara bra med något enkelt för att kicka igång hjärnorna lite efter långt uppehåll :p Taxen har ju jagat hela hösten och vintern men blir ändå annat arbetssätt när hon ska spåra i sele och inte leta friskt vilt. Hon är jäkligt hetsig i linan och man får hålla för att sakta ner henne så hon faktiskt tar spåret ordentligt. Tänkte att detta kommer bli hur som helst men hon löste det över förväntan! Hoffen spårade klockrent, trodde inget annat, hon är en stjärna 🥰

Kul!
Det är väl ett jättebra sätt att fråga på, jag använder samma metod.

För att öka på självförtroendet i att välja rätt håll brukar jag lägga flera korta spår med snabb belöning samma dag, så att de får lite extra kvitto på att det lönar sig att välja rätt håll.

Det där med raka linjer upplevde jag också häromdagen, så har det inte varit i den appen tidigare?
Tack för tips!

Hade jycken hos hundvakt i några dagar, men vi testade två upptag i måndags och det är uppenbart att vi behöver traggla vidare. Han bakspårade, men löste uppgiften till sist genom efter att han snurrar runt lite vid spårstart. Kanske testar ikväll igen om han verkar lite piggare! ☺️

Apropå appen så fortsätter den att visa raka streck ibland och ibland inte. De blev rätt när jag tryckte på knappen som anger spårriktning. Väldigt märkligt!
1000031497.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka