Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Har fått noll gurkor i år. En kollega som fick några plantor av mig har inte heller fått några. Konstigt :confused:

Däremot har jag tomater till förbannelse. Vet inte vad jag ska göra med alla. Är trött på tomatsås och tål inte råa.
Jag har snart tomater till välsignelse också. Än så länge är det en handfull om dagen, men åtgången är minst dubbelt så hög. Det är så tillfredsställande de här 2 månaderna när man kan äta massiva mängder tomater och vara självförsörjande.

Om man har lagringsställen så kan man väl nästan inte åstadkomma för mycket tomatsås? Själv har jag nästan ingen frysplats alls, så det gäller att njuta medan det varar.

Jag har snart tomater till välsignelse också. Än så länge är det enstaka om dagen, men åtgången är minst dubbelt så hög. Det är så tillfredsställande de här 2 månaderna när man kan äta massiva mängder tomater och vara självförsörjande.

Om man har lagringsställen så kan man väl nästan inte åstadkomma för mycket tomatsås? Själv har jag nästan ingen frysplats alls, så det gäller att njuta medan det varar.
Jag är ingen storkonsument pga allergi :laugh: tillagat går bättre, men inte helt bra.

Svårare då, jag som köper 2 kg tomatsås i veckan under 42 av 52 veckor har svårare att förstå. De där 8-10 veckorna av självförsörjning är en välsignelse.
Det förstår jag verkligen.
Jag borde inte odla tomater längre, men det är ju så kul :laugh:

Det har jag heller aldrig hört så det är exakt lika meningsfullt som stålrör. Även om jag förstår stålrör för det jag har jobbat med.
Två mellanstora squash
Några tomater
Sju lökar, spelar ingen roll vilken färg
Klyftor av två hela vitlökar
Olivolja
Vinäger
Honung
Salt

Gör så här:
Sätt ugnen på 125-150 grader.
Klä en plåt med djupa kanter med bakplåtspapper så att det når upp längs kanterna.
Klyfta tomater och lök och lägg i plåten tillsammans med skalade vitlöksklyftor.
Skala squash, skär i mindre bitar och lägg på plåten.
Ringla över några matskedar olivolja och honung.
Skvätt över lite vinäger. Salta
Baka grönsakerna mitt i ugnen i cirka 2,5 timme. Rör om någon gång då och då.

När grönsakerna bakats färdiga läggs de i en skål och mixas med stavmixer till ett mos. Låt svalna och frys in.

Eventuellt är det här hela den blomsterprakt jag får av mina luktärter i år, så det gäller att njuta. Jag var sen och slarvig och satte inte ens egna frön, utan köpte några ynkliga från en handelsträdgård lite för sent.

Men den här är åtminstone fin!

IMG_2100.webp

Jag tror inte att jag nånsin kommer få för många tomater. Jag har för begränsad växthusstorlek och ute har jag gett upp, det funkar så dåligt här. Men just nu har jag en trevlig mängd och igår kväll gjorde jag Tuvessonskans tomatsås på gula tomater och gruyère. Den är så gooood! Jag är gräsänka i veckan, jobbar för fullt, passar sonens hund och bygger på den framväxande get-bostaden, så jag tar guldkant när jag kan.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka