Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har köpt en till pelargonstickling. En bonsaipelargon! Nu har jag 5 st olika och vill ha fler 😅
Måste verkligen hitta ett hus i år så jag får en trädgård att inreda, det verkar ha slagit slint!
Messenger_creation_393E5092-57CA-4267-8F38-F1438C761D9C.webp

Läste mitt inlägg jag gjorde igår och kom på att jag glömde tagetes!

Måste nog åka till Blomsterlandet en gång till :crazy::angel:

Har ni tips på perenner som kan stå i strålande sol? Har hittills tänkt kaprifol, akleja ( Har redan det i trädgården ), borstnejlika, sibirisk vallmo, nån annan vallmo jag vet inte vad det är då det är fröer från tidigare år, stäppsalvia, roselvial och klematis.

Blir en ny rabatt där det redan innan finns staket med armeringsnät som är 2 meter högt. Tänker dölja grannens fula vedskjul som står bakom staketet.

Vet att vallmo inte är perenn men den frösår sig bra här.

Marktäckare som passar är också välkommet.

Har ni tips på perenner som kan stå i strålande sol? Har hittills tänkt kaprifol, akleja ( Har redan det i trädgården ), borstnejlika, sibirisk vallmo, nån annan vallmo jag vet inte vad det är då det är fröer från tidigare år, stäppsalvia, roselvial och klematis.

Blir en ny rabatt där det redan innan finns staket med armeringsnät som är 2 meter högt. Tänker dölja grannens fula vedskjul som står bakom staketet.

Bolltistel, lavendel och lammöron har jag i min rabatt vid altanen där det är stekande sol.

Mamma beställde tomatfrön från Runåbergs fröer. Verkar som ett trevligt företag och jag upptäckte att de har massor med fina blomfröer (och örter) också. Kanske blir det något till min vilda trädgård :) ! Någon typ av solros, till exempel, hade varit fint!

Mamma beställde tomatfrön från Runåbergs fröer. Verkar som ett trevligt företag och jag upptäckte att de har massor med fina blomfröer (och örter) också. Kanske blir det något till min vilda trädgård :) ! Någon typ av solros, till exempel, hade varit fint!
Solrosor är fina och det finns många sorter att välja på. Jag har en pallkrage som jag alltid får solrosor i eftersom jag har fågelmatningen där vintertid, win-win :up:

Vad roligt! Vad planerar du för i rabatterna? 😀
Jag anlade en massa nytt förra året efter en större omstrukturering i trädgården då vi var tvugna att ta ner 2 stora (ack så sjuka) träd. Blev fem perennrabatter då (🫣) varav en rejält stor - 1,5 x 11m - så i år ska jag nöja mig med bara någon mindre ny 😅. Och hoppas så innerligt att det mesta överlevt från förra året ✊
Fem rabatter!?! Det låter bra jobbat! 😁💪 Hoppfullt ändå. För jag har planer för 4 nya samt fixa en plats för ett gäng Dahliakrukor... 😊

Jag tänkte mig:
- En rabatt med rosor och liljor, tema gult och rosa
- En floxrabatt byggd av takpannor på nåt snitsigt sätt (har sett så fina exempel på nätet)
- En rabatt där jag idag bara har kejsarkronor (funderar på att placera funkia där, tänker att den kommer upp när kejsarkronan har blommat över) och några buskar brevid kejsarkronorna (tänker blacklacefläder, vipphortensia och kanske en höstsilverax)
- En rabatt som jag egentligen har påbörjat men som jag behöver jobba vidare med, för det är svårt att få nåt att leva där... Förra året satte jag backtimjan, bolltistel, cikoria, ulleternell och ulltistel där och det ska bli jättespännande att se om nån av dem vill leva där! 😊

Kul, jag ska också testa majs i år! Sweet nugget. Kommer förodla för att minska risken att fåglar äter upp fröna.
Jag ska testa "Golden Bantam", och de ska tydligen försås rätt tidigt tyckte jag att det stod... Men jag drar nog lite på det för jag har rätt ont om plats inne.
Jag har dock ingen aning om hur det kommer sig att det finns en fröpåse med just "Golden Bantam"-majs i min frölåda. Det är rätt många fröpåsar där som jag inte har nån aning om hur de har kommit dit... 🫣
(Apropå pratet om lobotomi tidigare... 😁)

Trädgårdsiris/iris germanica! Inte den längsta blomningen men oj så vacker, en riktig favorit hos mig i både fullt solläge och lite mer vandrande skugga. Och jag gillar de spretiga spetsiga bladen även efter blomningen. Jag hade tidigare bara de vanliga blålila och vita men jag fyllde på lite på Tradera i fjol, det finns så många vackra färger och sorter.

Violruta kan också funka i sol, väldigt söt tycker jag! Och pipört, mkt lättodlad - dessutom är både violruta och pipört uppskattade av pollinatörer så de har flera goda egenskaper!

Trädgårdsiris/iris germanica! Inte den längsta blomningen men oj så vacker, en riktig favorit hos mig i både fullt solläge och lite mer vandrande skugga. Och jag gillar de spretiga spetsiga bladen även efter blomningen. Jag hade tidigare bara de vanliga blålila och vita men jag fyllde på lite på Tradera i fjol, det finns så många vackra färger och sorter.

Violruta kan också funka i sol, väldigt söt tycker jag! Och pipört, mkt lättodlad - dessutom är både violruta och pipört uppskattade av pollinatörer så de har flera goda egenskaper!
Tack, de hamnar också på måste listan ❤️

vad är det för markförutsättningar?

vad är det för markförutsättningar?
Har tyvärr både syren, lönn och nyponrosor i nära anslutning så mycket rötter i stenhård lerjord. Så tanken är att bygga en rabatt "uppåt" dvs göra en upphöjd rabatt med någon form av skydd så att träd och buskrötter inte letar sig uppåt och tar över rabatten.

Har tyvärr både syren, lönn och nyponrosor i nära anslutning så mycket rötter i stenhård lerjord. Så tanken är att bygga en rabatt "uppåt" dvs göra en upphöjd rabatt med någon form av skydd så att träd och buskrötter inte letar sig uppåt och tar över rabatten.
Jag hade tittat på lavendel, isop och det gänget som gillar torra soliga platser med begränsat med jord för ett soligt läge med hårda jordförhållanden. Även malvorna brukar fungera där och iris kanske skulle trivas med.

Fem rabatter!?! Det låter bra jobbat! 😁💪 Hoppfullt ändå. För jag har planer för 4 nya samt fixa en plats för ett gäng Dahliakrukor... 😊

Jag tänkte mig:
- En rabatt med rosor och liljor, tema gult och rosa
- En floxrabatt byggd av takpannor på nåt snitsigt sätt (har sett så fina exempel på nätet)
- En rabatt där jag idag bara har kejsarkronor (funderar på att placera funkia där, tänker att den kommer upp när kejsarkronan har blommat över) och några buskar brevid kejsarkronorna (tänker blacklacefläder, vipphortensia och kanske en höstsilverax)
- En rabatt som jag egentligen har påbörjat men som jag behöver jobba vidare med, för det är svårt att få nåt att leva där... Förra året satte jag backtimjan, bolltistel, cikoria, ulleternell och ulltistel där och det ska bli jättespännande att se om nån av dem vill leva där! 😊
Ja herregud vilket slit det var ett tag om jag ska vara ärlig 😆 Men det gick ändå relativt fort, diverse rabattkanter tog mest tid att få på plats, särskilt som jag gjöt en kant till den största rabatten och blandade betongen i hink, blev mååånga hinkar...🤪
Vilka kul rabattplaner du har! Härligt att de är så olilka, låter väldigt vackert. Måste genast googla flox och takpannor 😄

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat