Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Jag har juicat mina liknande. Det blir inte mycket men otroligt gott! Det konserverar såklart inte men det minskar volymen ganska mycket så det antingen går enkelt att dricka innan det blir dåligt, eller frysa till special occasions.

Så gör min bekanta här i byn som fick mig att våga mig på vindruvor. Hon fryser in i lagom portioner så de hinner dricka upp juicen innan den blir dålig (deras ranka är gammal och gigantisk, dvs den ger skörd därefter :D).

Jag och min mamma har varit på trädgårdsrunda i NV Skåne idag. Roligt att inspireras av andra. Särskilt en trädgård lämnade stort intryck på mig då den var så fint indelad i rum, såpass att man kunde tappa bort varandra på 800kvm tomt. Den upplevdes så mycket större än vad den faktiskt var. Ett fantastiskt Trumpetträd hade de också, det kom direkt upp på önskelistan.

En annan trädgård hade ett så vackert växthus av gamla fönster och tegel. Inbäddad i en parklik grön trädgård med mycket träd, buskar och små vattenspeglar.

Vi var också till Ulla Molins trädgård, den har jag velat se länge. Den här uteplatsen tilltalade mig mycket.
20260829_132447.webp

Jag har ätit en bråkdel av alla tomater, så jag kan inte säga att Taiga är världens godaste tomat. Men det ät åtminstone den godaste jag har ätit.

Kinkig under uppdrivningen, ger inga jätteskördar (hos mig) och har ett kort fönster när den är perfekt - mjuknar den är det redan för sent. Men SMAKEN.

Bifogade filer

• IMG_2190.webp
    IMG_2190.webp
    108,4 KB · Visningar: 17
Kul att läsa om era tomatfavoriter, sparar dem till nästa säsong! :up:
Blev inspirerad att hämta in en av varje av de sorter jag odlar i år, så här är min lilla tomatkollektion anno 2026 - oväntat snygg :D

Skärmavbild 2026-08-31 kl. 11.59.28.webp

Övre raden; 1. Cosmic Purple, 2. Anthony Pink Panther Dwarf, 3. Shadow Boxing Long Pointeer, 4. Slivka Gurman, 5. Pertsevidnyy Polosatyy, 6. Marmande
Undre raden; 7. 100/1000, 8. Tiny Tim, 9. Monterrey, 10. ökänd sort från ärvda fröer (randig, syns inte på bilden, 11. Black Cherry, 12. ytterligare en ärvd sort (gul-orange), 13. en från fröer från San Marzano förra året, men de har fått en helt annan form och storlek i år så troligtvis inte sortäkta SM längre 😅

Smakmässigt smäller Monterrey, Black Cherry, den gul-orange:a samt Cosmic Purple högst, men de flesta blir nog keepers. 2:an och 3:an är helt galet produktiva om inte annat 🍅

HJÄLP!
Jag, nybliven förstagångs ägare till egen trädgård och total nybörjare pga bott i lägenhet alltid, har fått sommarhallon i present. Jag har inte den blekaste aning om var jag ska göra av dem.

Sorterna är Glen ample och Malling Promise, små bebisplantor som ju nu behöver bo någon annanstans än i en pytteliten plastkruka, men var?!

Jag har ingen ledig rabatt att bosätta dem i, och vill inte gräva ner dem någonstans jag sen ångrar eftersom att vi inte vet vad och hur vi vill göra med/planera trädgården framåt.

Kan de bo i större krukor och trivas där? En stor planteringslåda som är flyttbar? Eller borde jag göra plats i den lilla rabatt jag faktiskt har? I så fall får lagehäggen och en pion offra sig till fördel för hallonen.. Vad hade ni gjort? 😅

Bild på trädgården i fråga för referens, sol hela dagen som går ner bakom trädet till höger, västläge.

1000050151.webp

HJÄLP!
Jag, nybliven förstagångs ägare till egen trädgård och total nybörjare pga bott i lägenhet alltid, har fått sommarhallon i present. Jag har inte den blekaste aning om var jag ska göra av dem.

Sorterna är Glen ample och Malling Promise, små bebisplantor som ju nu behöver bo någon annanstans än i en pytteliten plastkruka, men var?!

Jag har ingen ledig rabatt att bosätta dem i, och vill inte gräva ner dem någonstans jag sen ångrar eftersom att vi inte vet vad och hur vi vill göra med/planera trädgården framåt.

Kan de bo i större krukor och trivas där? En stor planteringslåda som är flyttbar? Eller borde jag göra plats i den lilla rabatt jag faktiskt har? I så fall får lagehäggen och en pion offra sig till fördel för hallonen.. Vad hade ni gjort? 😅

Bild på trädgården i fråga för referens, sol hela dagen som går ner bakom trädet till höger, västläge.

Visa bifogad fil 190296
Pallkragar i något hörn, "växtbanken" kallas det 🤭

Jag testar att göra vindruvsvinäger lite på volley.

Återkommer om några månader med hur det går. Ett kritiskt moment är helt klart att några druvor flutit upp: måste komma ihåg att låta vätskan skölja över några gånger om dagen.

Någon som gjort?

(Det är äppelvinäger i vardande som står bredvid.)
IMG_8863.webp

Edit: @Luff om du har druvor kvar.

HJÄLP!

Visa bifogad fil 190296
Inte i rabatten. Hallon sprider sig. Ge dom en större kruka/hink medan du funderar.

HJÄLP!

Visa bifogad fil 190296
De vill nog helst ned i marken, glen ampel blir rätt stora. Men klarar sig bättre i en större kruka än i en mindre. Så för att ge sig lite mer tid för att bestämma slutdestination för hallonen plantera dom i en större kruka i väntan på beslut om slutplacering. Hallon ens skott lever bara i två år, första året kommer skotet och får blad och andra året får det bär och sedan dör det ned. Hallonet skickar också mycket rotskott vilket ju är de nya plantorna som det kommer bär på året efter, men det gör att man gärna vill ha dom på en plats där de inte kan sprida sig hur mycket som helst så kanske en plats där ni klipper gräset runt om eller inramade av en kant så de inte kan rymma iväg genom jorden. De gillar lite sur jord så blanda gärna ned barkmull i jorden.

Tack för svar och tips @Sassy @Luff och @monster1 I kruka it is, åtminstone så länge!

Har grannar på alla sidor och vi behöver ju inte inleda relationen med att skicka över massa oönskade buskar i deras gräsmattor 😁

Flyttade in två av paprika-plantorna nu när det blev aningens kyligare nattetid. De verkar trivas. Frågan är dock vad som inträffar först? Att paprikorna mognar eller att de där jävla tripsen invaderar dem? (De verkar ju vara mer regel än undantag på paprika och chilli.)
20260902_103837.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar