Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Har byggt en prototyp efter mycket funderingar. 1x0.8 i obehandlat virke.
ÖoB skulle nog bli förvånade över att höra att dom är anpassade efter deras skobrickor.
Nu ska jag bara bygga 13 till.

Bifogade filer

• 20260706_202541.webp
    20260706_202541.webp
    262,9 KB · Visningar: 61
Jag utvecklade plantclipsen lite, här är en modell tänkt att användas ihop med armeringsnät eller nåt annat att haka fast dom i, produktionskostnad 50 öre styck beräknat på ett medelvärde av vad filamentet kostar och summan är inkl. el till skrivaren. Jag har en plan, det finns en firma här i krokarna som heter grönväxtriket med ytterst driftiga ägare, jag ska presentera dessa för dom och det är ungt folk som köpte gamla handelsträdgården i Valla och dom jobbar arslet av sig för att räta upp allt som behöver rätas upp, gamla handelsträdgården är sliten, rejält sliten, men dom har en vision och ett jäkla driv. Kolla gärna deras hemsida på nätet.:up:
20260706_204306.webp

Krolliljor är rätt ökända när det gäller liljebaggar, jag vägrar ha dem. Det finns förvildade krolliljor i närheten av mig som brukar vara fulla av baggar men trots det har mina liljor (torpar/brandliljor) aldrig haft någon liljebagge.

Någonstans i bakhuvudet har jag också att orientliljor brukar klara sig rätt bra från baggar men jag vet helt ärligt inte var jag hört det.
Jag har krolliljor lite här och där, dom växer överallt.

Inget jag planterat, dom ynglar av sig lika vilt som mördarsniglar, vild kaprifol och hallonbuskar.

Någon som sitter på ett riktigt pang-tips för odling av kikärtor?

Mina blir bara ett virrvarr av gröna blad, små och eländiga.. Vad vill de ha för förutsättningar för att växa och blomma?

En kollega tipsade om att vara sparsam med vattnet och det verkar ju funka faktiskt. De ser lite piggare ut nu. Kanske vill de inte bo varmt i växthuset? Bättre ute (zon fyra)?

Någon som sitter på ett riktigt pang-tips för odling av kikärtor?

Mina blir bara ett virrvarr av gröna blad, små och eländiga.. Vad vill de ha för förutsättningar för att växa och blomma?

En kollega tipsade om att vara sparsam med vattnet och det verkar ju funka faktiskt. De ser lite piggare ut nu. Kanske vill de inte bo varmt i växthuset? Bättre ute (zon fyra)?
Jag vet inte men tänker att många växter fokuserar på blad istället för frukt om de får övervikt kväve, men din beskrivning låter inte helt som för mycket bladtillväxt när du säger eländiga blad? Kanske kalium? Främjar blom-frukt. Tex fermenterade bananskal.

Rensat i växthuset och sått skärbönor på den tomma platsen, dom ska konserveras och användas i vinter så det har inte varit nån brådska att så dom. Jag har sått bönor förr och fått kanonskörd, då på friland så detta borde ju funka hur bra som helst.

Jag har premiär-ätit jordgubbar från det nyanlagda jordgubbslandet och de är såååå goda! Jag fick fem plantor polka av en vän, fint gödslade och de producerar kalasbra. Övriga plantor är revor som rensades ut sent i maj eller början juni och där har det bara kommit några enstaka, små gubbar än.

Det är mitt första egna jordgubbsland! Förut har jag haft någon pallkrage, i kanten på en rabatt eller i en ampel. Det här känns så lyxigt och det kommer ju bara bli bättre.

Jag vet inte men tänker att många växter fokuserar på blad istället för frukt om de får övervikt kväve, men din beskrivning låter inte helt som för mycket bladtillväxt när du säger eländiga blad? Kanske kalium? Främjar blom-frukt. Tex fermenterade bananskal.
Ja, alltså de växer inte på höjden. Det är inte nån överdriven bladsättning heller, så för mycket kväve tror jag inte. Det är själva plantan som är liten och eländig. Bladen i sig är fina. De kanske bara är lite sega i starten?

I vintras letade jag runt på rätt många ställen för att hitta torkade svartkämpar, som är väldigt bra i te mot hosta och sliten hals. Nu står det helt plötsligt två rejäla tuvor mitt bland sallat och jungfrun i det gröna i pallkragen. Har aldrig vuxit där tidigare och det står inga i vår gräsmatta heller. :confused:

Tolkar det som att jag kommer vara sjuk hela vintern om jag rensar bort dem. :idea:

1000021983.webp

(Nä, ordning och raka rader jobbar jag inte med. :rofl: Här blandas ätbart med blommande och en växt hamnar där den verkar må okej hellre än i någon specifik ordning. Vill hålla jorden täckt av grönska för att det är blåsigt och ömsom blött, ömsom torrt. De verkar klara blåsten bättre om de står trångt.)

I vintras letade jag runt på rätt många ställen för att hitta torkade svartkämpar, som är väldigt bra i te mot hosta och sliten hals. Nu står det helt plötsligt två rejäla tuvor mitt bland sallat och jungfrun i det gröna i pallkragen. Har aldrig vuxit där tidigare och det står inga i vår gräsmatta heller. :confused:

Tolkar det som att jag kommer vara sjuk hela vintern om jag rensar bort dem. :idea:

Visa bifogad fil 187851

(Nä, ordning och raka rader jobbar jag inte med. :rofl: Här blandas ätbart med blommande och en växt hamnar där den verkar må okej hellre än i någon specifik ordning. Vill hålla jorden täckt av grönska för att det är blåsigt och ömsom blött, ömsom torrt. De verkar klara blåsten bättre om de står trångt.)
Hade ingen aning om vad en Svartkämpe var. Jo plantan har jag nog sett men tänkt spejsigt ogräs. Kul vetskap.

Kunde idag konstatera att nätet över mina kålodlingar verkat kunna stå emot kålfjäril, men tyvärr inte kålmalar... :arghh: Bladen var helt fulla av minimala pyttelarver och nytillväxten på varje kålplanta var helt uppäten/förstörd. Det blir nog varken vitkål eller brysselkål för min del i år. Undrar om jag ska ge upp det här med kål helt och hållet, för det blir ju aldrig nåt... :( Jag kan kanske testa att köpa turex men det får ju bli nästa år i så fall.
*suck*

Det här med odling liknar mest bara en övning i att tackla en massa olika sorters angrepp kan jag tycka... I år verkar inget ha gått bra för mig. 😑

Kunde idag konstatera att nätet över mina kålodlingar verkat kunna stå emot kålfjäril, men tyvärr inte kålmalar... :arghh: Bladen var helt fulla av minimala pyttelarver och nytillväxten på varje kålplanta var helt uppäten/förstörd. Det blir nog varken vitkål eller brysselkål för min del i år. Undrar om jag ska ge upp det här med kål helt och hållet, för det blir ju aldrig nåt... :( Jag kan kanske testa att köpa turex men det får ju bli nästa år i så fall.
*suck*

Det här med odling liknar mest bara en övning i att tackla en massa olika sorters angrepp kan jag tycka... I år verkar inget ha gått bra för mig. 😑
Nätet ska på så fort man sått eller satt och det måste finnas en distans mellan nät och planta annars lägger kålmalen äggen på plantan genom nätet, dom är finurliga dom små asen.:cautious: Här är min tunnel, här växer rödbetor och morötter och på andra sidan växthuset grönkål, kålrötter och rovor som såddes för drygt en vecka sen och ska bli vinterfoder till den här tjurskallen.:D
20260709_182257.webp

Brorsan var här och grävde i tisdags 😍😍
Så nu består gavelsidan av 250kvm nar jord och 2 päronträd 😁
Han skrapade även av framsidan som sett ut som hej kom och hjälp mig sedan vi köpte huset för 14år sedan. Här blir det singel 🤩

Lunden skrapade han det han kom åt så 8 av 12 meter fick vi hjälp med. Nu har jag lagt 2 dagar på att gräva upp resterande 4m plus slänten som han inte nådde. Hoppas bli klar med grävandet i morgon.

Ogräsduk är inhandlad, likaså odlingskragar till träden och 3 stora odlingslådor. Förhoppningsvis får vi byggt resterande odlingslådor mot planket i helgen samt hinner måla om huset så att vi kan få singel här nästa vecka. 🤞

20260709_184259.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka