Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Hörrni - det är en magisk snigelkväll ikväll! ;) Jag var just ute och oskadliggjorde 162 st på kort tid, sen blev jag för angripen av myggen så jag gick in. Får väl anse det som dagens trädgårdsinsats. För om varje snigel kan lägga 400 ägg så minskade jag just snigeltrycket i min trädgård med 64800 sniglar! :D :up:
Hoppade in här nu efter dejtingtråden och läste om din singelkväll där du oskadliggjorde 162 st på kort tid O_o

Såg att 2 av 4 sparrisplantorna jag köpte i våras har minimini sparris som kommit upp :love:

Om 2 år får vi äta sparris tills det sprutar ur öronen på oss :laugh:

Blåbären blommar fin fint.

Passade på att gallra ut lite rödbetor, dom och palsternackorna är helt galna! Blasten är gigantisk. Samma med salladshuvudena.

Alla överblivna tomatplantorna som samsas med olika sorters paprika och chili i samma krage har verkligen spurtat ikapp sin misshandel. Dom står i en odlingslåda som är fylld med förra årets kompost och billig "jord" från Jem och Fix.

Måste fylla på jord till all lök och vattna dom ordentligt imorgon. Dom är kruttorra. Får försöka hinna koppla in å-vatten så jag kan ge dom en ordentlig omgång väta.

Jag kör dagens kvart utomhus istället för inne, man hinner fasen mycket på 15 minuter!

Hörrni - det är en magisk snigelkväll ikväll! ;) Jag var just ute och oskadliggjorde 162 st på kort tid, sen blev jag för angripen av myggen så jag gick in. Får väl anse det som dagens trädgårdsinsats. För om varje snigel kan lägga 400 ägg så minskade jag just snigeltrycket i min trädgård med 64800 sniglar! :D :up:
Jag gjorde nog ett bra jobb förra året ihop med 3 grannar, hittills har vi tillsammans avlivat ca 60st (jag 21 )

Jag har huuuur mycket bladpersilja som helst. Den har självsått sig från förra året och har nu skapat en extrem tät matta på tre kvadrat. Vad ska jag göra med den? Har gjort tabbouleh. Ska hacka och frysa in. Vill hitta andra sätt att spara den också! Örtsalt? Något annat tips? Please help 😬

Jag har huuuur mycket bladpersilja som helst. Den har självsått sig från förra året och har nu skapat en extrem tät matta på tre kvadrat. Vad ska jag göra med den? Har gjort tabbouleh. Ska hacka och frysa in. Vill hitta andra sätt att spara den också! Örtsalt? Något annat tips? Please help 😬
Jag färskfryser lagoma knippen i fryspåse, plattar till och försöker få ur så mycket luft jag kan. Den håller både smak och spänst när den tinar upp, smakar betydligt mer än den frysta persiljan man köper i affären.
Ovärdelig krydda! Då är det bara och ta fram när jag behöver under vintern :up:

Persiljepesto som förvaras i frysen?

Jag färskfryser lagoma knippen i fryspåse, plattar till och försöker få ur så mycket luft jag kan. Den håller både smak och spänst när den tinar upp, smakar betydligt mer än den frysta persiljan man köper i affären.
Ovärdelig krydda! Då är det bara och ta fram när jag behöver under vintern :up:
Fryser du hela klippen direkt alltså? Med stjälk och allt? Jag har hackat innan jag fryst in förut men det tar ju sån himla tid.

Persiljepesto som förvaras i frysen?
Ja, gott! Det ska jag kolla på.

Blev en murarbalja med gula och orangea växter, tror jag. Petade ned en murgröna i den med. Inte världens vackraste just nu men växterna blir nog lyckliga över att få lite större utrymme så det tar sig säkert bra.

Hade tänkt klippa djävulshäcken på framsidan men orkar inte göra det idag. Har iaf fått lite gjort utomhus idag. Hann även köra lite grenar mindre stammar som legat och väntat på tork. Ska bara orka kratta ut skiten nu.

Fryser du hela klippen direkt alltså? Med stjälk och allt? Jag har hackat innan jag fryst in förut men det tar ju sån himla tid.

Ja, gott! Det ska jag kolla på.
Jag brukar ta bort de grövsta stammarna bara och sedan platta till resten i en ziplockpåse. Vill jag ha det finhackat gör jag det när jag tar fram det men oftast i min matlagning räcker det med att jag bryter loss en bit från påsen och grovsmular det med handen. Det bryts lätt i småbitar när det är fruset!

Har ett experiment i kylskåpet. Sv vinbärsblad, fläderblom och hallonblad i kallt vatten. Ska se vad det smakar imorgon. Funderar på att torka lite blad till te. Måste ju testa att torka saker.
Örtsaltet blev helt ok men att ha bakplåtspapper till smeten var dumt. Fick blöta kakorna för att få bort pappret och sen torka lite till.

Jag skulle ha en klätterväxt.
Men lokala handelsträdgården hade rea. Det blev mer än så :D
IMG20260624162918.webp

Klätterväxt, två dagliljor, en solhatt, Lobelia och två fröpåsar. Inte ens 400 kr.

Nu är allt utkrattat. Hann slänga ned pipört, jätteverbena, vit blomstobak, vit petunia, vit svartöga, silverek, sommarklätt och jätteverbena i murarbalja nr 2 med.

Gödslat allt med Blå korn och vattnat. Måste köpa mer jord imorgon.

Hade varit skönt att ha allt fixat innan jag åker bort. Har en gigantisk pallkrage som jag tagit bort liggande vid rabarbern. Den ska bort imorgon. Måste knacka i sär den för den går inte att vika ihop som den är. Sedan åker den på tippen!

Har ett experiment i kylskåpet. Sv vinbärsblad, fläderblom och hallonblad i kallt vatten. Ska se vad det smakar imorgon. Funderar på att torka lite blad till te. Måste ju testa att torka saker.
Örtsaltet blev helt ok men att ha bakplåtspapper till smeten var dumt. Fick blöta kakorna för att få bort pappret och sen torka lite till.
Du får jättegärna rapportera hur du tyckte det blev!

Jag har siktet inställt på att göra fläderblomskvass men får se om jag får till det i år.

Jag tycker alla de tre funkar bra att torka till te. Fläderblomste är ljuvligt och de andra två har jag oftast som bas i blandning.

Du får jättegärna rapportera hur du tyckte det blev!

Jag har siktet inställt på att göra fläderblomskvass men får se om jag får till det i år.

Jag tycker alla de tre funkar bra att torka till te. Fläderblomste är ljuvligt och de andra två har jag oftast som bas i blandning.
Blandar du i vanligt svart te också eller bara hemtorkat?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka