Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Mina chili är så tråkiga så klockan stannar. Sweet Banana har varit gula i en månad, smakar inget. Dom ska ju vara milda men det här är löjligt. Dom blir ju röda så småningom med en aning mer styrka. Har plockat några som gått över i orange. Ingen spice. Så jag börjar tvivla. Sen har jag tydligen en sort som kör på gräddvitt. Vete sjutton vad dom är. Och sorten som är grön nu och ska bli röd sen är också smaklös.
Oj, vad konstigt! Nu blir jag ännu mer nyfiken på att smaka mina...

Sensommaren är på gång och min trädgård är i full blom. Extra glad blir jag av luktärterna från @gul_zebra som doftar ljuvligt och ger bukett efter bukett 🤩
PXL_20260815_095453419.webp

Jag har som vanligt inte orkat mycket trädgård och odling pga jobbet (jag har en rätt bra utmattningsskuld upparbetad...).

MEN idag har jag orkat rensa lite i en rabatt och fått några idéer. Idéerna är i rätt stor skala så jag måste få med särbon på tåget eftersom jag kommer att behöva hjälp :D

Sedan har jag några tomater i växthuset som levererar, trots mer eller mindre noll omsorg så jag är på det stora hela ändå nöjd. Sedan har jag ju många perenner så det är ju mycket som blommar/blommat, dvs jag får njuta av mödan jag lagt ner tidigare!

Jag har som vanligt inte orkat mycket trädgård och odling pga jobbet (jag har en rätt bra utmattningsskuld upparbetad...).

MEN idag har jag orkat rensa lite i en rabatt och fått några idéer. Idéerna är i rätt stor skala så jag måste få med särbon på tåget eftersom jag kommer att behöva hjälp :D

Sedan har jag några tomater i växthuset som levererar, trots mer eller mindre noll omsorg så jag är på det stora hela ändå nöjd. Sedan har jag ju många perenner så det är ju mycket som blommar/blommat, dvs jag får njuta av mödan jag lagt ner tidigare!

Särbon är iaf delvis med på tåget :angel: Jag har inte berättat om ALLA mina galna planer! :rofl:

Dagens skörd
Visa bifogad fil 189609

Nu åker äggplantan ut, den har spinn upp till öronen. Tyvärr.

Får nog skörda min ena vattenmelon också, spinn där med.
Jag fick lus på min aubergine. Då fick den bo ute och jag vattnade på bladen så det dränktes. Den klarade det också. Åtminstone så jag kunde skörda det som redan växte på den. Spinn har jag tackolov sluppit än men det kommer säkert. Jag blir mer och mer övertygad om att enbart ha chili och paprika i växthuset nästa år. Allt annat bara kräver en himla massa skötsel. Och ger mer på friland.

Alltså under sker när jag har semester och allt som jag i vanliga fall prioriterar är avcheckat och färdigt. Idag har jag tex städat ur "min" källare och gjort den fin inför vintern. Plötsligt finns det utrymme för massa växtförvaring. Någon bokashi-hink kommer säkert att få stå där med. Ska bara handla en termometer så att jag kan ha lite extra koll på tempen under vintern.

Jag fick lus på min aubergine. Då fick den bo ute och jag vattnade på bladen så det dränktes. Den klarade det också. Åtminstone så jag kunde skörda det som redan växte på den. Spinn har jag tackolov sluppit än men det kommer säkert. Jag blir mer och mer övertygad om att enbart ha chili och paprika i växthuset nästa år. Allt annat bara kräver en himla massa skötsel. Och ger mer på friland.
Och jag inser att jag ska nog låta bli att odla något alls i nya husets växthus för jag vet inte ens hur spinn ser ut även om det slår mig mitt i pannan.

Senast ändrad:
Sent men nu är pelargonerna nere i ny jord och omgrupperade.

Jag orkar inte flera mindre krukor som jag brukar knöka ned 5 stycken i 1 stor kruka. Jag hade sticklingar som tagit sig fint så dom åkte ned i krukorna nu. Har 2 stora plastfickor till dom.

Sedan fick bollkrysantmum varsin stooor kruka. Köpte 2 jättefina stora på Bauhaus för 2 veckor sedan, dom har blivit misshandlade och vält och rullat runt och haft sig men såg okej ut. Hoppas dom uppskattar hästbajset.

Lök skördad. Dom har i princip misshandlats sedan jag satte fröna. Inte vattnat dom alls sen första veckan i landet. Och ändå blev det såhär av två fröpåsar. Nästa år ska det bli seriös lökodling.

Bifogade filer

• 20260816_183533.webp
    20260816_183533.webp
    368 KB · Visningar: 38
Mina chili är så tråkiga så klockan stannar. Sweet Banana har varit gula i en månad, smakar inget. Dom ska ju vara milda men det här är löjligt. Dom blir ju röda så småningom med en aning mer styrka. Har plockat några som gått över i orange. Ingen spice. Så jag börjar tvivla. Sen har jag tydligen en sort som kör på gräddvitt. Vete sjutton vad dom är. Och sorten som är grön nu och ska bli röd sen är också smaklös.
Å, tänk om vi kunde byta lite. Jag testade att använda några av mina chilisar i fredags när jag skulle göra en gratinerad majsdipp till tacos - och fick ont i munnen i en lång lång stund O_o

Jag hade ju en incident i våras där vår yngsta katt åt upp samtliga mina jalapeñoplantor, men verkar ha lämnat alla superstarka chiliplantor vid liv. Vet inte vad han vill säga med det. Spice up your life?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka