Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Nej det är opiumvallmo som frösår sig själv, och det är kanske inget konstigt egentligen, men den har bara varit röd tidigare så jag blev så förvånad. Jag har inte sett nån annan färg som den kan korspollineras med häromkring heller utan alla andra jag har sett är röda. :)
Okej, jag kan ingenting om dem egentligen, men en granne sa att en hon har varierar i färg beroende på väder och temperatur, så tänkte mest om det var nåt sånt. Uppfattade det dock som att det var jättevallmo hon hade, så kan ju vara annorlunda.

Årets första skörd :up:
20260618_171729.webp

Var gör en av 20plus finfina vattenmelonplantor? Får plats med 12 under glasrutor på gamla gödselstacken. 4 i växthuset i hink. Sen då?

Bifogade filer

• 20260618_203737.webp
    20260618_203737.webp
    100,1 KB · Visningar: 28
Var gör en av 20plus finfina vattenmelonplantor? Får plats med 12 under glasrutor på gamla gödselstacken. 4 i växthuset i hink. Sen då?
Sätter resten lite här och där och experimenterar med omöjliga platser man inte tror dom kommer att växa på, jag har sått rödbetor och morötter i ren lerjord i år, allt har grott och allt växer, visserligen lite långsam start men nu har dom satt fart.

Idag har jag invigt automatiska rotbevattningen i växthuset och gjort klart med vattnet ut dit så nu är det slut på att dra slang, så himla skönt.

Sådde ny zucchini igår. Gick lite bananer och petade ner åtta frön direkt i pallkragen. Ska dra några inne i växthuset med.
Hade fyra frön av djungelgurka kvar, ska fyra kom i jord nu.

Och så köpte jag mer frön på Jula. Hoppsan :angel:

Bivattnaren blir jättefin i rabatten!
IMG20260619075558.webp

Bara rabatten som inte är så fin som jag hade önskat.

Vårt körsbärsträd/bigarråträd eller vad det nu är måste tas ner, det kommer rasa. Nu funderar vi på vad vi vill ha istället.

Sambon var inne på äppelträd men vi kommer knappt plocka nånting så det skulle bli en massa merjobb att göra av med skörden. Jag vill ha nåt som blommar fint i vit eller rosa :laugh: Hade gärna satsat på ett äppelträd om det inte vore för just merjobbet. Körsbär kan fungera men jag kikar på alternativ.
Vi vill inte ha något jättestort utan äppelträd/körsbärsträd är en generellt lämplig storlek.

Vi bor i södra Dalarna, zon 5. Läget är i full sol och oskyddat.

Vad skulle ni föreslå för oss? :)

Vårt körsbärsträd/bigarråträd eller vad det nu är måste tas ner, det kommer rasa. Nu funderar vi på vad vi vill ha istället.

Sambon var inne på äppelträd men vi kommer knappt plocka nånting så det skulle bli en massa merjobb att göra av med skörden. Jag vill ha nåt som blommar fint i vit eller rosa :laugh: Hade gärna satsat på ett äppelträd om det inte vore för just merjobbet. Körsbär kan fungera men jag kikar på alternativ.
Vi vill inte ha något jättestort utan äppelträd/körsbärsträd är en generellt lämplig storlek.

Vi bor i södra Dalarna, zon 5. Läget är i full sol och oskyddat.

Vad skulle ni föreslå för oss? :)
Prydnadsapel rubin? 🥰

Nu är tolv vattenmeloner utplanterade i sina drivhus. Det är så snyggt i våra odlingar. 😅
Det är enbart resultatet som räknas, själv la jag en ny order på Amazon på mer grejer, både nät, ytterligare bevattningstillbehör och kapillärmatta som inte ska användas förrän när nästa säsong ska påbörjas. Det här kommer att bli ett dyrt år, 🙈 och så säger många att odling inte är nån prylsport. :laugh:
💲💲💲

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat