Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Tog av kålnätet nu. Lika bra.
IMG20260613150358.webp

Majsen växer dåligt och mina solrosor har blivit uppätna. Men kålen växer (pallkragarna längst bort).
Mittersta kragen till höger är värdelös, tror jorden är för kompakt. Funderar på att luckra upp och börja om. Är några små palsternackor där nu. Kanske ska vänta till nästa säsong. Då ska alla kragar bort och jag ska ha en ny, stor låda.

Vintermorot, regnbågsbeta och gulbeta sått.
Några mindre exemplar tomat och större Brandywine Röd utplanterade. Bundit upp gurka Marketer. Blommar som sjutton. 2 årig sparris från kruka till land för att fylla ut hål efter större plantor som inte klarade vintern. Vissa dog helt random. Maken har planterat 4 äppelträd och ett plommon efter att ha stängslat av en bit av hästhagen. Rensat lök och purjo.

Kom på att jag inte behöver köpa så mycket växter. Har ju massor jag kan flytta och dela. Dagliljor, pioner, astilbe, löjtnantshjärta.
Det enda jag behöver köpa är en fin klätterväxt och mer fruktträd. Vet inte vad jag vill ha bara.

Vi har en droppformad rondell framför huset. Tidigare har det nog stått ett träd i den. Men nu fanns 4 små rhododendronbuskar, 3 rosenbuskar med små ljusrosa blommor, silverarv och dagliljor.

När vi flyttade in fanns som ramar av trä runt buskarna och flis runt dem. Jag som smäller av på allt ogräsrensande slet bort det där, så gräset kunde växa intill buskarna. Men. Det blev så att gräs och annat växte in och över rosenbuskarna. Så de knappt syntes. Rensa gjorde ju pissont i händerna pga alla taggar.

Idag grävde jag upp och hivade rosenbuskarna och rhododendronplantorna. De sistnämnda växte ändå knappt. Pyttesmå.

Skulle vilja ta bort dagliljorna och flytta på silverarven också. Så det bara är gräs. Men familjen säger stopp.

Vill ha enbart gräs och plantera en rönn eller japansk körsbär i mitten.

Om man försöker så pak choi i riktigt, riktigt dålig jord gör den sitt bästa för att nästa generation ska hitta en bättre plats... :angel: :rofl:

1000020564.webp

Köpte ett tråg med nya plantor, och har införskaffat en hink blodmjöl sen jag sådde de här. Får göra ett ordentligt jobb med jordförbättring inför nästa år senare. Gissar att min massiva rabarber har slukat det jag lagt ut i våras...

Turex ska fungera på buxbomsmott.
Alla hyllor är tomma på larvgift, problemet har tydligen exploderat fullständigt i år 😫. Men jag tror att de ryker oavsett, för även om jag lyckas hålla dem i liv i år så verkar det som att larverna är här för att stanna 😣.

Hade för övrigt tänkt att klippa gräs i dag, men tycker att molnen kanske ser ”lite” för mörka ut 🤣:
IMG_1724.webp

Vilken söt 😍. Jag hade nog satte den i närheten av några blommor som de gillar, så kan de få en drink efter skrovmålet ♥️.
Ja, det förstås. Jag har bara så många ställen som surrar :rofl:
Eller kanske ska jag göra en till rabatt, med bara bra dragväxter? Jag tror nästan det 😅

Måste köpa en pinne den kan stå på också. Hittar inte vinkelslipen, att kapa armeringsjärn med. Funderar på om rundstav skulle funka åtminstone en säsong.

Ja, det förstås. Jag har bara så många ställen som surrar :rofl:
Eller kanske ska jag göra en till rabatt, med bara bra dragväxter? Jag tror nästan det 😅

Måste köpa en pinne den kan stå på också. Hittar inte vinkelslipen, att kapa armeringsjärn med. Funderar på om rundstav skulle funka åtminstone en säsong.
Har du en marschallhållare så funkar det jättebra, en sån använder jag.
P.s Jula har - eftersom du ska dit menar jag... :angel: :p

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka