Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Vad menar du? Äter de den? 🤔
Dom bor under den. Det är ju världens bästa skydd. Inga rovdjur kommer åt dom. Vsrmt o skönt. Och sen planterar snälla människor goda saker att äta i dom.
Jag kan förstå att ha markduk under en gång så länge gången sköts noggrant. Men inte runt växter. Fröogräset etablerar sig så fort en inte är där och rensar och vips så är markduken meningslös. Jag tror alla testar markduk i sin trädgård minst en gång och sen ångrar sig 90% av dom. I kommersiella odlingar har det säkert en användning men inte i privata odlingar. Förutom då som jag skrev på välskötta gångar.

Dom bor under den. Det är ju världens bästa skydd. Inga rovdjur kommer åt dom. Vsrmt o skönt. Och sen planterar snälla människor goda saker att äta i dom.
Jag kan förstå att ha markduk under en gång så länge gången sköts noggrant. Men inte runt växter. Fröogräset etablerar sig så fort en inte är där och rensar och vips så är markduken meningslös. Jag tror alla testar markduk i sin trädgård minst en gång och sen ångrar sig 90% av dom. I kommersiella odlingar har det säkert en användning men inte i privata odlingar. Förutom då som jag skrev på välskötta gångar.
Ah, då är jag med 😊
Det ska bli singel uppepå så det är just en gång det blir här.

Inser att jag behöver en röjsåg. Är lite sly som måste väck innan det blir för stort, och röjsåg är ju rätt kul ändå.
Men det blir nog Julas billigaste. Den duger säkert till det jag ska göra. Är bara ca 50 m2 som ska röjas nån enstaka gång om året.

1-0 till slänten.
Har stått därute större delen av dagen. Slänten ligger i full sol hela dagen och med planket i bakkant blir det lite av ett mikroklimat så de där 26 graderna i skugga kan slänga sig i väggen. Där jag har stått har det varit över 40 🥵
Lite lätt illamående nu och har kastat in handduken för dagen.
Nya tag i morgon.

Blev en sväng med röjsågen i trädgården. Våra sötbärsträd får måååååånga bäbisar. Tjoff säger det så har vi halvmeterhöga buskar överallt. Eftersom jag är smart så slår jag i badshorts och har nu brännässelbett på hela benen. Smart som sagt.
Jag brukar också stå i shorts och det slutar alltid med sår över hela benen 😅

ÖoB igen. Deras fyndhörna bara ger o ger. Gnagskydd 2 st för 10 kr. Köpte 5 paket. Går alltid åt.
Träspaljeer 140x50, 70 kr, precis vad jag behövde till min oplanerade tomatodling. 4 st köpta. Diverse uppbindning a korvören. Och en påse mangoldfrö för halva priset.
Maken bara skakar på huvudet.

Bifogade filer

• 20260712_163026.webp
    20260712_163026.webp
    252,8 KB · Visningar: 46
ÖoB igen. Deras fyndhörna bara ger o ger. Gnagskydd 2 st för 10 kr. Köpte 5 paket. Går alltid åt.
Träspaljeer 140x50, 70 kr, precis vad jag behövde till min oplanerade tomatodling. 4 st köpta. Diverse uppbindning a korvören. Och en påse mangoldfrö för halva priset.
Maken bara skakar på huvudet.
Odling är ingen prylsport har jag hört sägas, joråsåatte,,, :angel:🙈

Uppdatering av Lunden.

*Huset är färdigmålat på denna sidan.
*Marduk och odllingslådorna är på plats.
*Ena trädringen är på plats, övriga inväntar att mannen har byggt odlingslådan vid planket då de annars är i vägen för honom.
*Singeln kommer förhippningsvis denna veckan 🤞

20260713_202402.webp

Nu har skogslöken gått i frö.
Går det göra nåt med dem? Blad skördade vi i våras, men just fröna? Eller är de olämpliga att äta? Jag har smakat lite och de är ganska goda

I odlingslådorna mot planket i Lunden ska jag ha snittblommor. Dessa är inte färdiga utan jag har en låda här på drygt 3m som jag odlar snittblommor i i år. Jag sådde absolut alldeles för glest 🙈 och har nu skördat mina första snittblommor härifrån. Det blev inte direkt någon stor bukett 🤣
20260714_105401.webp

Till nästa år ska jag förodla samtliga snittblommor till dessa lådor och plantera dem betydligt tätare. Alltid kär man sig något 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka